refluksi? allergia? mikä? apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja persimon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

persimon

Uusi jäsen
18.11.2010
10
0
1
Meidän tarinamme. Tyttäreni, nyt 2,5kk on ollut aika alusta asti itkuinen. Rintaruokinnalla ja imetän makuullaan ja rintakumin kanssa. En siis pysty/osaa muuten. Noin kuukausi sitten kakka muuttui vetiseksi ja on siitä asti ollut ripulia (selvisi meille vasta lastenlääkärillä eilen, neuvolassa vähäteltiin huolta ripulista). Nyt jouduin melkein kaiken (paitsi lihan, muutaman vihanneksen ja puuron/riisin/perunan/pastan ja vadelman sekä mustikan) kieltävälle dieetille. Ripulia on siis ollut kuukausi ja lisäksi todella lievää punoitusta poskissa ja leuassa, tullut vasta nyt. Itkuisuus on myös muuttunut paljon pahemmaksi viikon sisällä. Ilmaa on vatsassa paljon, mörisee ja pörisee maha ja paukkuja autetaan ulos Disflatylillä, hieronnalla ja pumppaamalla jalkoja. Rela-tipat vaihdettiin gefiluks kapseleihin. D-vitamiinina deetipat. Kakka ei ole vihreää. Vauva ei puklaile paljoa, mutta tuntuu nieleskelevän usein. Aivan kuin nielisi puklut takaisin vatsaan tms.

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Voisiko olla muuta kuin allergiaa, mitä nyt testataan dieetillä? Koska diettistä pitäisi alkaa hyöty näkymään? Pitäisikö vaatia jotain testejä tms. lääkäriltä? 2 viikon päästä käskivät varata uuden ajan tilanteen kartoittamiseksi. Tuntuu myös ettei itkuisuudeltaan syö enää niin paljoa kuin ennen, täytyy käydä tarkastamassa paino neuvolassa... Huutaa siis kesken tissillä olon myös. Aamuöisin heräilee ja itkee ylös nousuun asti, masuun tullut niin paljon ilmaa yön aikana.

Kamala seurata vieressä kun toiseen sattuu :( onneksi varasin yksityiseltä ajan, neuvolassa on pitkän aikaan vähätelty huoltani ja todettu että vauvat itkee...

Kuulostaa allergialta ja myös refluksille. Refluksihan voi olla allergian oire, esim. maitoallergia voi joillain oireilla refluksilla. Kun teidän vauva ei oksenna/puklaile ulos, niin puhutaan silent-refluksista. Se siis oireilee juuri tuolla maidon nieleskelyllä ja siihen ei liity oksentelua.
Eli periaatteessa voi olla pelkkää allergiaa tai molempia, allergiaa ja refluksia.

Dieetin hyöty alkaa varmaan näkymään viikossa. Saitko ohjeet kuinka noudatat dieettiä, esim. maidon suhteen? Eli kaikki maitoproteiini pois jne.
Testit ei välttämättä näytä yhtään mitään, paras keino selvittää allergioita juuri tuo välttämis-altistamis- dieetti. Se on yhtä salapoliisin hommaa. Aika kovalle dieetille sinut on heti alkuun pistetty. Nykyään kovia dieettejä ei suositella. Ehkä olisi voinut aloittaa pelkän maidon pois jättämisellä. Kananmuna on toinen voimakas allergian aiheuttaja. Ja kotimaiset viljat.
Eli jos dieetillä saadaan vauva oireettomaksi, sitten pitäisi YKSITELLEN lisätä ruoka-aineita takaisin ja katsoa muuttuuko vauvan olotila. Ja tosiaan melkein viikon saisi yhtä ruokaa aina syödä ennekuin näkee varmasti reagoigo siihen. Joihinkin voi reaktio olla nopeasti ja joihinkin vasta viiveellä.

