raskausdiabetes...?

• Viestiketjun aloittaja äiti ap
  • Ensimmäinen viesti
äiti ap
Onko paikalla ketään terveydenhuoltoalan ammattilaisia joka osaisi asiaa valaista: eli minulla ihan yllättäen todettu raskausajan diabetes ja olen saanut tiukat diettiohjeet (normaalipainoinen olen ja painnonnousu raskausaikana tulenee jäämään 10kg) ja kotiin kaikki mittarit ym.
Olen tehnyt noita mittauksia ohjeiden mukaan eikä yhtään kohonnutta arvoa ole ollut... Olen herkutellutkin ihan kokeen vuoksi karkilla ja suklaalla parina iltana iltapalan jälkeen eikä arvot ole silti yhtään koholla (tunnin jälkeiset arvot tyyliin 5.2-6.2, aamun verensokerit sekä ennen aterioita arvot 3.8-4.8)?? Eikös niiden pitäisi nousta jos diabetesta poden? Eli herkutteluista huolimatta arvot eivät nouse yhtään enempää??? Minua alkaa vain koko diagnoosi epäilyttää... Onko arvoni menneet jotenkin sotkuun jonkun muun henkilön kanssa vai mitä?

Kokemuksia, ammattilaisten näkemyksiä....?

joo-o
Kyllä RD diagnosoidaan jos sokerirasituksessa yksikin arvo heittää. Näin myös minulla. Tämän jälkeen ei yhtään liian korkeaa arvoa kotimittauksissa. En siis joutunut myöskään insuliinihoitoon. Parikertaa kävin äitipolilla kokoarviossa. Synnytys käynnistettiin(muu syy kuin RD) ja vauva 41vkolla painoi 3300g, eli ei ollut iso. Mutta sitten vauva joutui sokeritippaan, eli selkeästi minulla ollut RD.

Tuskin on menneet sotkuun, mutta ole vain iloinen jos ei nousuja yleensä tule! Se sokerilitku on ihan hirveän paljon sokerisempaa kuin mikään herkku mitä normaalisti syödään, eli ei ole ihme jos ei lievässä raskausdiabeteksessä sitten normiruoat sokereita nostakaan. Asia voi silti muuttua ajan kanssa, eli mittaile vain ja syö ohjeen mukaan, pidä herkkupäiviä vain aika harvoin.

Tsemppiä, ei se rd mikään tuomio ole. Tylsää joo, mutta ei kovin hirveää, erityisesti jos noin hyvin siedät hiilareita. :)

äiti ap
Mutta minulla oli kaksi arvoa reilusti yli ( 1h arvo 12.4 ja 2h arvo 10.8). Söin yksi ilta siis kokeeksi (juu, juu:)) 200g irtokarkkia ja arvo oli tasan tunnin kuluttua 6.2? En ymmärrä siltikään...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ap;26213740:
Mutta minulla oli kaksi arvoa reilusti yli ( 1h arvo 12.4 ja 2h arvo 10.8). Söin yksi ilta siis kokeeksi (juu, juu:)) 200g irtokarkkia ja arvo oli tasan tunnin kuluttua 6.2? En ymmärrä siltikään...
Kävit sokerirasituksessa aamulla, oletan?

Mun kroppa ainakin kestää illalla ihan eri tavalla sokeria kuin aamulla.

Ja mulla tässä raskaudessa kävi myös niin, että raskauden edetessä sokerinsietokyky parani. Eka sokerirasitus ennen rv 10 = kaikki arvot koholla. Toka n. rv 25 = kaikki arvot normaalit.

Mulla oli aika samanlainen tilanne ja söinkin raskausaikana melko huoletta herkkuja, koska arvot eivät nousseet. Lapsi joutui kuitenkin syntymän jälkeen päiväkausiksi teholle kehittymättömien keuhkojen takia :/

"vieras"
Kuulostaa ihan samalta kuin itsellä. En muuttanut mitenkään ruokavaliotani ja arvot kotimittauksissa aina ok. Lapsi painoi 3,5 kg eikä hänenkään sokereissaan ollut ongelmia. Älä stressaa :)

äiti ap
Kiitos vastanneille. Yritän olla stressaamatta mutta vaikeaa se on. Ruokavalioni on ihanteellinen jos jätän suklaan ja irtokarkit pois. Yritän nyt kuitenkin herkkulakkoa.... Nyyh..

Minulla oli ihan sama. Sokerirasituksessa oli yksi arvo (paastoarvo ) 5.4 ( raja 5.3 ) ja diagnoosi tuli. Sen jälkeen kaikki arvot loistavia koko raskauden ajan. Ihan ruokavaliolla ja kotimittauksilla pääsin, mutta hirveä haloohan tuo on aina neuvolassa, oli ainakin minulla.

