raskausajan diabetes-diagnoosin saaneet

Hei!

Olisiko täällä muita raskausdiabetes-diagnoosin saaneita odottajia?

Sain muutama päivä sitten kyseisen diagnoosin rv 16+4 arvoilla 5,1 (paasto), 10,6 (1h) ja 10,4 (2h). Olen 168cm pitkä ja painoin n 65kg raskaaksi tullessa eli painoindeksi oli ihan ok. Kaksi edellistä lasta olivat syntyessään 48cm/3100g ja 49cm/3160g, heidän odotusaikanaan en päässyt sokerirasitukseen. Tämä tulos tulikin yllätyksenä kun kuvittelin kaiken olevan ok. Taustalla mulla on PCO joka huomattiin jo ennen ensimmäistä raskautta ja jokainen lapsista on saanut alkunsa clomifen-hoidolla.

Nyt sain kotiin verensokerimittarin ja tähän mennessä kaikki arvot ovat olleet ihan normaaleja, onkohan mahdollista että näin olisi koko raskauden vai paheneeko tämä aina välttämättä. Syönmuuten ihan terveellisesti, mutta aiemmin suklaata meni jonkun verran ja korvasin sillä esim välipaloja.
 
Mulla sama tilanne eli diagnoosin sain arvoilla 4,8 /10,4/7,5. Nyt kotona mittailessa arvot aivan loistavat. Mulla myös pco ja suvussa paljon 2.tyypin diabetesta. Painoindeksi oli 26 raskauden alussa. Pääsi nousemaan yli 25 kesäloman aikana :ashamed: Nyt mittailen tuloksia vielä pari viikkoa ja ilmoittelen sitten niistä neuvolaan. Joutuukohan mittailua tekemään koko ajan, vaikka arvot olleet nyt hyvät?

Tatja ja pikkuinen 16+0
 
Viimeksi muokattu:
kinuski90: Luulisin, että ainakin pääset nyt alussa sinne sokerirasitukseen, jos vain pyydät. Mäkin pääsin vaikkei tosiaan oo aiemmissa raskauksissa edes tutkittu koko asiaa. Muistaakseni ennen rv 17 pitäis mennä ja jos se rasitus on ok, uusitaan sitten rv 26 maissa.

Tatja: Käsittääkseni mittailua ei joudu tekemään enää päivittäin jos arvot on hyvät, mulle ainakin sanottiin et ekaks viikon ajan ja käsitin että jos nyt kaikki ok niin jatkossa kerran/pari viikossa enintään ellei sit joku arvoista oo koholla. Mäkään en haluais loppuraskautta mittailla, vaikka toisaalta on ollut mielenkiintoista nähdä tuloksia joten varmasti ainakin kerran viikossa tuun itse noita arvoja kontrolloimaan vaikka kaikki oliskin ok.

Mulla on nää kotimittausarvot olleet pari päivää mittailtuani niin et ennen ruokaa 3,9-5,2 ja ruoan jälkeen 4,3-7,3 (korkeimmat arvot ruoan jälkeen ovat aamupalan jälkeen tai iltaherkuttelun jälkeen). Millaisia arvoja teillä? Niin ja huvikseni oon kahdesti mitannut samalla kertaa kahdesta eri sormesta niin arvot on heittäneet max 0,4 et ei nää niin tarkkoja ole kuitenkaan.
 
Moikka!

Sain ekassa raskaudessa loppuajasta (olikohan vk 32...?) rd-diagnoosin. Pissatestissä oli sokeria, ja laittoivat sokerirasitukseen. Paastoarvo oli just yli sallitun, muut arvot ok. Verensokeria seurailtiin neuvolakäynneillä ja ruokavalio-ohjeet sain myös. Tosin söin jo valmiiksi ohjeiden mukaan. Loppuraskaus meni ilman testihälyjä, mutta vauva oli 53cm/4520g. Vauvelin verensokeri myös laski eka iltana muistaakseni 1.9 ja vietiin yön yli seurantaan. Niin, ja painoindeksi oli raskauden alussa 20, painoa kertyi raskauden aikaan n.12kg.

