raskaustestien luotettavuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mihin luottaa?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mihin luottaa?

Vieras
Täällä on useampi kommentoinut kriitisin äänensävyin niiden halvempien raskaustestien luotettavuutta.
Ihan vaan tietämättömän kysymys,
Tarkoittatteko te sillä sitä, että ne epäluotettavat testit antaisivat vääriä negatiivisia vaiko vääriä positiivisia?

Kolme kertaa olen ostanut halvimman testin ja kolme kertaa se on näyttänyt plussaa. Eli kolme muksua on... Ne ovat siis näyttäneet ihan oikein joka kerta.
Jos testi näyttää plussaa ja soitat neuvolaan aikaa niin ei sieltä vaadita tekemään "virallista" testiä vaan hekin luottavat apteekin raskaustesteihin.

Mistä nämä väitteet sitten kumpuavat? onko se jotain hassua raskaustesteihin asti ulotettua merkkisnobismia?
Vai onko jollain jotain muita kokemuksia halvoista testeistä? esimerkiksi vääristä negatiivisista?

RFSU:n testit ainakin ovat näyttäneet väärää positiivista (plussa versus negatiivinen verikokeessa). Ja monesti liuskatesteihin tulee helposti viivan paikka näkyviin harmaana testin kuivuttua ja moni tulkitsee sitä sitten haamuplussaksi, vaikka se ei sitä olisikaan. Vääriä negatiivisia voi näyttää mikä tahansa testi, jos raskaushormonia ei ole tarpeeksi. Huonoja kokemuksia olen kuitenkin lukenut Predictorin testistä, että on näyttänyt negaa, vaikka moni muu jo selkää plussaa. Hyviä testejä on Apteekin raskaustesti, Acon, Clear Blue.

Tein toissailtana ns. tikkutestin josta sain hieman epäselvän tuloksen. Tikun keskellä kirkas punainen viiva ja alaosan taitoksen(paperiliuskan) alla näkyi hyvin haalea punainen viiva.
Eilen aamulla tein uuden tikkutestin ja tällä kertaa tikussa, hieman liuskan alla, näkyi toinen selkeän punainen viiva.
Testin ohjeissa ei ollut mitään mainintaa siitä että missä viivan tulisi näkyä?! Epävarma siis kun olin vieläkin niin tein eilen illalla vielä uuden testin, tällä kertaa apteekin kalliimman Predictorin. Testi näytti selkeästi negatiivista.
Kuukautiset nyt jo 3vko myöhässä, eli pitäisi jo hyvin näkyä testissä. Täytyy kai mennä verikokeisiin tai odotella muutama päivä ja testailla taas uudellaan : )

No mulla on menkat vasta viikon myöhäs. Olen tehnyt jo 4 testiä...ihan kahjoa tiedän. Kaikki eri merkkisiä. Jokaisessa kaksi viivaa, mutta toinen huomattavasti haaleampi. Onko muilla kokemusta vaaleasta viivasta? Haalea viiva on muodostunut 3 min testin tekemisestä. Olen työpaikassa, jossa raskautta ei voi salata. Pelottaa, että jos kyseessä onkin kohdun ulkopuolinen raskaus ja sitten töissä kaikki tietävät surusta.

Onko testit olleet samaa vaiko eri merkkejä?
Clearblue ainakin on uusinut testejään ja se on antanut paljon väärää plussaa. Samoin acon 10, rfsu sekä olikohan se pregent stick..
Sulle suosittelisin soittoa terveyskeskukseen ja pyydät lähetettä verikokeeseen, siellä se selviää.

Eikös haaleakin viiva ole plussa jos se tulee testissä mainitun ajan (esim. 5min) puitteissa. Ja aamuvirtsassahan sitä hormonia on eniten eli silloin se testi olisi hyvä tehdä. Ja tosiaan kohdunulkoinen (harvinainen tila) näkyy testissä plussana, samoin keskenmenon jälkeenkin vielä pitkään voi näyttää plussaa... Jos menkat on viikon myöhässä ja neljä eri testiä näyttää kahta viivaa niin sanoisin kyllä, että raskaana on eikä muuta voi. Jos työpaikkaan pitää HETI ilmoittaa, niin voit varmasti käydä työterveyden tai kunnan kautta labrassa, veritesti on varma ja nopea.

Hei, Onko mahdollista, että rfsu:n testi antoi väärän positiivisen? Lapsi on ollut haaveissa jo yli vuoden ja eilen sain vahvan positiivisen rfsu:n testistä. Menkat oli vasta 3 päivää myöhässä. Positiivisuutta ilmoittava viiva oli suunnilleen yhtä vahva kuin kontrolliviiva, ei siis mikää haamu.
Pitäisikö tästä mennä neuvolaan otattamaan veritesti että voisi olla 100% varma vai mitä pitäisi tehdä?

Jos raskaustesti näyttää plussaa testiajan puitteissa, ei mielestäni se voi olla väärä positiivinen tulos. Ei myöskään tarvita erikseen terveyskeskuksen testejä, kyllä sielläkin luotetaan kaupan ja apteekin testituloksiin.

Minä olen luottanut noihin halpoihin Rfsu:n testeihin. Tulokset olleet luotettavia, sekä plussat että negat.
Ensimmäisiä kertoja ko testejä käyttäessäni kuitenkin itse sekoilin testin tulkinnassa. Eli juuri kuten joku ylhäällä kirjoitti, en tiennyt mihin mahdollisen plussaviivan tulisi piirtyä, ja innostuin luulemaan siihen paksumman osan alareunaan kertynyttä väriä plussaksi. Oikea plussa ko testissä on aika lähellä sitä vertailuviivaa, saman värinen tai paljonkin haaleampi, mutta selkeästi samanlevyinen ja muotoinen kuin se vertailuviiva (Olen testannut 4 plussaa ko. testillä, ja ainakin minun tapauksessani näin on ollut!) ja aika lähellä sitä, olisiko noin 4-5mm päässä.

Vääri'ä "plussia" ihmiset tulkitsevat myös juuri näistä "viivanpaikoista" ym mitä saattaa ilmestyä testin kuivuttua. Voihan ne joillakin plussaksikin muuttua (minulla ei ikinä, vaikka monesti olen niin toivonut!), mutta niihin ei kannata luottaa. Oikean plussan kyllä tunnistaa kun se siinä testissä seisoo, haaleankin!

Varmaan suurin osa näistä vääristä plussista on liian suurien toiveiden aikaansaamia. Tiedän kokemuksesta. Että vaikka liuska näyttää ihan valkoiselle, sitä tuijotellaan vastavalossa monta tuntia luotettavan tulkinta-ajankohdan jälkeen niin kauan että silmät ristissä ollaan näkevinään siinä nento plussa... :)

Tämä siis vain oma kokemukseni.- Vääriä negoja sen sijaan voi tulla, plussia harvemmin. Tähän on monia syitä, ei siitä sen enempää.

Yhteistyössä