Refluksitauti vauvalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton olo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton olo

Vieras
Mä en enää tiedä mikä meidän pojalla on :( Ikää hänellä on 6,5kk. Kaikki alkoi siinä 3-4kk iässä. Eka luulin et tekee hampaita, sit et maha on kipeä. Annoin särkylääkettä, annoin rela-tippoja, vaihdoin d-vitaaminia, jätin pois ja taas aloitin, annoin disfatylliä jne. Ei apuja.

Silloin etsin jo netistä tietoa ja törmäsin refluksitautiin. Pulautteluakin oli mut en tiedä oliko se nyt kauhean paljoa mut paljon ainakin. Tissille ei meinattu rueta. Alkoi imemään ja kohta huusi selkä kaarella. Luulin et maitoa vaan tulee niin vauhdilla, mut tiiä sit. Välillä luulin et liikaa häiriötekijöitä ympärillä.

Yöt vaan jatkui ja jatkui levottomina. Tuliko uniin liikkeille lähdöt, en tiedä. Joskus saan nukkua jopa pari tuntia joskus en edes sitäkään :( Alkaa olla epätoivoinen olo. Koko perhe kärsii kun vauva huutaa yöllä.

Nyt viikon ollut ihan pahinta. Herää noin 30min-1h siitä kun nukahtaa. Huutaa lähes hysteerisenä ja selkä kaarella. Ei tahdo rauhottua ei millään. Sit taas rauhottuu kunnes 10min päästä uusi huuto. Näin jatkuu yöt ellen anna nukkua tissisuussa ja imeä koko ajan. Joskus (harvemmin) se on vaan huvitutina yleensä hän lussuttaa ihan syödä kunnes tissi on "tyhjä" ja vaihdetaan puolta. Selkä itselläni aivan jumissa jo näistä maratoneista.

Muutenkin oma olo jo aika kestämisen rajoilla. Jaksan kyllä valvoa jos vaan tietäsin syyn valvomisiin. Tulee olo etten osaa hoitaa, teen jotain vääri. Kadun jo niin kauhiasti sitä et otin raskausaika sen kirotun sikapiikin. Jos sillä aiheutin tämän :(

Päivin poika on ihan ok mut unet aika lyhyviä/katkonaisia. Herää lähes aina itkien ihan unessa mut ei enää rauhoitu vaan pitää ottaa syliin johon saattaa lähes istuma-asentoon sit nukahtaa. Korvatulehduskin meillä oli ja kuuri loppui maanantaina. Silloin itku oli erinlaista ja jatkui päivälläkin. Nyt itku on sellaista keljutusitkua....joku on mut ei oikein tiedä mikä on? Vaikea selittää...
Neuvolassa vaan kohotellaan olkiaan ja tk:ssa pidetään mua varmaan jo ihan kahjona ;( Tullu käytettyä poikaa useasti siellä kun en tiedä miksi hän vaan itkee ja valvoo yöt. Raukka saanut särkylääkkeitäkin elämänsä aikana enemmän kuin sisaret vuoteen mennessä. Ilman apuja tosin...

Nyt aattelin varata ajan lastenlääkärille ihan yksityistä kautta. Pelottaa vaan et mua pidetään jotenkin hölmönä...jos tää onkin vaan ohi menevää, vauva-arkeen kuuluvaa? Itse olne vaan jo niin loppu ja huolissani.

Kokemuksia?

Mee kuule yksityiselle!! Meillä kahdella lapsella ollut refluksia. Kuulostaa ainakin joltainosin ihan refluksilta... meillä kyllä huomattiin molemmilla se joihan 1kk. iässä..... Mutta näähän on tosiaan ihan tapauskohtasia. Tekevät tarvittaessa ph-mittauksen jne.