Kaksi seuraavaa raskautta meni normaalisti, vauvat oli 51cm/3200g ja 54cm/4085g. Molemmissa raskauksissa kävin kahdesti sokerirasituksessa, rv 16 ja 26 muistaakseni. Nyt mennään neljättä raskautta viikolla 11, enkä ole varma käynkö tässäkin raskaudessa automaattisesti sokerirasituksessa. Neuvolassa ei ole vielä ollut puhetta. Eli kinuski90, aiempi rd ei automaattisesti tarkoita, että se on seuraavissakin raskauksissa riesana :)
 
Miuku Nyt mun pitää mittailla 3 päivänä viikossa arvoja eli ei kauheen paha.
Mulla arvot ovat olet ennen ateriaa 3,9-5,4 ja tunnin päästä ateriasta 5,7-7,4. Oon kans mittaillu vasta kahtena päivänä. Tuo 5,4 ennen ateriaa tuli siten, että aterioiden välillä herkuttelin karkeilla. Mulla kans näyttää siltä, että aamupalan jälkeen ois korkeimmat arvot. Kaikki kuitenkin onneksi alle tavoitearvojen.
 
Cherrie: Mulla taas ei oo virtsatestissä ollut koskaan sokeria mut niin vaan tuli tämä diagnoosi. Hyvä ettei sulla oo ollut raskausdiabetesta kuin yhdessä raskaudessa, toivottavasti ei tule tässäkään.

Tatja: Aika samanlaisia arvoja meillä siis ollut, mullakin tuo herkutteleu näköjään vaikuttaa, mut onneksi arvot tosiaan meillä molemmilla ihan suositusten mukaiset. Pitää vaan toivoa, etteivät nouse raskauden edetessä liikaa. Mä oon suklaan jättänyt lähes kokonaan pois vaikken oo mitannutkaan nostaako se arvoja miten paljon. Onneks kaakao osittain lievittää suklaanhimoa :)

Mulla on keskiviikkona neuvola niin sit saa varmaan tietää tarvitseeko säännöllisiä mittauksia jatkaa, tuskin jos arvot annettujen sisällä. Mut varmaan joku päivä viikossa pitää kontrolloida jatkossakin, luulisin. Miten te muuten ootte mitanneet nuo aamun ekat arvot kun ainakin mulla siihen tulee vaan 8-9h paastojakso kun syön niin myöhään illalla vielä jotain?
 
Täällä kärähdettiin torstaina sokerirasituksessa - mulla ensimmäinen raskaus eikä siis mikään muu viittaa raskausdiabetekseen kuin nuo arvot, joista siis kaikki olivat koholla. Huomenna käyn hakemassa vasta nuo mittausvälineet ja toivon todella, että omat mittaukset ovat kunnossa. Ennen tuota sokerirasitusta oon kärsiny toista kuukautta pahasta ummetuksesta - ruoansulatus on ollut todella, todella hidasta verrattuna aiempaan (normaalisti 1-3krt/pvä kakkosasia, nykyään hyvässä lykyssä 1-2krt/vko). Siitä seurauksena lisäksi oireilevat peräpukamat ja närästyksen paheneminen. Ugh.

Itteeni huolettaa noiden mittausten kanssa se, että työni vuoksi mulla on todella epäsäännölliset ruokailuajat aina enkä pysty aamuisin syömään mitään - syön päivässä yhden lämpimän aterian illalla. Päivän aikana syön yleensä leipää ja jogurttia/hedelmiä - jos ehdin. Ainoastaan siis viikonloppuisin syön normaalisti - aamupalaa en silloinkaan, mutta brunssin sen sijasta. Ruokavalioon ei terveydenhoitaja oikein löytänyt mitään puututtavaa, kun paino on noussut alkuraskaudesta 3,7kg (nyt viikoilla 26+3) eli siinä ei nyt paljoa parannettavaa ole. Toki entuudestaan on painoa ihan riittävästi, BMI 30. Aikuisiällä en ole koskaan ollut normaalipainon rajoissa, parhaillaankin BMI on ollut 26. Siihen jos tämän raskauden jälkeen pääsisi niin olisin onnellinen.
Ylipaino on siis ainoa riskitekijä mulla tuon raskausdiabeteksen kanssa ollut, muuten raskauden aikana ei ole ollut mitään merkkejä aiheesta - nuo veriarvot ainoastaan.
Stressiähän tää aiheuttaa, koen voimakasta piikkikammoa ja erityisesti verikokeet ahdistavat. Hyvähän se on, että seurataan ja erityisesti lasta ajatellen parasta olla varma. Saispa vain itsensä nyt jotenkin tsempattua kestämään kaikki verensokerimittaukset ja sellaiset kunnolla. :)

