Rauta tablettien syöminen raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja memmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
siis mulle suositeltiin et alan syömään kun hemppa oli 112. kun mulla oli ollut tuo hemppa aiemmin 135. riippuu siis varmaan paljon sun oma normihemppa on et milloi suositellaa..

Kun raskauden alussa mulla oli 145 ja nyt viikkoja 34...oli tuossa viikkojen 28 tienoilla laskenu 119 ja täti vaan meinas, että jos alle 100 laskee niin sitten vasta pitäis syödä.. mutta hitto kun se ei viimeksi neuvolassa ottanu hemppaa ja seuraava neuvola on vasta viikolla 36 niin eihän se mihinkään enää ehdi nousemaan jos sitten vasta alan syömään jos se on laskenu alle 100.. ja kyllähän se sitten aika haljua on mennä semmosilla lukemilla synnyttään, eikö?

Esikoisesta aloin syömää rautaa joka toinen pvä kun hb oli 117.
Kuopuksesta aloin syömää rautaa kun hb oli 113 ja söin joka pvä
Nyt kolmatta odotan niin aloin ihan alusta asti syömää rautaa hb oli 117 ja söin joka pvä ja pari viikkoo sit aloin syömää joka toinen pvä kun hb kun mitattii oli se 133.

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
No mitä ootte mieltä.. uskaltasko sitä alottaa omin päin ton raudan syömisen... vaikka joka toinen päivä?

onko sulla tarvetta ? Itse alottaisin varmaan mieluummin ottamaan jotain monivitamiinia jossa olis sit tota rautaakin.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
No mitä ootte mieltä.. uskaltasko sitä alottaa omin päin ton raudan syömisen... vaikka joka toinen päivä?

onko sulla tarvetta ? Itse alottaisin varmaan mieluummin ottamaan jotain monivitamiinia jossa olis sit tota rautaakin.

No tarvetta ja tarvetta.. kyllä mun mielestä toi 119 hemppa tossa jokunen viikko sitten on aika matala kun aatellaan, et lähtö raskauden alussa oli yli 140... Noita monivitamiineja kun ei hirveesti raskaana oleville suositella ja rautaahan sitä syödään jos hemppa on alhanen, ei monivitamiineja.

Raskauden aikaisen anemian raja on ensimmäisen 3 kuukauden aikana 110, keskimmäisten 100 (silloin hemoglobiini yleensä laskeekin eniten, mikä ei ole pelkästään huono asia) ja viimeisen kolmanneksen aikana 110. Milloin sinulla ap on seuraava neuvola? Pyydä silloin mittaamaan. Kyllä se aika nopeasti sitten nouseekin yleensä, jos ottaa vaikkapa kahta päivässä. Jollei sinua mitenkään erityisesti nyt väsytä eikä huimaa, on arvo varmaan ihan hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnimanni84:
Esikoisesta aloin syömää rautaa joka toinen pvä kun hb oli 117.
Kuopuksesta aloin syömää rautaa kun hb oli 113 ja söin joka pvä
Nyt kolmatta odotan niin aloin ihan alusta asti syömää rautaa hb oli 117 ja söin joka pvä ja pari viikkoo sit aloin syömää joka toinen pvä kun hb kun mitattii oli se 133.

Käskikö ne neuvolassa vai päätitkö itse alkaa syömään? Mulla oli hb nyt 116 ja neuvolan täti sanoi, että ei vielä aleta syömään, mut jos laskee alle 110 ni sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä, mikä on raja, mut mulla oli 109 ja jouduin rautakuurille.

Mulla oli 109 ja terveydenhoitaja suositteli, että otan nyt loppuraskauden (rv 37) kahta Multitabsia päivässä (sitä Multitabs raskaus). Sanoi kyllä, että loppuraskaudessa hb:n pitäisi olla yli 110, mutta enpä ole nyt sitten rautaa syönyt.

Meillä neuvolassa suositeltiin lisärautaa jos hb menee alle 100 tai jos vointi on nuutunut.

