raskausajan diabetes-diagnoosin saaneet

Heippa!

Sen halusin tulla sanomaan teille kaikille jotka kärsitte RD:stä, että älkää suotta pelätkö liikaa niitä insuliineja!

Miulla meni homma ihan pakkomielteiseksi, ruokavalio yksipuoliseksi ja oma olo ihan kamalaksi, kun yritin vääntää viimeseen asti ilman insuliineja. Sitten viimein kun ne sain, alko elämä helpottaa. Ruokavalion pystyin muuttamaan terveelliseksi, täysin hiilihydraatiton ruokavalio ei ole terveellistä raskauden aikana, ja keho tarvitsee myös kuituja ja kalsiumia, mitä ei välttämättä silloin saa.

Jos haluatte jutella RD:stä tai esim ison vauvan synnyttämisen pelosta, laittakaa yksityisviestiä. Meidän poikahan syntyi 37+1 yli 4-kiloisena!

Voimia kaikille, loppu häämöttää ja voitto edessäpäin!:hug:

muoks! Niin siis 37+1...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Mulla metut auttoi oloon, vei sen jatkuvan väsymyksen ja pahan olon pois. Samalla meni ruokahalu.

Insuliinit sain tabujen lisäksi, ja keho huutaa hiilareita. :D

Itse vaan karsastan tätä lääkkeiden määrää. Metut 3+3 ja insuliinit 26yksikköä aamuisin ja 20 iltaisin, musta se on kamalasti ja koko ajan nostetaan. Viikolla 35.menen.
 
Äippäpolilla kävin taas viime perjantaina, kuten oli sovittu. Ensin kätilön juttusilla ja vauvan sydänkäyrillä, sitten sen jälkeen lääkärin luona synnytystapa-arviossa. Edelleen mennään keskikäyrillä ja painoarvioksi muodostui 2700 g (silloin rv 36+2) eli vähän päälle kolmekiloista pakettia täällä odotellaan syntyväksi :) Lantio ei kuulemma olekaan mitenkään ahdas, ainakaan tälle vauvalle, joten sektiota ei tässä vaiheessa sen enempää tarvitse mietiskellä. Lääkäri kyllä totesi hauskasti, että ensimmäinen synnytyshän on aina vähän sellainen koesynnytys, että sitten sen varmaksi näkee miten mahtuu. Mutta hän ei siis nähnyt syytä, ettei mahtuisikaan. Hiukkasen epämiellyttävä oli tuo tutkimus ja kohdunsuu alkoi vähän vuotaa. Normaalia tuokin, tosin jos olis tiennyt, niin olisin ottanut oman siteen mukaan. Ne sairaalan megasiteet on niin huikeita, etenkin jos jalassa on suht tiukasti istuvat äippähousut :D

Aamupalojen kanssa mennään nyt silleen, että viljat jätin siitä kokonaan pois. Sokeri meni sallitun rajalle jo puolikkaalla kauraleipäpalalla, ja nälkähän siitä jäi. Löysin kuitenkin jälleen uuden toimivan mallin ja TOIVOTTAVASTI tämä nyt pelittäisi synnytykseen asti. Eli syön 1.aamupalalla (maks. 9 h paaston jälkeen) puolet rasvattomasta maitorahkapurkista. Sitten tuosta pari kolme-tuntia eteenpäin syön paistetun munan (ilman keltuaista) ja sen seassa 3 viipaletta leivänpäälliskinkkua paloiteltuna, plus tomaattia, kurkkua sekä lopuksi sen toisen puolikkaan maitorahkapurkista. Nälkä lähtee ja sokerit pysyy molempien settien jälkeen vähän päälle 6:n nurkilla. Tällä pärjää hyvin lounaaseen asti. En ollut tuota maitorahaa hoksannut aiemmin, mutta sehän pitää nälkää todella hyvin ja on kyllä tosi hyvää, ihan sellaisenaan siis! Uskomatonta, että minunlainen sokerihiiri sanoo näin, mutta niin sitä vaan tottuu vähemmän makeaan elämään :)

