Raskausarvet, apua kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sisi

Vieras
Apua siis kaivataan, onko jollain ehdotuksia tai kokemuksia miten niitä raskausarpia voisi välttää tai lieventää. Itsellä rintoja kiristää jo nyt kohta 6. viikolla ihan älyttömästi ja ovat turvonneet myös aika lailla... Olen kuullut että rasvailla kannattaa, mutta käykö siihen mikä vaan rasva vai onko jotain erityisen hyvää? Kiitos vastauksista!

Luulen,et raskausarpia tulee harvemmin rintoihin.Yleensä alavatsaan ja lantion kohalle.Mul itellä ei oo kahesta raskaudesta jäänyt juuri mitään raskausarpia,vaikken oo rasvaillu mitenkään.
Kyllä siihen rasvaukseen ihan perusvoide käy.

Apteekista saa semmosta LOUIS WIDMER REMEDERM voidetta jonka on todettu ehkäisevän raskausarpien syntymistä.
Olen sllä rasvaillut melkein alusta asti eikä vielä ole tullut mitään rv n. 30 (en oo perillä tän hetkisistä viikoista ;) )
Esikoisen jäljiltä arpia tuli jonkun verran ja nyt aattelin et jos ei enempää tulis. Tosin nehän yleensä tulee ihan loppuvaiheessa monelle.

En sitten tiedä kuinka tehokasta toi rasva on. Mulla kuitenkin on maha jo kerran venynyt että sen puoleen antaa periksi paremmin.

Kallista rasvaa se kyllä on: tuubi n 10 eur, ja semmonen purkki n. 20eur. On kyllä tosi riittoisaa kun on ihan hirveen rasvasta. Ihan kun voita laittais mahaan :)
Mutta siis hintansa väärti jos toimii.

Niin ja myös perintötekijät, ihon laatu ja ikä vaikuttavat arpien tuloon.

Minä taas olen raskaana viikolla 35, ja raskausarpia on tullut rintoihin, pakaroihin ja lantiolle. Olen rasvannut ihan alkuraskaudesta asti itseni päivittäin perusvoiteella, mutta ei se näköjään estänyt arpien tuloa. On olemassa myös erityisiä öljyjä raskausarpien estämiseksi, mutta ne ovat kalliimpia.

Kannattaa pitää tukevia rintaliivejä ainakin, ne estävät jonkin verran varmaan arpien muodostumista. Tosiasiahan on se, että joillekkin arpia tulee joillekkin ei, ja siihen ei paljon voi omalla toiminnalla vaikuttaa. Riippuu ihan että millainen kudostyyppi sinulla on. Olen myös lukenut, että rasvaus ei auta koska kudosten repeäminen tapahtuu niin syvällä että rasva tai öljy ei sinne asti pääse vaikuttamaan. Mutta voihan siitä raskauksesta olla iholle muuta hyötyä :)

Mukavaa odotusaikaa!

Raksausarvilta ei voi välttyä jos on siihen taipuvainen... Mutta vinkkejä niiden vaalentamiseksi on bebanthen-voide(sininen) Joka auttaa hyvin ja tietysti se kun vatsa taas muokkautuu synnytksen jälkeen normaaliksi. body shopista saa myös kaakaovoita,joka on todella rasvaista ja auttaa ehkäisemään ja,jos arpia on jo tullut niin valentaa kyllä huomattavasti. En nyt tarkkaan kyllä muista tota kaakao voin nimeä,mutta vastaavaa kuitenkin,kysyä voit myyjältä.

Minä käytin raskausaikana Body Shopin kaakaovoidepuikkoa, joka on tarkoitettu raskaanaoleville. Laitoin sitä aina suihkun jälkeen rintoihin, mahaan, kylkiin ja alaselkään. Ei tullut arven arpea! :-) Kätilökin kehui synnytyksessä, että onpa minulla nätti maha.

Nyt imetysaikana kun olen lopettanut puikon käytön (ettei sen tuoksu häiritse vauvaa), niin arpia on tullut rintoihin. :-(

En ole ennen kuullut raskausarpien yhteydestä ruokavalioon, mutta luin juuri kirjasta seuraavaa raskausarvista:

Jos vatsaan, reisiin ja rintoihin ilmaantuu punertavia juovia - raskausarpia - paranna heti ravitsemustasi (E- ja C-vitamiinit, hivenaineet). Parasta on tietysti ennaltaehkäisy.

Itse asiassa myös minun siskolleni tuli raskausarpia jo teinivuosina, kun esim lantio leveni ja iho joutui venymään. Raskausaikana hänelle ei kuitenkaan tullut arven arpea, vaikka ei rasvannut itseään. Samoin oli äidilläni, ei arven arpea raskausaikana. Eli joillain ilmeisesti voi hormonitkin vaikuttaa siten ettei arpia raskausaikana tule, vaikka niitä olisi jo ennestäänkin.

Minulla arpia tuli teininä ja nyt kun olen viimeisellä kolmanneksella, arpia on rinnoissa reisissä ja lantiolla. Mahassa ei onneksi ainuttakaan! Rasvaus ei auttanut mitään, tai ehkä olisin vieläkin kirjavampi jos en olisi rasvannut olenkaan.

Iho kannattaa kuoria säännöllisesti eli n. 1 vkon välein ja rasvata aina suihkun jälkeen. Weleda myy ainakin sellasta raskausöljyä jota ite käytän, ollu ihan hyvä. Ei ainakaan vielä oo tullu raskausarpia. Sitä saa luontaistuotekaupoista. maksaa n. 18 egee.

Tosi monella tuntemallani naisella on muuten käynyt niin, että ensimmäisessä raskaudessa on välttynyt kokonaan arvilta, mutta toisessa niitä on yllättäen pamahtanut senkin edestä. Ehkä se íhon joustavuus on heikentynyt ensimmäisen kerran venytyksen seurauksena tai jotain?

Mä itse käytin Weledan raskausöljyä. Ihan viimeisinä raskauspäivinä kuitenkin rintoihin tuli sellaiset rankat ""liekkikuviot"", kuten mieheni sanoo :-/ rinnat kasvoivatkin raskausaikana kolme kuppikokoa, joten ei ihme... muutenkin arvet kuulemma usein tulevat loppumetreillä.

odotan kolmatta eikä mulla koskaan tullut raskausarpia minnekään luulen että on enemmän perintötekijöihin liittyvä juttu.
Mutta eipä siitä rasvauksesta varmaan haittaakaan ole, joten kaikkea kannattaa kokeilla ja ainahan iholle on rasvaus hyväksi.

Yhteistyössä