Ja ehdottomasti kannattaa ottaa ennen synnytystä vaikka sitä nestemäistä rautavalmistetta koska synnytyksessä menettää tosi paljon verta.
Sain ite synnytyksen jälkeen 3 pussia lisäverta kun hb oli vain 79.

Seuraava neuvola on kahen viikon päästä... kun viikkoja on sitten jo 36 ja edellisen kerran hemppa on katottu viikolla 28 ja oli sen 119...

Ja kun kovasti koitan muistella niin kahen ekan raskauden aikana mä olen noilla lukemilla jo kovastikkin rautaa tainnut syödä... nyt on vaan eri terkka ollu.

mulla oli just hemoglobiini 120 ja rv 18, joten virallisten suositusten mukaan en tarvitsisi vielä lisärautaa. mutta olen ollut niin maailman väsynein ja tuskin oon jaksanut portaita nousta kolmanteen kerrokseen, että aloitin raudan jo nyt. viikon olen nyt syönyt, ja olen paljon virkeämpi! ja tosiaan olen ihan hyvässä peruskunnossa oleva 32-vuotias ihminen, joogaan päivittäin, kävelen paljon ja olen tottunut ravaamaan portaat. nukun ja syön hyvin, en elä stressaavaa elämää muutenkaan. siksi yllättävä väsymys tuntui kohtuuttomalta; kyllä sen huomaa jos omassa systeemissä on joku "väärin". neuvolatäti sanoi, että se on niin yksilöllistä, ja sanoi ettei se lisärauta pahitteeksikaan ole. ehkä mulla on ollut ennen raskautta korkeat hemoglobiinit niin että nyt tuntuu ettei tää 120 riitä mihinkään. joten kuunnelkaa kehoanne!

Joo joo. Aina pitää olla joku täti sanomaan, että teepäs noin tai näin.
Eikös oma järki yhtään sano, että jos hemppa laskee normaalista arvostasi, on hyvä asialle tehdä jotain?

Sama pätee vitamiineihin. Ihan omalla ällillä voi hoksata, että omega3:a naamaan + D-vitamiinia, myös raskaana ja varsinkin raskaana.

[QUOTE="rautamamma";25259540]mulla oli just hemoglobiini 120 ja rv 18, joten virallisten suositusten mukaan en tarvitsisi vielä lisärautaa. mutta olen ollut niin maailman väsynein ja tuskin oon jaksanut portaita nousta kolmanteen kerrokseen, että aloitin raudan jo nyt. viikon olen nyt syönyt, ja olen paljon virkeämpi! ja tosiaan olen ihan hyvässä peruskunnossa oleva 32-vuotias ihminen, joogaan päivittäin, kävelen paljon ja olen tottunut ravaamaan portaat. nukun ja syön hyvin, en elä stressaavaa elämää muutenkaan. siksi yllättävä väsymys tuntui kohtuuttomalta; kyllä sen huomaa jos omassa systeemissä on joku "väärin". neuvolatäti sanoi, että se on niin yksilöllistä, ja sanoi ettei se lisärauta pahitteeksikaan ole. ehkä mulla on ollut ennen raskautta korkeat hemoglobiinit niin että nyt tuntuu ettei tää 120 riitä mihinkään. joten kuunnelkaa kehoanne![/QUOTE]

Hmm joo mut siitä kun alottaa raudan syönnin, menee viikko että se on edes elimistön käytettävissä. Joten jos sulla on viikossa jo helpottanu niin sun väsymys ei ainakaan raudan puutteesta johtunut.

Mulla kun on raskauksien aikaan laskenu hb noin sataan niin sit oon alotellu raudan, normaali hb mulla on reilut 140.

Tosi yksilöllistä. Jos on tottunut vaikka 140-150 hemoglobiiniin, niin kyllä hemoglobiinin ollessa 110-120 voi olla tosi väsynyt olo. Eli rajat ovat yksilölliset eikä mitään virallista totuutta kaiketi ole.

Itsellä ennen synnytystä hemoglobiini 140 ja synnytyksen jälkeen 80. Mitäköhän se olisi ollut, jos olisin lähtenyt synnyttämään 110 hemoglobiinilla...

Yhteistyössä