Reilua vai ei (kurahousuasiaa…) ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lskjflsdjfld
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lskjflsdjfld

Vieras
Tilanne on tämä: Päiväkodin pihalla on lumisia paikkoja. Osalla lapsista on kurahousut ja osalla ei ole. Lapset ovat yli kolme vuotiaita ja ovat pukeutuneet itse / päiväkodin henkilökunnan avustuksella. Kurahousut päällä olevilta lapsilta kielletään lumisissa paikoissa leikkiminen, koska: "se ei ole reilua, kun kaikki eivät voi leikkiä (eli kurahousuttomat eivät saa leikkiä)".

Onko sääntö reilu vai ei? Olen itse kahden vaiheilla. Toisaalta näinhän on, että ei ole reilua, että osa voi leikkiä lumessa ja osa ei. Toisaalta taas (ainakin aikaisemmin) lapsilla on ollut sääntö, että hiekkaan ja kuraan pääsee leikkimään, jos laittaa kurahousut päälle. Eli lapsi on itse saanut päättää pukeeko (yleensä inhoamansa) kurahousut vai ei.

Asia ei todellakaan ole iso, mutta jäin miettimään sitä. Meillä lapsilla on tällä hetkellä fleecevuoriset kuravaatteet (joita inhoavat) ulkovaatteina juuri siksi, että leikkiä saisi. Ja kun muita ulkovaatteita ei ole, ei tarvitse edes kinata, että laittaako ne vai ei. ;) Nyt tätä kirjoittaessani alan itse olla sitä mieltä, että päiväkodissa ei vain oltu taidettu jaksaa valvoa muiden lasten kurahousujen pukemista toppavaatteiden päälle ja näin ollen vain meidän lapset olivat kuravaatteissa. Lopputuloksena oli "epäreilu" ;) säännön muuttaminen…

Juu, en aio asiasta päiväkodille nillittää, kunhan vain jäin asiaa miettimään… :D

Meidän lapsen päiväkodissa ei lapsilta kysellä haluaako kurahousut vai ei. Ne laitetaan, jos hoitajat näkevät tarpeelliseksi. Ja jos vanhemmat ovat unohtaneet tuoda, se on sitten vanhempien murhe hakea kurainen lapsi kotiin ja saada seuraavaksi päiväksi puhtaat ulkovaatteet. (Juu, on käynyt näin useamman kerran itselleni.)

Tuolla on tosin niin hiekkainen/kurainen piha, että siellä pitäisi laittaa lapset penkille istumaan ulkoilun ajaksi, jos haluaisi pitää heidät siistinä. Millainen piha siellä oikein on, jos lumi on se sotkevin asia pihassa? Muuten asfalttipiha?

• Tykkää
Reactions: Salla07
Piha on sellainen pieni kerrostalon leikkipiha, jossa on lähinnä hiekkaa. Olen samaa mieltä teidän päiväkodin toiminnan kanssa, lasten pitäisi saada leikkiä pihalla normaaleja pihaleikkejä, johon mielestäni hiekassa ja lumessa möyriminen kuuluu.

no itse en tykännyt kun Neidin päiväkodissa kiellettiin liukumäen käyttö syksyisin ja keväisin, kun sitä reunustaa sellainen massa jota pitkin sinne liukumäkeen kiivetään (ei siis rappusia ) ja jotkut vanhemmat eivät halunneet et ulkovaatteet tämän massan takia kuluvat.
ja kukaan ei siis saanut sinne mäkeen kiivetä.

mun mielestä ei ole reilua. Lapsille voi pukea sellaiset vaatteet et kaikkea voi päiväkodin pihassa tehdä.

Mä en tajua että te aikuiset jaksatte miettiä tällaisia.

Niin tain näin, mitä väliä? Lapset saa leikkiä pihalla, ja liukua sitten kesällä jne. Pitääkö kaiken aina olla niin täydellistä ja reilua?

Onneksi meillä on järjellä varustettu pk-henkilökunta pojan tarhassa! Olen vienyt kuravaatteet, ja sanonut että lapsen vaatteet ovat täysin vedenpitävät ja kulutukseen ja käyttöön tehty, mutta jos joku hoitaja sitä vaatii/haluaa on pojan puettava ne kuravaatteet.
2 kertaa tais olla päällä, muuten ilman, ja kaikki saa leikkiä kaikkialla

Siis lapsille puetaan kalliit merkkiulkoluvaatteet päälle ja sitten niillä pitää seistä pihassa tekemättä yhtään mitään?

