***RD ODOTTAJAT 2010-2011!***

Aamulla käyty ultrassa ja rt:ssa neiti on :heart: Paivoarvionkin sain lasketulleajalle ja se ois noin 3.8kg, eli 600g vähempi mitä poika paino. Mutta senhän näkee sitten ku syntyy.

Käytiin viime sunnuntaina Ranuan eläinpuistossa ja pitihän se sitten siinä Fazerin myymälässäkin käydä. Mukaan tarttu laatikko Ässä-lakuja ja 500g DaCapo patukoita. Oon nyt sitten joka päivä syöny yhen kumpaaki :ashamed: Tosin eipä nuo sokereita nosta, vaan ei sitä silti passais joka päivä :whistle:

Jokohan bambinalla on käärö sylissä?

Marlin ja Justiina 36+2
 
Neuvolakuulumiset tältä päivältä, rv 27 + 4:

Painoa lähtöpainoon verrattuna + 2 kg (viimeksi oli + 0,1 kg)
Painoa edelliseen neuvolapunnitukseen verrattuna +1,9 kg (= 725 g / vko) (viimeksi paino oli laskenut edellisen käynnin painosta)
Pissa: kaikki ok
HB 119 (ed. kerralla 117)
Verenpaine --- en muista ---
Sf-mitta: 25,5 cm (ed. kerralla 21), keskikäyrän yläpuolella himpusti mennään
Pienen syke: 140 (viimeksi ka. 150)
Pieni on raivotarjonnassa (edelleen, kuten 22. viikolta alkaen aina tsekatessa on ollut)

Neuvolan terkkarin mielestä mun pitää ehdottomasti mennä huomenna työterveyteen eikä töihin. Minulla kun tuo asentohuimaus vaivaa edelleen.. Taisi hieman hätkäyttää terkkariakin, kun maailmani pyöriskeli, kun piti asettua vauvan sydänääniä kuuntelemaan ja nousta sieltä ylös + tuolista ylösnoustessa. En sitten tänään viitsinyt mennä neuvolalääkärin ajalle, koska ei tälle huimaukselle ole oikeastaan mitään tehtävissä ja työantajani hyväksyy vain työterveyden antamat lääkärintodistukset saikusta (ellei toisin sovita). Eli huomenna taidan soitella aamusta aikaa työterveyteen töihin menon sijaan. Harmittaa, kun siellä töissä ois monta hommaa, jotka pitäisi hoitaa..

Kysyin neuvolassa Pienen liikkeistä, että onko normaalia, kun niitä tuntuu olevan nyt helteillä vähemmän ja terkkari sanoi, etten ole ainoa, jolla noin on eli on ihan normaalia. Pienen sydän kuitenkin löi vinhasti ja tasaisesti. Syke oli n. 140. Lisäksi sydänääniä kuunnellessa Pieni muksi ja liikuskeli, vaikka liikkeet ei mulle tuntuneetkaan (kuuluivat vaan sydänäänilaitteesta) eli vielä on Pienen mahdollista liikuskella niinkin, etten mie sitä huomaa.

 
Olin yhteydessä neuvolaan. Terkkari sanoi, että tulla huomenna käymään ja saan nyt vähentää mittausta neljään kertaan päivässä. Käytäntö on kuulemma sellainen, että jos 6 vuorokauden seurannassa yli 3 "huonoa" arvoa, niin lisäseurantajakso 6 vrk. No on nää lukemat kyllä ihan eri luokkaa kuin viimeksi. Nyt olen oikein yrittänyt provosoida arvoja korkealle, eivät helposti nouse. Viimeksi jo pelkästä ajatuksesta. Hyvä niin. Riskinä edelleen ainakin toistuva raskausmyrkytys. Ja onhan tuo ikäkin jo aikamoinen riskitekijä.
 
Pissanäytteessä sitten oli jotain epäpuhtauksia enkä saanu selville, et mitenkä nyt sitten toimitaan, joten päätin odottaa oman neuvolatädin aikaa joka on tiistaina. toivotaan et hän tietäis sitten paremmin et mitä pitää tehdä. Toisaalta voisin vielä yrittää soittaa tolle sijaiselle, mut kun on vähän sellainen ettei ihan tarkalleen selitä et mitään.
 
