raskausmyrkytyksestä

  • Viestiketjun aloittaja lisko
  • Ensimmäinen viesti
lisko
Te joilla on kokemusta raskausmyrkytyksestä... Minkälaista on vatsakipu joka siihen liittyy? Voiko päänsärky olla sellaista häivähtävää siis ei kovaa ja jatkuvaa? Entä näköhäiriöt, onko aina sahalaitaa ja välähdyksiä? Kuinka nopeasti voi kehittyä? Jos viime viikolla oli kaikki ok, voiko nyt olla raskausmyrkytys? Ja kuinka nopeasti pitäis reagoida JOS olis raskausmyrkytys? Tänään vai ehtiikö huomenna neuvolaan? Tässäpä näitä. Kiitos vastauksista.
 
Mulla ei ollut minkäänlaisia vatsakipuja.
Päänsärky oli ajoittaista eikä näköhäiriöitä ollenkaan.
Turvotusta oli varsinkin pohkeista alaspäin aivan järkyttävästi sekä sormissa. Ja painokin nousi sen mukaan jopa 800g/vko.
Verenpaine nousi ensin pikkhiljaa ja lopussa kuin salamaniskusta korkealle.

Raskausmyrkytys voi iskeä tosi nopeasti, mutta mulla se tuli tollein pikkuhiljaa ja sitä seurattiinkin sitten loppuaika neuvolassa 2xvko.

Millasia oireita sulla on että epäilet tätä?

Jos arveluttaa, niin voithan soittaa synnärille ja kertoa huolesi.
Niin mäkin soitin, mutta neuvoivat odottamaan seuraavaan aamuun, jolloin ottaisin yhteyttä neuvolaan. Paitsi jos tilanne muuttuu nopeasti pahemmaksi, niin sitten sinne samantien.
 
winx harmaana
Minulla raskausmyrkytykseen liittynyt vatsakipu oli pistävää; samanlaista kuin esim. juostessa tms on, kun rupeaa pistämään. Pääkipu oli sellaista aika lievää, mutta "kokoaikaista". Näköhäiriöitä ei ollut.
Raju raskausmyrkytys voi todellakin kehittyä nopeasti!! Minulla oli neuvolakäynneillä eroa 10 päivää (pyhien takia näin vähän) ja edellisellä kerralla kaikki oli ihan ok, mutta 10 päivässä tuli painoa lisää 12kg!! Eli nestettä tuli ja reilusti, verenpaine pomppasi taivaisiin; alapaine 80:stä 115:sta ja valkuainen oli kahdella plussalla (seuraavana päivänä jo kolmella). Lapsi syntyi hätäsektiolla tasan kaksi viikkoa tuosta ekasta neuvolakäynnistä, jolloin kaikki oli siis ok.
Ja tämä raskausviikolla 29...
 
lisko
Mulla on arvot ollu kaikki ok neuvolakäynneillä, mutta käskivät seurata kun toisessa kädessä ollu sellaista outoa puutumista. Nyt ollu muutamana päivänä pientä päänsärkyä, jonka paikka vaihtelee ja se menee aina hetkessä ohi ja vielä lievempää huimausta siihen liittyen. Viime yönä oli koko kumpu kipeä n tunnin putkeen ja ajattelinkin jo synnytyksen alkavan, mutta ei kyllä ollu varsinaista supistuskipua. Ja nyt päivän mittaan ylävatsalla kipua, joka ei ole pistävää, ennemmin vain kipua, ehkä hieman närästyksen tyyppistä. Närästys ei juuri kyllä ole vaivannu tässä(kään) raskaudessa. Turvotusta on ollut jo pitkään. Lisääntyi kyllä toissapäivänä siinä määrin että jouduin luopumaan löysimmästäkin sormuksestani. Pitäisköhän soittaa kuitenki vielä yötä vasten päivystykseen, vai pitäisivätkö hysteerikkona?
 
Kyllä se myrkytys voi kehittyä nopeastikin. Jos sulla on noita kaikkia oireita niin ota yhteyttä ä.poliin samantien. Ja jos on jotain syytä epäillä myrkytystä (vernpaineet ollut korkeat, yms.) ja vaikka olisi vain yksi mainitsemistasi oireista niin ota silti yhteyttä ä.poliin. Polin puolihan ei tähän aikaan ole auki, mutta puhelu menee varmaankin synnärin kätilöille. Kannattaa se kysyä. Raskausmyrkytys on niin salakavala sairaus.
 
