Rasva pannulla sulamassa,kertokaa äkkiä miten maustan jauhelihakastikkeen että tulee oikeesti hyvää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja yöks:
no ihan ekakskin... jauheliha on kyllä itessään niin rasvasta ettei siihen pannuun mitään ylimäärästä rasvaa enää tartte laittaa... tulee melko ällöä kastiketta.

Ja minun on kyllä pakko sanoa, että riippuu ihan jauhelihan laadusta. Esim. meillä käytetään pääasiassa vallan hirven jauhelihaa ja siinä ei ole kyllä yhtään rasvaa.

Että turha tulla sanomaan, että ei tartte laittaa rasvaa, kun jauhelihassa on niin paljon.

Jos haluaa perinteistä äiteen tekemän makuista, perunan kanssa, niin maustepippuria. Jos pastan kanssa, mustapippuria ja yrttimausteita. Ja tietty aina sipulia ja suolaaa oman mieltymyksen mukaan.

mä ruskistan jauhelihan, maustan reippaasti: j.lihamaustetta, suolaa pikkusen, pippuria ja tomaattipyree/murskaa. Lisäksi nestettä ja vehnäjauhoista ja vedestä vähän suurustetta. NAM.
Pizzamausta antaa kyl kans tosi hyvän maun.

jauhelihaa, sipulia
oikeaa kermaa
maustetaan soijalla, paprikalla, mustapippurilla
Ja tulee täydellistä!

Hikan täytyy laittaa tietty vehnäjauhoja, että saostuu..

Alkuperäinen kirjoittaja pumppernikkeli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lihaliemikuutiot sisältää suolan lisäksi tosi paljon lisäaineita.

Joo niin näytti olevan jopa kaksi e koodia meidän paketissa molemmat aromivahenteita. Kasvisliemikuutio paketissa oli yksi e koodi
Monissa valmis ruoissa on paljon enenmmän jopa kaupan leivässä löytyy tuon verran
No meillä ei syödä paljon koskaan valmisruokia leipäkin tehdään itse niin ehkä uskallan laittaa liemikuution kastikeeseen tai keittoon silloin tälllöin ;)

Ihan lähteenä tuolle tiedolle Sirkku Kylliäisen ja Marketta Lintusen Ravitsemus ja terveys-kirja. Sieltä katselin sellasta kaaviota, jonka mukaan eniten lisäaineita on karkeissa, pussikeitoissa, limuissa jne. Kaavio rakentuu näin 'ei lisäaineita' (kala, täysmehu, puuro, maito jne.), 'vähän lisäaineita' (kinkku, jugurtti, leipä jne.), 'paljon lisäaineita' (sillipurkki, jäätelö, sekamehu, kääretorttu jne) 'hyvin paljon lisäaineita' (karkit, lihaliemikuutio, vanukas, limu jne)

Mä alotan ruskistamalla vehnäjauhot rasvan kanssa. Kun sopivan ruskeeta "mössöö", laitan sekaan vettä kunnes kastike on sopivan paksuista. Sen jälkeen maustan sinapilla ja ketsupilla (äidiltä opittu kikka, jäätävän hyvää), sekä milloin milläkin. Lopuksi ruskistettu jauheliha sekä joskus tomaattimurskaa.

taas porukkaa.Tehkää kuulkaa ihan oma ketju lihaliemelle:)."Harva sitä käsittää, minä elän vaarallista elämää.Tartu kaasunaamariin, tule kanssain kellariin ja sinne jää.Harva sitä käsittää, kuinka basillit ja bakteerit leviää, ja kun altistumme, loppunut on lorumme..."

Hyvää tuli,toivottavasti onnistuu seuraavallakin kerralla.=) Ja tosiaan se rasva oli sulamassa suurustetta varten,jauhelihan paistoon en käytä rasvaa.Mutta kiitokset vinkeistä,alamme syömään!=)