Heissan,
mulla ois maanantaina aamusta äippäpolille meno eka kertaa tos rd-takia,tai no enpä siellä ole vieraillut muutenkaan aiemmin.

Te joilla jo käyntejä takana niin kauanko siellä ekalla kertaa meni ja mitä tehtiin? Mun lapussa luki et eka on synnytyslääkärin tutkimus,sit ultra ja kolmantena diabeteshoitajalla käynti. Ronklataanko siellä joka kerta paikat,et missä kunnossa ne on?

t 77 ja pikku-ukko 26+3
 
:wave:

Mulla ei viimeksi ronklattu paikkoja, koska ei ollut ollut vuotoja tms, jonka vuosi sisätutkimus olisi tehty (tarkoittanet sitä?)
Minulla meni ekalla suunnilleen 2h lääkäriaikojen yms kanssa. Muuhun odotteluun menikin sitten enemmän.
Ensin oli se lääkäri ja ultra (meillä tekee kaikki ultrat lääkäri, paitsi normaalit seulat), siihen meni suunnilleen se 20-30min. Sen jälkeen siirryin toiseen kerrokseen sisätautipolille, jossa oli sisätautilääkäri+hoitaja. Hoitajan vastaanotolla meni noin 1h. Opettelin siellä pistämään (tai kertasin), kävimme läpi ruoka-asioita ja muita rd:hen vaikuttavia juttuja.

Bubbeli 25+1
 
Kiitti Bubbeli :) Tutkittiinko kuiten ekalla kerralla paikat sullakin,kun menit rd:n takia äippäpolille?

Mä oon nyt jättänyt makean syömisen ja sokerilimsan juomisen pois kokonaan. Mitähän muuta vielä pitäs tehdä?

t 77
 
Muitakin yökukkujia kuin minä :)

Kärvistelen itseasiassa täällä järkyttävien ylävatsakipujen kanssa ja yritän miettiä, että mitä tekis..
Mutta asiaan.
Mä kävin rd:n takia eka kerran 12+6 viikolla ja silloin tehtiin sisätutkimus, mutta mulla oli ollut kaikkia muitakin oireita. En välttämättä usko, että se on rutiinijuttu, mutta.. en sitten mene vannomaan!

bubbelssoni
 
Täälläkin vielä kukutaan. Saas nähä moneenko saa huomenna nukkua ku poika nukkuu ekaa yötä isojen sängyssä. Tähän asti ollaan herätty välillä 8.30-9.30. Ja mua niin hirvittää että mitä jos tippuu vaikka laidat kyllä on :/

Mutta siis asiaan. Minen ymmärrä nuita sokereita. Tein makaroonilaatikkoa ja sitä söin lounaaksi plus leipää, vihanneksia ja maitoa. Sokerit tunnin jälkeen 7.8 :kieh: No kerta kiellon päälle ja päivälliseksi sama, mutta nyt jätin maidon ja ketsupin pois, sokerit tunnin jälkeen 5.7. Iltapalaksi söin leipää ja sokeritonta mansikkakeittoa sekä kotijäätelön ison jäätelöpuikon suklaakuorutteella, sokerit 5.6. Sitten piti vielä herkutella ja söin keksin, 2 DaCapo patukkaa ja lakupötkön :ashamed: , sokerit 5.8. Siis miten voi olla mahollista että nuo sokerit ei muka nouse tuon enempää. Toki voihan se olla että vaikka 1½tunnin arvo onkin sitten jo isompi, mutta en oo jaksanu ruveta mittaileen.

Marlin ja Justiina 36+4
 
Marlin:
Mulla on sama juttu, että sama ruoka ei välttämättä illalla nosta arvoja samallalailla kuin lounaalla.
Kuulema aamusta iltaa kohden tyypillisimmin alkaa arvot nousemaan. Esim. mulla menee insuliinia aamupalalla 16ky ja iltapalalla 6ky..

