Refluksi(ko) itkettää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pilvinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pilvinen

Uusi jäsen
12.05.2008
2
0
1
Heippa! Ajattelin turvautua muiden samassa tilanteessa olevien apuun, vaikka en ole koskaan aiemmin tällaisiin palstoihin kirjoitellutkaan...

Pian 4-kuukautinen tyttäreni on ollut aivan syntymästä saakka erittäin itkuinen. Toki edistystä on tapahtunut alkuaikoihin verrattuna, mutta edelleenkään lapsi ei viihdy esim. sitterissä kuin pieniä hetkiä ja vaatii koko ajan sylissäkin asennon vaihtamista ja heijaamista ja kanniskelua. Olen alusta asti pitänuyt oireita vatsavaivoina, sillä varsinkin alussa kakkavaippoja tuli kymmenkunta päivässä ja kakka on aina ollut limaista, usein myös vihertävää. Mutta ihan viime päivinä olen alkanut tarkkailemaan lähemmin lapsen oireilua ja havainnut, että itse asiassa lapsi taitaa eniten kärsiä nyt refluksin tyyppisestä oireesta: jotain tuntuu tasaisin väliajoin nousevan ylös, lapsi kakoo ja nieleskelee ja yskii ja kiemurtaa tuskaisena. Lisäksi hikottelee usein (tämä kyllä lienee tavanomaista vauvalla kuin vauvalla) ja suusta tulee usein kuplivaa sylkeä. Pulauttelua ulos asti on varsin vähän; välillä syöttöjen jälkeen voi tulla limaisia pulautuksia. Ajattelin aiemmin, että kyse ei voisi olla refluksioireesta, kunnes luin palstalta silent refluksista. Epäilen tyttäreni kärsivän siitä.

Allergioita olen epäillyt myös alusta asti ja noin kuukausi sitten kävimme allergialääkärissä. Lääkärin neuvosta jätin ensin maidon pois omasta ruokavaliostani kahdeksi viikoksi, mutta tilanne ei rauhoittunut. Sen jälkeen olen ollut useita kertoja lääkäriin puhelinyhteydessä ja hän neuvoi palauttamaan maidon takaisin ja jättämään kotimaiset viljat (vehnä, kaura, ruis ja ohra) sekä kananmunan pois. Mitään muutosta ei tullut vieläkään, ehkä pari parempaa päivää ja sitten taas vanha meno jatkui... Nyt olen ottanut kauran takaisin ruokavaliooni. Tämä lääkäri on jotenkin niin ylimalkainen ja epäselvä ohjeissaan, että alan olla todella turhautunut ja olenkin menossa lapsen kanssa toisen lääkärin vastaanotolle.

Olen nyt vaan alkanut hirveästi jännittää tuota uudelle lääkärille menoa, että jos hänkään ei suhtaudu mun huoleeni lapsen tilasta vakavasti tai pitää mua jonain "besser-wisserinä", joka hakee vahvistusta itse laatimalle diagnoosilleen. Mulla alkaa vaan olla kauhean epätoivoinen olo, kun tytön olo ei tunnut paranevan, vaikka ikää pian neljä kuukautta. Meillä on myös 2-vuotias lapsi, joka myös vaatii huomiota ja hoivaa ja tämä itkuisen vauvan jatkuva kanniskelu ja hyssyttely ottaa todella koville. Ja pahimmalta asia tietysti tuntuu vauvan itsensä kannalta, kun hänellä on jatkuvasti niin tuskainen olo. Olen miettinyt välillä imetyksestä luopumista ja jotain erityiskorvikkeen antamista, mutta imetys on mulle aika tärkeä asia ja haluaisin kokeilla muut konstit ensin.

Kyselisinkin teiltä saman kanssa painiskelleilta vinkkejä ja neuvoja, miten tilanteessa kannattaisi edetä ja onko tunnelin päässä jossain valoa häämöttämässä vai onko meillä koko vauva-aika tiedossa tätä samaa...

Kyllä kuvaamasi oireet vaikuttavat hyvinkin refluksilta. On hyvä että vaihdat allergologia, jos tuntuu että ohjeet ovat epämääräiset ja ylimalkainen asenne vielä sen päälle. Onhan uusi lääkäri lasten allergioita tunteva allergologi?

Minusta saamasi ohje palauttaa maito ruokavalioosi on turhan hätäinen vielä tässä vaiheessa kun oireet ovat päällä. Maito on kuitenkin yleisin allergia vauvoilla. Voi olla että hän on niin allerginen, että pelkän maidon diettaaminen ei auta vielä yhtään. Dieetin laajennus kotimaisiin viljoihin ja kananmunaan on hyvä. Kananmunan olisi kyllä voinut jättää pois jo maidon yhteydessä (maito ja kananmuna ristiinreagoivat). Ks.imetystukilistan nettisivuilta imetyssdieettauksesta.

Refluksi voi olla myös pelkästään rakenteellista, jolloin sen hoito on erilaista. Koska teillä vauvalla on vihreää, limaistakin kakkaa, allergiat on aika todennäköistä.

