Raskausdiabetes - Osaisko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RaDi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

RaDi

Vieras
Kolmas raskaus menossa rv 28.. sokerirasituksessa muut arvot ok, mutta paastoarvo ylittyi. Pitäisi olla max.5,3 ja mulla oli 5,5.
Nyt oon viikon seurannut sokereita kotona ja askarruttaa.
Ruoan jälkeiset arvot on minkä tahansa syömisen jälkeen alle 6..yleensä 5,5 molemmin puolin eli hyvät.....mutta paaston raja on 5,5 ja jokainen mun aamupaastokin on 5,5 lukuunottamatta ensimmäistä mitattua joka oli 5,6 vaikka olen yrittänyt jo montaa eri iltapalaakin. 5,6 paasto oli 8,5t (paastoajaksi annettiin 8-10t ) ja 5,5 paastot oli 9tuntia..
Millä mä saan mun arvot alas???!!!

No todennäköisesti et mitenkään. Mutta ei noi nyt todellakaan ole pahoja. Tärkeimmät arvot on ne ruoan jälkeiset kuitenkin. Jos tossa pysyy niin mitään ei tarvi tehdä.

[QUOTE="kkkk";30242358]No todennäköisesti et mitenkään. Mutta ei noi nyt todellakaan ole pahoja. Tärkeimmät arvot on ne ruoan jälkeiset kuitenkin. Jos tossa pysyy niin mitään ei tarvi tehdä.[/QUOTE]

Niin no, paikkakunnillakin on tietty eroa, mutta mulle sanottiin, että vaikka raja onkin 5,5, niin se on vähän turhan korkea raja. Että mieluummin pitäisi olla alle 5,3 sillä paastoarvot tuppaavat nousemaan raskauden edetessä. Ja korkeat arvot mm. hidastavat vauvan keuhkojen kypsymistä.

Mulla siis myös radi ja juurikin paastoarvoista jäin kiinni. Mulle diabeteskätilö sanoi, että paastoaika voi olla liian pitkä. Kroppa huomaa, etten saa ruokaa ja alkaa itsestään nostamaan sokeriarvoa. Niinpä sain kehoituksen syödä vaikka leipäpalasen ennen nukkumaan menoa. Mulla tämä ei tosin auttanut, insuliini aloitetaan pian.

Yks mikä mulla on aikaisemmin toiminut, on pieni liikkuminen illalla. Esim. kuntopyörällä polkeminen vaikkapa klo 22 tienoilla, vartti riitti aikaisemmin. Tosin ei tässä raskaudessa.

Muistanko muuten oikein, että juurikin paastoarvon koholla oleminen vaikuttaa eniten kakkostyypin diabetekseen? Lisäksi paastoarvoon vaikuttaminen ruokavaliolla on hankalampaa kuin noihin ruokailujen jälkeisiin arvoihin.

Koska sulla on ap seuraava neuvola?

Mulla myös raskausdiabetes ja todella harmittaa,että luotettavaa tietoa on vaikea löytää ja tuntuu ettei edes terkkari osaa sanoa mikä nyt on oikein. Itse siis olen miettinyt juuri tuota,että kumpiko nyt sitten on pahempi asia,paastoarvon koholla oleminen vai tuo aterian jälkeisten arvojen koholla oleminen? Ap:ta en osaa paastoarvojen kanssa auttaa,mutta olen kuullut,että joillain saattaa auttaa myöhäinen iltapala asiaa. Niin ja sellaistakaan ei ole kukaan osannut kertoa,että miksi juuri raskausdiabeetikon täytyy mitata verensokeri tunti ruuan jälkeen? Mulla saattaa joskus olla tunti aterian jälkeen jotain 8 tai vähän alle verensokeri,mutta jos mittaan vaikka vartin päästä uudestaan on arvo jo reilusti alle 7.

