Milloin yösyötöt pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Milloin vauvalta olisi hyvä saada yösyötöt pois?
Hän on nyt vajaa 7kk ja käytössä kaikki ateriat. Oon jonkun aikaa yrittänyt etten imetä yöllä mut ei siitä tahdo tulla mitään :( Vauva ollut vajaa 4kk asti todella huono nukkuja. Herää jatkuvaan ja huutaa aivan kaarella. Tutilla saattaa muutmaksi minuutiksi rauhottua. Huutaa, pyörii, ähisee ja puhisee. Nukutan omaan sänkyyn mut sit otan viereen kun ei sinne rauhotu sitäkään mitä viereen.
Huudatus yöllä tuntuu kurjalle. Isommatkin tahtoo herätä vaikka eri huoneissa nukkuvatkin. Sit tulee herkästi laitettua tissi vauvalle suuhun. Imee kyl kuin ois nälkä mut tahtoo myös olla et nukkuis vaan tissi suussa. Selkä itsellä aivan jumissa näistä tissi tuttina unista :(
Miten ihmeessä saan yöt rauhallisimmiksi? Väsynyt olen jo kovn :(

Periaatteessahan 6kk iässä, jos vauvalla kaikki kiinteät käytössä ja syö hyvin, niin on valmis jättämään yösyötöt pois. Esikoiselta jätettiin ne 8kk iässä (tuolloin suositus oli 8kk) ja keskimmäiseltä ne jäi vissiin 7kk iässä.

Mellä vauva 5kk on nyt tainnut itse jättää ne pois, sillä 2 viime yönä ei ole herännyt syömään, kun on vetänyt illalla puuron + vellin ja tilkan vielä unimaitoa.

Mutta...mä uskallan vahvasti epäillä ja jopa väittää että rintaruokitut lapset eivät välttämättä jätä sitä syöttöä niin helpolla, sillä heillä ruokailuun liittyy myös se kosketus äitiin. Meillä pulloon liittyy vain syöminen ja siinä kaikki. Epäilen siis että rintavauvat kaipaavat myös sitä äidin lämpöä ja läheisyyttä mitä pullovauva ei samalla tapaa ole ikinä saanut eikä siis ole sitä tajunnut samalla lailla ns. pyytää.
Toki meillä vauvat syö sylissä, lähes imetysasennossa, mutta lieneekö se silti sama asia? Epäilen että ei.

^Kyllä osaa pullosta juoda mut jotenkin koen sen vaivalloiseksi :( Makuuhuoneet yläkerrassa jne.
Huudatanko lasta sängyssä? Isälleen huutaa kauheemmin kun ollaan kokeiltu. On äidin vauva :(

Tarjoa pullosta vettä ja pidä pullo yöllä sängunvieressä. Niin me on saatu yösyötöt loppumaan kolmessa yössä.

Ja kai voitte nukkua muutaman yön vaikka alakerrassa? Mä olen nukkunut vauvan kanssa alakerrassa jo 5kk koska taapero herää vauvan yöhuutoon jos nukutaan ylhäällä ja sitä showta kun molemmat on yöllä hereillä, ei kestä kukaan.

Yösyöpöttelyn pois jättäminen/jääminen taitaa olla aika lapsikohtaista. Siinä missä toiset vauvat huutavat nälkäänsä, toisille yösyöminen on lähinnä tapa. Luulisin? :D Meillä vähän heti puolen vuoden iän jälkeen vauva alkoi nukkumaan yöt läpeensä, eikä vaatinut enää ruokaa. Ehkä kerran yössä heräsi, mutta tyytyi höpöttelemään itsekseen sängyssä nukahtaakseen jonkin ajan kuluttua uudelleen.

Voi kun meilläkin vaan heräis ja höpöttelisi :( Alkaa noin tunti nukahtamisesta huutaa aivan kurkkusuorana, selkä kaarella. Joskus saa tosissaan kannella,hyssytellä, herätellä ihan ym et rauhottuu taas. Joskus nukkuu 30min joskus 5min. Tätä sit jatkuu yön läpensä. Viereen otan ja sit ei enää niin paljon/monesti huuda mut levoton on kuin mikä. En saa asentoa vaihtee kun herää heti itkemään.
Käytin jo lääkärissä kun epäilin et onko jotain hätää (toi selkä kaarella huuto) esim allergia. Mut lääkäri nauro mut suurin piirtein pihalle *nolo*

Meillä on molemmat tytöt alkaneet nukkua täysiä öitä ilman yösyöttöjä siinä 3kk iässä. Ovat molemmat saaneet korviketta pullosta ja nyt vauvalla 5kk saattaa illalla mennä 330ml maitoa. Kyllä sillä yön jaksaa nukkua..