Ilmeisesti aiemmin todettu rd riittää siihen, että seuraavan raskauden aikana "joutuu" sokerirasitukseen jo alkuraskauden aikana ja oli tulos mikä tahansa niin uusivat sen vielä viikoilla 24-28. Ainakin tällainen käytäntö täälläpäin on.
Hyvä, että tarkkaillaan, mutta nyt olen itse nähnyt punaista, kun media on jauhanut omaa soopaansa raskausdiabetekseen sairastuneista odottavista äideistä - kuulemma on ihan oma vika, kun sallii itsensä syödä mitä sattuu jnejne. Tämä siis on leimattu itseaiheutetuksi. Sitä en ainakaan omalta osaltani allekirjoita, koska olen tarkoituksella pyrkinyt syömään terveellisemmin kuin vuosiin ihan itseäni ja lasta ajatellen eikä näemmä sekään auttanut. Moni tuttava on kokenut hoitohenkilökunnan asenteenkin juuri tuollaisena, että on itse aiheutettu koko homma... :( Toivon, ettei omat kokemukset mene siihen kategoriaan - se jää nähtäväksi, kun äippäpolille ekan kerran tän asian tiimoilta joutuu.

Tsemityksiä kaikille mittaajille!
 
Hei!
Minulla on yhdeksän raskautta takana ja neljä kertaa on ollut rd. Ei peräkkäisissä raskauksissa vaan välissä on ollut myös "normaaliraskauksia". Joka raskaudessa sokerirasitus on kuitenkin tehty, koska ensimmäinen kärähdys tapahtui 15v sitten toisessa raskaudessa.

Verensokerin mittailuja valitettavasti joutuu tekemään loppuun asti, koska tilanne ei välttämättä pysy vakaana. Yleensä sokerinsieto heikkenee puolivälin jälkeen ja siitä eteenpäin. Eli ei enää pysty syömään samalla tavalla kuin alkuun.

Tuorein rd-raskauteni päättyi kaksi viikkoa sitten pienen pojan syntymään (3172g ja 48cm). Eli hyvin olin saanut verensokerit pysymään melko normaalilla tasolla. Bmi minulla koholla n. 29 ja raskauden aikana ei tullut yhtään lisäkiloa, paino putosi koko raskauden aikana 5kg. Aika tiukkaa diettiä se vaati, eli hiilihydraattien laskemista ja verensokerien mittailuja. Sitä mittaamista ei kyllä kannata pelätä. Se kotikäytössä oleva piikki on todella pieni ja tarvittava verimäärä vähäinen.

Toki rd-diagnoosi vaatii tietynlaista elämänmuutosta ja huomion kiinnittämistä siihen mitä ja milloin suuhunsa laittaa. Esim. hedelmissä on rajoitukset, koska ne sisältää runsaasti hedelmäsokeria, joka nostaa verensokeria. Aamut kannattaa aloittaa varovaisesti, koska aamuisin insuliinin eritys on nukuksissa. Minulla oli tapana juoda ensin kuppi kahvia, ja vasta 1-1,5h kuluttua syödä leipä tai jukurtti.

Nyt kun raskaus ja synnytys on onnellisesti takana päin, toivon, että ruokavalion muutos jäisi tavaksi loppuelämäksi. Tavoitteena olisi normaalipainon saavuttaminen.
 
MrsR: Sullakin on varmasti mahdollista, että mittaustulokset on kuitenkin kotioloissa normaaleja, mullakin on vaikka rasituksessa 2 arvoa kolmesta oli koholla. Hankalaa tosiaan tuo jos työn takia syöminen ei ole niin säännöllistä, itselläkin tuosta kokemusta. Mulla ei sokerirasituskoetta enää uusita, koska tulos oli rv 16 poikkeava eli siinä tapauksessa ei tarvitse sunkaan mennä toista kertaa jos tulevaisuudessa sama tilanne uudessa raskaudessa.

