Raskautumisvinkit

Mutta entä ovulaation aikaan ja siitä kiinnittymiseen (menee kuitenki muutama pvä, ehkä viikkokin, siis kun alkio on vielä irrallinen.. eikö se oo vähän ylihysteriaa että sillon vois aiheuttaa... Kyllä olis moni rentouttava illanvietto mullakin jääny jo väliin jos sen mukaan pitäs miettiä ettei enää ovulaation jälkeen,.. etenki kun mulla se voi tulla jo melko nopeetakin jonain kuukausina!
 
Noppis
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Mä olen kuitenkin itse ollut aina sitä mieltä, et yhden promillenkin riski on aivan liian suuri, jos sen vain mitenkään pystyy itse välttämään.
No 1 promillehan on aika paljon enemmän kuin 1 viinilasi.
 
Olen samaa mieltä mitä suurin osa muistakin täällä. Raskautta yritetty erilaisilla konsteilla jo yli 2-vuotta, ja mikään ei tunnu auttavan. Ja sen vielä sanon, että helppohan se on antaa neuvoja, jos on raskautunuut 3 yklla, mutta itselläni ei ainakaan enää ole tosiaankaan malttia miettiä otanko lasin viiniä vai en, kun näin pitkä aika jo takana, herranen aika, saisin vahtia kokoajan juomistani. Ja eri asia on, jos epäilen raskautta en tietenkään ota paljon alkoholia, ja jos plussaan niin ilmanmuuta lopetan juomisen, mutta nyt vielä nautin aivan hyvällä omalla tunnolla elämästä ja punkusta :p niitä harvoja iloja, kun miettii mitä kivaa on olla yksin, ilman vauvaa :LOL:

Mutta siis kaikkeahan kannattaa kokeilla, ja perus terveellinen elämähän ja ruokavalio varmasti on hyväksi kun yrittää raskautua, ja pitäisi ottaa rennosti ja olla stressaamatta.

Niin vielä siihen DD:n kommenttiin haluaisin tarkennusta, että miten on todistettu, että miehen vähäinenkin juominen lisää keskenmenon riskiä? Ei kuullosta ihan todelliselta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Noppis:
Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Mä olen kuitenkin itse ollut aina sitä mieltä, et yhden promillenkin riski on aivan liian suuri, jos sen vain mitenkään pystyy itse välttämään.
No 1 promillehan on aika paljon enemmän kuin 1 viinilasi.
Tarkoitin, että jos mikä tahansa asia, jolta pystyn välttymään, aiheuttaa edes 0,001% riskin, niin en ota sitä. Varsinkaan jonkun niin typerän asian kuin alkoholin takia. Ei tuosta kyllä mun mielestä voinut edes muuta ymmärtää, mut selvensimpä nyt kumminkin. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja haltia:
Olen samaa mieltä mitä suurin osa muistakin täällä. Raskautta yritetty erilaisilla konsteilla jo yli 2-vuotta, ja mikään ei tunnu auttavan. Ja sen vielä sanon, että helppohan se on antaa neuvoja, jos on raskautunuut 3 yklla, mutta itselläni ei ainakaan enää ole tosiaankaan malttia miettiä otanko lasin viiniä vai en, kun näin pitkä aika jo takana, herranen aika, saisin vahtia kokoajan juomistani. Ja eri asia on, jos epäilen raskautta en tietenkään ota paljon alkoholia, ja jos plussaan niin ilmanmuuta lopetan juomisen, mutta nyt vielä nautin aivan hyvällä omalla tunnolla elämästä ja punkusta :p niitä harvoja iloja, kun miettii mitä kivaa on olla yksin, ilman vauvaa :LOL:

Mutta siis kaikkeahan kannattaa kokeilla, ja perus terveellinen elämähän ja ruokavalio varmasti on hyväksi kun yrittää raskautua, ja pitäisi ottaa rennosti ja olla stressaamatta.

Niin vielä siihen DD:n kommenttiin haluaisin tarkennusta, että miten on todistettu, että miehen vähäinenkin juominen lisää keskenmenon riskiä? Ei kuullosta ihan todelliselta.
Siitä on paljon tutkimuksia, yliopiston kirjastosta olen niitä lainaillut, mutta myös netistä löytää (kannattaa hakea englanniksi). Mekanismi ei ole vielä täysin varmuudella tunnettu, mutta merkittävä korrelaatio myös miehen juomisen ja varhaisten keskenmenojen välillä löytyy. Näitä tutkimuksia, samankaltaisilla tuloksilla, on useista eri arvostetuista yliopistoista. Sehän ei siitä kiistatonta totuutta tee, mutta mun mielestä sen verta on näyttöä, että jokaisen tarvitsee itse arvioida tilanteen riskit ja hyödyt. Kuitenkin, vaikka mekanismi siitä miten juominen ovulaatioviikolla vaikuttaa, on täysin varmaa että heti kun alkio kiinnittyy ja varhaisruskuaispussi muodostuu on riski todellinen. Sehän on n. 5 päivää ovulaatiosta, ja harva tarkalleen tietää ovulaatiopäivänsä. Riskit on mun mielestä liian suuret, hyöty olematon. Siksi minä en juo(nut), mutta joku muu voi olla sitä mieltä että hyötyy enemmän alkoholistaan kuin mitä se riskiä tuo. Ei tähän ole yhtään oikeata tietä.
 