Meillä esikoinen ja kuopus taisi lopettaa siinä 4 kk iässä, mutta keskimmäinen söi yövellin melkein 2v asti. Ja kaikki ihan normaaleita koululaisia nyt ja hampaat hyvät ja vahvat.

Ensin pitäisi selvittää, miksi huutaa. Nukkuminen on toisilla parempaa, toisilla huonompaa, mutta kuvailemasi heräilytahti ja siihen liittyvä lapsen käytös ei kuulosta nornmaalilta.n Jos ähistelee ja huutaa kaarella, on aika todennäköistäkin että on kipua, vatsavaivaa jne. Meillä oli allergikko samanlainen, silloin ei unikouluja missään tapauksessa. Käykää hyvän lastenlääkärin luona, ei meilläkään tilanne selvinnyt ennen hyvän lääkärin löytämistä.

Kannattaa vierottaa mielumin aikaisemmin kun myöhään.

Me vierotettiin kuopus alta yksi vuotiaana ekan kerran ja sillon sujui aika kivuttomasti. toki pari yötä oli aika itkuista kun palvelu ei enää pelannutkaan, mutta nopeeta hoksas että maitotarjoilu on yöllä loppunut.
ja sitten tuli korvatulehduksia perjälkeen useita ja aloin antamaan yöllä tulehdusten aikaan maitoa koska silloin kuopus rauhottui nukkumaan (kai se imeminen helpotti kipua korvassa?) ja taas oltiin sitten yöimetyksissä. enkä jaksanut alkaa taas vierottamaan vasta kun ihan äskettäin kun kuopus on jo 1v 5kk ja jumankekka tuo on itsepäinen vaatimuksissaan yömaidoista :headwall: Jo yli viikon heräillyt yöllä vaatimaan maitoa eikä ole puhettakaan että voisi muka joskus vaan kääntää kylkeä ja jatkaa unia jos yöllä herää (kuten aikasemmin teki kun eka kertaa vierotettiin).
Kai toi joskus hoksaa että yömaitoilut on historiaa. Mä en ainakaan aio antaa periksi.

Mä lopetin molempien yösyötöt kun söivät puuroa illalla ja tiesin ettei voi olla nälkä enää yöllä. Hoidimme asian niin, että isä kävi rauhottamassa (siitä lapsi tosin suuttui vaan entisestään) ja minä en näyttäytynytkään. Kahdessa yössä homma oli Roger, molempien lasten kohdalla.

imetin vielä tossa vaiheessa ihan surutta yöllä, mutta jos yöimetyksestä tulee vaivoja, niin ihan ymmärrettävää koettaa vähentää. maitopullolle en alkaisi opettaa vesipullo/nokkamuki on ihan hyviä.
mä vieroitin muutaamaa kuukautta vanhemman niin, että kellon kanssa katoin heräilyvälejä ja aloin ensin pitkittää nukahtamisesta ekaan syöttöön kuluvaa väliä. sain vähennettyä yösyönnit yhteen aika vähillä itkuilla. pari kuukautta vielä siitä niin lopetin yösyötöt kokonaan mikä meni todella helposti.

Mä olin jo miettinyt, että pitääkö alkaa jattämään yösyöttöjä pois, kun vauvalla (kohta 11 kk) on jo niin monta hammastakin suussa, ettei välttämättä olis hyväks. Mutta nyt jättänytkin viimeisen viikon sisällä yösyömisen itse pois. Ihanaa!
Ja enää ei pulloa yöllä anneta, vaikka mikä olis!!!
Vauva on siis ollut 4kk asti korvikkeella.

Just lopetettiin kertaheitolla, lapsi 1v 2kk. Isä nukutti ja rauhoitteli yön. Ensimmäinen yö oli rankahko, mutta sitten helpotti. Tarjolla vettä nokkamukista. Alkoi heti nukkumaan pitempiä pätkiä (mun vieressäheräsi 2h välein tissittelemään). Nukkumaan klo 21, klo 6 herää nälkään, jolloin annan maitoa ja kaikki nukkuu vielä tunnin pari. Päivisin vielä imetän aterioitten päälle.

Yhteistyössä