Luin tuon uudemman viestisi...Hyvin voi olla ettei nuo liity raskausmyrkytykseen mitenkään, kuulostaisi aika harmittomalta. Mutta eihän siitä voi mitenkään varma olla. Hyvä olis tietää mm. verenpaine ja valkuaiset, mutta sulla ei tod.näkösesti ole mitää välineitä kotona...Mä uskosin et tuollanen asia voisi odottaa aamuun ja soitat th:lle. MUTTA jos sua asia mietityttää niin soita sinne ä.polille. Ovat sielä fiksumpia. Saat mielenrauhan.
 
Ekassa raskaudessa mulla oli myrkytys,paineet 170/120.Näköhäiriöitä(pilkkuja silmissä),päänsärkyä, turvotusta.3 viikkoa lepäilin kotona lievempien oireiden kera, mutta paineiden noustessa noihin lukemiin,jäin osastolle.Käynnistettiin viikolla 38+risat.

Kakkosesta ei varsinaista myrkytystä, vain kohonneita arvoja verenpaineessa ja lievää turvotusta.Osastolla tuli yks ilkeä vihlaisu ylävatsalle ja siitä tieto välitettiin lääkärille, joka määräs välittömästi synnytyksen käynnistämiseen.Viikkoja 38+rapiat.

Neljännessä myrkytysoireita..valkuaista pissassa,pahoinvointia,näköhäiriöitä, paineet kohonneita,turvotusta ja ylävatsalla pientä kipua.Sain ajan polille ja sieltä määrättiin suoraan synnytyksen käynnistykseen.Viikkoja 38+rapiat.

Taitaa tämän viidennen kanssa mennä samansuuntaisesti :/
 
mie
mäki tuola odotuspuolella kyselin ku mulla on paineet noussu viikossa ihan huimii lukemii.. alapaine saattaa olla kotimittauksellaki yli sadan ja kahenpäivän aikana painoa oli tullu yli 2kg :snotty: kävin tänää neuvolassa pissa oli kumminki puhdas..
olo on ku jyrän alle jääny..
oisko tää jotain myrkytyksee viittaavaa kumminki??

mulla on polille aika huomenna.. tarkistaa tilanteen!
terkka oli sitämieltä että alottavat verenpainelääkkeet...
mä ite en kyl mieluusti rupeis lääkityksee enää tässä vaiheessa ku on laskettuaika 6pvän päästä :\| ...
onko teillä kellään annettu näin loppuvaiheessa lääkitystä??
 
niino
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 21:58 mie kirjoitti:
mäki tuola odotuspuolella kyselin ku mulla on paineet noussu viikossa ihan huimii lukemii.. alapaine saattaa olla kotimittauksellaki yli sadan ja kahenpäivän aikana painoa oli tullu yli 2kg :snotty: kävin tänää neuvolassa pissa oli kumminki puhdas..
olo on ku jyrän alle jääny..
oisko tää jotain myrkytyksee viittaavaa kumminki??

mulla on polille aika huomenna.. tarkistaa tilanteen!
terkka oli sitämieltä että alottavat verenpainelääkkeet...
mä ite en kyl mieluusti rupeis lääkityksee enää tässä vaiheessa ku on laskettuaika 6pvän päästä :\| ...
onko teillä kellään annettu näin loppuvaiheessa lääkitystä??

Minulla aloitettiin 2pvä ennen tytön syntymää ja söin pari kk sen jälkeen verenpaine lääkkeitä...
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:03 niino kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 21:58 mie kirjoitti:
mäki tuola odotuspuolella kyselin ku mulla on paineet noussu viikossa ihan huimii lukemii.. alapaine saattaa olla kotimittauksellaki yli sadan ja kahenpäivän aikana painoa oli tullu yli 2kg :snotty: kävin tänää neuvolassa pissa oli kumminki puhdas..
olo on ku jyrän alle jääny..
oisko tää jotain myrkytyksee viittaavaa kumminki??

mulla on polille aika huomenna.. tarkistaa tilanteen!
terkka oli sitämieltä että alottavat verenpainelääkkeet...
mä ite en kyl mieluusti rupeis lääkityksee enää tässä vaiheessa ku on laskettuaika 6pvän päästä :\| ...
onko teillä kellään annettu näin loppuvaiheessa lääkitystä??