Insuliineista, minun tapauksessa ainakin lääkärin mukaan tuo aamukikkailu on kannattavaa, koska myöhemmin päivällä pystyn syömään jo viljatuotteitakin. Eri asia olisi tietysti, jos koko päivän olisi noin vaikeaa, sitten varmasti insuliinit olisi pitänyt ottaa käyttöön. Liikuntahan on loistava verensokerin tasaaja, joten aamuihin sain myös vinkin, että tekee vaikka jotain käsipaino tms. jalkakyykkytreeniä aamupalan jälkeen, jotain missä isot lihasryhmät saa liikuntaa. Jos siis heti aamusta ei nappaa lähteä ulos reippailemaan, niin kuin minua nyt harvemmin nappaa siihen aikaan :D Tuo tietysti sillä edellytyksellä, ettei ala supistella. Täällä ollaan tosin jo niin lähellä täysiaikaisuutta, että sitäkään puolta ei tarvitse huolehtia, mutta aiemmilla viikoilla tämä pitää huomioida tottakai.

Runsaalla vedenjuonnilla en ole huomannut vaikutusta sokeriarvoihin, mutta suositeltavaahan se on raskauden aikana muutenkin. Siinä tosin kannattaa muistaa, että jos aamusella syöminen on kovin rajoitettua, ettei ihan litrakaupalla sitä vettä lipitä, koska se taas "laimentaa" elimistön suola-arvoja ja nälkä voi yllättää nopeammin mitä pitäisi.

Aurinkoista päivän jatkoa ja tsemppistä kaikille!
-Arizona 36+6, rahkafani :D
 
Heippa!

Tulin herättelemään ketjua henkiin :) Eilen sain sokerirasituksen tulokset, paastoarvo oli hyvä, 1h yli 12 ja 2h 9. :( Paljon huonommat arvot kun esikoista odottaessani, silloin ylittyi vain hieman tuo 1h arvo. Onko kellään kokemusta, että voiko näistä arvoista nyt päätellä jotain siitä, että riittääkö ruokavaliohoito yhtä hyvin kuin aikaisemminkin, vai pomppivatko nyt sokerit sitten helpommin? Minullahan ei mikään ruoka nostanut sokereita viimeksi, vain jos tuli liian pitkä ateriaväli. Täytyy siis koittaa panostaa siihen, mutta saan mittarit ja systeemit vasta ensi viikolla.

Tulipahan taas stressiä tuostakin ja harmittaa kovasti. Kuinkakohan todennäköisesti nyt sitten sairastun 2-tyypin diabetekseen? Onko tietoa tai kokemuksia? Sukurasitekin löytyy ja aivan liikaa ylipainoa... :(

Toivottavasti teillä on raskaudet sujuneet hyvin! Ja sokerit pysyneet aisoissa. :)
Voikaa hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani 16+6
 
Vertaistukea kaipaan. Sokerirasituksessa eka arvo oli juuri rajalla ja sain mittarit kotiin. Olen joutunut jättää nyt sokerin, hiilarit ja rasvaiset ruoat pois kun arvot hyppii. Täällä sitä nyt opetellaan syömään uudestaan. En olisi uskonut että näin siinä käy kun tosiaan paastoarvo oli 5,3.
Rahkaa marjojen kanssa on voinut vielä syödä ja kaurapuuroa myös. Tällä viikolla neuvolalääkäri, saapa nähdä mikä on tuomio.

Sukurasitetta ei ole, eikä ylipainoa ihan hirmuisia määriä ja ekassa raskaudessa sokerirasitus meni hienosti läpi. Pelottaa jos vauva kasvaa hirmu suureeksi.


