Rikas mies ja köyhä vaimo - tuhon tie?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirkonrotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Voi miehiä;26935763:
Meillä mies tienaa puolet enemmän kuin minä. Molemmat akateemisesti koulutettuja. Naimisissa ollaan. Minun ala on pienipalkkainen ja hänen kai keskitasoa. On myös seurustelun alkuaikoina kuvitellut mun pääsevän hyville palkoille, kun valmistun, mutta itseasiassa sain vähemmän käteen isomman veroprosentin takia. On alkanut pikku hiljaa hiffata, että se meidään perheessä tienaa enemmän ja minä maksan minkä pystyn. Jos kuittailua on tullut, niin olen sanonut että tiesit mihin ryhdyit ja sori jos mun ammatissa ei vaan tienaa enempää (vuosilisät joo, mutten silti yllä hänen tasolleen palkassa). Ja, että jos ei kelpaa, niin lähteköön kävelee. On sitten ollut hiljaa. Muutaman kerran saanut tämän sille sanoa. Maksaa kyllä enemmän, esim. vakuutukset, enemmän vedestä ja sähköstä. Mulla taas on päivähoitomaksut ja kaikki lapsen vaate- ja muut menot.

Näinhän tämä usein menee. Vaikka koulutus olisi samaa tasoakin (eli yhtä pitkä ja akateeminen), loppupeleissä mies tienaa usein enemmän. Noinhan se meilläkin menee. Mies maksaa enemmän ja minä sen minkä pystyn! Eli niitä sähkölaskuja pienempiä laskuja. Lapsen menot tuntuu aika usein jäävän naisille. Ja niitä ei jostakin syystä sitten pidetä juuri minään. Ihan kuin ne vaatteet, harrastukset ja kampaajalaskut (tyttö, joo) ei mitään maksaisi. Joinakin kuukausina niistä tulee pitkä penni.

[QUOTE="vieras";26935509]Oletteko naimisissa? Lain mukaanhan puolisoilla on elatusvelvollisuus toisistaan. Jos olette avoliitossa, en siltikään ymmärrä, miksi pitää olla noin erilliset rahapussit etenkin kun tulot ovat todella erisuuruiset. Tuntuu kurjalta puolestasi, että joudut "kituuttamaan", vaikka puolisosi on varakas. Omasta lähipiiristäni löytyy myös tällainen esimerkki (vaimo pienituloinen, mies rikas), ja kiukuttaa kun vaimo laskee pennosia ja pihi ukko istuu rahakirstun päällä eikä osallistu välttämättä edes ruokakuluihin.

Meillä mies tienaa moninkerroin enemmän kuin minä, mutta rahat ovat yhteiset eikä meillä lasketa kumpi tuhlaa enemmän tms. Tosin mies välillä vinoilee että minä olen niin pihi että pieraisenkin sisäänpäin x) mutta siis jos yhdessä asutaan ja eletään, yhteistä pitäisi olla myös rahat, ellei ole sitten sovittu ja molemminpuolin tyytyväisiä siihen, että kumpikin elää omilla tuloillaan.[/QUOTE]

Juu, ollaan naimisissa... Kiitos <3. Kituutukseen tottuu, mutta piikittelyä ei tahdo millään jaksaa. Kun kuitenkin tosissaan yrittää penniä venyttää, ei enää jaksaisi kuunnella naljailua päälle. Välillä olen miettinyt, kuinka tässä pää kestää hajoamatta. Aika usein sitä kyllä on pitänyt tonkia laukunpohjia, josko sieltä löytyisi jokunen kolikko, että voi käydä ruokiksella hakemassa citymarketista mikrokeiton :). Ja samalla saa kirota omaa tyhmyyttä, että ei ole edellisenä iltana tehnyt sitä porkkanakeittoa itse. Sehän ei maksa juuri mitään...

Mutta nyt poistun koneelta. Kiitos kaikille, jotka lohdutitte vastauksillanne! Annoitte mulle kyllä paljon ajateltavaa ja oikeasti lohdutitte! Ehkä sittenkin mietin vielä taloussuunnitelman tekemistä. Vaikka tuon aloituksen laitettuani olin sillä mielellä, että ero tästä napsahtaa....