Seuraava neuvola on 1,5vk päästä. Olen saanut neuvolan hoitajalta ruokaohjeet ja mittausohjeet kotiin, tällä vk piti mitata 4paastoa (olen itsekseni mitannut muitakin nähdäkseni kokonaisuutta) ja ensi viikolla tulee pitää yksi koko vuorokauden seuranta. Diabeteshoitajasta, polikäynnistä tms ei ole ollut puhetta. Olen myös lukenut että paastoarvoihin vaikea vaikuttaa ruokavaliolla etenkin jos ei ole tiettyjä ruoka-aineita jotka sitä nostaa.... kauhea stressikin jo näistä :/

Seuraava neuvola on 1,5vk päästä. Olen saanut neuvolan hoitajalta ruokaohjeet ja mittausohjeet kotiin, tällä vk piti mitata 4paastoa (olen itsekseni mitannut muitakin nähdäkseni kokonaisuutta) ja ensi viikolla tulee pitää yksi koko vuorokauden seuranta. Diabeteshoitajasta, polikäynnistä tms ei ole ollut puhetta. Olen myös lukenut että paastoarvoihin vaikea vaikuttaa ruokavaliolla etenkin jos ei ole tiettyjä ruoka-aineita jotka sitä nostaa.... kauhea stressikin jo näistä :/

Minä tekisin sinuna niin, että vielä viikon verran mittailisin melkein joka aamu niitä paastoja ja jos ne ei laske, soittaisin varmuuden vuoksi neuvolaan ja kyselisin noista arvoista.

Onko sulla aiemmin ollu radi? Onko suvussa?

Ymmärrän hyvin tuon stressin, mullakin kolmas raskaus ja jokaisessa radi. Nyt vain ekakerta, ettei liikunta ja ruokavalio auta.

Tsemppiä! :heart:

Kokeile yösyömistä. Eli yöllä lasillinen mehua tai esim. leipäpala. Kyse voi tosiaankin olla siitä, että olet liian kauan ilman ravintoa ja maksa alkaa tuottamaan sokeria, joka sitten nostaa arvoja.

Illalla rauhallista liikuntaa esim kevyt kävely puolen tunnin ajan noin 2h ennen nukkumaan menoa. Iltapalana jotain vähemmän hiilaripitoista kuten rahkaa, jogurttia tms ilman sokeria tietty. Maun lisääjäksi vaikka sokeritonta mehukeittoa, kuiduiksi vehnä- tai ruisleseitä. Paastoaikaan kannattaa myös kiinnittää huomiota eli pyrkii ettei se olisi yli 8 tuntia.

Aamupaastot olisi hyvä saada aisoihin, ne vaikuttavat juurikin 2 tyypin dm riskin lisääntymiseen. Toki jos eivät huolellisella ruokavaliohoidollakaan laske niin iltainsuliini saatetaan aloittaa ja se usein tehoaa hyvin.

Tsemppiä!!

Aiemmissa raskauksissa ei ole ollut radia, joten tää on ihan uusi juttu mulle. Suvussa on 2kpl 2tyypin diabetesta sairastavaa, eli sukurasite on muttei mikään raju sellainen. Namppis88, olen kokeillut iltapalana esim. Salaattia ja 1näkkileipä, aamuarvo 5,6..Tonnikalaa ja kasviksia, aamuarvo 5,5.. Rasvaton maustamaton jogurtti sokeroimattomalla hedelmäsoseella 5,5..Ruisleipä kasviksilla... Eilen söin pitkästä aikaa vähän karkkia (paha minä ) ja aamuarvo 5,5... ...Yritys siispä jatkukoon. :D Aamukahvin ja aamupalan jälkeen arvo on yleensä matalin.

Esim aamupala tänään oli iso muki kahvia maidolla, näkkäri meetvurstisiivulla, nektariini ja se samainen jogurtti soseella.. tunnin arvo vain 4,6.... miksei se toimi aamupaastoon samalla lailla?!

Suosittelen myöhäistä iltapalaa, esim.siinä klo 21-22 ruisleipä juustolla ja kasviksilla. Auttoi ainakin minulla.ja muista että eilispäivän syömiset vaikuttavat tämän päivän mittaustuloksiin.

Proteiinipitoista yöpalaa kannattaa tosiaan kokeilla, mutta välttää maito- ja hedelmäsokeria (jogurttia, mehua tai hedelmää). Minä söin iltapalaksi ruisleipää juustolla ja salaatin, ja yöllä nakersin n.klo 03 hyppysellisen pähkinöitä, sillä paastoarvo pysyi raja-arvon alla. Ilman yöpalaa paastoarvo tahtoi nousta, söinpä mitä tahansa iltapalaksi.

Yhteistyössä