Rautalisä alkuraskaudessa

Hei,

kävin eilen ekassa neuvolassa (rv 8+6) ja kaikki oli muuten ihan hyvin, mutta hemoglobiini oli jo nyt aika alhainen: 119. Neuvolan täti kehottikin heti aloittamaan rautalisän, koska näin alkuvaiheessa raskautta hemoglobiini ei saisi olla vielä niin matalalla kuin minulla.

Kävinkin sitten tänään hakemassa apteekista purkin Obsidania ja yhden tabletin ehdin ottamaankin. Se mikä minua nyt alkoi huolestuttamaan on se, että löysin netistä useilta keskustelupalstoilta kirjoituksia, joissa sanottiin, että rautalisää ei suositella ekan kolmanneksen aikana vaan rautaa pitäisi hankkia ruoasta. Mikähän on totuus? Onko rautalisä alkuraskaudessa vaarallista sikiölle? Jos on niin miksi terveydenhoitaja määräsi sitä meikäläiselle? :confused:

Osaisiko joku auttaa huolestunutta! :ashamed:
 
Raskausaikana pitäisi syödä runsaasti rautaa sisältäviä ruoka-aineita. Sellaisia ovat veri, punainen liha sekä sisäelimistä munuainen. Täysjyvävilja ja siitä valmistetut elintarvikkeet, kuten täysjyväpasta, -murot ja -leipä, sisältävät runsaasti rautaa. Vihreissä vihanneksissa on myös rautaa, esimerkiksi pinaatissa, parsakaalissa ja nokkosessa. Lisäksi rautaa on monissa pavuissa, siemenissä ja simpukoissa. Ruoan sisältämän raudan imeytymiseen suolistosta vaikuttaa mm. C-vitamiini, joka parantaa raudan imeytymistä, toisaalta kalsium heikentää sitä. Päivittäiseen ruokavalioon olisi hyvä sisällyttää rautapitoisia ruoka-aineita ja nauttia samaan aikaan myös C-vitamiinipitoisia ruoka-aineita, kuten tuoreita kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

Raskauden aikaisen rautakorvaushoidon hyödyistä on kiistelty, mutta nykyisten suositusten mukaan lisäraudan syöntiä suositellaan erityisesti riskiryhmille, mm. jos äidillä on anemiataipumus, kuukautisvuodot ovat olleet runsaita tai veren hemoglobiini on alle 110 g/l raskauden alussa ja jos ruokavalio on täysin lihaton. Tuolloin lisäraudan nauttiminen aloitetaan 20. raskausviikosta eteenpäin yleensä 50-100 mg:n vuorokausiannoksella aina synnytykseen asti.

Tuossa vähän neuvoa. Eli sä saat oikeanlaisesta ruoasta tarvittavat rautalisät. ei tarvii näin alussa purkista syödä ;)
 