Onko meitä muita paljon, tuntuu että ketju on aika hiljainen? Olisi mukavaa höpistä muiden vastaavassa tilanteessa olevien kanssa.


Pauki 26+5
 
Pauki: älä pelkää hirveästi sitä että vauva kasvaa liian isoksi, mulla oli esikoista odottaessa 1h arvo aavistuksen yli rajan ja vauva oli todella todella laiha syntyessään. Jos ruokavaliolla sulla pysyy arvot kurissa niin ei vauvakaan pääse kasvamaan liian isoksi :) Tsemppiä!

Joo koitetaan saada ketjuun eloa, on varmasti monia jotka taistelee tän kanssa. Mä yhä kyselen, josko joku tietäisi, että korreloiko noi rasituksen tulokset sitten jatkossa arvoihin? Eli onko mulla nyt sit arvot koko ajan yli kun noikin arvot oli reippaasti yli? :(

Ja hiilareihin sanoisin, että niitä pitää syödä. Vauvakin tarvitsee niistä aineita. Ja HUS:in ruokaohjeiden mukaan RD:n aikana pitäisi syödä 6-8 palaa leipää päivässä :D melko paljon :D
 
Paastoarvo 5,3? Sehän nykyisin saa olla 6,5 ennen kuin katsotaan diabeetteksen olevan.
Diabeettes vaikuttaa lapseen muutenkin kuin vain isoon kokoon. Silloin kun sen diagnoosin saa, ei pidä pelehtiä lainkaan. Suomessa söpötellään vain suuren koon takia, vaikka vaarallisempiakin ongelmia voi olla tiedossa. Selkärankan kasvu ongelmia, sydänongelmia ym.
Leipää ei tarvitse kenenkään syödä. Ei hiilarit ole yhtä kuin leipä. Insuliinikin 1 tyypin diabeetteksessä annostellaan mitä enemmän hiilareita syö sitä enemmän insuliinia. Mitä vähemmän hiilareita sitä vähemmän insuliinia. Eli elimistö toimii paremmin, mitä vähemmän hiilareita. Aivot tarvitsevat hiilareita 120g/pvä ja liikkuva ihminen tarvitsee hiilareita enemmän kuin ei liikkuva. Parhaimmat hiilarit saa kasviksista ja hedelmistä. Viljoista kannattaa käyttää vain täysjyvä viljaa. Harva leipä on täysin täysjyvää. Siinä kannattaa olla tarkka, kun lukee sisällysluetteloa.
 
paastoarvon raja on (ainakin kotimittauksissa) 5.5.

parhaimmat hiilarit tosiaan tulee muualta kuin viljasta, ehkä joo, mutta noiden ruokaohjeiden mukaan ei juuri hedelmiä ja marjoja sais vetää :p heh. ja tottakai vain täysjyvää.
 
Pauki: Itselläni nyt toinen rd (kolmas raskaus), molemmissa oon narahtanu just paastolla ku muut arvot ollu loistavat. Ekassa raskaudessa jouduin rasitukseen rv30+ ku sf huiteli alusta asti yläkäyrän yläpuolella, paasto 5.3 muut ok. Ruokavalio ja mittailua loppuraskaus, poika syntyi rv41 3600g :) Kontrollirasituksessa vuosi synnytyksestä kaikki ok.
Toisessa raskaudessa kaikki arvot ok rv12+ ja rv28+, tyttö syntyi rv40+3 3600g. Sf huiteli koko raskauden yläkäyrän yllä. Vuosikontrollissa arvot ok.
Nyt kolmas raskaus jossa rv11+ paasto 5.4, muut ok (5.8 ja 5.5). Ruokavaliolla kotimittausarvot ok. Sf huitelee taas yläkäyrän yllä alusta asti.
Riski 2-tyyppiinhän kasvaa jos rd mutta en itse näiden raskauksien jälkeen koe sen olevan kovin korkea kuitenkaan jos yhtään seuraa itseään, olojaan ja syömisiään jatkossakin.

hupiaelämään: Paastoarvon yläraja laskimosta 5.3 ja kotimittauksella 5.5 raskausdiabeteksessa, 2-tyypissä korkeampi tuo raja.
 
