"reputtaako" 4-vuotisneuvolan jos ei osaa leikata saksilla?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Luin että siellä pitäisi osata leikata viivaa saksilla, lapsi täyttää parin kk päästä 4, ja saksia kokeiltu vasta pari kertaa. Leikkaa pieniä viiltoja paperin reunaan ja pitää molemmilla käsillä kiinni.. Ehtiiköhän oppia ajoissa, ja jos ei niin mitä tapahtuu?
 
Luin että siellä pitäisi osata leikata viivaa saksilla, lapsi täyttää parin kk päästä 4, ja saksia kokeiltu vasta pari kertaa. Leikkaa pieniä viiltoja paperin reunaan ja pitää molemmilla käsillä kiinni.. Ehtiiköhän oppia ajoissa, ja jos ei niin mitä tapahtuu?
Ei neuvolan ikätarkastukset ole mikään lasten kehityskilpailu. Jokainen lapsi kehittyy eriaikaisesti eri osa-alueilla. Toisilla on loistava motoriikka tai hahmotuskyky joku puhuu yli neljän sanan lauseita jo 4 vuotiaana joku piirtää ja käyttää kynää taitavasti jne.
Ole huoletta kyseessä on ainutlaatuinen yksilö lapsi, jonka senhetkistä kehitystasoa kannattaa tukea. Tarkoitan tällä, että jos lapsi on innostunut liikkumaan, hyppimään ja tekemään kuperkeikkoja niin anna tehdä. Älä edes yritä opettaa häntä silloin vaikka piirtämään. Siis saksien käyttö ei ole nyt lapsesi juttu.
 

Yhteistyössä