Bubbeli

muoks.
"Kuulema aamusta iltaa kohden tyypillisimmin alkaa arvot nousemaan"
Justiinsa tarkoitan toisinpäin :D
 
Arvasin et tässä käy näin, kun ne sanoivat äippäpolilta etteivät enää soittele, nin toi mittaaminen jää vähemmälle :ashamed: Tällä viikolla on kyllä pakko ottaa itseään niskasta kiinni ja yrittää mittailla vähän ahkerammin. Toki nää helteet varmaan vaikuttaa omalta osaltaa tähän.

Maijamehi ja Toukka rv 37+1
 
bubbeli Juu niin arvelinkin että nuin tarkotat :D

Maijamehi Munkaan ei tarvi enään soitella sokereista, seuraavan kerran vasta laskettuna päivänä jos en oo synnyttäny. Ja edellisen kerran oon soittanu ennen juhannusta. Eilen just mietin että no tarviiko nuita sitten etes seurata, mutta toisaalta taas tuntuu että vois joka päivä mittailla niin tulis syötyä kunnolla ja jätettyä herkut pois.

Tehtiin muuten eilen miehen kans sopimus että nyt ei enään herkkuja ostella ennen ku vauva syntyy. Viime viikonloppuna tuli syötyä taas vähän turhan paljo herkkuja ja muutenki miten sattuu :ashamed:

Marlin ja Justiina 36+6
 
Äippäpolin terveiset,istukka edelleen matalalla mut ei enää kohdunsuun päällä. Uusi ultraus velä 15.8 asian tiimoilta. Pikku-ukko oli 890g eli ihan normi kokoinen. Rd-ruokavaliosta sain paljon tietoa ja opeteltiin verensokerin mittaus. Nyt sit 2 päivänä viikossa pitää mitata verensokerit 4 kertaa. 2 viikon perästä ilmoittelen tulokset äippäpolille,jos lukemat pysyvät normirajoissa. Toivottavasti pysyvät niin sit ei tarvis rampata siellä kovin usein. Rv:lla 36-38 on vielä yksi ultra ja synnytystapa-arvio.

Onneksi pelko paikkojen kypsymisestä ei pitänyt paikkaansa :) Kohdun kanavaa oli vielä hyvin jäljellä. Teki tutkimuksen ultralla,eikä käsikopelolla ettei vain ala vuotamaan,kun istukka on niin alhaalla.

t 77 ja pikku-ukko 27+1
 
Polilla käyty ja kotiin pääsin. Kaikki hyvin :)

Ensiksi sokereista sanoi, että aterian jälkeiset arvot todella priimaa ja paastoarvoihin aloitetaan nyt Metforemin. Ensin yhdellä tabletilla ja päämääränä 3tbl/pv. Kahden viikon kuluttua soittoaika, jolloin tarkastetaan onko lääkkeestä ollut apua ja jos paastot kunnossa niin 3viikon kuluttua painoarvio. Jos taas paastot edelleen kohoilee niin sitten insut käyttöön.

Lapsivettä on normaali määrä, virtaukset hyvät ja vauva liikuskeli ahkerasti ja on RT:ssa, JES! Painoarvio tällä hetkellä 2,3kg ja alakäyrällä menee joten jos kasvu pysyy tasaisena niin LA:na painaisi kolmisen kiloa.

Bambinan uutisia tosiaan odotellaan?

Huh hellettä, mitenköhän sitä saa nukuttua kun näin hiostava ilma ukkosen takia |O

Helpottunut MiljaK 35+1
 
Tänään otin itseäni niskasta kiinni ja päätin et tänään mittailen nuo sokerit.. Kunpa vaan muistais ottaa mittarin mukaan ku lähdetään liikenteeseen..
aamupaasto sekä aamupalan jälkeinen arvo ainakin näyttivät ihan hyviltä, joten katsotaan nyt sitten miltä nuo loput arvot vaikuttaa.

Vieläkään ei ole tullut äippäpolilta aikaa:( tahtois sen ajan pian ku pelottaa tää vauvan koko. Tänään neuvolaan ja aattelin siellä kysellä et onko mitään tietoa millain sieltä yleensä ajat tulee ja nyt kun on jälleen oma neuvolatäti ni vois kysyä mitä mieltä hän on vauvan koosta.

Maijamehi ja Toukka rv 37+2
 

Yhteistyössä