rintakumi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi mamma

Vieras
Hei,

olen viikon ikäisen vauvan äiti! Maito on noussut hyvin rintoihin ja maitoa tuntuu riittävän hyvin. ""ONgelmana"" on kuitenkin se, että joudun käyttämään rintakumia. Rinnat ovat hyvin kipeenä ja vertakin tuli yksi ilta. Rintakumin kanssa imetys sujuu ongelmitta. Vauva ja äiti eivät sillon hermostu kun on kumi käytössä...

Onko rintakumin käytöstä jotain haittaa? Kuinka moni muu joutuu käyttämään sitä ja kuinka kauan olette sitä käyttäneet? Voiko sen kanssa imettää vaikka koko imetysajan...

Moikka!

Paljon onnea vauvan johdosta:)!

Olen itse kohta 3 kk:n ikäisen pojan äiti ja tähän asti olen imettänyt rintakumin kanssa. Välillä poju on tarttunut rintaankin mutta imetys sujuu paljon paremmin rintakumin kanssa. En koe rintakumin käyttöä mitenkään ongelmallisena. Syönnin jälkeen muistat vain röyhtäyttää vauvan hyvin koska rintakumin kanssa ilmaa saattaa joutua enemmän sisuksiin.

Otin itse aluksi aikamoista stressiä siitä ettei imetys oikein tahtonut onnistua ilman rintakumia mutta nyt jälkikäteen ajatellen se oli ihan turhaa. Pääasia että vauva saa oman äidin maitoa.

Ihania kesäpäiviä vauvelin kanssa!

Mä oon myös imettänyt nyt melkeen koko 1,5kk jonka ikäinen poika on, niin rintakumin kanssa. Poika saa näin otteen rinnasta paljon paremmin kuin ilman. Hyvin näyttää saavan maidon imetyksi vaikka rintakumi onkin ja maitoa tulee ihan riittävästi. Kunhan pojan suu kasvaa ja omat tissit tulevat ""littanemmiksi"" kokeilen taas ilman kumia. En aio ottaa stressiä vaikka imetysaika menisikin sitten rintakumeilla, pääasia että vauva saa maiton mieluummin tosiaan äidin rinnasta.

Meillä poika nyt 5 1/2 kk ja meillä käytettiin aluksi tissinkuoria (kuten mummi nämä uudelleennimesi), koska emolla oli matalat rinnanpäät. Poika oppi imemään ilman rintakumia 1 1/2 kk iässä. Eli kokeilin aina silloin tällöin, josko alkaisi onnistua: Annoin imeä ensin kumin kanssa ja hetken päästä otin kumin pois. Rintakumi on ollut vielä tämänkin jälkeen joskus käytössä, esim. jos rinnat olleet pakkautuneet, niin on käytetty alussa kumia, jotta saa paremman otteen. Tai jos on esiintynyt suihkutissi-ilmiötä, niin silloinkin käytetty aluksi kumia. Poika on kyllä luputtanut tissiä niin, että matalista rinnanpäistä ei enää kärsitä :)

Piti vielä lisäämän, että meillä ei ainakaan mitään haittaa käytöstä havaittu. Ilma- ja mahavaivoja oli yhtälailla ennen ja jälkeen käytön. Ja poju kasvoi hyvin. Käytin joskus kumia myös silloin, kun poju ei muuten rauhoittunut nukkumaan (eikä halunnut syödä tuttia, nyt sekin kelpaa).

Lämpimät onnittelut tuorelle äidille :)

Meillä on 3½ kk ikäinen poika ja jo laitoksella jouduin turvautumaan rintakumiin, koska rinnapäät olivat tosi kipeät. Imuote oli oikea, mutta silti liki 2 kk rinnanpäät olivat verellä :) Pojalla oli kova imuote.

Imettänyt olen koko ajan rintakumilla, välillä olen kokeillut ilmankin, mutta poika tykkää enemmän imeä rintakumin kanssa.

Tuttavani imetti poikaansa 7 kk rintakumin kanssa eli koko imetysajan, ja hyvin meni, joten ihan huoletta sitä voi käyttää.

Ei kannata välittää imetystukilistan pelotteluista. Itse alkuun turhaan hermoilin sitä, että joudun käyttämään rintakumia. Meillä poika ainakin on kasvanut tosi hyvin ja saa kumin läpi hyvin maitonsa.

Pääasiahan on, että voit imettää, vaikka rintakumia käyttäen.

Minä imetin 4kk ikäiseksi rintakumin kanssa, koska mulla oli niin matalat nännin päät, että vauva ei saanut siitä kiinni. Sitten vaan yhtenä viikonloppuna koitin ilman ja siitä asti on syöty ilman rintakumia. Nyt jälkikäteen ajatellen on kyllä PALJON helpompaa imettää ilman rintakumia. Nyt sen vasta huomaa. Suosittelen kokeileen imetystä ilman kumia aina välillä ja sitten kun siltä itsestä tuntuu jättää se vähitellen pois. Mutta tää on vaan mun mielipide.

Imetin sitkeästi vaikka nännit oli verillä. Sellaisia rupia tuli... ja valkoisia töhniä?? koski niin hel/&&% tisti. Jostain syystä ajattelin että rintakumit ei ole mun juttuni, kestän vielä yhen imetyskerran...ja sitten vielä yhden..ja annas ollakkaan, kohta ei enää tuntunut ollenkaan pahalta!

itse käytin rintakumia niin kauan kuin rinnat oli tooosi täynnä, ja nännit turvoksissa, eli noin 9 päivää. Sitten lopetin, kuin tissit tasaantu. Aluksi vauva ei meinannut huolia tissiä, kuin oli tietysti vaikeempi imeä, mutta muutaman kerran jälkeen lähti sujumaan. Kyllä on itselleenkin helpompaa kun ei tarvi yöllä lähteä kumeja kastelemaan ja asettelemaan..

8 kuukautta imetystä takana rintakumin kanssa ja oikein hyvin on mennyt. Samaa rataa jatketaan vielä muutama kuukausi ennen lehmänmaitoon siirtymistä. Muksu on niin ihastunut rintakumiin, et pois sitä ei saa sitten millään ja miksipä pitäisi saadakkaan. Kumeista ei ole ollut sen enempää haittaa, ku mukana kuljettamisen, pesemisen ja keittämisen vaiva. Imetystukilistan pelottelut on tosiaan ihan huuhaata. Saisivat päivittää vähän sivujaan!

Yhteistyössä