Scala: Ihana kuulla, että sulla on ollut myös "normaaleja" raskauksia eli ilman rd diagnoosia. Mä en tosiaan aiemmista raskauksista tiedä onko tätä ollut kun arvoja ei oo mittailtu. Tosi hyvin olit saanut pidettyä ruokavalion tasapainossa kun sait noinkin pikkuisen vauvan. Meillä muuten esikoisella lähes samat syntymämitat eli 3160 ja 48cm :)

Sitten omia kuulumisia. Tänään olin siellä äitiysneuvolassa rv 17+6 ja näytin vajaan viikon kotimittaustulokset, joita olin tunnollisesti mittaillut sen 8 krt/päivä. Arvot olivat normaaleja ja sain ohjeistuksen että jatkossa riittää aamuarvon mittaus 2krt/vko ja sitten kerran kahdessa viikossa pitäisi mittailla koko päivän arvot. Lisäksi laitettiin lähete sille diabeteshoitajalle joka ottaa yhteyttä mahdollisimman pian.

Oma paino on tippunut 2kg raskauden alusta eli nyt mun mitat 168cm ja 63,5kg ja verenpaine 114/77. Hb sitten olikin tippunut alun 124 arvosta aika paljon eli on nyt 109 ja obsidanit on siis otettava mukaan päivittäin niinkuin aiemmissakin raskauksissa puolivälin maissa. Vauvan sydänäänet kuului hyvin ja liikkeet myös vaikken niitä vielä kunnolla itse tunne. Rakenneultraan enää kaksi viikkoa joten sitä jännittämään seuraavaksi.
 
Täällä myös raskausdiabeetikko. Ihanaa, että löysin kohtalotovereita.

Minulla toinen raskaus ja toinen raskausdiabetes. Molemmat vanhempani sairastavat 2. tyypin diabetesta, kuten myös monet muut isän puoleni sukulaiset.

Seurailin heti raskauden alusta lähtien sokereita ja sain pitkävaikutteisen insuliinin jo viikolla 8+. Viime viikolla aloitettiin ateriainsuliinit, kun sokerit eivät pysyneet koossa pitkävaikutteisella.

Paino on pudonnut ensimmäisestä neuvolakäynnistä 4,5kg. Painoindeksi tosin 35. Paino ei ole laskenut niinkään pahan olon takia vaan siksi, etten ole uskaltanut syödä korkeiden verensokereiden pelossa. Jospa tilanne nyt ateriainsuliinien myötä helpottaisi.

Tällä hetkellä pistän Protaphanea (pitkävaikutteista) aamuisin 14 yksikköä ja iltaisin 16 yksikköä. Aterioille olen aloitellut annostukselle 0.5ky/10g hiilihydraatteja.

Hannika + Pikkukakkonen 14+3
 
Täälläpä on hiljaista.

Täällä myös raskausdiabeetikko. Ihanaa, että on kohtalotovereita.

Minulla siis toinen raskaus ja toinen raskausdiabetes. Molempien vanhempieni suvussa on sairastettu 2. tyypin diabetesta, kuten myös on paljon ylipainoisia.

Seurailin jo ennen raskautta välillä omia arvojani ja ne pysyivät hyvinä. Kuitenkin vkoilla 11+6 kävin sokerirasituksessa ja kaikki arvot olivat pielessä.
Heti aloitin ns. ruokavalion muutoksen, ruokapäiväkirjan kirjoittamisen ja mittaan sokereita sen 5krt/pv.

Sanottakoon vielä, että esikoiseni oli syntyessään 3315g ja 50cm pitkä eli ei tosiaan ollut mikään 4,5kg jötkö!