Viimeksi muokattu:
Tömpsis: Parhaiten varmaan voit vaikuttaa jatkossa siihen ettei tulis diabetesta pudottamalla painoa vauvan syntymän jälkeen. Niin aion itsekin ainakin yrittää kun nyt todettiin raskausajan diabetes. Mulla on ylipainoa reilu 10 kg niin helpommin tuli tämä rd ja tulee myöhemmin varmasti myös helpommin 2.tyypin diabetes jos ei saa painoa alaspäin. Mulla meni rasituksessa kaikki arvot yli enkä kärsi syödä aamulla ollenkaan esim. ruisleipää tai muuta hiilihydraattipitoista. Munakas sopii mainiosti. Vauva kasvaa yläkäyrillä tällä hetkellä, samoin sf-mitta. Olen nyt raskausviikolla 28+5. Kauhistuin kun lääkäri sanoi että pitää aloittaa insuliinit. Nyt koitan vielä viikon pelkällä ruokavaliolla ja jos ylityksiä tulee, niin sit alan pistelee sillä kynällä...
 
Tuo Hupiaelämään luettelemat muut diabeteksen aiheuttamat ongelmat koskevat muuta kuin raskausdiabetesta. Raskausdiabetes aiheuttaa nimenomaan vauvan suurta painoa ja toisena ongelmana voivat olla synnytyksen jälkeiset matalat verensokerit.

Kuten Jentulla, sf-mitta ei useinkaan kerro yhtään mitään vauvan koosta. Mulla ollut myös yläkäyrillä, ja ekan raskauden tuotoksena rv 41+3 3,2 kiloa painanut vauva. Kakkosessa ei sf-mittaa otettu ollenkaan, sillä kävin vain äitiyspolilla ultrassa. Nyt kolmannessa raskaudessa pääasiassa käyn pääsääntöisesti vain ä.polilla, mutta eilen poikkeuksellisesti neuvolassa, jossa sf-mitta otettiin. Yläkäyrällä, mutta kolme viikkoa sitten ultrattu ja vauva hieman keskikäyrän alapuolella. Äidilläni myös jokaisessa raskaudessa sf-mitta näyttänyt mitä sattuu. Esim. ekassa raskaudessa ennustettiin niukinnaukin kolmekiloista vauvaa. Tuloksena 4,2-kiloinen pötkäle.

Helmitoivo, 28+5
 
Yksi raskausdiabeetikko porukkaan lisää, heipähei :wave:

Ihan ensimmäiseksi komppailen nippatätiä ja sanon, että älkää sitä insuliinia oikeasti suotta pelätkö! Itselläni pääsi monta tuntia kestänyt parku kun sain soiton, että insuliinit aloitetaan... Nyt on tökätty insuliinia illalla melkein kahden viikon ajan ja eipä elämä siihen kaatunutkaan =) Ensimmäisenä iltana piti miehen pistää kun minulla teki pahaa (neulakammoa meinaa pukata), mutta pystyn laittamaan itsekin nyt. Ja ennen kaikkea se auttaa kenkkuileviin sokeriarvoihin!

Minä siis kävin sokerirasituksessa 29.4 (rv 26+6), paastoarvo oli 5,3 eli rajalla ja muut ok (1h 6,0 ja 2h 7,9). Seuraavana päivänä sain neuvolasta mukaani mittarin ja ohjeena seurata arvoja viikon. Ainoa arvo, joka oli muutaman kerran koholla oli paastoarvo. Viikon jälkeen eivät vielä halunneet lähettää tuloksia äitiyspolille, joten mittailin toisen viikon ja taas se paastoarvo heilahti 5,5-5,7 muutaman kerran... Loppuunsa mittailua jatkui seitsemän viikkoa ennen kun insuliinit aloitettiin.