Noppis
Löytyiskö sulta DaylightDancer viitettä tuohon greippimehun todistettuun tehoon? Kun täällä palstallakin on niin paljon erilaisia käsityksiä siitä, ja aika monelle on lääkäri sanonut, ettei siitä ole apua oikeasti, niin olis kiva tietää, miten se asia oikeasti on.

Mistä muuten on peräisin tuo tieto, että 10 alkoholiannosta viikossa triplaa km-riskin jo ovisviikolla? Haluaisin lukea sen. Löytyykö netistä vai pitääkö ihan kirjastoon mennä? (Tunnukset Helsingin yliopiston tietokantoihin löytyy et sinne pääsen, jos artikkelin nimen saan.)

Itse olen tässä kierrossa nauttinut greippimehua ekat 13 päivää, foolihappolisän aloitin jo monta kuukautta sitten, ja omega-3:t kuuluu päivittäiseen ruokavalioon mulla vakituisesti.

Esikon kanssa tosin tärppäsi 3. kierrosta, ekasta kierrosta jossa EN nauttinut greippimehua. :D Mutta yrittänyttä ei laiteta. ;)
 
Tässä Noppis sulle pari linkkiä :)

http://aje.oxfordjournals.org/cgi/content/full/160/7/661
http://www.kaisernetwork.org/daily_reports/rep_index.cfm?DR_ID=26329 (referaatti samasta tutkimuksesta)

Lukiessa on hyvä muistaa, että vaikka puhutaankin enemmästä kuin ihan parista lasista, turvallista määrää ei ole olemassa. Semmoista tutkimusta ei ole, joka pystyy luotettavasti väittämään että näin ja näin paljon alkoholia on täysin varmasti turvallista. Eli lähinnä tuo on tulkittava niin, että riski kasvaa alkoholia käytettäessä, mitä enemmän niin sitä suurempi. Ja tosissaan, vaikka suoraa näyttöä pienempien määrien vaikutuksesta ei ole, hekään eivät olleet valmiina sanomaan että täysin turvallista on.

Mie olen taas kuullut naistentautien ja synnytyksen erikoislääkäriltä, että greippimehusta on apua jos on ongelmia limakalvojen kanssa. Hän on sen työssään havainnut, pitkällä urallaan. Ja itse tosissaan raskauduin heti greippimehukierrosta, mutta yk:t olivat pienet, että se nyt ei sinänsä todista mitään. Varsinaista tutkimusaineistoa en ole kyllä löytänyt, mutta on maailman laajuisesti käytetty keino avittamaan raskaaksituloa. Ei siitä ainakaan haittaa ole, ja melko usein on ollut suotuisia vaikutuksia :)

Mut hyvältä kuulostaa muuten, siis toi greippimehu+foolihappo ja omegat! Autetaan hieman luontoa hoitamaan toivottu missio
:p
 
DayLightDancer, luin tuon sun ekan linkin, ja siinä vahvistui se, mitä on sanottu ennenkin: eli jos ne 10 annosta ottaa kerralla, on vaikutus erilainen, kuin jos ne juo silloin tällöin. Mutta tutkimuksessa ilmoitettiin vain per viikko ne annokset, ja tutkijta itsekin sanoivat,että tod. näk. toi tutkittujen ilmoittama 10 annosta on alakanttiin sekä siksi, että ihmiset pakkaa unohtamaan, että paljonko tuli juotua että siksi, että siitä oikein valehdellaan.

lainaus tutkimuksesta:

However, only the relative risks for male and female intakes of 10 or more drinks/week compared with no intake were statistically significant.

Eli myöskään näissä tanskalaistutkimuksissa ei pari viinilasia viikossa muuta riskiä lainkaan. Ja toisekseen tutkimuksessa selvisi myös, että varhaisia keskenmenoja oli vanhemmilla naisilla, jotka käyttivät paljon kofeiinia.

