Raskausmyrkytys

Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinenäiskä:
Jotenkin se sairaalassa makuu tuntuu inhottavalta :( Ei siellä vaan pysty olemaan, varsinkaan ilman sitä vauvaa! Mutta pakkohan se varmaan lopuksi on sinne mentävä, jos raskausmyrkytys on paha... Niin onko kellään myrkytys ollut ekassa vai toisissa raskauksissa?
Ei se makuu kivaa olekaan, mutta ei voi tehdä sen mukaan mikä on mukavampaa kun kyse on susta, vauvasta ja sun perheestä. Joskus se oma halu vaan on pantava syrjään.
 
Siis jos on ekassa raskaudessa ollut myrkytys, niin se ei ole yleistä toisessa, ymmärsinkö oikein?
Mikäs toi estolääkitys on? annetaanko se automaattisesti kaikille joilla on ekassa raskaudessa ollut myrkytys, vai onko siihen jotkut muut syyt? mulla oli ekassa myrkytys ja nyt juuri plussanneena mietin myrkytyksiä...
voiko raskausmyrkytys olla jotenkin perinnöllistä? Omalla äidilläni on ollut myrkytys minua odottaessa, ja nyt minä sain sen kanssa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja wilsson:
Siis jos on ekassa raskaudessa ollut myrkytys, niin se ei ole yleistä toisessa, ymmärsinkö oikein?
Mikäs toi estolääkitys on? annetaanko se automaattisesti kaikille joilla on ekassa raskaudessa ollut myrkytys, vai onko siihen jotkut muut syyt? mulla oli ekassa myrkytys ja nyt juuri plussanneena mietin myrkytyksiä...
voiko raskausmyrkytys olla jotenkin perinnöllistä? Omalla äidilläni on ollut myrkytys minua odottaessa, ja nyt minä sain sen kanssa...
annetaan ainakin niissä tapauksissa jos on ollut vaikea ja aikaisilla viikoilla niin kuin minulla. Eli aspirin cardio 100mg kerran päivässä. Meillä ollut monella suvussa raskausmyrkytyksiä.
 
hei
Täällä alkoi rr kohota rv31, ja sitte rv33,oli plussalla valkkarit..Sitte sectio rv34+2!! Et saattaa yllättävän nopeesti edetä. Mulla oli leikkausaamuna jo 9 grammaa valkuaista pissassa, ja oireet pääkipua, verenpaine 190/110, näköoireita..
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Täällä alkoi rr kohota rv31, ja sitte rv33,oli plussalla valkkarit..Sitte sectio rv34+2!! Et saattaa yllättävän nopeesti edetä. Mulla oli leikkausaamuna jo 9 grammaa valkuaista pissassa, ja oireet pääkipua, verenpaine 190/110, näköoireita..
Ohhoh, verenpaine vähän koholla!!!! Hui kamala :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja wilsson:
Siis jos on ekassa raskaudessa ollut myrkytys, niin se ei ole yleistä toisessa, ymmärsinkö oikein?
Mikäs toi estolääkitys on? annetaanko se automaattisesti kaikille joilla on ekassa raskaudessa ollut myrkytys, vai onko siihen jotkut muut syyt? mulla oli ekassa myrkytys ja nyt juuri plussanneena mietin myrkytyksiä...
voiko raskausmyrkytys olla jotenkin perinnöllistä? Omalla äidilläni on ollut myrkytys minua odottaessa, ja nyt minä sain sen kanssa...
Minun äidilläni oli ensimmäisessä raskaudessa verenpaineet koholla mutta pissassa ei ollut mitään.

Toisessa raskaudessa minua seurattiin tarkemmin ja oli käyntejä äitiyspolilla. Estolääkitystä ei annettu. Minulla myrkytysoireet tulivat myöhäisillä raskausviikoilla. Olen käsittänyt että ne joilla raskausmyrkytys on aiemmassa raskaudessa tullet aiemmilla viikoilla saavat sitä estolääkitystä herkemmin koska myrkytyksen uusiutumisriski on korkeampi.
 
xxx
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinenäiskä:
Neuvola käynti takana, rv 33+1 ja verenpaineet oli 149/94, alko heti epäilemään raskausmyrkytystä, vaikkei pissassa ollutkaan mitään.

Perjantaina uus käynti, ja jos verenpaine taas koholla, niin päivystyksenä äippäpolille käymään, vaikka tiistaina mulla olis sinne muutenkin aika.

Sanoin, että etten ala makaamaan osastolla!!

