Raskausdiabetes, milloin insuliinit?

Otsikossa se jo tulikin.

Mulla on ollut lähes aina vuorokausikäyrässä päivällisen jälkeen ilta-arvot
yli sallitun (max. 8,6). Aamuarvot yleensä ok (n. 4.2-5.1).

Kuulisin mielellään kokemuksia teiltä joilla on aloitettu insuliinit, että
mikä raja sen ratkaisi.
 
La Paset
Siitä on jo niin monta vuotta, kun olin samassa jamassa kanssasi, että tuskin tästä on mitään apua sinulle. Olin ihan sisällä sairaalassa ja minulle kehiteltiin insuliinilääkitystä. Olin jo opettelemassa pistämään appelsiiniin. Sitten tuli ylilääkärin kierto. Tämäpä sanoikin, että eipä aloitetakaan vielä insuliinia, vaan yritetään ruokavaliolla. En koskaan joutunut piikille, koska tuo luonnollinen keino tepsi. Harmi, etten muista noita lukemia. Onnea odotukseen.
 
"mie"
Luulempa että noilla arvoilla ei vielä insuliinilääkitystä aloiteta vaan koitetaan saada kuriin joko ruokavaliolla, liikunnalla tai sitten niillä kakkostyypin diabetekseen käytettävillä pillereillä. Koita tosissasi saada edellämainituin keinoin kuriin sillä jos insuliinilääkitys aloitetaan niin se on miljoona kertaa haastavampaa vaikeampaa ja ikävämpää kuin ruokavalion muuttaminen yms.

t: ykkösluokan diabetesta sairastava.
 
"vieras"
Ruokavaliolla yritettiin kuukauden ajan ja tämäkin aika niin pitkä kun oli flunssaa ja se korotti sokeriarvoja. Mullakin meni vain muutamat arvot yli. Näin viime vuonna.
 
"Vieras"
Mulla pari vuotta raskaudesta ja raskausdiabeteksesta. Ota yhteyttä neuvolaan tai vielä parempi jos saat suoraan yhteyttä synnytyssairaalan diabetesneuvolaan. Muistaakseni pienet määrät insuliinia aloitettiin, jos oli viikossa useampi rajat ylittävä arvo. Ruokavaliohoito jatkuu kuitenkin koko aika. Insuliinin laittoa ei muuten harjoiteltu nyt ainakaan millään appelsiinilla, vaan oli ihan sellainen helppo "kynä" joll lääke annosteltiin. Mulla arvot nousi vasta raskauden viikkoina viikkoina, eli insuliinia taisin ottaa pari viikkoa ja loppui synnytyssaliin. Hoito on tärkeää oman voinnin, vauvan koon ja voinnin vuoksi.
 
mulla näin
Mulla oli aamun paastoarvot noin joka toinen päivä yli 5,5 (mikä mulla oli se raja). Korkeimmillaan ne oli "vain" 5,8, ei koskaan sen yli, mutta vaihtelua tosiaan oli 4,9 - 5,8 ja korkeintaan joka toinen päivä oli rajan ylitys. Minkään muun arvon kans ei ollut häikkää.

Silti aloitettiin insuliini, 6 yksikköa sain. Ja siitä huolimatta synnytys piti käynnistää 37 viikolla sikiön suuren koon vuoksi, ja 38+0 syntyi 4100 g kokoinen vauva.
 
Kiitos vastauksistanne!

Aika tapauskohtaista siis...
No, ensi perjantaina eka käynti diabeteshoitajalla kättärillä ja samalla kertaa
tehdään painoarvio vauvasta.
Toivottavasti ei tarvis aloittaa insuliinia... Mua kyllä jännittää ihan kamalasti se vauvan koko, kun muutenkin pelkään synnytystä. LA:han aikaa vajaa kuukausi.
 

Yhteistyössä