Epa ja Bingo 12+6
 
Heippis vaan!
Täällä ollaan oltu hyvillä mielin jo pitkään, ainoat poikkeavat arvot olivat siinä rasituksessa, kuten alunperinkin epäilin. :) minultahan otettiin varmuuden vuoksi pitkäaikaissokerikin labraverinäytteellä ja se oli 4,8 (terve ihminen antaa yleensä arvon välillä 4,0-6,0) eli sekin puolti kovasti tuota rasituksen "väärää" tulosta. :)
Viime perjantaina kävin polilla painoarviossa ja silloin rv36+1 oli tuo vaavin paino 2820g eli keskikäyrällä niin kuin on sf-mittakin.
Pissat on olleet koko ajan puhtaita ja tästä on keskusteltu kätilön ja terkan kanssa, että olen se poikkeus näemmä, joka vahvistaa säännön. Mun ruokavalioon ei tehty muutoksia, kun se ei ollut tarpeen ja kaikki on siis kunnossa. Hyvähän se on, että tulee seurailtua näitä arvoja, mutta motivaatio siihen on aika hukassa, kun kaikki arvot näyttää normaalia niin tuntuu pöhlöltä mittailla. Onneksi ei tarvitse enää kuin kerran viikkoon katsoa. :)

Onneksi tässä ollaan jo loppusuoralla. :)

Tsemppiä jatkoon kaikille!

MrsR ja EePee 36+5 (puolenyön yli kun jo ollaan)
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Heipä hei!

Täällä poikkevasta arvosta sokerirasituksessa kärähtänyt, rv 22:sta aloitteleva kolmekymppinen kirjoittelee. Odotan ensimmäistäni ja BMI ennen raskautta 23, isän puolen suvussa diabetesta. Olin sokerirasituskokeessa jo rv 16:lla, mutta sain vasta tänään tietää poikkeavasta arvosta. Neuvolasta joku toinen hoitaja lähetti tulokset ja olikin virheellisesti ilmoittanut minulle, että arvot ovat kunnossa, vaikka 2 h arvo olikin poikkeava.

Arvoni sokerirasituksessa olivat siis paasto-arvo 5,1, 1 h 8,0 ja 2 h 8,7. Viimeksi mainittu on siis yli sallitun. Vaikka poikkeama on pieni, niin silti alkaa kotimittaus 6 päivän ajan ja ruokavalio menee remonttiin. Myönnän, olen nautiskelija, syön välillä karkkia ja tykkään pastasta ym. hiilarimössöstä. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin vähän hirvittää tuo ruokavaliomuutos. Kuten sanottua, olen nautiskelija ja itsekuriton ihminen, joten muutos tuntuu suorastaan masentavalta. Tiedän, ettei kaikesta tarvitse luopua, eikä se ole mikään ongelma, koska kyse on lapsen terveydestä, ja omastakin. Mutta taas yksi huolen aihe lisää, puuh.

Ehkä tästä "alkujärkytyksestä" toivuttuani näen asian valoisat puolet. Muut täällä tuntuvat ottavan tämän paljon reippaammin, joten jakakaapa sitä reippautta vähän tällekin höpsölle :) Tiedän, että tämä on pikkujuttu ja paljon paljon pahemminkin voisi olla. Olen kokenut omaan terveyteeni liittyviä huomattavasti isompia ongelmia ennenkin, joten minun ei todellakaan pitäisi yhdestä sokeri-arvosta masentua. Ja niinpä vaan mieltä vetää jos ei mustaksi, niin harmaan puoleiseksi.

Arizona 21+0
 
Arizona Otat nyt ihan rennosti! Nuo sun arvot on tosi hyvä loppujen lopuksi. Ja kotimittauksilla ja ruokapäiväkirjalla pääset hyvin perille muutenkin. Tsemppiä! :)

Omia neuvola kuulumisia:
Rv 13+1
Paino -400g
Sokerirasitus tulokset: paasto 5,8, 1h 10,1 ja 2h 6,6
eli ei ne nyt niin huonot ollut kun luulin. (täti myös oli vähän liioitellut puhelimessa :D )
Lähete kuitenkin diabeteshoitajalle ja ä-polille. Siellä päätetään jatkot.

Koska kotimittaukset on sujuneet suht hyvin, sain luvan mitata esim. joka toinen päivä, mutta kaikki ateriat.

Epa
 
Heips! Aloitinkin tuolla jo toisen ketjun, kun en löytäny tätä. Tarkistin just nuo omat arvot sokerirasituksessa viikolla 24 eli 5,9 12,6 ja 12,1 oli nuo meikäläisen ylitykset eli kaikki paukku kirkkaasti yli. Nyt ollaankin sitten tosiaan insuliinilla (sekä pitkä että lyhyt) ja ruokavaliota noudatan tottakai myös. Vauva on myös ultrattu ja todettu jo makrosomiseksi. Kotimittauksissa ylityksiä lähes aina paastoarvossa ja aamun ekassa arvossa. Jonkun verran ylityksiä myös muissa arvoissa. Ja sokerirasituksen jälkeen ei ole paino muuttunut.

