Rehtori kielsi tulemasta traktorilla kouluun

  • Viestiketjun aloittaja mitä mieltä
  • Ensimmäinen viesti
"apsi"
[QUOTE="vieras";23651415]Liikenteessä tilanne voi olla tämä.

Kyllä omilla mailla saa ajaa huvikseen niin paljon kuin lystää, kunhan ei ole humalassa. Jos on humalassa, niin silloin minkä tahansa moottorikulkuneuvon ajaminen, tai edes käynnistäminen, missä tahansa ja milloin tahansa on rikos.[/QUOTE]

No joo, saahan käsittääkseni omilla mailla alaikäinen ajaa ns. peltoautolla ja alle 15v mopolla.
Liikennettähän mä tässä oikeasti tarkoitin.
 
Mun poika käy yläastetta maalaiskoulussa. Koskaan en ole pihalla traktoreita nähnyt joten luulen, että sieläkin on traktorikielto. Nuokkariin kuulemma jokunen traktorilla tulee. Kantaa en osaa sanoa, kun itse en koskaan ole maalla asunut, enkä traktoria omistanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23651501:
No koulun pihalla varmaan kyllä aiheuttaa. Onhan iso kulkuneuvo aina iso.

Niin eihän koulunpihalla kukaan yli 20km/h ajele, mutta on eriasia peruuttaako autoa/traktoria kokenut vanhempi vai 15v nuori. (torin vanhempikin voi olla kokematon, mutta aikuinen kuitenkin)
 
"vieras"
[QUOTE="apsi";23651511]No joo, saahan käsittääkseni omilla mailla alaikäinen ajaa ns. peltoautolla ja alle 15v mopolla.
Liikennettähän mä tässä oikeasti tarkoitin.[/QUOTE]

Omilla mailla saa ajaa kuka tahansa millä tahansa, kunhan ei ole humalassa. Humalassa ei saa koskaan ajaa mitään moottoriajoneuvoa, ei edes omilla mailla. Tuossa on siitä hyvä esimerkki.

Ruohonleikkurilla humalassa ajellut mies tuomittiin rattijuoppoudesta - Ilta-Sanomat
 
"vieras"
[QUOTE="apsi";23651511]No joo, saahan käsittääkseni omilla mailla alaikäinen ajaa ns. peltoautolla ja alle 15v mopolla.
Liikennettähän mä tässä oikeasti tarkoitin.[/QUOTE]

Omilla mailla saa ajaa kuka tahansa millä tahansa, kunhan ei ole humalassa. Humalassa ei saa koskaan ajaa mitään moottoriajoneuvoa, ei edes omilla mailla. Tuossa on siitä hyvä esimerkki.

"http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Ruohonleikkurin%20kuski%20k%C3%A4rysi%20ratista/art-1288334670313.html"

Piti laittaa tuo linkki noin, koska spämminestofiltteri ei päästä sitä muuten läpi.
 
"vieras"
Nopeimmat liikennetraktorit kulkevat jopa 80 km tunnissa, meillä ns. tavallisia traktoreita ja nopeus noin 60 km/h. Useinkaan ihmiset eivät käsitä että traktoristakin löytyy vauhtia ja sekin voi kääntyä eli turhan itsevarmasti ohitellaan. Suuressa traktorissa ei välttämättä edes tunnu mitään jos henkilöauto jää kääntyvän traktorin takapyörän tai työkoneen alle. Tällaisiä vaaratilanteita olen todistellut useasti. Traktorissa on paljon kuolleita kulmia jonne ei vain näe vaikka kuinka peilistä tiirailisi.
 
"vieras"
Koulu voi kieltää halutessaan. Vanhemmat voi keskustella rehtorin kanssa päätöksestä tai sitten valittaa ylemmäs. Joka tapauksessa rehtorilla on valta ja vastuu asiassa. Itse koulumatkaan rehtorin on vaikeampi puuttua, jos parkkeeraa traktorin koulualueen ulkopuolelle.
 