Itse olen samassa jamassa ollut ja musta sun kannatta kokeilla samaa mitä meille lääkäri suositteli, jätä maito pariks, kolmeks päiväks kokonaan pois. Anna vettä vaan tilalla.
Jos siitä selkeesti apua niin voit lääkärille jo kertoa ensimmäisellä käyntikerralla että näin olet kokeillut. Taikka sitten jos haluat maitoa antaa, osta apteekista Almiron peptiä. Se on korviketta, jossa maitoproteiinit on pilkottu niin että maitoallergisellekin sopii.
Voit huoletta itsekin kokeilla, ainakin lyhyitä aikoja.

Jaksuja kovasti.

Kuulostaa kyllä ihan refluksilta :( Mutta kannattaa myös tutkia maitoallergian mahdollisuus, joillekin se aiheuttaa pahat refluksivaivat. Ja todellakin suosittelen yksityislääkäriä, mieluiten lasten gastroenterologia.

Voin lohduttaa sen verran että et ole hölmö ja tuo ei ole normaalia ihan oikeasti :hug:

Meillä on kaksi refluksi/allergikko lasta.

Saattaa olla jotain allergiaakin joka vaivaa pikkuisen vatsaa.. Sinä siis imetät? Itse koittaisin jättää omasta ruokavaliosta ensin maidon pois ja seurata tuleeko muutosta, jollei muutoksia, niin sitten seuraavaksi pois viljat ja sellaset mitkä aiheuttaa paljon allergioita esim. sitrukset.

En tiedä liittyykö mitenkään refluksiaan mut se tulee lähes aina esiin kun olen tietoa hakenut pojan oireilla/teolla netistä.

Poika kyl kasvaa hyvin ja syö kiinteitä ihan uskomattomia määriä. Enää ei pulautteluakaan ole esiintynyt. Saatan siis olla ihan hakuteillä :( Jokin pienellä on mut mikä...

Ensiavuksi ehdotan että sängynpäätyä nostetaan mahdollisimman ylös niin hapot ei pääse niin paljoa seilaamaan ruokatorvessa. Ja siis omaan korvaani tuo kuulostaa siltä että ruokatorvi on jo aika tulehtunut, siksi vauva haluasisi vain hörppiä maito jatkuvasti, se helpottaa hetkellisesti ruokatorven poltetta.

Imettelen osittain. Välillä poika ei vaan rupea imemään. Huutaa kun makuulleen yritän :( Silloin anann pullosta.

Eli itseltä maito pois ja jos ei imuttele niin annan vettä? Täällä ei ole mahdollisuutta kuin Suomen terveystalon lastenlääkärille. Ellen soita huomenna neuvolaan ja yritä vielä sitä kautta päästä allergiatesteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En tiedä liittyykö mitenkään refluksiaan mut se tulee lähes aina esiin kun olen tietoa hakenut pojan oireilla/teolla netistä.

Poika kyl kasvaa hyvin ja syö kiinteitä ihan uskomattomia määriä. Enää ei pulautteluakaan ole esiintynyt. Saatan siis olla ihan hakuteillä :( Jokin pienellä on mut mikä...

Refluksiin ei aina liity pulauttelua, meidän esikoinen ei pulauttanut elämänsä aikana kuin ehkä 2 kertaa kunnolla. Esikoinen söi todella huonosti. Mutta sitten taas meidän kuopus pulauttelee jatkuvasti mutta syö valtavia määriä.

Jätä omasta ruokavaliosta kaikki maitotuotteet pois ja katso onko vaikutusta. Vaikuttaa tosin kyllä refluksilta, jos alkaa huutamaan makuulla.. Itselläni oli tosi pahaa närästystä raskausaikana ja makuulla oli kaikista inhottavinta olla, kun mahahapot nousi suuhun. Soita heti huomenna yksityiselle lastenlääkärille ja varaa aika, älä anna pienen rakkaasi enään yhtään kärsiä turhaan vaan selvitä mikä häntä vaivaa! Jaksamista teille <3