Sinulla on samanlainen tilanne kuin minulla oli eli alkuraskaudessa hemppa 119. Neuvolassa sain ohjeen että missään tapauksessa ei saa syödä rautaa vielä. Olin myös aika epätoivoinen asian kanssa ja soitin teratologiseen tietokeskukseen koska neuvolassa minua peloteltiin keskenmenolla ja joillakin kehityshäiriöillä jos syön rautaa. Teratologisessa vastasivat että neuoloissa väärää tietoa (vanhentunutta) eli rautaa saa syödä ja neuvoi minua syömään rautaa. Kuitenkin takaraivossani jyskytti nuo neuvolan pelottelut ja niinpä en syönyt rautaa. Ruokavalioon yritin kiinnittää huomiota mutta kun oli vielä rd:kin niin se vaikeutti asiaa. Sitten eräänä kertana neuvolassa hemppa olikin 101 ja koko kesä meni aneemisissa merkeissä (helteet ei yhtään auttaneet asiaa). Raskausviikkoja oli mmuistaakseni jotain 16 kun sain luvan syödä tuplakuuria obsidania. Ja noin puolitoista kuukautta söin tuplarautaa ja vielä nestemäistä luontaistuotetta ja vaivoin sain raudan nousemaan (nyt rv 28+1 ja hemppa 116) ja takana tuplaraudan syöntiäkolmisen kuukautta. harmitti kun pääsi tuo arvo romahtamaan ja olen katkera neuvolalle jossa annettiin niin typeriä ohjeita. Mutta 119 on ihan hyvä arvo raskaana olevalle, sanottiin ainakin silloin alussa mulle. Mulla kyllä oli keskenmeno takana joten rautavarastot olivat varmaan aika tyhjillään jo valmiiksi. Mustaamakkaraa kehottaisin syömään, sillä uskon että se on edesauttanut ainakin omaa rauta-arvon nousuani.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ainaki putos rajusti raskauden aikana rauta-arvot (normaalisti arvot erittäin hyvät eli 140-145, heti alusta putos 115). Neuvolasta neuvottiin ottamaan ravintolisänä rautaa, esim. tuo jo mainittu obsidan. Itse tykkäsin henkilökohtasesti ottaa näitä raskausajalle suunniteltuja ravintolisävalmisteita eli Ladyvitaa tai Multivitaa jo ihan alusta asti. En ihan ymmärrä, että miks tommosiin raskausajalle suunniteltuihin ravintolisiin laittettais rautaa jos se olis jotenki vaaraksi. Itseskin kannalta on parempi, että saat sen raudan vaikka siitä ravintolisätabletista kuin alat kärvistelemään ilman montaa viikkoa, koska raudan puute aiheuttaa kuitenkin huimausta ja heikkoa oloa, eikä se ole myöskään hyväksi vauvalle jos äiti voi huonosti.
Mielestäni muutenkin kannattaa käyttää maalaisjärkeä kaikkien ravintoa koskevien rajoitusten noudattamisessa.
 
Tuosta ladyvitasta ym. ravintolisistä. Itse söin kyllä ladyvitaa heti raskauden alusta asti ja jo ennen sitä mutta siinä on niin vähän rautaa ettei se auttanut nimulla. Lisäksi niihiin on ympätty kalsiumia samaan tablettiin joka on mielestäni outoa sillä kalsium estää raudan imeytymisen samaan aikaan otettuna. Eli mulla rauta-arvot romahtivat ladyvitasta, ruisleivästä ja vihanneksista huolimatta. mua nimenomaan kiellettiin alkuraskaudessa syömästä varsinaista rautaa kuten obsidania mutta nuo ravintolisät eivät olleet kiellettyjen listalla.
 
Jos olet syönyt ohjeen mukaisen annostuksen Ladyvitaa (3 tablettia päivässä) rautaa olet saanut jotain 120 % päivän saantisuosituksesta eli ei mikään pieni määrä. Tossa Multivitassa ei ole sitä Kalsiumia lisättynä. Ja mulle kyllä ihan heti alkuraskaudessa suosittelivat tota Obsidania neuvolassa, eli tuskinpa se mitenkään vaarallista voi olla sekään.
Tosin, kaikille ihmisille rauta ei edes imeydy, joten se voi olla turhaa yrittää syödä näitä ravintolisiä.
 
Ihan huoletta voi rautaa syödä. Oon itse syönyt rautaa rv 5 asti kun neuvolassa sitä suositeltiin. Hb oli ekassa neuvolassa 107 ja oonkin syönyt välillä jopa 3 obsidania päivässä. Myös naistenklinikan sisätautilääkäri on sanonut, että ihan huoletta voi rautaa syödä ja pitääkin näillä arvoilla.
 
yks jonon jatkoksi
meikä on syönyt rautaa yli kk kuurin. hg oli 103.. th määräsi kuurin..
en tienyt olevani raskaana.. vk 9 menossa :) (toivottu juttu kuitenkin)
soitin neuvolaan ja sanoivat myös sittä että ei saisi rautaa syödä näin alku vaiheessa.. nyt mietityttää..
 

Yhteistyössä