Richard Dawkins: Moraalitonta olla abortoimatta Down-sikiöitä

[QUOTE="M33";30203282]Suurin osa Down-syndroomaisiksi tunnsitetuista sikiöistä abortoidaan jo nyt, ja hyvä niin. On väärin hankkia lapsia, joilla tiedetään olevan elämänlaatuun vaikuttavia sairauksia ja vammoja.[/QUOTE]

Eikös down-lapset ole oikein elämänmyönteisiä ihmisiä?

Ja jotenkin tällaiset otsikot eivät taida tajutakaan, miten karua viestiä välittävät kehitysvammaisille ihmisille heidän elämänsä arvosta. Melkein sama kuin sanottaisiin, että teidän ei olisi pitänyt syntyä lainkaan.
Ja onhan niin jo tehtykin:
"...
Ennakkotapaukseksi nousi kehitysvammaisen vauvan Gerhard Kretschmarin kohtalo. Hitlerin kanslia sai armomurha-anomuksen vauvan vanhemmilta, ja Hitler lähetti oman henkilääkärinsä Karl Brandtin selvittämään tilannetta. Vauva tapettiin heinäkuussa 1939. Tapauksen jälkeen Hitler nimitti lääkärinsä organisoimaan lasten eutanasiaohjelman. Radikalisoituneista lääkäreistä koostunut paneeli hyväksyi suunnitelman ja hylkäsi alan perinteisen ohjenuoran elämän pyhyydestä. Ohjelmassa tapettiin 6 000 lasta. Pian ohjelma laajeni täysi-ikäisiin vammaisiin.
..."

Holokausti. Miten natsit loivat helvetin - Artikkelit - Tiede
 
Alkuperäinen kirjoittaja rássi;30203316:
Eikös down-lapset ole oikein elämänmyönteisiä ihmisiä?
Tv-ohjelmissa näytetään tietenkin niitä suuren toimintakyvyn omaavia, joten varmaan sellainen kuva ihmisille jää. Syndroomaan liittyvistä sairauksistakin puhutaan mediassa vähän.

What conditions or disorders are commonly associated with Down syndrome?

Mieluummin abortti kuin isolla todennäköisyydellä hyvin ikävät ja kivuliaatkin ongelmat.
 
kusipaa
Esikoista odottaessa kävi niinkin hullusti, että lääkäreiden mielestä jotain täytyy olla vialla.

Koska jonkun seulan mukaan oli 1/1000.000.000 oli mahdollisuus, että kyseessä on geneettinen vamma.

Ja 1/1.000 mahdollisuus, että tarkempi seula aiheuttaa keskenmenon.

Arvatkaas kumpi vaihtoehto otettiin?

Vaimo osaa paremmin tunteita ja minä osaan paremmin matematiikkaa, niin siinä ei kahta sanaa vaihdettu. Tulkoon mitä tulee, mutta se on meidän. Etenkin kun kumpikin meistä tiesi, että esim. cp- vammoista 90% tulee synnytyksen yhteydessä eikä niitä voi ennakoida.

Muutama kaveripari piti meitä ihan hulluina, kun olisimme saaneet ilmaiset tutkimukset ja kaikkea höpölöpöä.

Se 1/1000 on esikoistaan odottavalle isällekin aivan liian suuri riski.

Tämä tarina on just niin tosi mitä kusipäältä voi odottaa.
 
"M33"
Natsikortin pelaaminen on tässä yhteydessä enemmän kuin asiatonta. Ketään ei olla tappamassa kehitysvammaisuuden takia. Kehitysvammainen sikiö ei ole persoona. Ja kaikkien, niin kehitysvammaisten kuin vammattomien, on tietysti parempi olla syntymättä. Elämisestä kun seuraa vääjämättä kärsimystä, mutta syntymättä jäämisestä ei ole mitään haittaa: eihän ole ketään, joka voisi syntymättömyyttään harmitella.