Minulla aloitettiin 2pvä ennen tytön syntymää ja söin pari kk sen jälkeen verenpaine lääkkeitä...
minkäs takia ne ei käynnistä synnytystä??
jos paineet on ollu loistavat ennen tätä..loppu huipennusta??
mä olin ihan hämilläni et miks ihmeessä vielä lääkkeet...
mutta kai ne tietää sielä miten toimia..
huomenna olen viisaampi!
 
Mulla oli vaikea asteinen myrkytys viikolta 36 ja olin useaan otteeseen sairaallassa, lapsi synty vk 38 normaalisti.. Oli Turvotusta ihan kauheasti, näköhäiriöitä, pissa 4 plussalla, verenpaine todella koholla.. Menin normaaliin neuvolakäyntiin ja en tiennyt ite mitenkään olevani sairas mut neuvolantäti laitto kiireesti osastolle.. Onneks tyttö sit synty normisti nii ei tarvinu leikata.. sairaallassa olin levossa ja pissan seurantaa.. Kannattaa ottaa vakaavasti kaikki.. Minuakin seurataan nyt kun odotan toista ettei vaan tilanne mene samaan,, nyt viiikkoja n. 23
 
Mulla oli lievä myrkytys. Paineet nousi (alapaine pahimmillaan 120), valkuaista oli välillä vähän ja välillä ei. Rv 35 olin muutaman päivän sairaalassa ja sain lääkityksen. Mikä ei kylläkään koskaan tehonnut, vaikka söin maksimi annosta. Rv 38+2 sitten käynnistivät paineiden ja liian tasaisten sydän äänien vuoksi. Ei ne helpolla haluaisi käynnistää, kun riskinsä siihenkin liittyy. Varaudu nyt henkisesti siihen, että haluavat sut osastolle jättää ainakin tarkkailuun. Päättävät käynnistää tai ei.
 
lisko
Soitin sinne päivystykseen. Sanoivat että jos ei ole sen kovempia oireita, kannattaa odottaa huomista neuvolakäyntiä. Jos päänsärky pahenee, eikä 1g Panadolia auta, pitäis myös mennä, Vähän huolestuttaa, mut odotan siis huomista neuvolaa.
 
Mun myrkytykset kahdessa ekassa raskaudessa tulivat hissukseen. Ensin turvotus (vain ekassa raskaudessa), sitten verenpaineet nousi ja viimeiseksi proteiinia alkoi erittyä pissaan. Mitään tuntemuksia (päänsärkyä, mahakipua) mulla ei ollut, vaan olo oli aivan hyvä.

Olin sairaalassa kummankin raskauden aikaa n. pari viikkoa ennen synnytystä. Synnytykset käynnistettiin rv:lla 38 molemmissa raskauksissa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:22 lisko kirjoitti:
Soitin sinne päivystykseen. Sanoivat että jos ei ole sen kovempia oireita, kannattaa odottaa huomista neuvolakäyntiä. Jos päänsärky pahenee, eikä 1g Panadolia auta, pitäis myös mennä, Vähän huolestuttaa, mut odotan siis huomista neuvolaa.
Yritä olla huolehtimatta ja saada nukutuksi. Muuten pahenee päänsärky ja pomppaa verenpaineet ihan pelkästä stressistä. Kokemusta on...Koitahan jaksella :hug:
 
munsta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:19 Nalletar kirjoitti:
Mulla oli lievä myrkytys. Paineet nousi (alapaine pahimmillaan 120), valkuaista oli välillä vähän ja välillä ei. Rv 35 olin muutaman päivän sairaalassa ja sain lääkityksen. Mikä ei kylläkään koskaan tehonnut, vaikka söin maksimi annosta. Rv 38+2 sitten käynnistivät paineiden ja liian tasaisten sydän äänien vuoksi. Ei ne helpolla haluaisi käynnistää, kun riskinsä siihenkin liittyy. Varaudu nyt henkisesti siihen, että haluavat sut osastolle jättää ainakin tarkkailuun. Päättävät käynnistää tai ei.
Tiiäkkö että raskausmyrkytyksessä valkuaisen määrä ei juurikaan vähene vaan pysyy ennallaan tai lisääntyy. En kyllä usko tuota, että välillä oli valkuaista ja välillä ei. Siis jos pissakoe tarkastettiin labrassa, ei tikulla.
 