Missä päin Suomea asutte?
Oletteko hyvällä lääkärillä hoidossa? Esikoisen kanssa taistelin aikoinani allergioiden ja refluksin kanssa ja meni aikaa ennekuin homma alkoi selvitä. Lääkäreitä on moneeen lähtöön. ottiko lääkäri mitään kantaa refluksiin? Siihenkin kannattaa kokeilla lääkitystä jos sun dieetti ei ala sitä helpottaa.

Mä voin mielelläni vastailla enemmänkin jos sulle tulee mieleen kysyttävää. Ja jos vaan osaan vastata.

Kiitos vastauksesta! Turussa asutaan ja ensin käytiinkin Pulssissa jossa tuo dieetti määrättiin. Sittemmin olin puhelimessä TYKS:iin, jossa suositeltiin Mehiläisestä erästä tiettyä lastenlääkäriä ja hänen vastaanotolla kävimme tänään. Hänkin sanoi dieetin olevan aika hurja, mutta päätimme jatkaa ainakin maidotonta ja munatonta sen kaksi viikkoa, käski myös välttämään esim. sitrushedelmiä. Vauvalta otettiin virtsatesti ja nyt pitäisi varata aika PRICK-testiin. Mutta tiedossa on, ettei se aina tarkoita mitään vaikka näissä ei löytyisikään mitään.

Refluksiin ei ole kommentoinut, en muista edes muistinko mainita tälle uudelle lääkärille tästä. Täytyy kirjoittaa ylös ja mainita kun kuulemme tuloksista.

Mua vaan jotenkin harmittaa se yleinen asenne, että "koliikkia" se on. Ja vauvat itkee. Ja kakkakin voi olla vetistä rintaruokituilla. Ja pierutkin voi vaan haista mun ruokavaliosta riippuen. Ja niin edelleen. Toivottavasti selviäisi jotain nyt.

Mitä tarkoitetaan kotimaisilla viljoilla? Tästä olen lukenut paljon, mutta lääkärit eivät ole käskeneet jättämään pois. Miksi juuri kotimaiset? Mitä kaikkea tämä sitten sisältää?

Maidoton ja munaton dieetti kuulostaa järkevälle. Kotimaiset viljat tarkottaa pääasiassa vehnää ja kauraa (sit on ohra ja ruis). Eli ainakin sen vehnän voi kokeilla jossain vaiheessa jättä pois jos ei ala helpottaa. Aika yleistä on, että esim. maito- ja vehnäallergia kulkee käsi kädessä, ei toki aina. Meillä oli kaikki noi poissa, tytölle sopi riisi, tattari ja hirssi.
Meillä ei tytöllä prickit näyttäneet mitään ja silti oli todella allerginen. Eli niihin ei todellakaan kannata tuudittautua. Meillä oli työtllä 1-vuotiaana ruokavaliossa 1 kiinteä ruoka, bataatti, sen lisäksi apteekin korvikemaito. Ja testit ei näyttäneet mitään...

Muista mainita refluksista, se on hankala oire ja voi tehdä lapsen olon todella kipeäksi! Jos ruokatorvi pääsee tulehtumaan niin lapsi ei syö senkään takia.

Ja tohon vesiripuliin: ei oo normaalia, sanokoon mitä tahansa. Meillä oli tuota samaa, kakka oli ihan vetistä keltasta. Ja pierut haisi mädälle kananmunalle. Nää on hyvin klassisia allergiaoireita. No joo, siinä muut on oikeessa, että ne johtuu sun ruokavaliosta...Kun sinä imetät ja jos vauva on allerginen niin vauva reagoi kaikkeen mitä sinä syöt näin. Tai siis reagoi sille mille on allerginen.

Onneksi olet ajoissa liikkeellä. Meillä oli aikoinaan kauhee sekasoppa kun tyttö söi kiinteitä ja imetin. Sitten oli oireita. Ja kun ei voinut tietää tuliko ne rintamaidon kautta vai niistä kiinteistä. Ja ruokavalio piti purkaa ja koota monta kertaa...