Toivottavasti ei muilla jouduta tähän kaikkeen turvautumaan. Oikeesti olis paljon mukavampi olla ruokavaliolla. Mutta ei sitä liian tiukasta ruokavaliostakaan ole kun haittaa ja murhetta!

Nippa ja Paavo 33+4
 
Ruokavaliosta: joo Epa_88 eli kun raskausdiabetes todettiin, sain ohjeeksi neuvolasta syödä ihan normaalia ruokaa, niinkun ne diabetesliiton ohjeet on. Nopeesti huomasin, että

-Aamupalaksi ei voinut syödä mitään muuta kun proteiinia tai rasvaa (ei esim salaattia voinut) esim. aamuarvo kahden hapankorppupalan jälkeen oli kerran päälle 13
-Perunaa, pastaa tai leipää ei voinut syödä, iltapalana pystyi syömään veteen tehtyä puuroa minimaalisen annoksen tai pikkuruisen palan jotain täysjyvä-ruisleipää
-Rasva ja proteiini ei nostaneet arvoja, mutta saivat aikaan tosi pahan olon
-Juustot nosti aamuarvoja, eli aamupala ei voinut sisältää minkäänlaisia maitotuotteita
-maito aamukahvissa paukutti sokerit yli
-Hedelmät ehdoton ei, omenan pystyi syömään illalla
-Mikään tekemäni muutos ei muuttanu aamun paastoarvoa, joka oli jatkuvasti yli kuus
-Ateriavälit kannattaa pitää suht lyhyinä
-Ruoan lisäksi ei voinut syldä leipää tai juoda maitoa

Eli kun olin jonkun aikaa kokeillu, päivän ruokavaliosta oli muodostunu suunnilleen tällanen:
Aamupala: Kaksi keitettyä munaa ja helvetisti vettä kun oli munista niin paha olo
Lounas: Lihaa/kanaa/kalaa ja kasviksia
Välipala: salaattia, jossa jotain juustoa (mozzarellaa, raejuustoa...)
Päivällinen: Ruokaa jossa ei ole viljoja. Ohrasuurimot käy pienissä määrin, ne ei nosta sokereita ja ovat aika hyviä. Pavut ja linssit ei myöskään pienissä määrin enää päivällisellä nosta.
Iltapala: Pieni pala leipää tai jogurttia jossa leseitä (kuituja pitäis saada tällasella ruokavaliolla kuitenkin, ei mahdollista)

Nyt on siis insuliinit, iltaisin laitan pitkävaikutteista, koska miulla on aamuarvot aina olleet pielessä ja aamupalalla laitan kymmenen yksikköä (sietää yhden normaalikokoisen palan ruisleipää ja aamukahvin maidon), muille aterioille ei vielä oikein ole tatsia ja rutiinia, ihan kun tässä olis hirveesti enään aikaa opetella :D

Niin ja vauvan kokoarvio oli viikolla 32+4 2700 g. Tiiän että nuo voi heittää paljonkin, mutta meillä tää oli kolmas painoarvio, ja kaikissa on ollu selvästi ylimmän kasvukäyrän yläpuolella. Nyt huomenna on jälleen ultra, toivon että vauvan koko katsotaan siellä taas.

Nippa ja paavo 33+5
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tsempeistä!! Kotimittailujen perusteella olen nyt saanut vain hyviä arvoja, paastoarvot 4.0-4.2, ja korkein 1h aterian jälkeisarvo 7.3, jolloin välipalalla sämpylää, kinkkua ja omena. Päätin kokeilla myös kunnon leivosta, että millaiset huippulukemat sillä saa. Eli söin keskikokoisen leivoksen ja teetä hunajatipan kera -> tunnin päästä verensokeri oli vain 6.2.! Ja tuota syöntiä ennen mittasin myös, 5.5. Sain siis omenalla ja sämpylöillä korkeamman, hmmm.