Vauva oli syntyessään 2680g. Syntyi rv 39+3

ja minäkin kokeilin välillä syödä suklaata ja karkkeja ihan testausmielessä

Viimeksi muokattu:
"hmmm"
oi voi...radi on ikävä vaiva, etenkin jos ajattelee omaa tulevaisuutta kun radi dg saaneista jopa puolet sairastuu 10 vuoden sisällä tyypin 2 diabetekseen ja 5-10 % tyypin 1 diabetekseen. Ja sehän tietää sitä, että sen kanssa eletään sitten lopuelämä kun kyseessä pitkäaikaissairaus...

htjurdk
ap, hyvä että sokerit ovat pysyneet hyvissä arvoissa. Seuraile niitä kuitenkin edelleen, jotta näet muuttuuko tilanne jossain vaiheessa. Nyt tilanteesi on niin hyvä, ettei tarvitse olla huolissaan...

dhafd
niin se piti vielä sanoa, että todellakin sokerinnousu vaikka nautittu sokerimäärä olisi sama voi olla täysin eri riippuen vuorokauden ajankohdasta mm. Yleensä aamulla elimistö vaatii enemmän insuliinia energian määrään nähden kuin vaikkapa iltasella. Tämän vuoksi juuri aamupaasto ja sokerirasitus kertoo enemmän elimistösi kyvystä hyödyntää insuliinia. Radiin kuten diabetes tyyppi 2 liittyy yleensä insuliiniresistenssiä, eli vaikka keho tuottaakin hyvin insuliinia, niin se ei vaan tehoa... Aamupäivällä ihmisen elimistössä vaikuttaa myös vahvasti insuliinin vastavaikuttajahormooni kortisoli, jota erittyy erityisesti aamupäivästä...ja se heikentää siis insuliinin vaikutusta. Siksi sokerit nousevat helpommin aamulla.

"JJJ"
Nostanpahan nyt pahuuttani tätä ketjua kun tänään neuvolassa paukahti rd-diagnoosi yhden kohonneen arvon vuoksi (paasto 5,4 sen 5,3 sijasta..) ja rupesin sitten itsekseni miettimään että mihinkähän kaikkeen kyseinen diagnoosi mahtaa vaikuttaa... Itse en usko kys diagnoosiin, tänäänkin jo kahden ruokailun jälkeen mitannut arvot, ja molemmilla kerroilla olivat selvästi alle raja-arvon enkä asiasta ajatellut sen kummempaa stressiä ottaa, ennen kuin aloin miettiä että mahtaakohan tämä vaikuttaa esim mahdollisuuteeni kotiutua vauvan kanssa 6h synnytyksestä...? Tietääkö kukaan?

Niin, ja myös tuo äitiyspolilla ravaaminen kävi mielessä, en hoksannut neuvolassa kysyä että tuleeko sekin nyt sitten moisen takia "pakolliseksi"? Äitiyspolille kun on matkaa sen 100 km, mies töissä miten sattuu (7pv viikossa kuitenkin..) ja vanhemmat lapset nyt 2,5v ja 9kk (ei siis ihan hirveästi huvittaisi moinen..)

Kohdallani on nyt kyse kolmannesta raskaudesta, eikä aikaisemmissa ole ollut mitään viitteitä rd:stä, lapset ovat syntyneet viikoilla 41 ja 42 ja painoa on ollut 3,6kg ja 3,8kg.

[QUOTE="JJJ";27834717]Nostanpahan nyt pahuuttani tätä ketjua kun tänään neuvolassa paukahti rd-diagnoosi yhden kohonneen arvon vuoksi (paasto 5,4 sen 5,3 sijasta..) ja rupesin sitten itsekseni miettimään että mihinkähän kaikkeen kyseinen diagnoosi mahtaa vaikuttaa... Itse en usko kys diagnoosiin, tänäänkin jo kahden ruokailun jälkeen mitannut arvot, ja molemmilla kerroilla olivat selvästi alle raja-arvon enkä asiasta ajatellut sen kummempaa stressiä ottaa, ennen kuin aloin miettiä että mahtaakohan tämä vaikuttaa esim mahdollisuuteeni kotiutua vauvan kanssa 6h synnytyksestä...? Tietääkö kukaan?

Niin, ja myös tuo äitiyspolilla ravaaminen kävi mielessä, en hoksannut neuvolassa kysyä että tuleeko sekin nyt sitten moisen takia "pakolliseksi"? Äitiyspolille kun on matkaa sen 100 km, mies töissä miten sattuu (7pv viikossa kuitenkin..) ja vanhemmat lapset nyt 2,5v ja 9kk (ei siis ihan hirveästi huvittaisi moinen..)