Ja lisäksi he myöntävät, että on vaikea tietää, oliko raskaus jo keskeytynyt aikaisessa vaiheessa, ja sen vuoksi nainen saattoi juoda enemmän, vai aiheuttiko alkoholi sen aikaisen keskenmenon. Luontohan usein tekee niin, ettei alkoholi kertakaikkiaan maistu, kun on raskaana, itse huomasin tämän jo ennen plussatestiä.

Eli oliko ensin muna vai kana, siinäpä se kysymys ;)
 
Niin ja ihan selvennykseksi: itse en ole harrastanut humalahakuista juomista enää 20-vuotta täytettyäni, täällä Italiassa viini on ihan vaan ruokajuoma, ja humalaan juomista kattotaan tosi pitkään. Itse olen aina käyttänyt todella vähän alkoholia, mutta tuntui vain niin ikävältä lukea, että miracle luuli aiheuttaneensa km:n parilla viinilasilla, mikä ei todellakaan ole totta!
 
Lentoemo: Olen myös tietoinen ja kiinnittänyt huomiota samoihin asioihin :) Mutta juttu onkin juuri tuo, että he sanovat ettei vähemmällä kuin kymmenellä annoksella ollut tilastollista merkitystä, mutta korrelaatiota ei myöskään voida kieltää täysin tutkimuksen perusteella. Mulle toi riittää siihen et pidän nollatoleranssin, mut munhan asia ei ole miten muut asian itsellensä perustelevat. Kun ainoa, mikä on täysin turvallista kumminkin on se nollatoleranssi. Kun ei sitä turvallista määrää tiedetä, niin mun mielestä on helpompi vaan pidättäytyä kokonaan. =)
 
DaylightDancer, siinä olet ihan oikeassa, että jos esim. huomaa alkoholin vaikuttavan hyvin helposti, on varmaan parempi pitääkin se nollatoleranssi. Useinhan Suomessa suositellaan nollatoleranssia lähinnä siksi, että suomalaisilla on vaikeuksia juoda vain sitä lasillista, kun taas esim. Italiassa ei ole tätä ongelmaa, ja siksi lasi silloin tällöin on loppuraskaudesta sallittua.

Jokaisella on nämä omat "pirunsa", itse esim. pidän nollatoleranssia kahvin suhteen, koska kofeiinin haittavaikutuksista on hiukan vakuuttavampiakin tutkimuksia kuin nämä tanskalaisten alkoholipoliittiset yhteenvedot;)

Mutta sekin johtuu varmaan siitä, että olen yliherkkä kofeiinille muutenkin, eli uskon, että esim, minulla kofeiini voisi aiheuttaa paljon enemmän haittoja kuin jossain muussa, joka ei ole yliherkkä ja voi kitata kahvia raskausaikanakin ihan vapaasti.

Kun ihminen ei ole robotti, ja kaikki on niin yksilöllistä. :D

muoks* aiemmin join vihreää ja valkoista teetä, mutta jo ennen plussatestiä nekään eivät ole maistuneet, ei maistu ees suklaa, ei siis mikään, missä on kofeiinia. Eli ehkä luonto suojelee tälleenkin, eli saa lopettaamaan haitallisten aineiden käytön sellaisilla, joilla ne aiheuttaa haittaa. Toinen ehkä voi juoda kahvia/joskus jopa viiniä, koska siinä ihmisessä ei aiheuttaisikaan haittaa. :)
 
Lentis: Kahvi on myös mulla pannassa, juon vaan kofeiinitonta teetä ja sitäkin harvoin. Eli aikas samoilla linjoilla ollaan näitten asioiden kanssa :D Mut nää on just näitä riski-hyöty -analyysia vaativia juttuja, et kunkin on arvioitava itse et kannattaako vai ei.
 
DaylightDancer, joo mä olin itse asiassa aika hysteerinen kaikkien näiden asioiden kanssa ENNEN kuin tulin raskaaksi, monta kuukautta söin tietyllä tavalla ja alkoholi oli täysin pannassa oviksen jälkeen (vaikka, kuten jo sanoin, juon harvoin edes sen lasillisen muutenkaan) jne. mutta kun tulin tjottailemalla raskaaksi, niin asenne muutenkin rentoutui.

Ja koska täällä Italiassa ollaan tosi hysteerisiä (mä olen käytännössä vuodelevossa, kun mun mahassa juilii, ei saa ees kotitöitä tehdä :eek: ), niin ehkä senkin takia yritän itse ottaa rennommin, muuten olisin aivan hermoraunio, kun nää on täällä niin tarkkoja kaikesta.