Nyt siis käytössä pitkävaikutteinen insuliini, pistetään vain illalla ja toistaiseksi sitä menee 8 yksikköä. Huomenna pitää mennä taas äitiyspolille diabeteshoitajalle ja lääkäri ultraa samalla reissulla eli jotakin kokoarviota pitäisi saada. Edellisessä ultrassa painoksi arvioitiin 2246g (rv 33+2) ja lääkäri sanoi, että tarkoittaisi 3600 gramman syntymäpainoa.

Ainoa asia mikä tällä hetkellä kismittää on se, että homma ei edennyt nopeammin vaan kotimittailuja jatkettiin niin monta viikkoa. Jos olisin ollut viisaampi niin olisin vaatinut kahden viikon jälkeen pääsyä diabeteshoitajalle ja lääkärille.
Niin ja mittailuhan jatkuu edelleen eli voin kertoa, että sormissa on reikiä vähintäänkin riittävästi :D

Sf-mitta on ollut keskikäyrän yläpuolella koko raskauden ajan. Painoa on tullut tähän mennessä 17,5 kiloa eli aika paljon, mutta ensimmäisistä 5-6 kilosta syytän tupakoinnin lopettamisesta johtunutta mättöhimoa (tuli kuukaudessa).
 
moi kaikille! :)

tiituli: niinhän tuo on... pakko yrittää :( mutta koska liikunta ei onnistu niin aika epätoivoselta tuntuu, sillä mä en tosiaankaan syö liikaa... kalorimäärä jää aina liian pieneksi, ruoka-ajat on epäsäännölliset ja liikaa menee suklaata joskus, mutta muuten ei ihan "perinteiset laihdutusohjeet" taida toimia :( Harmittaa ja hirvee stressi kun en tiedä miten laihtuisin, se tuntuu niin mahdottomalta tehtävältä (koska fyysisten ongelmien lisäksi vihaan liikuntaa! jooo, valivali :D )

toistaiseksi on kotiarvot olleet hyvät. :)

Jatketaan rupattelua taas! :)

voikaa hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani 18+0
 
Minulla tässä raskaudessa rasituksessa oli paastoarvo laskimosta otettuna 5.7 ja labrahoitaja sanoi, että on aivan ok. Muita arvoja en tiedä ennen kuin seuraavalla neuvola käynnillä elokuun puolivälin jälk. Edellisessä raskaudessa oli paastoarvo 6.4 ja toisella kerralla 6.7, eikä siitä hötkytty enempää, koska silloin muut arvot ok:n rajoilla.
En itsekään viitsi noista arvoista hysteriaa tehdä, koska tiedän syöväni terveellisesti raskausaikoina. Jos menevät pahemmiksi, en voi niihin juuri vaikuttaa.
 
hupiaelämään: no onhan noi sun paastoarvot ihan tosi korkeat :eek: :eek: paaston raja on 5.3 ja 1h raja 10 ja 2h raja 8.6, johan on kumma jos et pääse seurantaan :eek: Ja voihan niitä tuloksia soitella neuvolasta tai labrasta, seuraavana päivänä ovat varmaan olleet valmiit.

www.kaypahoito.fi - Suositukset

Niihin arvoihin nimenomaan voi vaikuttaa omalla ruokavaliolla, ja "pelkkä terveellinen" ruokavalio ei välttämättä riitä. Raskausdiabeteksen hoitoon on ihan eri ruokavalio.
 
