Otinkohan vahingossa kaksi raskausvitamiinia... onkohan vaarallista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hatarapää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hatarapää

Vieras
Siis missä on vitamiinit ja kivennäisaineet... tuossa purkissa sanotaan että rauta voi yliannostuksena olla vaarallista lapselle. Rautaa on 20 mg... ja neuvolassa kyllä ovat suositelleet tuon lisäksi 100 mg:n lisäannosta... että jos otin kaksi niin rautaa tulisi "vain" 40 mg tälle päivälle lisistä...

Älä tuollaisilla päätäs vaivaa. Ei varmasti haittaa ja mää ainaki oon omatoimisesti raskauksien alus jo hakenu rautaa apteekista vaikkei neuvolan mielestä tarvinnu mut oon silti niitä ottanu ku aina hemoglobiini laskenu.

[QUOTE="neljän äiti";30054060]Älä tuollaisilla päätäs vaivaa. Ei varmasti haittaa ja mää ainaki oon omatoimisesti raskauksien alus jo hakenu rautaa apteekista vaikkei neuvolan mielestä tarvinnu mut oon silti niitä ottanu ku aina hemoglobiini laskenu.[/QUOTE]

Juu, en tuosta raudasta juurikaan murehi, mutta muuten alkoi mietityttää nuo... vaikka kai ylimääräiset aineet poistuu kehosta, luulisin. Siis nuo vitamiinit:

1 tabletti sisältää:

* D3-vitamiinia 10 µg
* E-vitamiinia 10 mg
* B1-vitamiinia 5 mg
* B2-vitamiinia 5 mg
* B6-vitamiinia (pyridoksiini) 5 mg
* B12-vitamiinia 3 µg
* Niasiinia (B3) 20 mg
* Pantoteenihappoa (B5) 5 mg
* Biotiinia 30 µg
* Foolihappoa 400 µg
* C-vitamiinia 85 mg
* Magnesiumia 90 mg
* Rautaa 20 mg
* Sinkkiä 9 mg
* Mangaania 2 mg
* Kromia 40 µg
* Seleeniä 55 µg
* Jodia 175 µg

Multi-tabs Raskaus ja imetys monivitamiinivalmiste 120 tablettia - Apteekkituotteet.fi

Alkuperäinen kirjoittaja hatarapää;30054074:
Juu, en tuosta raudasta juurikaan murehi, mutta muuten alkoi mietityttää nuo... vaikka kai ylimääräiset aineet poistuu kehosta, luulisin. Siis nuo vitamiinit:

1 tabletti sisältää:

* D3-vitamiinia 10 µg
* E-vitamiinia 10 mg
* B1-vitamiinia 5 mg
* B2-vitamiinia 5 mg
* B6-vitamiinia (pyridoksiini) 5 mg
* B12-vitamiinia 3 µg
* Niasiinia (B3) 20 mg
* Pantoteenihappoa (B5) 5 mg
* Biotiinia 30 µg
* Foolihappoa 400 µg
* C-vitamiinia 85 mg
* Magnesiumia 90 mg
* Rautaa 20 mg
* Sinkkiä 9 mg
* Mangaania 2 mg
* Kromia 40 µg
* Seleeniä 55 µg
* Jodia 175 µg

Multi-tabs Raskaus ja imetys monivitamiinivalmiste 120 tablettia - Apteekkituotteet.fi

En uskois olevan kovin fataalia, mutta jos huolestuttaa niin kilauta vaikka terveysneuvontaan tai apteekin neuvontanumeroon.

Nuo pitoisuudet tuossa tabletissa on minimi, eli huolehtii siitä ettet kärsi niiden puutoksesta. Mutta esim. tuo D-vitamiinin määrä eli 10 µg on ihan naurettavan vähän, tuohon saa vetään vielä päälle 50 µg eikä ole vieläkään edes Euroopan suositusten tasolla...

Kuten joku sanoikin, ei kannata vaivata päätään tuollaisella asialla. Kahdesta tabletista et voi saada myrkytystä, oikeastaan vaan parempi että välillä saat vähän enemmän vitskuja.

Mikäli et muista oletko ottanut, niin älä ota yhtään. Kyllähän normaalisti voidaan ajatella, että ihan tavallisen ja normaalin ruokavalion pitäisi olla ihan riittävä äidille ja vauvalle. Mieluummin jätä yksi tabu välistä, kuin otat yhden liikaa.

Yhteistyössä