Raskausviikot kuukausina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettiväinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja alkjf:
AP: Lue tosiaan se neuvolan Meille tulee vauva-kirjanen. Siinä on kaikki asiat sanottu varsin selvästi. Ja joka uuden raskauskuukauden alkaessa tosiaan mainitaan mikä raskausviikko on menossa ja minkä ikäinen sikiö on (rv 20 ja vauva on 18 vkon ikäinen). Siis tosiaan kun teet positiivisen raskaustestin olet (noin karkeasti)neljännellä raskausviikolla vaikka sikiö on vasta kahden viikon ikäinen, koska on hedelmöittynyt vasta kierron puolivälissä eli suunnilleen kaksivikkoa edellisten kuukautisten alkamisesta ja raskauviikot taas lasketaan edellisten kuukautisten alkamispäivästä.

moikka
NIin nämä asiat tosiaan ovat näin ja selväsi kirjoitettu neuvolan "aapisessa" JOS on säännöllinen ja normaalinpituinen kierto. Mutta.. mulla esim. tehtiin plussatesti vasta 7 vkoa edellisten kuukautisten alkamisen jälkeen!? siksi minä just ihmettelen, milloin (miten myöhään??) mulla on ollu ovis ja milloin hedelmöitys, ja että miksi ihmeessä sitten siinä olisi nuo "kaksi ekaa lisäviikkoa", ku kerran mun ymmärtääkseni ultra sen tarkentaa aika hyvin.

Kiertoni on ollu35-40 päivää ja negan tein kp36, plussan vasta kp 49! Onko vastaavaa kokemusta muilla, olisi hauska kuulla...

Mun tapauksessa (molemmista lapsista, toinen vasta masussa) on siírtynyt laskettu aika viikolla eteenpäin, eli sikiö ollut viikon verran nuorempi kuin mitä kuukautisten perustella olis voinut ajatella.

Ja tässä yllä lainamassani tekstissä joku teistä totesi, että "raskausviikot lasketaan edellisten kuukautisten alkupäivästä", niin ei se nyt ainakan mun kohdalla mene niin, jos laskettaisiin siitä niin olisin jo viikolla 22+, mutta olenkin vasta rv20..! (ultrassa tarkennettu)

Tämä nyt olikin ihan karkeasti sanottu. Siis neuvolassahan tosiaan kysytään aina kierron pituus ja se otetaan mukaan la:ta laskettaessa. Siis ei välttämättä ole kyse eina kahdesta viikosta vaan oman kierron puolivälistä. Toi kaksi viikkoa nyt oli vaan sellainen yleisesti käytetty keskiarvo joka yleensä pitää aika lähelle paikkansa. ja sen takiahan siellä ultrassa se la tarkentuu kun nähdään sikiön todellisia mittoja, eikä vaan lasketa kiertoja ja kuukautisia (mitkä ei sitten älttämättä aina kerro koko totuutta).

eli sikiön todelliseen ikään lasketaan aina +2 viikkoa (näin saadaan raskauden kestoksi 40 viikkoa), minulla nyt esim. rv 6 ja hedelmöitys on tapahtunut 4 viikkoa sitten. Edellisessä raskaudessa oli ovulaatio ollut vasta siinä vaiheessa kun kuukautisten olisi jo pitänyt alkaa joten ultrassa laskettuaika siirtyi kahdella viikolla eteenpäin. Luteaali vaihe (aika oviksesta menkkojen alkamiseen) on yleensä sen 14 päivää

Kuinkas mulla sit lasketaan kun en pidä kk kirjaa,ja tiedän varman päivän koska olen miehen kanssa ollut kyseisen kuukauden aikana.Siitä yhdynnästäkö se sit lasketaan alkaneen?

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa mitä?:
Kuinkas mulla sit lasketaan kun en pidä kk kirjaa,ja tiedän varman päivän koska olen miehen kanssa ollut kyseisen kuukauden aikana.Siitä yhdynnästäkö se sit lasketaan alkaneen?

No ei kun silloin kaiketi arvioidaan, että ovulaatio on ollut kierron puolessa välissä ja kierto 28 päivää ja oletetaan tietty, että yhdyntä on silloin kun ovulaatio. Eli raskautesti lasketaan alkaneen yhdynnästä 14 päivää taaksepäin.

Alkuperäinen kirjoittaja No ei:

No ei kun silloin kaiketi arvioidaan, että ovulaatio on ollut kierron puolessa välissä ja kierto 28 päivää ja oletetaan tietty, että yhdyntä on silloin kun ovulaatio. Eli raskautesti lasketaan alkaneen yhdynnästä 14 päivää taaksepäin.

Apua... Miksi ette vain googlaa ja hae tietoja, kun täällä jokainen vain heittää ilmoille oman arvionsa, ja kaikki niistä näyttävät olevan erilaisia....

Alkuperäinen kirjoittaja jotakin sinne päin...:
Alkuperäinen kirjoittaja No ei:

Apua... Miksi ette vain googlaa ja hae tietoja, kun täällä jokainen vain heittää ilmoille oman arvionsa, ja kaikki niistä näyttävät olevan erilaisia....

nimimerkille jotakin sinne päin...
No miksi et itse sitten vastannut kysymykseen?
Ei tuossa kommentoimassasi vastauksessa ollut mitään uskomatonta arvausta!!!
Mites se sitten sinun mielestäsi menee?
Ja kerronpa vielä senkin, että googletus ei tosiaankaan tuo aina mitään vedenpitävää vastausta vaan johtaa juurikin tälle palstalle :)

Alkuperäinen kirjoittaja lukasa:
37-40 katsotaan normaaliksi raskaudeksi.ja 40 ylittäessä puhutaan yliaikaisuudesta.uli annetaan mennä korkeintaan 14 päivää sit synnytys käynnistetään.vielä noista alku viikoista jos raskaaus päättyy 1-12 raskaus viikon aikana puhutaan kesken menosta joihin päätyy 20 prosenttia alkavista raskauksista.eli raskaus on 40 kalenteri viikkoa alkaen sinun viimeisten kuukautusijesi alkamispäivästä. 4 lapsen äiti.

Normaali raskaus on 37-42! Yliaikainen on vasta kun menee yli rv 42!!!

Mulla eka ultra siirsi laskettua aikaa kaksi viikkoa eteenpäin, koska jostain mystisestä syystä olin tullut raskaaksi silloin kun menkkojen "olisi pitänyt" alkaa. Meillä oli ollut hieman taukoa seksistä ja harrastimme seksiä juuri silloin kun tiesin, että parin päivän sisässä menkat alkaa. Mutta eivätpä alkaneetkaan sitten seuraavaan vuoteen. :) Loppu tulos tuhisee tuolla yläkerrassa. Kuukautiskiertoni oli hieman sekaisin ja vasta palailemassa normaaliksi ja en vaivaantunut tekemään testiäkään kovin pian kun odottelin menkkojen alkamista. Epäilin ensin jo ruokamyrkytystä itselläni, ennen kuin tajusin pahoinvoinnin raskauspahoinvoinniksi ja tein positiivisen testin.

Lasketun ajan voi laskea myös hedelmöittymispäivän mukaan, jos siis tietää päivän, jolloin näin on käynyt. Antaa saman la:n, kun jos määrittelisi viimeisin menkkojen aloituspäivän mukaan, jos tietää tarkalleen kiertonsa pituuden.

Yhteistyössä