:(

Minkälaisia oireita teillä muilla on ollut???
Pissassa ei olekaan raskausmyrkytyksen alkuvaiheessa vielä mitään, kun munuaiset eivät vielä ole vaurioituneet.
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinenäiskä:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Täällä alkoi rr kohota rv31, ja sitte rv33,oli plussalla valkkarit..Sitte sectio rv34+2!! Et saattaa yllättävän nopeesti edetä. Mulla oli leikkausaamuna jo 9 grammaa valkuaista pissassa, ja oireet pääkipua, verenpaine 190/110, näköoireita..
Ohhoh, verenpaine vähän koholla!!!! Hui kamala :(
Joo, mulla oli albetol lääkitys.. Mutta silti oli korkeat paineet, ja se lääkityshän on tosi mieto. Leikkausaamuna oli noin korkeat, muuten oli kokoajan jotai 150-160/90.

Kannattaa levätä,jos epäilet myrkytystä ja varsinkin jos on viikkoja vähän.
 
Mulla neuvolassa oli 140/90, siitä se 2vrk ja sairaalassa jo 180/111. Ei ollut päänsärkyä, puristi vain ja tosi huono olla. Ei edes turvotusta missään. Sielläpä sitten lääkettä, verikokeita, vauvan sydän käyrää muutamia kertoja vrk, pissamista purkkiin jne....paineiden mittausta tasasin väliajoin.Ja aluksi sai nousta vaan vessaan+syömään. Naapuripedissä oli samoin myrkytysäiti ja häneltä käynnistettiin.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinenäiskä:
Jotenkin se sairaalassa makuu tuntuu inhottavalta :( Ei siellä vaan pysty olemaan, varsinkaan ilman sitä vauvaa! Mutta pakkohan se varmaan lopuksi on sinne mentävä, jos raskausmyrkytys on paha... Niin onko kellään myrkytys ollut ekassa vai toisissa raskauksissa?
ja vauvan asettaminen hengenvaaraanko tuntuu sitten paremmalta. voi luoja näitä äitejä taas. niin mitäpä väliä lapsen terveydellä kunhan itsellä ei vain ole inhottava ole. että sylettää tommonen
 
Onnellinenäiskä
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinenäiskä:
Jotenkin se sairaalassa makuu tuntuu inhottavalta :( Ei siellä vaan pysty olemaan, varsinkaan ilman sitä vauvaa! Mutta pakkohan se varmaan lopuksi on sinne mentävä, jos raskausmyrkytys on paha... Niin onko kellään myrkytys ollut ekassa vai toisissa raskauksissa?
ja vauvan asettaminen hengenvaaraanko tuntuu sitten paremmalta. voi luoja näitä äitejä taas. niin mitäpä väliä lapsen terveydellä kunhan itsellä ei vain ole inhottava ole. että sylettää tommonen
Sylje ihan rauhassa! Kyllä on huoli toisistakin lapsista, eikä vain vatsassa olevasta, ymmärrä se. Ei tarvitse olla ilkeä...
 
vieras
Mulla tod. raskausm. vko. 37. kiristävä "vanne" ylämahalla, joka siis kipuili. Turvotusta ja paineet korkealla. Heti osastolle sisään jossa mua seurattiinkin se 2vko. kunnes tuli niin pahat krampit et heti käynnistettiin. Eli poika syntyi vko. 39+1 . Kaikki silloin kunnossa, paitsi nyt kaikkea ylivilkkautta, aistiyluherkyyttä, adhd. Joita nuo myrkytykset niemenomaan tuovat mukanaan:( Jos nyt täs kolmannes raskaudessa tulisi et pitäis osastolle mennä taas, menisin VIIVANA. On se vaan oikeasti aika vakavaa, lapselle ja äidillekin pahimmissa tapauksissa!
 
lily-carmilla
jouduin sairaalaan tarkkailuun kun verenpaineet koholla, virtsassa valkuaista ja silmät aristeli valoa..2pv myöhemmin hätäsektio..2vkoa ennen sovittua sektiota. olipa kiva kun tyttö oli vauvalassa, mie teholla ja mies kotona ! mutta lapsi nyt terve ja iloinen vauva :)
 
Minulla paineet oli koko raskauden ajan hieman koholla mutta rv 30 alkoi turvotus ja paineet nousi entisestään. Rv 31 proteiinit plussalla ja osastolle. Rv 32 käynnistettiin synnytys. Eli nopeasti sitten alkoi tapahtumaan. Jos vähänkään on epäilystä mahdollisesta raskausmyrkytyksestä, niin pitäisi kotonakin ottaa todella kevyesti. Harvoin vain kotona malttaa maata sohvalla, kun on kaikkea "pientä" laittamista.
 

Yhteistyössä