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Saattaa olla jotain allergiaakin joka vaivaa pikkuisen vatsaa.. Sinä siis imetät? Itse koittaisin jättää omasta ruokavaliosta ensin maidon pois ja seurata tuleeko muutosta, jollei muutoksia, niin sitten seuraavaksi pois viljat ja sellaset mitkä aiheuttaa paljon allergioita esim. sitrukset.

kannattaa varata aika lääkärille ja uskoisin et suosittelee ekaks maidotonta ruokavaliota sulle kokeeksi, mä suosittelisin kans jättää omasta ruokavaliosta maitotuotteet sekä maitoproteiinia sisältävät tuotteet pois. mut näitä dieetti juttuja ei kauheesti kannattais ilman lääkärin neuvoja tehdä omin päin. meillä alkoi päivälevottomuus ja huonounisuus päiväsaikaan 1kk iässä, yöt nukkui kyllä hyvin, meillä pojalla myös selkeästi oireili iho: posket ja taiveiho tosi huonossa kunnossa
, maitoallergia diagnoosin saimme vasta 8kk iässä kun aikansa valitin neuvolaan ja lekuriin niin pääsimme testeihin.

Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:

kannattaa varata aika lääkärille ja uskoisin et suosittelee ekaks maidotonta ruokavaliota sulle kokeeksi, mä suosittelisin kans jättää omasta ruokavaliosta maitotuotteet sekä maitoproteiinia sisältävät tuotteet pois. mut näitä dieetti juttuja ei kauheesti kannattais ilman lääkärin neuvoja tehdä omin päin. meillä alkoi päivälevottomuus ja huonounisuus päiväsaikaan 1kk iässä, yöt nukkui kyllä hyvin, meillä pojalla myös selkeästi oireili iho: posket ja taiveiho tosi huonossa kunnossa
, maitoallergia diagnoosin saimme vasta 8kk iässä kun aikansa valitin neuvolaan ja lekuriin niin pääsimme testeihin.

niin jä vielä lisätäkseni, meilläkin kasvoi hyvin yläkäyrillä koko ajan, ei kauheasti pulautellut, korvikemaito ei koskaan kelvannut ajattelin et johtuu mausta mut johtuikin siis allergiasta, huusi aina kun yritin sitä pullolla syöttää, tissi kelpasi. saatiin resepti nutri-soijaa varten ja uudet testi 1,5v. iässä johon mennessä olikin maitoallergia ohi.

Kiitos teille vastauksistanne.
Jospa aamulla soittaisin eka neuvolaan et jos pääsis testeihin. Lastenlääkäri ottaa tossa naapurikaupungissa terveystalolla vastaan aina torstaisin. Varaan sit ajan sinne jos edelleen neuvolassa kohautellaan olkia.

http://www.vauva.fi/artikkeli/terveys/666/pulauttelu_ja_refluksitauti

Yllä hyvä juttu refluksista, kannattaa tutustua! Refluksi voi olla myös silent, kuten meidän lapsella eli ei pulauta juuri ollenkaan. Meillä suurin syy oli allergioissa, mutta lisäksi meni lääkitys. Imetyksellä ei ikinä tullut oireettomuutta imetysdieetistä huolimatta vaan täytyi siirtyä täysin maidottomalle Neocate korvikkeelle. Erityiskorvikkeita saa apteekista ilman reseptiä, mutta suosittelen silti kääntymään refluksista jotain tietävän lasten allergologin puoleen! Meillä on kokemusta monista lastenlääkäreistä ja allergioihin erikoistuvalääkäri on toennyt refluksista eniten ja olemme saaneet häneltä asiantuntevimman avun!

Ja tietysti nuo kaikki luomuna, koska koko maitoallergia voi olla niiden jäämien yhteisvaikutusta. Monille suolitautisille sopii oikein hyvin rasvainen luomumaitoa, kun mikään muu maitotuote ei käy. Siis antibioottijäämiä ja viljoissa glyfosaattijäämiä ja korrenvahvistajajäämiä - ihan luonnollista, jos lapsi ei niitä siedä, eikä kenenkään tarvitsekaan!

Yhteistyössä