Riittävä syy olla pois töistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
Kaksi päivää päänsärkyä, lihasjomotusta ym mukavaa takana. Tänään yskää ja nuhaa, ei kuumetta.
Huomenna mun pitäis jaksaa 5h yhdellä tauolla, muutoin koko ajan liikkeellä.
Hoitoala.

Ei huvittais enkä jaksa :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
3 päivää voi omalla ilmoituksella olla pois ilman sairaslomatodistusta. Ja kuumettahan ei sulta kukaan tuu kotoa mittaamaan...

Mulla on hirveän korkea kynnys olla poissa, oli syynä sitten oma tai lapsen sairaus. Ja nyt kun olen opiskelija, eihän minua edes lasketa vahvuuteen ja silti mietityttää.

Joidenkin mielestä pienikin köhä/nuha oikeuttaa poissaoloon. Toiset sitten tekee näiden lintsareidenkin työt. Eipä olisi nämä tyypit tätä maata ja hyvinvointia rakentaneet.

Joidenkin mielestä pienikin köhä/nuha oikeuttaa poissaoloon. Toiset sitten tekee näiden lintsareidenkin työt. Eipä olisi nämä tyypit tätä maata ja hyvinvointia rakentaneet.

Tuliko mieleesi, että hoitoalalla nuhainen ja yskivä hoitaja vaarantaa myös potilaiden terveyden, heillä kun ei vastustuskyky ole paras mahdollinen?

No "mun työt" joutuisivat tekemään joka tapauksessa, olen minä paikalla tai en. Olen opiskelija enkä siis vahvuudessa, joten mun olemassa olon varaan ei voi laskea mitään hommia.

Ja tosiaan, itse en haluaisi hoitajaa joka yskii ja niistää jatkuvasti.

Kiva että teillä on omailmoituskäytäntö, meilläkin on. Suurimmassa osassa työpaikoista ei kuitenkaan ole, joten mitä ihmettä tuollaista postaat?

Tuo koko käsite "oma ilmoitus" ei oikeasti edes pidä paikkaansa. Kyse on esimiehen luvalla tapahtuvasta poissaolosta, joka monessa paikassa käytännössä toimii niin, että itse ilmoittaa olevansa kipeä, ja esimies (tai esimiehen poissaollessa muuten vastuussa oleva henkilö) "myöntää luvan" tälle poissaololle. Eripaikoissa on erilaiset ohjeet siitä, minkätyylisistä sairauksista esimies voi sairasloman myöntää. Lisäksi esimiehellä on oikeus koska tahansa pyytää terveydenhuollon henkilön kirjoittama todistus sairauspoissaololle, jos on syytä epäillä vilppiä.

Yhteistyössä