Silloin kun minä olin lapsi, meillä oli aina kahdet vaatteet. Toisia pidettiin ulkona remu-hiekka-loska-kurakeli-metsänsamoamisvaatteina ja toisia sitten kun oltiin siististi kaupassa käymässä tai kylässä tms.

Samaten oli "kotivaatteet" ja "paremmat vaatteet". Kotivaatteilla kontattiin ympäri taloa ja leikittiin ja maalattiin ja paremmilla vaatteilla käytiin kylässä. Kun aika kului niin "paremmat vaatteet" siirrettiin "kotivaatteiksi" ja tilalle ostettiin uusia "parempia" vaatteita. Toki tähän vaikutti vaatteiden pieneksi jääminen jne.

ps. meillä ainakin oli jo tuohon aikaan pyykinpesukone. Se on semmoinen laite, johon voi laittaa likaiset vaatteet sisälle pesuaineen kera ja kone tekee niistä taas puhtaita. :)

^ Tuota minä olen miettinyt useasti. Ostetaan vedenkestävät ja kaikenkestävät 150e merkkihaalarit ja sitten lapsi ei saa niissä rymytä, etteivät kulu??
Mikä järki??!? :laugh:
Minä luulen (tai toivon) että tämä on vain legendaa. Meillekin ostetaan, mutta todellakaan ei ole mitään mitä ne päällä ei saisi tehdä. Laskekoon vaikka pyllymäkeä paljaalla maalla, aivan sama. Jos menee rikki (ei ole mennyt) ostetaan uudet.

Meillä oli viime talvena samantyyppisiä ongelmia päiväkodissa. Kun satuin samaan aikaan valittajaäidin kanssa pihalle niin kovaan ääneen totesin päiväkodin hoitajalle, että "mä voin ostaa kurahousut niille joilla ei ole, että lapseni saa leikkiä jos se on siitä kiinni"
Seuraavana päivänä tämä "kalliin ulkopuvun" omistajan lapsikin sai liata ulkopukunsa. Meillä on Molo Kidsiä, Ticketiä ym.. ja kaikki on käyttöä varten. Mitä järkeä ostaa vedenpitävät ulkovaatteet, jotka on tarkoitettu kestämään kulutusta jos niitä ei saa käyttää. Voi kertoa, että eilen mm. pukumme näytti siltä, että sitä ei olisi ikinä pesty. Kysyin tytöltä mitä ihmettä olivat tehneet pihalla.
"No me tehtiin hiekkaenkeleitä maassa " :D

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29616054:
Minä luulen (tai toivon) että tämä on vain legendaa. Meillekin ostetaan, mutta todellakaan ei ole mitään mitä ne päällä ei saisi tehdä. Laskekoon vaikka pyllymäkeä paljaalla maalla, aivan sama. Jos menee rikki (ei ole mennyt) ostetaan uudet.

Valitettavasti tunnen muutaman tällälailla toimivan ja ajattelevan vanhemman. Se jälleenmyyntiarvo, sen pitää säilyä.

Lisäys vielä: En muuten tajua miksi kauppavaatteiksi pitää ostaa vedenkestäviä ja kalliita talvipukuja? Meillä käydään farkuissa/kangashousuissa ja siistissä takissa kaupungilla :D

Valitettavasti tunnen muutaman tällälailla toimivan ja ajattelevan vanhemman. Se jälleenmyyntiarvo, sen pitää säilyä.

Minäkin tunnen näitä liikaakin. "käytetty säästeliäästi" WHAT? Ei meidän 4-vuotias ainakaan osaa käyttää pukujansa säästeliäästi. Joko se käyttää sitä, kompastuu asfalttiin ja polvet hirveän näköiset tai sitten se ei käytä ja puku myydään pois.

Mielestäni tuo alkuperäinen sääntö, jonka mukaan lapset saa valita pukeeko kuravaatteet vai ei, sopii aikaisintaan eskari-ikäisille, mieluummin ei heillekään. Paljon helpompaa ja reilumpaa niin, että päiväkodin tädit päättää, vaatiiko keli kuravaatteet vai ei ja valvoo että lapset pukee ne tarvittaessa päälleen. Ei pienet lapset osaa tuollaista niin hyvin arvioida etukäteen, eikä ole sitten kivaa, jos pihalla kaikki muut leikkiikin sellaisessa paikassa, johon yksi ei pääse, kun on väärän valinnan erehtynyt tekemään.