ritinhän mä niitä soitella, mutta käskettiin soittaa uudelleen ensi viikolla. Ei ollut aikaa katsoa silloin, kun soitin. heh.
Mä en usko niihin diabeettesruokavalioihin lainkaan. Mun mielestä ne ovat naurettavia. 1-tyypin diabeetteksessäkin ruokainsuliini otetaan juuri hiilareiden määrän mukaan. Miksi siis vetää posket lommoilla hiilareita. Ei kiitos.
Meillä suvussa paljon 2-tyypin diabeettestä ja kaikki mussutaa mm. leipää kuin viimeistä päivää ja arvot taivaissa.
Itse uskon tähän toisen puolen neuvoihin, että hiilarit mieluummin kasviksista kuin viljasta. On vaan niin vaikeaa irtaantua leivästä.:) Jälkiuunileivän hajukin on semmoinen, ettei sitä voi vastustaa.
 
Täällä kanssa uusi raskausdiabeettikko, tai ei niin uusi mut, ketjussa uusi.

Meillä on neljäs lapsi tulossa, toisen kanssa rd hoitu ruokavaliolla, kolmannen kanssa oli iltainsuliinit käytössä ja tämän kanssa kävin rasituksessa tällä viikolla. Nyt alotan taas kotimittaukset ja jossain vaiheessa tulee varmaan taas insuliinit käyttöön. Ylipainoa on reilusti mut ainakin tässä vaiheessa paino on -4kg plussaamisesta laskettuna.
Arvot oli tällä kertaa 6.1., 11.2 ja 9.8.

hupiaelämään oon ihan samaa mieltä sun kanssa siitä että noi suositukset on aika naurettavia. Leipää pitäsi ohjeen mukaan kiskoa joku 6-8 palaa päivässä ja sen päälle vielä syödä riisiä tai perunaa. En mä usko et täys karppauskaan on se terveellisin vaihtoehto rd:n hoidossa mut ei niitä hiilareita tosiaan kannata molemmin käsin kiskoa suuhun.

Fantaihana 15+2
 
Itse en ole täyskarppauksen puolella, mutta kyllä leipä on ensimmäinen josta eroon tulisi pyrkiä. Itse en voisi kuvitellakaan, että hirveen kauan kestäisin ilman perunaa, pastaa tms. ruokailun yhteydessä. Tosin hieman on mietittävä, minkä verran niitä vetää.
Minun systeri on 1-tyypin omaava ja se vetää mm. pastaa ison lautasellisen kerrallaan. Puolustus sen jälkeen, että ottaa sitten insuliinia enemmän.:) 1-tyyppi on kyllä aivan eri asia kuin 2-tyyppi tai rd, mutta hiilarin vetäminen on kamalaa.:)
Meillä on suku edustettuna siis 1-tyypillä sekä monilla 2-tyypillä. 2-tyyppiä on runsaasti!
 
Täällä myös uusi ilmoittautuu:wave: Mukavaa että tämäkin ketju on alkanut taas elpyä.

Mulla siis 5. raskaus nyt meneillään viikoilla 26+6 (Oikeat viikot taitaa mennä viikon edellä, mutta varmistus tulee seuraavalla äitipolikäynnillä) Aikaisemmat vauvat olleet 4100g 53cm, 3770g 51cm, 4150g 52,5cm ja 4300g 54cm. Itse olen normaalipainoinen mitoilla 157cm ja 50kg. Että mistähän nää mun vauvat saaneet kokonsa?:D Aikaisemmin ei ole todettu raskausdiabetestä, vaikka sokerirasituksissa olen raskausaikoina useamman kerran käynyt. Nyt siis 5. todettiin jo viikoilla 14 rd. Ja paasto huiteli jossain ihan pilvissä silloin.

Diaknoosin jälkeen sain mittarit kotiin ja käskyn alkaa mittaamaan. Kävin tätä ketjua lukemassa ja mä muutes vedin ihan tajuttoman tiukalla linjalla. Lähes kaikki hiilihydratit ja rasvat pois! Joo vaikutti arvoihin, mutta ei ne 3 alkavat arvot olleet kyllä ihan normaaleja. Lähtöpaino oli normaali ja alussa ei juuri kiloja tullut ollenkaan. Mutta olokin oli kyllä ihan mielettömän heikko. Mä sain käskyn lisätä hyviä rasvoja ja pitkäkestosia hiilihydraatteja ja johan olo koheni heti. Että en todellakaan usko tuollasen liian tiukan dieetin olevan hyväksi!