Kiitos taas vastauksesta :)
PRICK testissä oltiin tänään ja siinähän ei mitään näkynyt. Silent refluksista hoitajalle jo juttelin ja hän ei sanonut asiaan mitään. Tuli vaan erittäin harhaluuloinen olo.. Huomenna lääkäri soittaa ja katsotaan miten jatketaan. Mutta kaksi viikkoa nyt olen joka tapauksessa maidottomalla ja munattomalla. Ajattelin myös kokeilla jättää disflatylin pois hetkeksi ja katsoa onko se ihan turhaa..
Mitkä olisi sun neuvot nämä asiat läpikäyneenä mulle? Miten tästä nyt eteenpäin?

Pidä nyt vaan tiukasti mielessä se refluksi. Niin minäkin olen aina luullut olevani luulotautinen ja harhaluuloinen ja todennut sitten myöhemmin, että olisi pitänyt vaan luottaa omaan vaistoon. Jos teidän lääkäri vähättelee asiaa niin kannattaa käydä toisella lääkärillä tai esim. gastroenterologilla joka on perehtynyt enemmän näihin vaivoihin. Tuo silent-refluksi on vähän sellanen ettei kaikki lääkärit "tunne" sitä eli kun ei oksenna niin ei oo hätää- mentaliteetti. Meidän hoitava lääkäri, gastroenterologi, onneks tietää asiasta tosi paljon ja ehdotti sitä itse keskimmäisen lapsen oireiden syyksi...
Mä oon käyttänyt kaikilla lapsilla cuplatonia joka on meillä auttanut hyvin ilmavaivoihin. Jos tuntuu ettei se disflatyl oo auttanu niin kokeile cuplatonia. Sitä pitää antaa ennen jokaista syöttöä, mutta mun mielestä siinä ei oo mitään vaikeeta. Mä tiputan tipat suoraan pullosta suuhun, yöllä näytän vähän taskulampulla valoa. Mä oon antanu niitä nyt tälle vauvalle jo varmaan kuukauden enkä oo aikeissakaan jättää pois...Jos tuntuu että ne ilmat jää siis masuun vaivaamaan niin kokeile cuplatonia. Joillakin cuplaton pahentaa esim. refluksia, mutta meillä ei ole sitä koskaan tehnyt.

Nyt kannattaa muutoin olla rauhassa ja katsoa miten dieetti vaikuttaa.

Kerro huomenna mitä se lääkäri on mieltä. Ja pidä mielessä toi Terveystalon lääkäri, sitä on monessa paikassa kehuttu.

Joo, pidän kyllä. Katson nyt miten etenee tämän Mehiläisen kovasti kehutun lääkärin kanssa ja jos ei tuota tulosta, niin sitten vielä sinne Terveystaloon. Olettaen tietysti että jatkuu vaan tällaisenä eikä ala helpottamaan mitkään oireet.

Olen kyllä todella kummissani näistä ilmavaivoista. Alusta asti on äheltänyt niitä koko ajan ja todella paljon ilmaa mahassa, mutta nyt tosiaan alkanut ekaa kertaa haisemaan kamalalle. Tähän asti ei ole haissut oikein millekään, korkeintaan samalle kun maitokakka.

Onkohan mitään mitä tuolle silent refluksille voi itse tehdä? Kuin nukuttaa kohoasennossa ja pitää kohoasennossa syömisen jälkeen. Imettää en oikein osaa kuin makuullaan, onkohan tosi huono juttu refluksin kannalta? Meillä ei onneksi se puklailu vaivaa. Miten teidän keskimmäisellä ilmeni silent refluksi?

Musta tuntuu että itkuisuus on vähentynyt nyt eilen ja tänään. Voisiko olla dieetti joka alkaa vaikuttamaan? Viime viikon torstaina aloitin dieetin. Muut oireet ovat tallella. Ripulista en tiedä, koska kakkaa ei ole tullut eilen eikä tänään...