Ja julkisuudessa tosiaan esiintyy lähinnä elämänmyönteisiä downeja. Vaikeasti vammaiset, jatkuvan hoidon tarpeessa olevat downit ja muut vammaiset eivät ymmärrettävästi juuri ruutuaikaa saa.
 
  • Tykkää
Reactions: nisäkäs
vierasss
Ei noista natsiajoista kuitenkaan niin kauan ole vaikka mielellään ihmismieli jättää huomioimatta asioita. Puhutaan 1900-luvusta, Euroopasta ja kehittyneestä valtiosta. Ihmismielen julmuutta ja kyynisyyttä vastaan täytyy taistella ja sitä ei saa hyväksyä. On epäeettistä ja epäinhimillistä kyseenalaistaa sairaiden ja vammaisten oikeus elämään.
 
"M33"
On epäeettistä ja epäinhimillistä kyseenalaistaa sairaiden ja vammaisten oikeus elämään.
Ei kai tässä ole kukaan kyseenalaistanut kenenkään oikeutta elämään? Puhe on raskauksien keskeyttämisistä. Tilanteessa, jossa harkitaan raskauden keskeyttämistä, ei ole ketään, jolla olisi "oikeus elämään" (niin makaaberi kuin tämä ajatus minusta onkin).
 
  • Tykkää
Reactions: nisäkäs
vierasss
Tiedätkö miltä näyttää jo 12 rv sikiö. Minä tiedän, se on jo ihan oikea pieni ihminen. Tuntuu todella pahalta kuinka ihmiset ovat valmiita abortoimaan jopa 20+ viikoille saakka.
Mutta lähinnä siis pointtini kannattaa muistaa kuinka natsien hirveydet alkaneet vasta vähän aikaa sitten. On hyvin röyhkeää ja epämiellyttävää julkisesti yrittää saada vammaisten poiskitkeminen "moraaliseksi".
 
En tiedä kuka kyseinen ukko on, mutta kyllä sen mielipiteeseen voin yhtyä.

Down on kuitenkin koko elämänsä muista riippuvainen ja viettää aikuiselämänsä laitoksissa.
Ei se ihmistä loukkaa jos se abortoidaan, se nyt vain jää syntymättä.
Maailma on hirveä paikka suht toimintakykyisellekin, saati sitten ihmiselle joka on täysin muiden armon varassa.
Tai kaikkihan me ollaan, mutta tiedätte mitä tarkoitan. Miettikää vaikka miten hirveä kohtalo voi eläimellä olla, jotka on täysin ihmisen hyväntahdon varassa.
 
vierass
Haitta on tässä se, että yritetään saada vammaisuudesta ylipäätään ei hyväksyttävää ja syyllistetään vammaisen lapsen saavia vanhempia. Ihminen ei ole eläin, vaikka joku näin haluaakin ajatella. Ihmisluontoon kuuluu tai ainakin optimitilanteessa kuuluu myös myötätunto, hoiva ja empatia ilman hyödyn tavoittelua. Avainsana kaikessa tässä on mielestäni inhimillisyys.
 
Haitta on tässä se, että yritetään saada vammaisuudesta ylipäätään ei hyväksyttävää ja syyllistetään vammaisen lapsen saavia vanhempia. Ihminen ei ole eläin, vaikka joku näin haluaakin ajatella. Ihmisluontoon kuuluu tai ainakin optimitilanteessa kuuluu myös myötätunto, hoiva ja empatia ilman hyödyn tavoittelua. Avainsana kaikessa tässä on mielestäni inhimillisyys.
Biologian tunnit jääneet välistä? Ihminen on eläin. Tosin myötätuntoa ja rakkautta löytyy vähemmän kuin muilta lajeilta yhteensä.

En minä ainakaan näe mitään syyllistämistä mihinkään suuntaan. Todetaan vain asia, ja siinä se.
 
