raskausdiabetes ja pelko vauvan hyvinvoinnista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karneoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karneoli

Jäsen
03.09.2012
209
0
16
pks
Heippis.

Täällä on nyt yksi raskausdiabeetikko paniikissa.

Olen tässä yrittänyt noudattaa saamiani ruokavalio ohjeita ja aika hyvin mulla on mennytkin.

Ainoastaan yhden kerran on sokerit olleet koholla ja syykin on selvä liian iso annoskoko.

Mutta luin nyt tuossa kohtukuolemista ja raskausdiabeteksesta ja jäin pohtimaan, että voiko vauva nyt oikeasti vaan kuolla tuonne kohtuun kun mulla on raskausdiabetes. Onko kellään kokemusta? Mitä muuta voisin tehdä vauvani hyväksi kuin tarkkailla syömisiäni?

Jos sä pidät huolen siitä, ettei sun sokerit ole kohollaan eli seuraat arvoja tarkasti, eihän siitä silloin mitään extraa tuu.

Siis jos sokerit ei ole diabeteksestä huolimatta kohollaan, mitä vaaraa? Jos sokrut nousee, vaarat nousee.

Ruuan päälle on parempi pysyä pienessä liikkeessä kuin rämähtää heti sohvaan, tasoittaa sokerin nousua. Mutta älä liioittele, äläkä nyt totaalikieltäytyjäksikään ala.

Hyvin se menee. Ei mulle kohtukuolemista edes tullut erityisemmin mitään vastaan, vaikka hulluna itse perehdyin asiaan.

Heippis.

Täällä on nyt yksi raskausdiabeetikko paniikissa.

Olen tässä yrittänyt noudattaa saamiani ruokavalio ohjeita ja aika hyvin mulla on mennytkin.

Ainoastaan yhden kerran on sokerit olleet koholla ja syykin on selvä liian iso annoskoko.

Mutta luin nyt tuossa kohtukuolemista ja raskausdiabeteksesta ja jäin pohtimaan, että voiko vauva nyt oikeasti vaan kuolla tuonne kohtuun kun mulla on raskausdiabetes. Onko kellään kokemusta? Mitä muuta voisin tehdä vauvani hyväksi kuin tarkkailla syömisiäni?

Mulla raskausdiabetes. Tärkeintä on, että seuraat noita verensokeriarvoja säännöllisesti ja tiedostat mikä ruoka nostaa liiaksi etkä siis syö sitä. Mulle diabeteshoitaj sanoi, että painoa ei saisi enää tulla, kun ennen raskausdiabeteknsen toteamista tuli kiloja aika reippaaseen tahtiin ja mutenkin ennen raskautta yipainoa.

Liikkua pitäisi myös niin paljon kun pystyy, mutta liikaa rasittamatta.

Itse voin parhaiten kun syön 5-6 ateriaa päivässä noin 3 tunnin välein ja näin verensokerit pysyy tasaisena koko pävän. Itse en voi syödä mitään karkkia tai makeaa yhtään, nousee heti verensokerit ja vältän siis sellaisten syömistä. Nyt oli juuri sikiön painoarvio rv 32 ja oli ihan normaali eli raskausdiabetes ei ollut nostanut painoa liikaa. Seuraava painoarvio rv 37.

Ammupaasto verensokeri on kaikkein tärkein, sitä kun ei voi pitää kurissa pelkällä ruokavaliolla ja jos se lähtee nousemaan yli raja-arvojen niin sitten pitää aloittaa lääkitys.

Tuohon kohtukuolemariskiin en sano muuta kun,e ttä raskausdiabetes saattaa altistaa sille ja esim.pre-eklampsialle (raskausmyrkytys) joten kannattaa kuulostellla rv 30 lähtien sikiön liikkeitä ja laskea ne ja kulostella myös omaa oloa, verenpainetta ym. Verenpaineen kohoaminen saattaa olla merkki raskausmyrkytyksestä. Minulle sellainen tuli ilman mitään muita oireita, verne paine oli ainoa. Synnytys käynnistettiin sitten korkean verenpaineen ja veriarvojen vuoksi. Neuvolan tutkimaa proteiinia ei ollut missään vaiheessa eli joku tärkeäkin oire voi puuttua!