Hyviä öitä :)

Tässä kannattaa huomioida, että olette uusperhe. Ei voi minusta verrata ydinperheeseen. Jos asuntolainanne on puoliksi, niin silloin se maksetaan puoliksi. Jos mies maksaisi enemmän, niin silloin hän kartuttaisi sinun omaisuutta ja sitä kautta sinun lapsesi perintöä. Se taas olisi miehen lasten perinnöstä pois. Jos sinä omistaisit vaikka 25% asunnosta ja miehesi 75%, niin silloin lyhentäisitte lainaakin saman verran. Itse olen tosi tarkka näissä asioissa. Minulla on siis 4 lasta, joista yksi on yhteinen nykyisen aviopuolisoni kanssa.

Ja lisäksi olet teidän parisuhteessanne ainut, jonka kuuluu elättää lapsesi. Saat minimielarin (vajaa 150€) ja lapsilisän (100€). Sitten sinun oma osuus elatukseen (vaikkapa se sama 150€). 400€/kk riittää varmasti lapsesi elämiseen. Sitten vain omistat asunnosta sen verran mihin on varaa ja maksat sen osuuden kustannuksista.

Jos sun täytyy maksaa puolet asumiskuluista, niin kai mies nyt ymmärtää, että sitten teidän täytyy muuttaa kämppään, joka on sen hintainen, että sun tuloilla on varaa siihen? Ei kukaan voi olla niin tyhmä, että olettaa voivansa valita kämpän sen isompituloisen rahatilanteen mukaan, mutta maksattavansa puolet pienempituloisella...

Tässä kannattaa huomioida, että olette uusperhe. Ei voi minusta verrata ydinperheeseen. Jos asuntolainanne on puoliksi, niin silloin se maksetaan puoliksi. Jos mies maksaisi enemmän, niin silloin hän kartuttaisi sinun omaisuutta ja sitä kautta sinun lapsesi perintöä. Se taas olisi miehen lasten perinnöstä pois. Jos sinä omistaisit vaikka 25% asunnosta ja miehesi 75%, niin silloin lyhentäisitte lainaakin saman verran. Itse olen tosi tarkka näissä asioissa. Minulla on siis 4 lasta, joista yksi on yhteinen nykyisen aviopuolisoni kanssa.

Ja lisäksi olet teidän parisuhteessanne ainut, jonka kuuluu elättää lapsesi. Saat minimielarin (vajaa 150€) ja lapsilisän (100€). Sitten sinun oma osuus elatukseen (vaikkapa se sama 150€). 400€/kk riittää varmasti lapsesi elämiseen. Sitten vain omistat asunnosta sen verran mihin on varaa ja maksat sen osuuden kustannuksista.

Minä olen samaa mieltä. Ja tätä varmaan yksi aikaisempikin nimimerkki tarkoitti tällä taloudellisesti itsennäisellä ;)
Meillä on kyllä ydinperhe, kolme yhteistä lasta ja yhteiset rahat. Mutta jos tästä nyt eroasimme ja vielä jonkun uuden miehen kanssa yhteen muuttaisin, niin kyllä olisivat lompakot erillään, lasteni ja itseni vuoski. Toki, en silloinkaan jaksaisi jokaisesta maitopurkista ja pikkuasiasta tapella, mutta esim. asunnon pitää olla sellainen, josta pystyn maksamaan oman ja lasteni osuuden.

Mua vähän ihmetytti, että miten ap on tälläiseen taloudelliseen tilanteseen ajautunut? Miksi asuntlaina ja muut asumiskustannukset ovat ap tuloihin nähden niin isoja? Kyllä hän varmaan jo silloin lainanottohetkellä tiesi omat tulonsa ja menonsa, eikös silloin jo näkynyt, että ei ole varaa? Vai onko miehen kanssa sovittu silloin, että mies maksaa enemmän?

Yhteistyössä