Paitsi kummallista kyllä, eivät lainkaan alkoholista! :LOL:

Huomaan vaan, että kyllä se luonto tikanpojan puuhun ajaa, kuten jo sanoin, en saattanut juoda viiniä tai edes teetä JO ENNEN plussaa, samoin ei yhtään huvittanut käydä juoksemassa, vaikka plussa oli kovan yrittämisen jälkeen itse asiassa ihan ylläri, kun oltiin jo hoitoihin menemässä :D

Eli jos nainen on herkkä, niin kyllä se kroppakin aika paljon kertoo siitä, että mitä voi tehdä ja mitä ei, itsellä on esim. kauhee ruokahalu, mutta onpa painokin normaalipainon alarajoilla, niin että ehkä se luonto vaan vaatii lisäkiloja tulevaa koitosta varten ;)

+++++++ :whistle:
 
mielenkiintoisia keskusteluja alkoholista ja keskenmenoista.. itsellä keskenmeno takan ja vuosi yritystä. alkoholia juon sillon tällön, humalaan juon itseni ehkä kerran vuodessa. joskus meni enemmänkin, muttei enää. ihan oman fiiliksen mukaan juon, en siinä ajattele raskautumista. paitsi tietty joskus dpo 12---> testaan jos aion ottaa.

greippimehua oon juonut, mutta vähentänyt sitäkin. liiallinen c-vitamiini voi aiheuttaa ongelmia hedelmällisyydessa, joten ei sitäkään liikaa kannata juoda. foolihappoa oon syönyt nyt vuoden-->ei vaikutusta!

vyöhyketerapia kiinnostaisi, olisko jollain vinkkejä millaseen menis??

itse kaikkea kokeilleena oon päättänyt, etten anna tän asian enää hallita mun elämää jokapäiväisesti. tupakoinnin lopetin, nyt poltan sillon tällön. juon joskus, sillon kun siltä tuntuu, syön mitä haluan tietty terveellisesti yritän.

kesän jälkeen hoitoihin ja nyt pitää elää täysillä!! (kesällä roomaan :D )
 
Hei JJ-t!

Minä kävin vyöhyketerapeutilla menkkojen loputtua. Se oli semmonen joka kävi mut varpaista päähän asti läpi.
Jotkut näpräävät vain varpaita. Raskaaksi tulin heti seuraavasta yrityksestä. Aion mennä sinne uudelleen,jos tämänkertainen raskaaksi tulo kestää taas kauan.
Muutenkin tykkäsin käsittelystä siellä,se oli tosi rentouttava ha samalla sai jutella kaikki stressit vauvayrittämisestä pois.
Suosittelen lämpimästi. :heart:
 
En osaa Pirkanmaalta sanoa,kun itse kävin Oulussa.
Katselin netistä sen naisen. Se maksoi 50 euroa ja kesti 1.5 tuntia.
Katsele netistä tai puhelinluettelosta.
Minä kerroin aikaa varatessani puhelimessa syyn miksi sinne tulen ja se kertoi et on käynyt monia raskaaksi haluavia "hoidossa". Samalla tyypillä käytin tyttöämme koliikin takia ja se autto het kerta laakista!
Tsemppiä etsimiseen ja raskautumiseen.
Minä olin jo luovuttanut siinä vaiheessa ja olin ajatellut et en ikinä saa lasta ilman hormonaalisiahoitoja. Mikä ihana tunne oli nähdä 2 viivaa testissä,kun aina ja ikuisuudelta tuntuvan ajan aikana siinä oli vaan se yksi viiva eikä edes haamun haamua. :heart:
 
mä oon aatellut kans vyöhyketerapiaa. tarviikin kysellä vähän täältä päin... yhden kaverin äiti on vyöhyketerapeutti ja tää kaverikin hieroo harrastukseksi (on ammatiltaankin kyllä hieroja, mut nyt tekee muuta) Täytyykin heti varata pari aikaa rentouttavaan sessioon. ei se ainakaan pahaa tee ennen ovista! :)
hyvä kun tuli mieleeni.
itse uskon noista vinkeistä sen verran, että niistä voi olla hyötyä. :) eli itse popsin omega-3, foolihappoa, sinkkiä ja E-vitamiinia. Sekä noudatan VHH:ta eli vältän sokeria, viljaa ja tärkkelystä. ja se on auttanut PCO:eek:on; joskin raskaus puuttuu... ENITEN epäilen että STRESSI on *PARAS* EHKÄISIJÄ!!! Mut minkäs sille teet, kun tää vauva-juttu on nyt niiiiiin kuuma juttu, ja sit kuitenkin työt painaa ja kaikenlaista ressaavaa tapahtuu. blääh.
dreamer78 *yrittää olla stressaamatta*
 

Yhteistyössä