Ruokavalion lisäksi voit harrastaa liikuntaa siinä määrin kun jaksat ja tuntuu hyvälle, se tasaa sokereita. Ei vauvalla ole mitään hätää kun et päästä sokereita nousemaan :) Mä sain tokassa raskaudessa rd-diagnoosin ja lääkäri totesi kun juteltiin, että todennäköisesti mulla oli myös ekassa raskaudessa rd tietämättäni, ja vauvalla oli silti kaikki ihan hyvin, vaikka siis en todellakaan syönyt mitenkään mallikirjan mukaan kun en tiennyt että mitään on...

mulla raskaudenaikana sokerit heitteli paljon ja lääkitystä jouduttiin muuttelemaan , silti lääkärit oli ihni eivätkä pelotelleet kertoivat vain faktat. ihana terve 9 pisteen tytsy mulle synty vaikkakin todella pitkä :DD

Kaunis kiitos vastauksistanne. Kävin juuri kevyellä lenkillä vaikka kävely onkin aika tuskaa. Ja laskin iltapalahiilareiksi 30 vaikka 40 olisi saanut syödä. Parempi ottaa hiukan varman päälle.

No kannattaa kuitenkin syödä monipuolisesti. Paras on ettei sokerit kohoa kertaakaan, niin ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes harvemmin aiheuttaa vauvoille ongelmia. Sitten kun rd on niin paha, että joudutaan metformiini/insuliinhoitoon, niin silloin ymös seuraukset ovat pahempia vauvalle.

Itsellä oli ilmeisesti ensimmäisessä raskaudessa diagnosoimaton rd ja sen vuoksi tullut raskaustoksemia. Vauva oli tehohoidossa pari päivää alhaisten verensokereiden takia.

[QUOTE="vieras";28186729]
Itsellä oli ilmeisesti ensimmäisessä raskaudessa diagnosoimaton rd ja sen vuoksi tullut raskaustoksemia. Vauva oli tehohoidossa pari päivää alhaisten verensokereiden takia.[/QUOTE]

Tartunpa tähän. Voiko siis rd aiheuttaa raskausmyrkytyksen? En olekaan tätä kuullut aiemmin. Mä olen nimittäin itsekin epäillyt, että mulla olisi ollut ekassa raskaudessa diagnosoimaton rd (vauvan verensokerit heitteli paljon ekoina päivinä) ja mullekin kehittyi ihan loppuraskaudesta toksemia, jonka vuoksi synnytys käynnistettiin. Tokassa raskaudessa oli suositukset tiukentuneet, joiden johdosta sokerirasitukseen -> rd-diagnoosi, vaikka mitään muita riskitekijöitä ei ollut kuin ikä (eikä sekään kuitenkaan kuin 30v odottaessani kuopusta).

Tartunpa tähän. Voiko siis rd aiheuttaa raskausmyrkytyksen? En olekaan tätä kuullut aiemmin. Mä olen nimittäin itsekin epäillyt, että mulla olisi ollut ekassa raskaudessa diagnosoimaton rd (vauvan verensokerit heitteli paljon ekoina päivinä) ja mullekin kehittyi ihan loppuraskaudesta toksemia, jonka vuoksi synnytys käynnistettiin. Tokassa raskaudessa oli suositukset tiukentuneet, joiden johdosta sokerirasitukseen -> rd-diagnoosi, vaikka mitään muita riskitekijöitä ei ollut kuin ikä (eikä sekään kuitenkaan kuin 30v odottaessani kuopusta).

Kyllä riski on olemassa jopa hoidetussa rd:ssa. Itsellä jännät paikat nyt kun rd hoidossa ja itsellä pelko toksemian uusimisesta tässä toisessa raskaudessa..

www.kaypahoito.fi - Suositukset

Radiel.fi

Yhteistyössä