"vieras"
[QUOTE="maalainen";23653308]Traktori on aika pirun kallis polkupyörän / mopon / mopoauton korvike... ja kaiken lisäksi ihan turhia, jos kerran joutavat koululaisille hupiajoon.[/QUOTE]

Paitsi jos sellainen jo on ja muuten seisoisi tyhjänpanttina. Koululainen voi aurata tien ennen kouluunmenoa...
 
No voi sun
Mennessäni noutamaan lasta koulusta näin koulun pihalla kolme isoa maataloustraktoria. Itsekin maalta kotoisin olevan ihmisenä luulin, että on kyseessä jokin työ- tai muu sellainen näytös. Ajattelin, että eivät voi olla viljelijöiden koneita kun joutavat päivän siellä seisomaan. Sitten kuulin, että yläkoulun pojat kulkevat niillä koulua. MITÄH????
Siis, lähes sadan tuhannen euron koneet polkupyörän sijaisina, häh? Yksi pojista sitten pyöritteli ajoneuvoaan pihalla leuka pystyssä. Kyllä ovat nuoret pojat koppavia ja ylimielisiä, ei voi muuta sanoa. Minkähän miehisen soidinmenon jatkeita nuokin ovat. Ei voi muuta kuin nauraa.
 
Mun täytyy pyörtää sanani. Kysyin pojalta, niin saa heidän kouluun traktorilla tulla ja yksi tuleekin päivittäin. Mutta jättää sen traktorinsa koulun taa niin, etten ole sitä koskaan nähnyt.
 
"carelia"
[QUOTE="vieras";23653279]Nopeimmat liikennetraktorit kulkevat jopa 80 km tunnissa, meillä ns. tavallisia traktoreita ja nopeus noin 60 km/h. Useinkaan ihmiset eivät käsitä että traktoristakin löytyy vauhtia ja sekin voi kääntyä eli turhan itsevarmasti ohitellaan. Suuressa traktorissa ei välttämättä edes tunnu mitään jos henkilöauto jää kääntyvän traktorin takapyörän tai työkoneen alle. Tällaisiä vaaratilanteita olen todistellut useasti. Traktorissa on paljon kuolleita kulmia jonne ei vain näe vaikka kuinka peilistä tiirailisi.[/QUOTE]

Liikennetraktoriin tarttee vissiin kyllä kuorma-autokortin.

Mut aiheeseen liittyen. Mun nuoruudessa liki kolkytvuotta sitten yhdet maalaistalon pojat olivat tulleet kylille tansseihin puimurilla.
 
"carelia"
Kyllä sillä löpöllä saa ajella kylillä, jos ei tee kenellekkään laskutettavaa duunia...tuskin ne maksullisina koulutakseina niitä käyttää. Ja sen veron kyllä voi maksaa netissä...että ei tartte erikseen tiiseliä tankata.
 
Valetilla piäsee
[QUOTE="vieras";23651470]Siis mitenkähän aiheuttaa enemmän vaaratilanteita kuin auto? Jos molemmat ajavat 60km/h tiellä?[/QUOTE]

Jousitus traktoripuolella vähän heikko ja painopistekin aika korkealla.
 
"vieras"
[QUOTE="apsi";23651377]Ei traktorilla saa huvikseen ajella. Sillä saa ajaa vain maanviljelykseen tms. työhön liittyvässä tilanteessa.
Eli lakikin sen jo kieltää. Lisäksi kannattaa katsoo mitä bensaa on tankissa, jos huvikseen ajelee.[/QUOTE]

pikkasen väärää tietoo useassa kohdassa...
 
Ölli
Mies sanoo, että älyttömän paljon on nykyään vammaisia liikenteessä, kun niitä mopoautoja on jokapuolella. Mun nähdäkseni traktorilla voi tulla kouluun siinä missä mopoautollakin. Voihan sen pelin aina jättää kauemmas parkkiin jos se ei koulun parkkikselle mahdu.
 

Yhteistyössä