Eli näiden perusteella näyttäisi siltä, ettei nyt ainakaan mitään vakavaa raskausajan diabetestä ole. Mutta terveellisesti aion silti jatkossakin syödä ja mittailut tehdä. Eihän se sokeri kenellekään ole hyväksi, ja mulle erityisesti tuli ihan tarpeeseen pikkuherättely ja sokerin syömiseen "puuttuminen". Ehkä tästä sokerihiirestä kuoriutuu vielä ihan kelpo tapaus :)

Tsempit kaikille tämän asian kanssa tutuiksi tulleille, erityisesti insuliinin kanssa!
 
Diagnoosi tuli sokerirasituksen jälkeen rv 26, keskimmäinen arvo oli 10.6. Suvussa ei ole yhtään diabeetikkoa, bmi ennen raskautta 19 ja painonnousu raskauden aikana tähän mennessä 8kg ja viikkoja on nyt 34.

Neuvolan anti oli kasa lappusia, mittari käteen ja pelottelua vauvan koosta, "ei välttämättä mahdu ulos" -juttuja. Paljonko ylityksiä saa olla (3 mittauspäivää viikossa, 5 mittausta pvässä)? Mulla olisi ylityksiä koko ajan, jos en olisi kitudieetillä.

Leipää ei voi ottaa aterian yhteydessä, lämpimällä ruualla (pieni annos) no problem. Mitään jälkkäriä tai herkkua ei voi ottaa yhtään koskaan. Saamieni ruokavalio-ohjeiden mukaan jälkiruokakiisselit tai pikkupullat olisi ok ja voisi syödä suunnilleen miljoona palaa leipää päivässä, jep jep :rolleyes:. Aamupalapuuro nostaa sokereita, ohjeen mukainen 2,5dl puuroa ei ole mahdollinen ilman ylitystä, joten syön 1dl . En todellakaan voi siis niitä ohjeita noudattaa.

Rahka-raejuusto-linjalla menen aika pitkälti ja olen ollut nälkäinen, paino ei ole noussut kuukauteen ja tunnen olevani ihme karppi-kitudieetillä. Vaikuttaa aika paljon mielialaan tällainen syömisen kyttäys. Mulla iskee aikamoinen masis, kun syön mahani täyteen normiruokia ja mittaustulos on silti 8.3.

Tällä viikolla neuvolan terkka katsoi kirjaamiani lukuja, mutta ei sanonut niistä mitään. Yritin kysellä, mutta hän ei selvästikään tiennyt raskausdiabeteksesta eikä osannut vastata. Mulla on aamun paastoarvot 3.8 - 4.8, ei ilmeisesti saisi mennä 4 alle? Entä millä selittyy se, että joskus on olleet arvot ennen ateriaa 5.7 ja tunti aterian jälkeen 4.8? Tuolla kerralla toistin mittauksen koska epäilin virhettä, mutta toinenkin mittaus antoi 4.6. Miten on mahdollista, että sokerit oli LASKENEET lämpimän ruuan syömisen jälkeen alemmas kuin mitä ne oli ennen ateriaa suht tyhjällä mahalla?

Anteeksi hirveä romaani, mutta tietoa on saanut tosi niukasti ja tuntuu että on yksin jäänyt kitudieettailemaan ja neuvolan anti ollut vain pelottelu ja syyllistäminen.
 
Viimeksi muokattu:
Niittyvilla mie oon käsittäny niin että tuo syönnin jälkeen alempi arvo tarkottaa sitä, että oma insuliinituotanto on käynnistyny sen syömisen myötä, sitä ennenhän kun on ollu syömättä, maksa vissiin tuottaa sokeria, mutta oma insuliinituotanto ei vastaa sitten tähän. Siihenhän perustuu tuo paastoarvo, että siinä sekä oman kehon sokerintuotanto että insuliinivaje aiheuttaa korkeat aamusokerit.
Näin oon siis käsittäny, kun oon tuota aamunkoittoilmiötä tutkiskellu. Miull aainakin nimittäin oma sokerintuotanto on aika aktiivista ja paastoavot tosiaan aina koholla.

Ja oon muuten samaa mieltä, että aika yksin tän tilan kanssa saa olla, harva terkkari vissiin oikeesti tietää mitään ja hirveen pitkää viivytellään ennen kun pääsee esim lääkäriä tapaamaan, näin niinku jos ne arvot on aina päin perssiitä.