"M33"
Haitta on tässä se, että yritetään saada vammaisuudesta ylipäätään ei hyväksyttävää ja syyllistetään vammaisen lapsen saavia vanhempia.
Kun joku toimii moraalisesti väärin, häntä tuleekin syyllistää. Dawkinsin mukaan on väärin hankkia lapsi, jos tietää etukäteen, että lapsisi kärsisi vammoista ja vakavista sairauksista, jotka lyhentävät elämää ja heikentävät oleellisesti sen laatua. Aika monet ovat Dawkinsin kanssa samaa mieltä.

Vammaisia ei ole tässä keskustelussa syyllistänyt Dawkins eikä kukaan muukaan. Kukaan meistä ei ole vastuussa siitä, että on syntynyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
vierasss
No onhan se aikamoisen syyllistävä kannanotto vammaisten lasten vanhemmille jos väittää olevan moraalitonta olla abortoimatta down-sikiötä. Ehkäpä IHMISET osaavat jättää moiset kommentit omaan arvoonsa. Säälimättömyyttä, kylmyyttä, kyynisyyttä ja moraalittomuutta on ihmiskunnassa muutenkin enemmän kuin tarpeeksi.
 
vierasss
Kuinka mobta downihmistä te kyynikot tunnette. Minä tunnen yhden, ja hän on ihana lapsi ja ihminen, rakas vanhemmilleen ja monelle muulle. Pieniä ongelmia lukuunottamatta hyvin tervekin.
 
"M33"
[Q
No onhan se aikamoisen syyllistävä kannanotto vammaisten lasten vanhemmille jos väittää olevan moraalitonta olla abortoimatta down-sikiötä.
On myös syyllistävä kannanotto, jos väittää, että toisen pahoinpitely on moraalisesti väärin. Syyllistäminen on normaalia ja jopa toivottavaa, kun toinen on toimimassa väärin. Sen ansiosta väärin tekeminen toivottavasti loppuu tai ainakin vähenee. Esimerkiksi rattijuoppoudet eivät olisi vähentyneet takavuosista yhtä nopeasti, jos rattijuoppoja ei olisi syyllistetty julkisuudessa ankarasti.
 
vierass
Olisi ollut todella harmi jos tämä tuntemani downlapsi olisi jäänyt syntymättä. Mitä ihmettä m33 selittelee pahoinpitelystä...Jos aletaan julkisesti suosia ja painostaa vammaisten sikiöiden abortointiin ollaan vaarallisella tiellä. Asenteiden koventuminen johtaa pahimmillaan siihen, että aletaan katsoa myös vastasyntyneistä keitä hoidetaan ja miten koska vammaisia lapsia syntyy joka tapauksessa.
 
"M33"
Olisi ollut todella harmi jos tämä tuntemani downlapsi olisi jäänyt syntymättä.
Jos tämä lapsi olisi jäänyt syntymättä, sinulla ei tietenkään olisi häneen mitään tunnesidettä. Et olisi harmissasi, ettei häntä ole olemassa, eikä hän itse tietenkään olisi harmissaan asiassa. Tuskinpa sinullakaan on todellisuudessa tapana harmitella, miten et ole päässyt tuntemaan sitä taikka tätä ihmistä, jota ei koskaan ole ollut olemassa.

Mitä ihmettä m33 selittelee pahoinpitelystä.
Etkö todella ymmärtänyt viestin sisältöä vai yritätkö vain häiritä keskustelua teeskentelemällä ymmärtämätöntä?

Jos aletaan julkisesti suosia ja painostaa vammaisten sikiöiden abortointiin ollaan vaarallisella tiellä. Asenteiden koventuminen johtaa pahimmillaan siihen, että aletaan katsoa myös vastasyntyneistä keitä hoidetaan ja miten koska vammaisia lapsia syntyy joka tapauksessa.
Ja parhaimmillaan se johtaa siihen, että maailmassa on vähemmän kärsimystä. Ajatella! Ei ole mitään syytä uskoa, että vammaisten sikiöiden abortointi johtaisi väistämättä natsihirveyksiin. Tuollainen väite on pelkkä slippery slope.
 