Nyt toisessa rasituksessa 24 viikoilla arvot oli huomattavasti paremmat. 1h:n arvo oli hieman koholla. Ja huomaan että aaamulla joudun syömään tuon aamupalan maltillisesti. Ei syön sen kahdessa erässä, enkä hotki kerralla isompaa annosta. Näin arvot ei nouse niin korkeiksi minulla. Sitten loppupäivänä kestänkin paremmin jo hedelmiä ja muuta ruokaa. Täysviljat menee koko ajan. Mä en jättäis niitä pois. Jos ne alkavat nostamaan liikaa, niin silloin otan kyllä mieluusti sen insullinin käyttöön. En mä todellakaan rupea lasta näännyttämään.

Muutoinkaan en usko että tästä vauvasta tulee pientä. En ole ikinä raskausaikoina syönyt herkkuja juuri ollenkaan. Aina olen noudattanut suhteellisen tiukkaa ruokavaliota. Jos mä syön huonosti/niukasti, niin se vauva ottaa sen minusta. Ja se taas ei ole mun mielestä hyvä. Mun mielestä vaikutus olisi silloin sama kun laihduttaisin raskausaikana. Ja vauvallehan ei ole hyväksi ne ketoaineet joita siinä tulee. Joo vauva voi olla silloin pieni, mutta..

Mulla tosiaan tuo suhteellisen normaali ruokavalio tehoaa. Joten toivotaan että tällä päästään mahdollisimman pitkälle tai jopa loppuun asti. Viime kerralla juuri keskusteltiin neuvolassa ja todettiin että taitaa tämäkin raskaus päättyä käynnistykseen. Se onkin nyt minulla se pahin pelko. Viime synnytys käynnistettiin ja kokemus oli aivan kauhea! No nyt menen sitten nuiden äitipolin rd-seurantojen lisäksi vielä pelkopolille.
 
Tää RD masentaa mua aika pahasti :( En uskalla syödä juuri mitään, vaikkei arvoissa ole tullut kuin vasta yksi ylitys... Paino ei ole noussut vielä yhtään (20+ viikkoa) ja pelkään pitäväni taas lasta nälässä... Esikoinen painoi 3005g syntyessään ja oli langanlaiha.

Tämä diagnoosi ja ylipaino saa jotenkin mielen tosi matalalle. Olen niin masentunut tuosta ylipainosta jo pelkästään ja sitten sitä kyylätään nyt vielä enemmän. Saan kehuja äippäpolilla ja neuvolassa kun paino ei ole noussut, äippäpolilla kommentoitiin mun syömisiä vaikkei kysytty että paljonko syön, miksi olen ylipainoinen jne. Oletetaan vain että olen joku pullahiiri ja karkkirotta koska olen läski. :( En ikinä syö 1800kcal päivässä! Ja nyt oletettiin että mun vetämätön olo johtuu siitä kun kroppa joutuukin tottumaan noin "pieneen kalorimäärään". :mad: Valitin selkäkipua ja sitä etten voi liikkua ja kuinka paljon se mua masentaa, ja siihenkin sanottiin, että liikuntaa vain, ettei sokerit vaan nousis! Kai mä nyt liikkuisin jos pystyisin :(

Ottaa niin päähän tää nykyajan systeemi, että paino on paljon pahempi asia kuin esim. tupakointi raskausaikana! Meidän tutulle sanottiin neuvolassa että saa jatkaa tupakointia raskauden aikana, koska silloin ei paino noussut! Kelatkaa! :mad: Sairas sairas maailma! (jossa laihuus on kaikki kaikessa...)