niino
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:09 mie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:03 niino kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 21:58 mie kirjoitti:
mäki tuola odotuspuolella kyselin ku mulla on paineet noussu viikossa ihan huimii lukemii.. alapaine saattaa olla kotimittauksellaki yli sadan ja kahenpäivän aikana painoa oli tullu yli 2kg :snotty: kävin tänää neuvolassa pissa oli kumminki puhdas..
olo on ku jyrän alle jääny..
oisko tää jotain myrkytyksee viittaavaa kumminki??

mulla on polille aika huomenna.. tarkistaa tilanteen!
terkka oli sitämieltä että alottavat verenpainelääkkeet...
mä ite en kyl mieluusti rupeis lääkityksee enää tässä vaiheessa ku on laskettuaika 6pvän päästä :\| ...
onko teillä kellään annettu näin loppuvaiheessa lääkitystä??

Minulla aloitettiin 2pvä ennen tytön syntymää ja söin pari kk sen jälkeen verenpaine lääkkeitä...
minkäs takia ne ei käynnistä synnytystä??
jos paineet on ollu loistavat ennen tätä..loppu huipennusta??
mä olin ihan hämilläni et miks ihmeessä vielä lääkkeet...
mutta kai ne tietää sielä miten toimia..
huomenna olen viisaampi!

Jouduin siis osastolle raskausmyrkytyksen takia...juuri sen2päivää aikaisemmin ku tyttö synty
Vaikka ainoastaan oli valkuaiset plussalla ja turvotusta ja verenpaine koholla..ei muita oireita
Synnytys piti käynnistää mutta ei ollut tilaa, aina vaan siirty ja sit synnytys käynnistyikin itsestään..
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:32 niino kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:09 mie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:03 niino kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 21:58 mie kirjoitti:
mäki tuola odotuspuolella kyselin ku mulla on paineet noussu viikossa ihan huimii lukemii.. alapaine saattaa olla kotimittauksellaki yli sadan ja kahenpäivän aikana painoa oli tullu yli 2kg :snotty: kävin tänää neuvolassa pissa oli kumminki puhdas..
olo on ku jyrän alle jääny..
oisko tää jotain myrkytyksee viittaavaa kumminki??

mulla on polille aika huomenna.. tarkistaa tilanteen!
terkka oli sitämieltä että alottavat verenpainelääkkeet...
mä ite en kyl mieluusti rupeis lääkityksee enää tässä vaiheessa ku on laskettuaika 6pvän päästä :\| ...
onko teillä kellään annettu näin loppuvaiheessa lääkitystä??

Minulla aloitettiin 2pvä ennen tytön syntymää ja söin pari kk sen jälkeen verenpaine lääkkeitä...
minkäs takia ne ei käynnistä synnytystä??
jos paineet on ollu loistavat ennen tätä..loppu huipennusta??
mä olin ihan hämilläni et miks ihmeessä vielä lääkkeet...
mutta kai ne tietää sielä miten toimia..
huomenna olen viisaampi!

Jouduin siis osastolle raskausmyrkytyksen takia...juuri sen2päivää aikaisemmin ku tyttö synty
Vaikka ainoastaan oli valkuaiset plussalla ja turvotusta ja verenpaine koholla..ei muita oireita
Synnytys piti käynnistää mutta ei ollut tilaa, aina vaan siirty ja sit synnytys käynnistyikin itsestään..

mulla oli pissa kumminki ihan puhas.. että saa nähä miten käy!
varmaa sitten se lääkitys ja kotia odottelee synnytystä!
kunpa ei joutuis osastolle köllöttelee!!
huolestuttavan korkeella kyllä on paineet.. kotimittauksessaki :\|
 
Mä annoin varmaan tuhat virtsanäytettä. Tikuttamalla näkyi välillä ja välillä ei. Niin neuvolassa, kun polillakin. Myös labran kautta näytteissä oli välillä ja välillä ei. Osastolla kun ottivat sen pidemmän ajan seurannan pari kertaa niin niissä ei kai näkynyt. Siis sitä valkuaista näkyi vain yhdellä plussalla, ei missään välissä enempiä. Yhdelle plussallehan se saattaa kait heittää esim. valkovuodosta, ettei se sillain mitää sano. Mutta eikö se mene niin, että paineet ollessa korkealla valkuaista erittyy enempi virtsaan? Ne paineet kuitenkin näyttivät paremmiltakin (ei hyviltä, mutta alemmilta) välillä. Jospa sitä erittyi vain, kun paineet tosi korkeat. Mä kyllä henk.koht olen sitä mieltä, että olisi ollut enempi RR-tauti (paineet korkeat aamulla, eivät laskeneet synnytyksen jälkeen, jne.) Mutta lievänä raskausmyrkytyksenä ne sairaalassa mua piti.