On se kumma että nykyään on niin "yksin" asioiden kanssa, tai itse saa etsimällä etsiä tietoa ja melkein itse jo tehdä diagnoositkin. Ja harmittaa, ettei kätilöillä, hoitajilla ja lääkäreillä ole mitään yhteistä linjaa suomessa.

Mutta suurkiitos sinulle, se helpottaa edes omaa oloa vähän että on joku joka ymmärtää ja osaa antaa vinkkejä tähän :)

Ne pierut voi haista senkin takia, että kakka ei ole tullut. Meillä alkaa vauvalla, 2 kk, myös haista jos kakka ei tuu päivittäin. Parin päivän väli saa aikaseks jo sen, että alkaa haista.
Meillä vauvalla alko tulla kakka 3 päivän välein ja aina se kolmas yö oli melko kovaa ähinää. Mä käytän nyt homeopaattisia aineita vaualle ja kakka tuleekin joka päivä. Sain niillä aineilla myös koliiikin loppumaan.

Eipä siihen refluksiin oikein muuta voi itse tehdä, kuin tosiaan nostaa sängyn päädyn, röyhtäyttää hyvin ja pitää tosiaan pystyasennossa. Tietysti vauvan kehityksen kannalta olis tärkeetä, että pystyis pitämään vatsalllaankin.
Makuullaan imettäessä maito ei tuu niin paineella kuin istuessa, en tiedä onko sillä muuta merkistystä. Mutta jos ei sulla oo ongelmana paineella tuleva maito niin eipä kai asennon väliä.

Meidän keskimmäinen on jo niin iso 2,5 vuotias, että oireet on erilaisia. Tai nyt kesällä alettiin epäillä että voisko taustalla olla kuitenkin refluksiakin. Meillä on myös astma kahdella isommalla lapsella ja astmassa ja refluksissa on paljon samoja oireita ja ne sotkee toinen toisensa oirekuvaa.
Keskimmäisellä oli kesällä pidempään jatkuvaa limaisuutta ja räkäisyyttä, joka on myös refluksiin liittyvä oire.
Tää meidän vauva on nyt jatkuvasti limainen ja räkäinen. Ensin oli nenä tukossa ja rohisevainen pelkästään maidosta. Sitten tuli räkätauti joka nyt vaan jatkuu ja jatkuu. Eli voi olla, että myös vauvalla refluksi saa aikaan tuon jatkuan nenän tukkoisuuden ja limaisuuden. Itsekin tässä vähän kahden vaiheilla, että kuinka etenen sen hoidossa...
Mutta se nenän tukkoisuus ja rohisevaisuus on yksi merkki siitä, että maitoa tulee takaisinpäin tai menee imettäessä jo väärään rööriin.

Uskoisin, että se sun dieetti alkaa kyllä jo vaikuttaa. Toivottavasti tulee selkeä muutos, niin ei taritse miettiä että onko siitä hyötyä vai ei.

Joo, itse pitää tietää nykyään tosi paljon ja vaatia hoitoa. Mä oon varmaan välillä oikein hoitajien ja lääkärien kauhu kun en tyydy aina kaikkeen mitä ne sanoo :whistle: Oon itsekin alalla ja senkin takia tiedän jotain enemmän ja sitten kun on yhden kanssa oppinut asiat kantapään kautta...
Mutta oikeasti harmittaa, niin paljon meillä sai esikoinen kärsiä kun kukaan ei ottanut todesta ja lapsi ei saanut asianmukaista hoitoa. Tyttö tosiaan sairastaa vaikeaa refluksia ja oksensi siihen kahteen vuoteen saakka ihan hirveästi eikä syönyt. Paino nousi tiettyyn rajaan asti, sitten alkoi laihtuminen. Siihen sanottiin, että syötä enemmän läskiä ja rasvaa. Minä syötän ja tyttö oireilee enemmän. Tietenkin oireilee kun rasva lisää refluksin oireita. Ja tyttö vaan laihtuu. Lopulta hoitava lääkäri alkaa syyttää mua, etten anna varmaan lapselle ruokaa kun se laihtuu :vampire:
Siinä vaiheessa lähti lääkäri vaihtoon ja onneksi vaihdoimme. Nyt meillä on ihana lääkäri ja kaikki asiat kunnossa...
Mutta kaikkeen saa siis varautua.