Sori tää avautuminen.. Pakko vähän purkaa fiiliksiä jonnekin. : /
 
tömpsis!
Pakko kommentoida, vaikka en nyt ehkä kuulukaan rd porukkaan, koska arvot on raja-arvoja.:)
Kaikille paino on punainen vaate. Sillä ei ole merkitystä mitä syö tai miten muuten elää, kunhan ei ole läski. Tupakka, alkoholi ja huono ravitsemus pitäisi olla se paha asia, mutta näin se ei mene. Terveellisellä ravinnolla ei yksistään laihdu vaan ravinnon vähentäminen. Raskausaikana tulee ravintoa saada sekä äiti että vauva. Älä nyt laihduta, mutta katso mitä syöt. Liikuntapoliisit kuvittelevat, että kaikki voivat liikkua raskauden koko ajan. Esim. minulla jalat pistää vastaan. Lonkasta alaspäin on jatkuvasti kipeenä ja särkee, kun olen raskaana. Treenasin tähän asti, mutta enää en kykene. HUOM sama ongelma oli ensimmäisessä raskaudessa, jolloin olin vielä hoikka. Eli ei johdu läskeistä. Mutta tätähän ei usko kukaan....
Unohda kaikki negatiiviset kommentit, koska niistä tulee vain paha mieli. Älä syö sontaa, mutta älä myöskään nälkiinnytä itseäsi. Kun itse tiedät syöväsi ok, anna muiden ajatella mitä haluavat.
 
  • Tykkää
Reactions: petite
Tömpsis: Ei oo tosiaan kivaa tommonen ihannointi että hyvä kun ei oo tullu painoa lisää. Kuitenkin kun puhutaan että raskaana ei sais laihduttaa niin mitä se sit on jos paino ei nouse? Mun mielestä laihtumista. Itellä oli painoindeksi 28 ennen kuin tulin raskaaks ja nyt oon 32 rv:lla ja painoa tullu alusta vain 5,5 kg. Tullu myös semmonen tunne että vaikkei ois noussu yhtään niin olis hyvä. Mut kyllä mä oon syöny ihan normaalisti enkä oo nälkää nähny eikä kannata millään nälkäkuurilla ollakaan raskaana! Painoo tulee sen verran mikä on tullakseen. :hug:
 
  • Tykkää
Reactions: petite
Hei,

Nostelen hieman tätä pinoa kun meitä taitaa kuitenkin olla aika monta, jotka saman asian kanssa kamppailevat.

Itse tuonne joulukuisten pinoon kirjoittelinkin korkeista aamu-arvoista (sekä paasto että aamupalan jälkeinen). Parhaimmillaan (tai no pahimmillaan) ovat yli 10...

Laitoin synnärille excel-seurannan ja soittelin vielä tänään perään ja sieltä lohduttelivat että on kuulemma aika yleistä että aamuarvot pomsahtelevat.

Neuvoksi antoivat seuraavaa:
1. 12 tunnin paasto on liian pitkä raskausaikana. Kehossa on jotain sokereita, jotka alkavat sitten itse jotenkin laukeamaan jos paasto on liian pitkä, joten noin 10 h olisi parempi. Itse olen pitänyt tosi tiukasti kiinni tosta 12 tunnista, joten toivon että tämä auttaisi niihin aamuarvoihin. Jos 10h ei toimi, ajattelin kokeilla 8h...minusta tulee siis yösyöppö :)

2. Aamupalaksi sovittiin että kokeilen munakasta tai rahkaa. Ainut haaste on vaan että miten saan rahkan alas ilman mitään sokeripitoista hilloa/hunajaa yms. No siihen varmaan tottuu.

Viikon päästä laitan sitten arvot uudestaan niin katsellaan selvitäänkö ilman insuliinejä..

Mitä te muutte syötte aamuisin?

Maikkis :)
 

Yhteistyössä