Riitelettekö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna K.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anna K.

Vieras
Tai siis varmasti jokaisessa parisuhteessa riidellään jonkin verran, mutta mikä on teidän "riitely-kaava"?

Riitelettekö usein?
Mistä aiheista?
Korotatteko ääntä?
Haukutteko, nimittelettekö?
Itkettekö?
Onko väkivaltaa?

Kuinka kauan riidat kestää?
Jääkö ne vaivaamaan?
Vai onko koko episodi unohdettu tunnissa?

Kai yritän tässä mielenkiinnosta kysellä sitä, että onko riitely ikään kuin osa suhdettanne, joka kuuluu siihen ihan luonnollisena tekijänä, vai onko se jokin sellainen asia, mitä vältetään viimeiseen asti ja jos riita yllättää niin jääkö se kaivertamaan?

Omaa tilannettani juuri mietin, ja tajusin, että meillä riidellään varmaan joko keskivertaisesti tai jopa vähän sitä enemän. Minä huudan ja mies nimittelee. Tilanne kehittyy usein mielipide-eroista jotain asiaa kohtaa tai sitten mielestäni mies on kohdellut minua kaltoin.

Jos oikein ottaa päähän, minä itken ja mies nauraa :D Väkivaltaa ei ole, kerran kyllä painittiin olohuoneen lattialla, en tiedä mikä siinäkin oli ideana...

Riidat ei kestä kauaa, paitsi jos on myöhään illalla riidelty, mökätän vielä seuraavana aamuna, sitten siinä puolen päivän aikaa lepyn ja alan lepertelemään miehelle. Riidat unohtuu nopeasti, eli ne ei jää kaivertamaan.

Kai se riitely meillä kuuluu kuvioihin siinä missä muutkin parisuhteeseen kuuluvat jutut.

Näillä meillä, kuinkas teillä? :)

Riitelettekö usein?
Todella harvoin en edes muista koska viimeksi.
Mistä aiheista?
Kumpi saa imuroida, ajaa nurmikkoa, vaihtaa autoon renkaat...
Korotatteko ääntä?
Emme. Normaali ihminen ymmärtää puhetta.
Emme. Sanottuja sanoja kun ei saa sanomattomaksi. Emme halua loukata toista vaan molemminpuolinen kunnioitus on olemassa.
Itkettekö?
Tosi harvoin. Mieheni ex harrasti kyyn eleitä.
Onko väkivaltaa?
Ei fyysistä eikä henkistä.
Hetken. Asiat ja mahdolliset erimielisyydet puretaan ja keskustellaan auki.
Jääkö ne vaivaamaan?
Lähinnä itseäni harmittaa oma ajattelemattomuuteni jos olin aloittava osapuoli.
Kun asia on käsitelty loppuun joka yleensä tapahtuu aika nopeasti.

Olemme olleet yhdessä vuodesta 98 ja naimisissa viisi vuotta. Kummallakin on takanaan erittäin rankat avioliitot ja ne ovat kyllä opettaneet. Meillä on todella toista kunnioittava ja hyvä parisuhde.

Riitelettekö usein?
- Todella, todella harvoin.

Mistä aiheista?
- Enimmäkseen ne on pieniä tuiskahduksia jostain tyhmistä pikkuasioista (sukkia ei kerätä pyykkikoriin), mutta perimmäinen syy on useimmiten se pitkien suhteiden perinteinen, että aina välillä toinen vaan syyttä suotta ärsyttää ja sitten pitää vähän kitistä ja kränätä ;)
Isommat asiat otetaan heti ilmaannuttuaan ns. pöydälle ja keskustellaan asiallisesti selviksi, mutta isoja ristiriitoja on ollut vielä paljon, paljon vähemmän kuin näitä arkituiskahduksia.

Korotatteko ääntä?
- Emme

- Ei koskaan

Itkettekö?
- Joskus liikutun kyyneliin asti siitä, kun mies ymmärtää minua niin hyvin :)

Onko väkivaltaa?
- Ei koskaan

- Sen aikaa kuin kestää keskustella asia loppuun, mitähän se nyt voisi olla, 5-15 minuuttia?

Jääkö ne vaivaamaan?
- Ei, aina ne sukat on alkaneet kulkeutua keskustelun jälkeen pyykkikoriin, ja/tai koko sukka-asia palautuu oikeaan perspektiiviin eli mitättömäksi asiaksi ;)

- Alle tunnissa, sanoisin

Yhteistyössä