raskausajan vitamiinit

Minä taas syön Multivitan raskausvitamiineja. D-vitamiinista ei kyllä ollut mitään puhetta neuvolan toimesta... Tuossa Multissa on kyllä D.tä mukana. Ensimmäisessä raskaudessa ei tullut syötyä mitään vitamiineja, kun ei terkka niistä puhunut. Käski vain syödä monipuolisesti...

Tavallisessa Multivitassa ei ole raskaanaolevilta kiellettyä A-vitamiinia ja on puolta halvempaa kuin ns. raskausvalmisteet. Toki niissä raskausvalmisteissa on hieman enemmän foolihappoa, mutta muuta eroa ei tainnut ollakaan. Eli ne tavallisetkin Multivitat on ihan hyvä vaihtoehto, parempi ainakin kuin ei mitään.

Mulla on jotain odottajan monivitamiineja. Foolihappoa ja D-vitamiinia neuvola piti erittäin tärkeänä, ja kun soitin teratologiseen tietopalveluun (ei vitamiineihin liittyen, vaan muista syistä) niin sieltäkin käskivät ainakin foolihappoa ottamaan ehdottomasti.

Raskaana ollessani en syönyt mitään ja ainakin raudasta monet ovat valitelleet vatsavaivoja näilläkin palstoilla. Jos syö monipuolisesti ja ei ole mitään oireita, niin tuntuu lähinnä rahastukselta.

Raskaana ollessani en syönyt mitään ja ainakin raudasta monet ovat valitelleet vatsavaivoja näilläkin palstoilla. Jos syö monipuolisesti ja ei ole mitään oireita, niin tuntuu lähinnä rahastukselta.

no rautatabletteja kyllä kannattaa ottaa..mulla laski hb 106:een raskauden aikana ja kun olin syönyt rautatabletteja jonkun reilun kk:den oli hb 124..ainakin noi rautatabletit,mitä itse syön (obsidan fe ) on kuulemma monella raskaana olevalla ainoat mitä maha kestää..

no rautatabletteja kyllä kannattaa ottaa..mulla laski hb 106:een raskauden aikana ja kun olin syönyt rautatabletteja jonkun reilun kk:den oli hb 124..ainakin noi rautatabletit,mitä itse syön (obsidan fe ) on kuulemma monella raskaana olevalla ainoat mitä maha kestää..
Mulle sanottiin apteekissa että hyvin harvan vatsa kestää niitä :D. Ja oma kokemus on sellainen että ei enää ikinä...jösses mitkä krampit!

Mulla on rautavalmistetta tippoina, saa ottaa aterian yhteydessä, ja niitä pötsi kestää hyvin.

Muistaakseni oli vielä niin, että multivitan tavallisessa oli sitä foolihappoa ihan suht reilusti verrattuna multitabsiin ja noihin raskausvitamiineihin eli itse verrattuani tulin siihen tulokseen, että ne raskausvalmisteet on aika lailla turhaa rahastusta.

Mulle sanottiin apteekissa että hyvin harvan vatsa kestää niitä :D. Ja oma kokemus on sellainen että ei enää ikinä...jösses mitkä krampit!

Mulla on rautavalmistetta tippoina, saa ottaa aterian yhteydessä, ja niitä pötsi kestää hyvin.

jos meillä täällä Helsingissä on kestävämmät vatsat kun teillä siellä :D

• Tykkää
Reactions: Anatolia
ei kai sitä rautaa tartte jos ei oo hb matalalla.. en ainakaan ite koe tarvitsevan jos ei oo oikeeta tarvetta :) eli voi syödä jotain vitamiinia jossa ei oo a-vitamiinia (ja mikä on sille se määrä että ois haitallista?) ja on foolihappoa ja d-vitamiinia tarpeeks.. Mullekin neukkutäti suositteli raskausajan vitamiinia mutta enpä tiiä.. ja eiks foolihappoa saa erityisesti vihreistä kasviksista?

Syön D-vitamiinia ja multivitaa sekä tällä hetkellä superkuuria rautatabletteja kun on taipumusta alhaiseen hemoglobiiniin ja taas se oli päässyt tippumaan siihen 100 jo alkuraskauden aikana.

Se raudan tarvehan riippuu täysin ihmisestä. En mä niitä turhaan söisi kun ne on tosissaan niin voimakkaita.

Meidän Neuvolassa foolihappoa on suositeltu syötäväksi jo raskaaksi tullessa ja ekalla neuvolakerrallakin ne automaattisesti oletti että syön jo D-vitamiinia ja foolihappoa.

Minä taas syön Multivitan raskausvitamiineja. D-vitamiinista ei kyllä ollut mitään puhetta neuvolan toimesta... Tuossa Multissa on kyllä D.tä mukana. Ensimmäisessä raskaudessa ei tullut syötyä mitään vitamiineja, kun ei terkka niistä puhunut. Käski vain syödä monipuolisesti...

Tyhmä neuvolanterkka teillä kun ei D-vitamiinia suosittele. Vähintään 100µg raskaanaolevalle. Täytyy muistaa että 2 TARVITSEE sitä! Lisäksi omega3 ja maitohappobakteereja että lapsi pysyy terveenä.

Yhteistyössä