"akka"
[QUOTE="M33";30203282]Suurin osa Down-syndroomaisiksi tunnsitetuista sikiöistä abortoidaan jo nyt, ja hyvä niin. On väärin hankkia lapsia, joilla tiedetään olevan elämänlaatuun vaikuttavia sairauksia ja vammoja.[/QUOTE]

Mä olen täysin samaa mieltä.
Lisäksi mä en voi käsittää sitä että on perheitä joissa on monta vammaista lasta. Jos mun lapsista yksikin olis ollu vammainen, en olisi koskaan sen jälkeen enää ottanut riskiä että sama toistuisi.Lisäksi tulee kalliiksi tehtailla ihmisiä jotka ei koskaan tule toimeen omillaan vaan ovat aina jonkun huolehdittavana. Vammautua voi vaikka kolarissa ja sellaiselle ei mitään voi mutta että hankkii lapsia tietäen että riski sairaaseen lapseen on suuri on minusta vastuutonta ja sellaiselta ihmiseltä pitäis laittaa piuhat poikki.
 
"M33"
[QUOTE="akka";30204062]Lisäksi mä en voi käsittää sitä että on perheitä joissa on monta vammaista lasta. Jos mun lapsista yksikin olis ollu vammainen, en olisi koskaan sen jälkeen enää ottanut riskiä että sama toistuisi.Lisäksi tulee kalliiksi tehtailla ihmisiä jotka ei koskaan tule toimeen omillaan vaan ovat aina jonkun huolehdittavana. [/QUOTE]
Kyllä. Varsinaisten kehitysvammojen lisäksi on koko joukko perinnöllisiä sairauksia, joiden kantajan ei pitäisi missään tapauksessa koskaan lisääntyä. Tässä on uutinen naisesta, jonka kaikki lapset sairastavat Huntingtonin tautia, uhrinsa hirvittävällä tavalla tappavaa perinnöllistä rappeumasairautta. Raivostuttavaa uutisessa on kuitenkin maininta sitä, että ainakin yksi näistä lapsista päätti lisääntyä itse ilmeisen tietoisena sairaudestaan. Minkälaisesta ihmisestä on hyväksyttävää hankkia lapsi, joka 50 % todennäköisyydellä kuolee hitaan ja tuskallisen kuoleman?
 
"Jenis"
Dawkinsilla on tosiaan tapana provosoida, mutta periaatteessa olen samaa mieltä. On vastuutonta tuoda maailmaan uusi ihminen, joka joutuu suurella todennäköisyydellä elämään sairaalloisen ja kivuliaan elämän - pahimmassa tapauksessa syrjittynä ja/tai laitoksessa. Olen itse käynyt molempien raskauksieni aikana seulonnoissa, ja jos jotain olisi löytynyt, abortti olisi ollut todennäköinen vaihtoehto. Nimenomaan eettisistä syistä. Synnytyksessä voi tapahtua mitä vaan, elämässä ylipäänsä voi tapahtua mitä vaan, mutta tietoisia riskejä on silti turha ottaa.
 
"akka"
[QUOTE="M33";30204109]Kyllä. Varsinaisten kehitysvammojen lisäksi on koko joukko perinnöllisiä sairauksia, joiden kantajan ei pitäisi missään tapauksessa koskaan lisääntyä. Tässä on uutinen naisesta, jonka kaikki lapset sairastavat Huntingtonin tautia, uhrinsa hirvittävällä tavalla tappavaa perinnöllistä rappeumasairautta. Raivostuttavaa uutisessa on kuitenkin maininta sitä, että ainakin yksi näistä lapsista päätti lisääntyä itse ilmeisen tietoisena sairaudestaan. Minkälaisesta ihmisestä on hyväksyttävää hankkia lapsi, joka 50 % todennäköisyydellä kuolee hitaan ja tuskallisen kuoleman?[/QUOTE]

Mä olen kuullut yhden äidin sanovan että myös mulla on oikeus hankkia lapsi vaikka se olis vammainenkin ja oma on asiani. Se vaan kun ei ole oma asia.
 

Yhteistyössä