Noniin... maanantai ja tiistai meni siis paremmin ja ajattelin jo että ruokavalio auttaa. Mutta ei. Eilen ja tänään ollut taas huutoa ja ähinää ja tyytymättömyyttä. Parhaiten tuintuu viihtyvän olkapäällä. Nieleskelee, syö käsiään, suusta tulee kirkasta kuplaista nestettä. Lopetettiin disflatyl muutama päivä sitten, taidan jatkaa sitä kyllä. Kakka tuli tänään ja oli mielestäni normaalimpaa kuin vesikakka ennen.

Huomenna meillä on aika allergologin suosituksesta gastroenterologille. Saas nähdä ollaanko yhtään viisaampia sitten. Tuntuu vaan ettei edes perus "koliikkia joo, paranee yleensä kolmen kuukauden iässä"-jutut edes tepsi meihin. Neiti täyttää 3kk maanantaina (tosin syntyi reilu 4 viikkoa etuajassa) ja tilanne vaan pahenee.

Alkaa ideat loppumaan kyllä, tuntuu vaan niin turhauttavalta kun toinen huutaa ja kiljuu ja ei ole hajuakaan mikä hänellä on ja miten voisi helpottaa oloa.

Jos se gastroenteroligi on mistään kotosin niin kyllä se siihen refluksiepäilyyn tarttuu ja alkaa sitä hoitamaan. Näin on pakko uskoa.
Voihan se olla, että sun dieetti auttaa kun kerran kakkakin muuttunut paremmaksi mutta se refluksi siellä kiusaa edelleen ja tekee olon kipeäksi.

Onko kenelläkään kokemusta vauvojen refluksitaudin luontaishoidosta? Tai onko luontaishoito vauvoille mahdollisia? Tuntuu niin ikävältä aloittaa pitkäaikaista lääkitystä vajaa 2 kk ikäiselle vauvalle - varsinkin kun joidenkin refluksilääkkeiden haittavaikutuksissa on mainittu mm. mahdollisia rytmihäiriöitä...

Me saatiin lähete siihen ph-mittaukseen. Ensi viikolla toivottavasti laitetaan sitten se letku mittaamaan arvoja vuorokaudeksi ja sitten saadaan ainakin vastaus tähän. Vaikkakin tähänkin lääkäri totesi, että on sellaistakin hiljaista refluksia joka ei tässä kokeessa näy :D
Itse kuulisin myös mielelläni muista kuin lääkkeellisistä hoidoista jos joku tietää.
Muutenkin vinkkejä itkuisen vauvan rauhoittamiseen kaipaan. Vyöhyketerapiaa emme ole kokeilleet, mahtaisiko olla kokeilemisen arvoista?

Joku kyseli noista lääkkeistä ja mun mielipide on, ettei niitä kannata suotta pelätä. Prepulsid on käsittääkseni ainut lääke, joka saattaa vaikuttaa sydämentoimintaan. Se on nykyisin erityislupavalmiste ja kaikilta joille sitä määrätään otetaan ekg ennen lääkkeen aloitusta ja kontroilloidaan vielä aloituksen jälkeen eli näin käytettynä se on turvallinen. Muita lääkkeitä on nykyisin myös runsaasti ja meillä oli käytössä esim. Losec Mups, josta oli suuri apu. Osalla lääkehoito kestää vähemmän aikaa ja osalla pidempään. Ilman lääkitystä refluksilla saattaa olla vaikeitakin sauraamuksia esim. ruokatoirven syöpä ja lisäksi se on todella kivulias vaiva eli tätä taustaa ajatellen lääkitys on suorastaan suositeltavaa.

Yhteistyössä