raskausdiabetes ja ketoaineet plussalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimmu"

Vieras
Mulla on raskausdiabetes, ja viikko sitten katottiin pissasta, että ketonit oli kolmella plussalla.. Diabeteshoitaja käski syödä useemmin ja juoda enemmän. Ja piti hakea kotiin niitä liuskoja että voin itse seurata. Sain liuskat vasta eilen, joten olen pystynyt mittaamaan vasta tänään ensimmäisen kerran, nyt oli kahdella plussalla!? Oon kyllä nyt viikon ajan yrittäny noudattaa aika tarkasti niitä hiilihydraattimääriä jotka mulle oli suositus, ja syöny säännöllisesti niin monta kertaa päivässä kun käskettiin, enempää en oikeen välipaloja saa päivään mahdutettua! Juodakin oon yrittäny enemmän.
Raskausdiabetesta hoidan pelkästään ruokavaliolla, ja arvot on pysyneet hyvinä!
Miksihän nuo ketoaineet on edelleen plussalla?? Ja mitä niille tehdään?
Kiitos jos joku osaa auttaa!

eikös ne ketoaineet merkkaa sitä että elimistösi saa liian vähän ruokaa ja elimistö alkaa polttamaan omaa rasvaa joka ei ole tarkoitus raskaana ollessa.

Jostakin olen lukenut että lisäämällä vähän hiilareita ketoosi poistuu???? Mutta varmista vielä...

Jollei ruokavalio auta, niin sitten otetaan insuliini tuohon kaveriksi. Insuliini laskee verensokeria ja samalla ketoaineita kun näyttää siltä, että sinun ketoaineesi eivät ole ns. nälkäketoja vaan johtuvat jatkuvasti koholla olevasta sokerista.

Muttakun mun verensokerit ei ole olleet koholla!? Paastoarvo on aina ollut hyvin alle sallitun rajan, samoin on ollut aina kun oon tunti syömisen jälkeen mitannut.. Hyvin on arvot pysyneet rajojen sisäpuolella ruokavalion avulla.

Mulla oli sappitulehduksen takia ketoaineet plussalla, raskausaikana sappi tulehtui ja kroonistui ja vasta parin vuoden päästä antoi niin paljon merkkejä että ymmärsin mennä lääkäriin.

En tiedä onko vastauksestani enää hyötyä, mutta vastaanpa kuitenkin. Minulla oli edellisessä raskaudessa diabetes. Verensokerit ja pissat olivat päiväsaikaan ihan ok, samoin paastot, mutta silti oli jatkuvasti ällö olo, päätä särki ja väsytti. Sitten paastoverensokerit alkoivat kohota ihan pikkaisen. Neuvolassa neuvoivat keventämään syöntiä ja lisäämään aterioita ja lopettamaan iltasyönnin. Tein työtä käskettyä ja silloin nousivat ketoaineet pissassa, samoin paastosokerit ja olo huononi. Sitä ihmetteli sitten kaikki ja aloitettiin iltainsuliini. Käskettiin vähentää iltasyöntiä entisestään ja mittailla lisää ja olo senkun huononi. Lisättiin taas insuliinia, mutta olo ei parantunut. Sitten kyllästyin koko hommaan ja aloin itse tutkimaan omaa sokeria. Mittasin verensokereita ympäri vuorokauden ja paljastui että verensokerini laski aamuyöllä todella matalalle, jonka oma elimistöni korjasi siirtämällä elimistön omista varastoista sokeria, mistä seurasi järjetön sokeripiikki. Pahimmillaan sokeri kävi yli 15. Unohdin kevyet iltapalat ja söin kunnon reilun iltapalan ja paastoarvo oli ok. Samoin kävi ketoaineille, ne katosivat kun söin ja join tarpeeksi ja ennen kaikkea tasaisesti. Nyrkkisääntönä voisin sanoa että syö tasaisesti samankokoisia aterioita pitkin vuorokautta, juo tarpeeksi, mutta älä korvaa ruokaa juomalla ja muista myös levätä tarpeeksi, myös päivällä.

Yhteistyössä