Kohdallani on nyt kyse kolmannesta raskaudesta, eikä aikaisemmissa ole ollut mitään viitteitä rd:stä, lapset ovat syntyneet viikoilla 41 ja 42 ja painoa on ollut 3,6kg ja 3,8kg.[/QUOTE]

Tuskinpa polikliininen synnytys kohdallasi valitettavasti onnistuu, koska vauvan sokeriarvoja pitää tarkkailla. Itsekään en uskonut diagnoosia, mutta niin vaan syntyi sokerivauva (keuhkot huonossa jamassa ja tarvitsi hengityskonetta sekä sokeritippaa). Kyseessä oli toinen lapsi, ekan kanssa ei ollut radia.

Itse en käynyt raskausaikana ylimääräisissä kontrolleissa, vaan sähköpostitin kotimittausten arvot äitiyspolille 2 vkon välein.

"vieras"
Kyllä se kannattaa hieman stressata, eli ei herkutella liikoja jos RD on todettu. Kuka hullu nyt tieten tahtoen riskeeraa lapsen terveyden?

Ja monesti ne sokeriarvot alkaa lopussa vasta nousta kunnolla, vaikka alussa olis ihanteelliset. Ja kuten joku totesikin, vaikkei arvot olleet nousseet niin silti oli lapsi joutunut sokeritippaan.

Ei ne ihmisiä kiusatakseen laita teitä syömään ja toimimaan ohjeiden mukaan. 9kk on kuitenkin loppupeleissä aika lyhyt aika muutoksille.

"JJJ"
Tuskinpa polikliininen synnytys kohdallasi valitettavasti onnistuu, koska vauvan sokeriarvoja pitää tarkkailla. Itsekään en uskonut diagnoosia, mutta niin vaan syntyi sokerivauva (keuhkot huonossa jamassa ja tarvitsi hengityskonetta sekä sokeritippaa). Kyseessä oli toinen lapsi, ekan kanssa ei ollut radia.

Itse en käynyt raskausaikana ylimääräisissä kontrolleissa, vaan sähköpostitin kotimittausten arvot äitiyspolille 2 vkon välein.
Ai, eihän rd:n pitäisi aiheuttaa vauvalle kehityshäiriöitä? Itse en onneksi joudu mittaamaan kuin tämän viikon arvoja ja pe soittelen neuvolaan miltä näyttää :)

"JJJ"
[QUOTE="vieras";27834832]Kyllä se kannattaa hieman stressata, eli ei herkutella liikoja jos RD on todettu. Kuka hullu nyt tieten tahtoen riskeeraa lapsen terveyden?

Ja monesti ne sokeriarvot alkaa lopussa vasta nousta kunnolla, vaikka alussa olis ihanteelliset. Ja kuten joku totesikin, vaikkei arvot olleet nousseet niin silti oli lapsi joutunut sokeritippaan.

Ei ne ihmisiä kiusatakseen laita teitä syömään ja toimimaan ohjeiden mukaan. 9kk on kuitenkin loppupeleissä aika lyhyt aika muutoksille.[/QUOTE]

Ensin ajattelin, etten edes viitsi vastata, mutta menkööt nyt...

Tiesitkö, että sokerirasitus tehdään viikoilla 24-28, eli siis juurikin viimeisen kolmanneksen kynnyksellä, ja koska itse kävin rasituksessa ennen pyhiä, kesti jo pelkkä vastauksen saaminen viikkoja, mikä taas tarkoittaa, että olen jo viimeisellä kolmanneksella raskaana ja siltikin arvot ovat hyvät.

Itseäni tässä asiassa närästää vain se jos moisesta nyt tulee sitten hirveä show, muiden arvojen ollessa hyvät. Kun em syistä ei tosiaan ole tuota vapaa-aikaa yhtään tuhlattavaksi siellä äitiyspolilla tms. Asia olisi vallan eri jos tulokset oikeasti olisivat hälyttävät.

nooh
Nuorimmasta paastoarvo 5.3 ja diagnoosi tuli. Raskausaikana ei yhtään poikkeavaa arvoa, painon nousu 3kg. Kävin kerran äitipolilla viikolla 38. Lapsi syntyi 41 viikolla, painoi 3500g. Sokereita piti seurata vauvasta vuorokausi eli polikliininen kotiutuminen ei mahdollista.

"vieras"
[QUOTE="JJJ";27834937]Ensin ajattelin, etten edes viitsi vastata, mutta menkööt nyt...

Tiesitkö, että sokerirasitus tehdään viikoilla 24-28, eli siis juurikin viimeisen kolmanneksen kynnyksellä, ja koska itse kävin rasituksessa ennen pyhiä, kesti jo pelkkä vastauksen saaminen viikkoja, mikä taas tarkoittaa, että olen jo viimeisellä kolmanneksella raskaana ja siltikin arvot ovat hyvät.