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 22:45 ninni kirjoitti:
mikä voi raskausmyrkytyksessä tehdä sen et vauva kuolee? olen kuullut et näin voi käydä. tämä henkilöki oli sairaalahoidossa ja silti vauva kuoli raskausmyrkytykseen.
Raskausmyrkytykseenhän liittyy se että virtaukset huonontuu, jopa niin että välillä tulee blokkeja. Mulla käynyt molemmissa raskauksissa näin. Eli voisiko se johtua sitten siitä..en ole varma..mutta kiire vauva on ulos ottaa jos virtaukset menee tosi pahaksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:27 munsta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:19 Nalletar kirjoitti:
Mulla oli lievä myrkytys. Paineet nousi (alapaine pahimmillaan 120), valkuaista oli välillä vähän ja välillä ei. Rv 35 olin muutaman päivän sairaalassa ja sain lääkityksen. Mikä ei kylläkään koskaan tehonnut, vaikka söin maksimi annosta. Rv 38+2 sitten käynnistivät paineiden ja liian tasaisten sydän äänien vuoksi. Ei ne helpolla haluaisi käynnistää, kun riskinsä siihenkin liittyy. Varaudu nyt henkisesti siihen, että haluavat sut osastolle jättää ainakin tarkkailuun. Päättävät käynnistää tai ei.
Tiiäkkö että raskausmyrkytyksessä valkuaisen määrä ei juurikaan vähene vaan pysyy ennallaan tai lisääntyy. En kyllä usko tuota, että välillä oli valkuaista ja välillä ei. Siis jos pissakoe tarkastettiin labrassa, ei tikulla.
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että raskausmyrkytyksessä valkuaisen määrä/näkyminen pissassa voi vaihdella.Toisinaan mulla oli sitä ja myöhemmin taas ei.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 11:24 Pantteri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:27 munsta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.05.2007 klo 22:19 Nalletar kirjoitti:
Mulla oli lievä myrkytys. Paineet nousi (alapaine pahimmillaan 120), valkuaista oli välillä vähän ja välillä ei. Rv 35 olin muutaman päivän sairaalassa ja sain lääkityksen. Mikä ei kylläkään koskaan tehonnut, vaikka söin maksimi annosta. Rv 38+2 sitten käynnistivät paineiden ja liian tasaisten sydän äänien vuoksi. Ei ne helpolla haluaisi käynnistää, kun riskinsä siihenkin liittyy. Varaudu nyt henkisesti siihen, että haluavat sut osastolle jättää ainakin tarkkailuun. Päättävät käynnistää tai ei.
Tiiäkkö että raskausmyrkytyksessä valkuaisen määrä ei juurikaan vähene vaan pysyy ennallaan tai lisääntyy. En kyllä usko tuota, että välillä oli valkuaista ja välillä ei. Siis jos pissakoe tarkastettiin labrassa, ei tikulla.
Omasta kokemuksestani voin sanoa, että raskausmyrkytyksessä valkuaisen määrä/näkyminen pissassa voi vaihdella.Toisinaan mulla oli sitä ja myöhemmin taas ei.
Se vain pitäisi aina määrittää laboratoriossa vuorokausivirtsasta koska stiksillä aiheuttaa vääriä positiivisia mm. runsas valkovuoto. Silloin kun on raskausmyrkytys todettu niin yleisesti ottaen voi sanoa että munuaisten toiminta on häiriintynyt ja tila ei korjaannu ennen kuin lapsi on syntynyt. Molempien lasten aikana itselläni ollut raskausmyrkytys ja molemmilla kerroilla sairaalahoitoa vaativana. Valkuaisen(proteiinin) määrä virtsassa pitäisi olla alle 150, silloin kun se alkaa olla noilla rajoilla niin se alkaa näkyä stiksillä. Minulla oli viimeisen raskauden aikana sektiopäivän aamuna kyseinen lukema 9400. Koko sinä aikana jonka sairaalassa olin (muutama viikko) ei proteiinin määrä yhtenäkään päivänä laskenut edellisestä, lukema saattoi olla sama mutta yleensä suurempi kuin edellispäivänä. =)
 

Yhteistyössä