Reumasta, onko muita?

Elikkäs tilanteeni tässä;
Minulla alkoi nivelet kipeytyä 12 vuotta sitten, ensin polvet sitten lonkat, nilkat, ranteet, kyynärpäät ja olkapäät. Lisänä myös sormien nivelet.
Kävin lääkärillä (jossa olen jo aiemminkin tämän takia käynyt) pari viikkoa sitten ja lääkäri epäili vahvasti reumaa. No verikokeissa kävin ja tänään soitti lääkäri tuloksista. Ei veressä reumatekijää. Edelleen lääkärillä vahva epäily reumasta joten laittoi lähetteen reumalääkärille.

Tässä minä nyt mietin voiko siis todella olla reumaa vaikka ei reumatekijää veressä olekkaan?
Onko kenelläkään kokemusta asiasta?
 
Nimetön

Mulla oli sama homma,veressä ei reumatekijää,silti samat oireet ku mitä luettelit..Reumalääkärillä kävin ja hän tutki ja totesi että reumahan tämä. Lääkkeet sain ja nyt olo suht normaali.
 
Itselläni reuma alkoi oireilla parikymppisenä, ja sitten aina lasten syntymän jälkeen. Reumatekijää ei ole koskaan verestä löytynyt. Mutta minulla on todettu harvojen nivelten reuma oireitteni perusteella. Ihmettelenkin suuresti, että miksi ihmeessä se reumatekijä kuitenkin verestä tutkitaan, kun se ei useinkaan tautia paljasta. Ja saattaa olla myös toisinkinpäin, reumatekijä saattaa verestä löytyä, mutta oireita ei koskaan ole ollut, eikä koskaan tule olemaankaan!!!
 
mama74
Mullakaan ei ole reumatekijää,mutta reuma on. Lääkkeitä olen syönyt melkein 9 vuotta ja nyt ollaan siirtymässä biologisiin ilmeisesti.

Välillä menee hyvin ja välillä jokin (esim. flunssa) laukaisee jotkin nivelet turpoilemaan. Tänään hain piikkejä molempiin nilkkoihin. Niissä on jännetupintulehdukset, mikä on tavallista reumassa.

 
Ei varsinaisesti reumaa, mutta reumasairauksiin kuuluva SLE ja psoriasis josta ilmeisesti nivelpsori myös.... SLEhen kuuluu kans nivelkipuja, mutta nivellin ei tule pysyviä muutoksia. Syön reumalääkkeitä ja isoa liutaa muitakin, mut tällä hetkellä ei taas lääkkeet tunnu oikein auttavan.

Reumatekijää ei löydy verestä, mutta tumavata-aineet löytyy. Lääkärit pompottaa nyt iho- ja reumapolin välillä ja kukaan ei ota kantaa lisääntyneisiin nivelkipuihin. :kieh:
 
Kiitos vastauksista!

Täällä edelleen odotellaan kutsua reumalääkärille. Jospa sen ajan sinne sais äkkiä.

Onko muilla senkka ollut koholla?
Minulla se oli ensin pikkusen viitearvojen yläpuolella ja n.3 viikkoa sen jälkeen otettu arvo oli vähän noussut.

T.alkuperäinen
 
Hei sinä alkuperäinen jutun alullepanija, kuka olitkaan!

No, miten sun tilanne on selvinnyt?? Sullako ei ilmeisesti ole ollut turvotusta missään nivelessä? Mulla todettiin just tiistaina 12.12 fibromyalgia. Kipuja ja särkyjä ympäri kehoa, myös nivelissä.

Onko sulta otettu kuinka paljon reumakokeita sillä niitähän on aika useita kokeita? Multakin otettiin ensin pelkkä perusreumatesti ja se oli negatiivinen, mutta sitten tehtiin laajempia reumakokeita ja siinä oli tuma-vasta-aineet lievä positiivinen.
Seinäjoella tiistaina ei sen kummempaa sitten tehty kuin että lääkäri paineli mua monesta kohtaa ja jessus, kun otti kipeetä. Niin, ja polvet kuvattiin, niissä ei ole kulumia tai muutakaan muutosta.

Mulla alkoi 9-vuotta sitten alaselkävaivoilla. Tosin en edelleenkään tiedä liittyykö se fibromyalgiaan, mutta se ny kuitenkin oli mun ensimmäinen vaivani, joka alkoi parikymppisenä.
2001 oli aamuisin sormikankeutta muutaman kuukauden.

4-5 vuotta sitten alkoi ajoittaiset polvisäryt ja nyt heinä-elokuun vaihteilla polvisärky lisääntyi ja koveni, kuvaan astui lisää kipuja kuten sorminivelet, ranteet, nilkat, sekä lisäksi muunlaista kipua ympäriinsä kuten kaulalla, käsivarsissa ja todellakin ympäri kehoa. Mutta turvotusta ei ole ollut.
Eli näiden oireiden ja verikoetuloksen perusteella sanottiin olevan tämä reumaattinen sairaus, fibromyalgia. Sitä arvelikin jo terveyskeskuslääkäri.
 
alkuperäinen
Turvotusta löytyy käsistä, missä tällähetkellä pahin kipu. Tuo peukalon ja etusormen välinen alue on ihan turvoksissa. Molemmissa käsissä, mutta oikea pahempi. Ja myös rystyset on turvonneet. Lisäksi on turvotusta nilkoissa ja polvissa. Polvissa on todettu aikoja sitten kondromalasia ja nilkoissa ylimääräiset luut.

Aikaa en vielä ole sinne lääkärille saanut.
Mutta ilmottelen sitten.

Ja lisää vastauksia otan kiitollisena vastaan!
 
moi! mula kipetyi polvi 12 vuotiaana (nyt 30) ja reumatekijää ei ole löytynyt mutta kai se sitä on kuitenkin. polvi leikattu kolme kertaa ja oikea ranne luudutettu viime syksynä. methotrexaattia pistän kerran viikossa ja kaikki sujuu suht normaalisti. tyttö on kolme vuotta ja kaksoset 3kk.
 
Nimetön

Mulla oli kans just rystyset,kyynärpäät,polvet,päkiät kipeet..Noista etenki polvet ja kyynärpäät turvoksissa myös enkä saanut edes toista kättä suoristettua kun tuntui että jokin "otti kiinni". Reuma siis mulla sit todettiin.

Toivottavasti saat lääkäriajan ja kivut ja turvotukset hallintaan.
 

Yhteistyössä