Raskausviikot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sekaisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sekaisin

Vieras
Eli miten ne raskausviikot merkitään? Jos siis mun viimeisimmät menkat on alkaneet tasan kuus viikkoa sitten keskiviikkona, miten merkitään raskausviikkoni nyt? 6+1 vai 6+0?

Kiitos jo etukäteen, jos joku valottaa minulle tätä asiaa =)

Soitin tänään neuvolaan ja siellä täti kyllä sanoi, että viikkoni olisivat 6+2 tänään. Eli viimeiset menkat alkoi kuus viikkoa sitten keskiviikkona. Miten se nyt sitten menee, ei kai tässä asiassa voi olla paikkakuntakohtaista vaihtelua?!

Siis uudelleen (luin väärin ja sekoitin päiviä), mielestäni edelleen tuo 6+2, koska kuukautisten alkamispäivä olis 0+1, mutta on myös käytäntöä, että se olisi 0+0.
No olen tässä huomannut, et eri paikoissa kiekot heittää toisistaan 0-2 pv, ja vaikka mulla on laskettu aika perjantai, jolloin tulee 40+0 täyteen, niin silti taas yksi lääkäri oli sitä mieltä, et rv vaihtui keskiviikkona (omasta kiekostaan), eli ei näis pysy tolkuissa, itse kuitenkin lasken tuon viikon vaihtuvan perjantaisin (x+0).
Ja kun ultrakaan ei anna kuin plusmiinus 5 pv tarkkuuden, niin haitanneeko tuo.

Meillä neuvolassa lasketaan mulla viikon vaihtuvan perjantaisin, vaikka viimeiset kuukautiset alkoi lauantaina. Äitiyspolilla puolestaaan lasketaan viikon vaihtuvan lauantaisin. Olen tyytynyt tuohon neuvolan laskentatapaan, vaikka äitiyspolin tapa tuntuu itsestä oikeammalta.

Minä puolestani siis sanoisin, että sulla on tänään 6+1 eli aloittaisin viikon laskemisen +0:sta (eli eilen 6+0).

Kyllä se tänään on 6+1 jos menkat ovat alkaneet eilisestä 6 viikkoa taaksepäin! Myöhemmin ultrassa voi viikot muuttua, mutta kyllä meillä ainakin lasketaan noin, vaikka kierto olisikin vähän eripituinen kuin 28 päivää eli tasan neljä viikkoa.

Jos heittoa on 1 päivä niin johtuu ainoastaan neuvolan erilaisesta laskutavasta, he laskevat ekan päivän olevan 0+1 kun taas laskurit laskevat sen olevan 0+0. Nyt sinulla siis ""normaalin"" laskutavan mukaan 6+1 mutta neuvolasi saattaa laskea olevan 6+2, molemmat yhtä oikeita. Itse olen aina mennyt neuvolan laskujen mukaan, vaikka laskurit näyttävät muuta. Neuvolan mukaanhan laskettu aikakin määräytyy (ellei muutu ultrassa) ja esim. yliaikaisuus määritellään.

Yhteistyössä