Kilpirauhasen vajaatoiminta ja nivelkivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ooo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"ooo"

Vieras
Minulla ollut vajaatoiminta jo mooooonta vuotta.
Nyt muutaman kuukauden ollut nivelet kipeät. Kävin labrassa kontrollissa normaalisti viime viikolla ja tulokset oli oikein hyvät - viitearvojen keskellä.

Mutta mistä tää nivelkipu sitten johtuu? Aamuisin varasinkin on nilkat ja ranteet kipeät ja jäykät.
Polvet ovat myös kipeät kyykkyliikkeitä tehdessä.

Lääkäri sanoi ettei varmaan johdu kilpirauhasesta vaan jostain muusta. Laittoi kuitenkin valmiiksi lähetteen labraan ja hoitajan kautta pääsen sinne jos ei kivut helpota pian.

Mä olen liittänyt noi kivut just kilpirauhaseen tai siis itelläni ainakin oli just nivelkipuja entenkin sormissa ja ranteissa sekä lihaskipua ympärikehoa silloin kun arvot on huonot. Nyt olen ollut kivuton about 8kk. Diagnoosin sain 3 vuotta sitten. Tosin kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava sairastaa usein myös keliakiaa sekä fibromyalgiaa.

Sun lääkitystä voidaan tarvittaessa säätää. Sanotko ne arvot numeroina ja lääkeannoksesi suuruuden?

Koska sinulla on jo yksi autoimmuunisairaus, valitettavasti olet altis muillekin eli mm. reuma ja fibromyalgia.

Muista syödä D-vitamiinia. Sen puutos aiheuttaa autoimmuunisairauksien puhkeamista.

TSH oli 3,18 ja T4V oli 16 eli arvot olivat kerrankin oikein hyvät. Lääkitystä on veivattu vuosittain mutta nyt arvot kerrankin oli oikein hyvät.
6 x viikossa otan 100 mikrogrammaa ja 1 x 50 mikrogrammaa.

Siis eihän nuo unelma-arvot ole, kun TSH on 1-2, voidaan puhua hyvistä arvoista. Eikös tuota viiterajaakin oltu tiputtamassa jonnekin arvoon 2,5. Että ehkäpä kannattaa ottaa joka päivä 100mg. Helpompi muistihäiriöisen muistaakin. :)

Yhteistyössä