Mie huomasin että se että syö tosi karpisti ja ns. vääristää niitä tuloksia, niin se vihko on nätin näkönen, mutta lääkärit ja terkat ei sitten tiiä, että syöt kun kivikauden ihminen. Että siitä pitää sanoa, ei lääkärit ja ravitsemusterapeutit anna jatkaa sellasta dieettiä, mikä aiheuttaa huonoa henkistä tai fyysistä vointia. Eikä ne kai sitä karppausta oikeen tosiaan suosittelekaan.. Sie oot niin hoikka, että ei ainakaan painonlasku varmaan ole hyväksi? Ota puheeks nopsaan äitipolilla. Viikkoja tietty alkaa meillä molemmilla oleen aika paljon :D

Miun kohalla ainakaan ei oo ollu mitään tiettyä määrää mitä saa ylityksiä olla, miulla on oikeesti lähes aina kyllä paastoarvo yli ja usein muutkin.

Tsemiä hei Niittyvilla ja kaikki muut! Kyllä me tästä selvitään, mukava että on ihmisiä jotka tukee toisiaan täällä palstoilla!
 
Kiitos nippatäti selvennyksestä, nyt mäkin ymmärrän miksi paastoarvo voi olla korkeampi kuin ruokailun jälkeinen. Terkkari ei tosiaan tähän osannut mitään sanoa.
Kyllähän vihko tosiaan näyttää nätiltä kun karpisti syö ja pieniä annoksia. Sitä ei lapuissa lue, miten tuntuu ankealta ja on nälkä.

Lääkärin tai ravitsemusterapeutin pakeille en oo päässyt, eikä sellaista mahdollisuutta ole tarjottu neuvolassa tai äippäpolillakaan, jossa kävin kokoarviossa viime viikolla. Kaiketi kituuttamisen takia vihko näytti niin hyvältä, että olettavat kaiken olevan ok. Kasvukontrollissa koko oli keskikäyrällä, mutta lähempänä laskettua aikaa pitäisi käydä uudessa ultrassa. Toki la:han on enää 6vkoa, joten maalaisjärjellä ajateltuna tuskin vauva 2kg siinä ajassa voi lihoa vaikka mä ottaisin leipää aterian yhteydessä. Tosin kokoarviothan voi heittää...

Mulla vaihtuu terkka kuun vaihteessa paikkakunnan myötä, joten jospa uudessa neuvolassa olisi vähän perehtyneempi henkilökunta ja sieltä saisi muutakin kuin syyllistämistä ja pelottelua osakseen.

Kiitos tsemeistä nippa, onneksi on tämä palsta jossa kohtalotovereita ja keskustelua aiheesta. Kun ei järkevää infoa saa neuvolasta ja kaikki on oman googlettelun varassa, niin aika avuton olo on ollut.
 
Hoplaa, eilen söin aamiaisella kaksipalaa minihiilarileipää kera kinkun, juuston ja oivariinin, kupin teetä kera 1 tl hunajaa sekä lautasellisen Corn Flakes -muroja +maitoa. Paastosokeri oli 4.2 ja tunti tuon pläjäyksen jälkeen sokeri 9.2! Että eipä tuo sokerinsieto sitten aivan normaali taidakaan olla, kun tuollaisen lukeman kellotin. Vielä 2 tunnin kuluttua ateriasta se oli 8.3. Mitä ilmeisimmin syynä oli noi murot, koska niissähän sitä sokeria on... Piti kokeilla sekin, nyt tiedän. Etenkin aamulla ilmeisesti sokerit ovat herkimmillään kohoamaan? Tänään söin samat minihiilarileivät juustoineen, kinkkuineen ja levitteineen, plus teetä pikkuisen hunajatipan kera ja tunnin päästä sokeri 5.3.

En ajatellut, että murot tuollaisen pompsahduksen tekisivät, vaikka tiedän kyllä että niissä on sitä sokeria. Eikä ne kyllä muutenkaan ole terveellisiä, mutta raskausaikana olen jostain syystä alkanut himoita niitä. Takkaan vaan koko loppupaketti :D
 

Yhteistyössä