Meidän pojalla refluksi on pääosin allergista ja ihan hieman rakenteellista. Me noustiin suosta kun hän oli 6 kk Neocate-erityiskorvikkeen avulla (oltiin korvikkeella jo muutenkin). Lisäksi on Losec Mups happosalpaajalääkitys. Löydät lisää meidän tarinaa ahmutar nimimerkillä tältä palstalta hakua käyttäen.

Vie lapsi lääkäriin niin monta kertaa että saat avun. Ei ole sinun päänvaivasi tehdä/tietää diagnoosia vaan kyllä lääkärin se on tehtävä. Toisinsanoen älä ota itsellesi liikaa vastuuta. Sinun tehtäväsi äitinä on toki huolehtia lapsen hyvinvoinnista ja muista että olet paras asiantuntija sanomaan, vaivaako lasta jokin vai ei. Joskus voi turhauttaa kun lääkäri vain tuntuu mitätöivän hätääsi, sitkeästi vaan uudestaan ja uudestaan valittamaan ja lääkäriä kannattaa vaihtaa, jos siihen on mahdollisuutta. Tsemppiä.

Lisäys: kaikkea ei-lääkkeellistä voi kokeilla ihan ominpäin kun/jos tuntuu siltä että jotain on tehtävä. Lapsesi syöttäminen ja hoito on ihan omassa päätäntävallassasi, et tarvitse minkään tahon lupaa tai suositusta esim. vellien ja eri korvikkeiden, imetysdieettien kokeiluun jne. Jatka toki imettämistä ja dieettaamista. Jos päädyt jossain vaiheessa korvikkeeseen, se ei suinkaan ole "menemistä siitä, mistä aita on matalin" vaan tehdään lapsen parhaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Vie lapsi lääkäriin niin monta kertaa että saat avun. Ei ole sinun päänvaivasi tehdä/tietää diagnoosia vaan kyllä lääkärin se on tehtävä. Toisinsanoen älä ota itsellesi liikaa vastuuta. Sinun tehtäväsi äitinä on toki huolehtia lapsen hyvinvoinnista ja muista että olet paras asiantuntija sanomaan, vaivaako lasta jokin vai ei. Joskus voi turhauttaa kun lääkäri vain tuntuu mitätöivän hätääsi, sitkeästi vaan uudestaan ja uudestaan valittamaan ja lääkäriä kannattaa vaihtaa, jos siihen on mahdollisuutta. Tsemppiä.

Lisäys: kaikkea ei-lääkkeellistä voi kokeilla ihan ominpäin kun/jos tuntuu siltä että jotain on tehtävä. Lapsesi syöttäminen ja hoito on ihan omassa päätäntävallassasi, et tarvitse minkään tahon lupaa tai suositusta esim. vellien ja eri korvikkeiden, imetysdieettien kokeiluun jne. Jatka toki imettämistä ja dieettaamista. Jos päädyt jossain vaiheessa korvikkeeseen, se ei suinkaan ole "menemistä siitä, mistä aita on matalin" vaan tehdään lapsen parhaaksi.

Hienosti kirjoitettu, Luppis! :flower: Kirjoitit ajatukseni paremminkin kuin olisin ehkä itse osannut kirjoittaa =)

Kiitos paljon viesteistänne. Ehkä vielä palailen tänne asian tiimoilta, kunhan olemme käyneet lääkärissä. Itsekin olin miettinyt näitä dieettejä, että mikä logiikka lääkärillä oli mielessä, kun käski palauttamaan maidon takaisin, sillä voisihan tosiaan olla että lapsi on niin allerginen ettei pelkkä maidon poisjättäminen vielä helpota tilannetta.

Meillä oli oikeastaan aivan identtinen tilanne kuin teillä! Imetyksellä kakkaa riitti ja se oli vihreää limaa. Pikku hiljaa alkoi myös refluksioireilu lisääntyä ja nykyään se onkin se pääasiallinen vaiva. Minä imetysdieettasin ja lopetin lopulta imettäminen tytön ollessa 4,5 kk. Multa oli pois maito, muna, kotim.viljat, soija, yleisesti allergisooivat, nauta, kala, broileri ja silti oireita oli. Mua ihmetytti siis tuo neuvo ottaa maito takaisin ja jättää viljat pois, jospa oireita aiheuttaa maito ja sen lisäksi esim. viljat?

Me käytiin ainakin kolmella yksityisellä ja useammalla lääkärillä sairaalassa ja oltiin jopa osastolla ja tilalle ei juurikaan edennyt. Lopulta mentiin vihdoin lasten allergologille ja homma alkoi aueta. Meillä ei sovi muut korvikkeet kuin Neocate. Kaikilla muilla kakka on ihan hyvää (jopa Nannilla) mutta refluksia oli. Meillä suurin kompastus kivi aikoinaan oli se, että lääkärit tuijottivat liikaa sitä kakkaa ja toinen oire jäi huomioimatta.

Mä jättäisin odotellessa ruokia pois omasta ruokavaliosta (ainakin maito ja soija sekä muna noiden viljojen lisäksi) ja tosiaan sitkeästi vaihtaisin lääkäriä, kunnes sopiva löytyy. Hermoja se kyllä vaatii, mutta helpottaa lopulta kun saa lääkärin, joka ottaa sen hoitovastuun itselleen ja sitoutuu oikeasti auttamaan.

Yhteistyössä