Itseäni tässä asiassa närästää vain se jos moisesta nyt tulee sitten hirveä show, muiden arvojen ollessa hyvät. Kun em syistä ei tosiaan ole tuota vapaa-aikaa yhtään tuhlattavaksi siellä äitiyspolilla tms. Asia olisi vallan eri jos tulokset oikeasti olisivat hälyttävät.[/QUOTE]

Ja mun mielestä on outoa pelätä jotain showta, kun kyse on oman lapsen terveydestä. Mutta kukin toki tyylillään, onhan se ikävää kun raskausaikana noin ihmisiä kiusataan...

"JJJ"
[QUOTE="vieras";27835221]Ja mun mielestä on outoa pelätä jotain showta, kun kyse on oman lapsen terveydestä. Mutta kukin toki tyylillään, onhan se ikävää kun raskausaikana noin ihmisiä kiusataan...[/QUOTE]

Kun luet tekstini uudestaan, löydät kyllä syyt siihen miksi en esim äitiyspolilla "viitsisi" kamalasti ravata, siis jos vain nyt kykenet siltä moraaliselta ylemmyydeltäsi.

Niin kuin todettu, asia olisi ihan eri jos arvot todella olisivat huolestuttavat

Mä sain viime viikolla diagnoosin. Paastoarvo 5,8, eli aika paljon koholla. Tänään oon alottanu kotimittailun ja kaikki arvot olleet suorastaan loistavia. Kysyin tosta polikliinisestä synnytyksestä neuvolassa, ja jos kaikki vauvalla on ok, on kuulemma mahdollinen. Näin sanoi mulle neuvolan th tänään. Toivon tosiaan, että se onnistuu. Ja toivottavasti arvot on koko viikon ok, niin ei sitten tarvi muuta ku tarkkailla loppuaika syömisiään ja sitten ei tarvi missään äitipolilla käydä. Th sano mulle, että jos nyt tällä viikolla tulee enemmän ku 1 poikkeava arvo, tiukennetaan ruokavaliota ja tehdään uudet mittailut. Ja jos edelleen tulee poikkeavia arvoja, sitten joutuu äitipolin asiakkaaksi ja insuliinihoitoon. Eli täälläpäin ei ainakaan muuten tule ylimääräisiä äitipolikäyntejä.

"vieras"
[QUOTE="JJJ";27835284]Kun luet tekstini uudestaan, löydät kyllä syyt siihen miksi en esim äitiyspolilla "viitsisi" kamalasti ravata, siis jos vain nyt kykenet siltä moraaliselta ylemmyydeltäsi.

Niin kuin todettu, asia olisi ihan eri jos arvot todella olisivat huolestuttavat[/QUOTE]

Mun tietääkseni siellä polilla ei tarvitse joka viikko ravata. Ja outoa, jos miehesi ei niinä päivinä voi järjestää asioita siten, että käynnit sinne onnistuu. Jos et ole itse lekuri ja diabeteksen asiantuntija, niin kannattaa vaan kuunnella niitä ammattilaisia.

"JJJ"
Mä sain viime viikolla diagnoosin. Paastoarvo 5,8, eli aika paljon koholla. Tänään oon alottanu kotimittailun ja kaikki arvot olleet suorastaan loistavia. Kysyin tosta polikliinisestä synnytyksestä neuvolassa, ja jos kaikki vauvalla on ok, on kuulemma mahdollinen. Näin sanoi mulle neuvolan th tänään. Toivon tosiaan, että se onnistuu. Ja toivottavasti arvot on koko viikon ok, niin ei sitten tarvi muuta ku tarkkailla loppuaika syömisiään ja sitten ei tarvi missään äitipolilla käydä. Th sano mulle, että jos nyt tällä viikolla tulee enemmän ku 1 poikkeava arvo, tiukennetaan ruokavaliota ja tehdään uudet mittailut. Ja jos edelleen tulee poikkeavia arvoja, sitten joutuu äitipolin asiakkaaksi ja insuliinihoitoon. Eli täälläpäin ei ainakaan muuten tule ylimääräisiä äitipolikäyntejä.
Kiitos tästä, huojensi mieltäni kovasti! :)

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka
"JJJ"
[QUOTE="vieras";27835397]Mun tietääkseni siellä polilla ei tarvitse joka viikko ravata. Ja outoa, jos miehesi ei niinä päivinä voi järjestää asioita siten, että käynnit sinne onnistuu. Jos et ole itse lekuri ja diabeteksen asiantuntija, niin kannattaa vaan kuunnella niitä ammattilaisia.[/QUOTE]

Uskomatonta mutta totta, joillekin voi olla vaikeaa sumplia monen tunnin vapaita keskelle päivää.

Enempää en tästä viitsi kanssasi vääntää

Yhteistyössä