Kotioloissa meillä ei kuravaatteita juuri käytetä, koska haalarit pitää vettä ja niitä on kaksin kappalein. Mutta ymmärrän, että hoidossa tasapuolisuuden vuoksi kaikki velvoitettaisiin laittamaan ne päälleen, vaikka minun puolestani ilmankin voi remuta miten tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29616054:

Ainut homma missä toivoisin että etukäteen kerrottaisiin ja pyydettäisiin jotain rönttävaatteita on se kun lapset maalasivat maalilla katuun kuvia. Kyllä ne vaatteet normaalia käyttöä kestää mutta maalipönttöhommiin laittaisin jotkut huonommat. Sellaiset jotka on polvesta vähän jo paikattu tai muuten ei enää pidä vettä.

Mutta mäenlaskua, ulkoleikkejä kaikkea sellaista mihin ne vaatteet on suunniteltu ne on tarkoitettukin kestämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Meidän vaatteet;29616118:
Lisäys vielä: En muuten tajua miksi kauppavaatteiksi pitää ostaa vedenkestäviä ja kalliita talvipukuja? Meillä käydään farkuissa/kangashousuissa ja siistissä takissa kaupungilla :D

Joo, paras esim. Po.P kirppiksellä Facessa, kun myydään jotain 74cm (vauvan) kuorivaatteita myyntipuheella "olleet kauppavaatteina".

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29616141:
Joo, paras esim. Po.P kirppiksellä Facessa, kun myydään jotain 74cm (vauvan) kuorivaatteita myyntipuheella "olleet kauppavaatteina".

Ehkä se jollekin on sitten myyntivaltti ettei se vauva ole istunut hiekkalaatikossa niissä vaatteissa. Toisaalta en ymmärrä sitäkään miksei ne "paremmat" vaatteet saisi olla yhtä lailla vedenpitäviä ja toimivia kuin ne metsävaatteet.

Meillä on itseasiassa kolmet kamppeet kummallakin. Sellaiset millä voi isän kanssa mennä metsätöihin ja liata itsensä vaikka pihkaan, tai mihin tahansa. Yhdet joilla ollaan päivähoidossa ja sitten toiset joita pääasiassa käytetään siistimpinä kauppavaatteina, mutta joilla voi myös mennä päivähoitoon silloin kun ne toiset vaatteet ovat pesussa.

Eli molemmilla on kahdet ticketin puvut ja sitten yhdet sellaiset jotka olen saanut jostain käytettynä tai haalinut edullisesti kirpparilta sillä tarkoituksella että ne SAA sotkea.

Mä kannatan sitä, että päiväkodissa sanotaan, että kaikki pukevat kurikset tms. Mutta jos ap:n lasten päiväkodissa lapset saavat itse päättää, niin tietysti niiden pitää päästä leikkimään, joilla ne kurikset sitten on, jos tälläinen sääntö kerran on ollut. Eli mun mielestä on epäreilua muuttaa sääntöä.

Meidan pk:ssa ja itseasiassa koko urani aikana hlokunta on paattanyt pukeeko lapset kurikset vai ei. Selkeaa kaikille. Poikkeuksia niina paivina kun kosteutta on vain vahan mutta kaikkien haalarit eivat sita pida. Talloin osa lapsista laittaa kurahousut jalkaan. Mitaan mutinoita ei ole lapsilta tullut, ymmartavat miten ikavaa on olla marissa haalareissa. Niin ja nain ollen kaikki lapset saavat leikkia kaikkialla. Kylla mina kysyisin hlokunnalta ystavallisesti etta mika mahtaa olla kupletin juoni juuri teidan pk:ssa. Ei se ongelma/ harmitus taalla havia. :)

Ja mua ärsyttää kun "pakotettiin" ostamaan kurahousut.. Mun eskarilainen ei ole sellaisia koskaan tarvinnut/omistanu ja nyt eskarissa piti ostaa. Mä oon siksi ostanu vedenpitävät vaatteet ettei tarvis kovin montaa vaatekappaletta erikseen ostaa. Nyt sitten on helpompaa kun on kurikset, ainakin hoitajien mielestä.. Mun mielestä ei, enemmän kertyy vaan vaatetta kotiin nurkkiin pyörimään ja pestäväksi.

Meidän tarhassa kaikki laittavat kurahousut tai eivät laita. Ihan sama kenellä on minkäkinlainen puku- johan se henkilökunnallekin on työlästä alkaa niitä puvun pitävyyksiä syynäämään. Itse olen ihan mielissäni, jos kurahousut on laitettu vaikka puku vettä pitääkin, eipähän tartte heti alkaa pyykkäämään.

Mun mielestä ei ole reilu sääntö.

Kesällä uimarannalla eräs äiti alkoi säätämään, ettei nyt tarvisi muiden mennä hyppimään laiturilta veteen kun hän ei omia uimataidottomia lapsiaan sinne vielä päästä. Ilmoitin tyynesti että kaikki saavat mennä taitotasonsa mukaan. Olisiko tuossa tilanteessa sitten pitänyt koko muun uimarannalla olevan lapsijoukon tyytyä kahlailemaan polvensyvyisessä vedessä?

Lasten täytyy vähän oppia niitä pettymyksiäkin sietämään, ja tuossa tilanteessa luulen että aika moni lapsi olisi nätisti pukenut kurahousuut seuraavaan ulkoiluun.

[QUOTE="zio";29616238]Meidan pk:ssa ja itseasiassa koko urani aikana hlokunta on paattanyt pukeeko lapset kurikset vai ei. Selkeaa kaikille. Poikkeuksia niina paivina kun kosteutta on vain vahan mutta kaikkien haalarit eivat sita pida. Talloin osa lapsista laittaa kurahousut jalkaan. Mitaan mutinoita ei ole lapsilta tullut, ymmartavat miten ikavaa on olla marissa haalareissa. Niin ja nain ollen kaikki lapset saavat leikkia kaikkialla. Kylla mina kysyisin hlokunnalta ystavallisesti etta mika mahtaa olla kupletin juoni juuri teidan pk:ssa. Ei se ongelma/ harmitus taalla havia. :)[/QUOTE]

Itse asiassa pidin asiaa ensin niin pienenä, etten ajatellut siitä edes päiväkodissa alkaa avautua. Kunhan vain jäin miettimään, että onko minun ajattelutapa jotenkin outo, kun ensinnäkin ajattelen, että lasten täytyy saada leikkiä pihalla suhteellisen vapaana ja että sääntöjen pitäisi koskea ennen kaikkea lapsen ehjänä pysymistä, ei pelkästään vaatteiden. ;) Ja toiseksi koen, että säännöt pitäisi pysyä suhteellisen muuttumattomina, eikä vaihdella sen mukaan kuinka monella lapsella ne kurikset ovat.

Siihen en ota kantaa onko tuo "saa itse valita" -sääntö hyvä vai ei. Kotona tosin äiti päättää ulkoiluvaatteiden sopivuudesta, ei lapsi…

Sen verran sain tästä keskustelusta kuitenkin pontta, että kysyn varmaan huomenna siitä, että onko säännöt muuttuneet pysyvästi. Turha minun nimittäin on kinata joka aamu lasten kanssa tuosta vuorellisten kuristen käyttämisestä ulkovaatteina, jos he eivät sitten kuitenkaan ne päällä saa leikkiä vapaasti (muiden vaatetuksesta johtuen).

Mutta jos on kerrottu syy miksi ei ole kuriksia ostettu niin eihän niitä vesipilareita yms tarvi Sillon hoitajien syynätä.. Mutta silti pitää olla kurikset. Mä en nää miten se yhtään helpottaa työtä, samanverran kuivumaan laitettavia vaatteita niitä on, ei väliä onko kuivumaan laitettavat kuriksia vai tavallisia housuja. Että alko taas ärsyttämäänkin tää asia. :-)

Eikä onneksi oo ollu kellään mitään rajoituksia mitä saa tehä tai ei, riippuen onko kurikset vai ei.

Mun mielestä ei ole reilu sääntö.

Kesällä uimarannalla eräs äiti alkoi säätämään, ettei nyt tarvisi muiden mennä hyppimään laiturilta veteen kun hän ei omia uimataidottomia lapsiaan sinne vielä päästä. Ilmoitin tyynesti että kaikki saavat mennä taitotasonsa mukaan. Olisiko tuossa tilanteessa sitten pitänyt koko muun uimarannalla olevan lapsijoukon tyytyä kahlailemaan polvensyvyisessä vedessä?

Lasten täytyy vähän oppia niitä pettymyksiäkin sietämään, ja tuossa tilanteessa luulen että aika moni lapsi olisi nätisti pukenut kurahousuut seuraavaan ulkoiluun.

Tuo uimarantaepisodi oli kyllä huvittava.... :D :D

Ainakin meidän viisi vuotias oli päiväkodin mukaan syksyllä lopettanut saman tien kinaamisen kuristen pukemisesta, kun oli yhden ulkoilun seissyt tumput suorina muiden leikkiessä lätäkössä. ;)

Yhteistyössä