raskausajan diabetes-diagnoosin saaneet

Moikka!

Täällä menossa rv 15+5 ja narahdus kävi jo tässä vaiheessa(arvot 5,1/11/7 eli tunnín jälk. arvo koholla). Minulla kolmas raskaus, ja jokaisessa raskaudessa rd.

Ekalla kerralla en päässyt testeihin automaattisesti, joten huomattiin vasta kun pissaan tuli sokeria. Tuolloin oli menossa jo rv 32. Arvot eivät parantuneet ruokavaliolla, joten sain insuliinit tuohon loppuun. Vauva syntyi sektiolla ja oli hieman yli 4kg. Hänellä mittailtiin sokereita laitoksella, mutta arvot olivat aina hyviä.

Toisella kerralla arvot alkoivat huonontua tuossa puolenvälin jälkeen, ja olin tosi tarkkana syömisten kanssa. Sain aika hyvin pidettyä kurissa arvot kotona, mutta kun jouduin sairaalaan kontrolliin, niin siellä arvot hyppäsivätkin pilviin. Insuliinit sain sitten silloinkin. Olin myös tuolloin mukana isossa rd-tutkimuksessa, joten etuna oli tosi pätevät ja asiaan perehtyneet lääkärit, joten sain tosi hyvää tietoa ja hoitoa. Vauva oli syntyessään 3,5kg ja ensimmäisessä mittauksessa verensokeri hänellä laski, mutta lisämaidolla korjautui eikä myöhemmin sitten enää laskenutkaan, koska vauva söi heti onneksi tosi hyvin.

Ja nyt siis kolmas kerta ja maanantaina saan mittarin kotiin, ja alkaa taas mittailut ja kirjaamiset. Nyt luulen että vaikuttaa, kun olen vuosien mittaan vähän lihonut(vaikka ei ruokavalio ole muuttunut mitenkään huonommaksi). Tosin ylipainoa ei ole koskaan silti ollut. Ekassa ja tokassa raskaudessa(v 07 ja 08) oli bmi19 ja nyt se on 22. Mulla on myös sukurasitetta molemmilta puolilta sekä kilpirauhashäiriöitä. Raskauksien välillä sokeriarvot on ainakin vielä toistaiseksi palanneet normaaleiksi, kerran vuoteen käyn ne aina mittauttamassa.
 
Hei kaikille!

Innostuin minäkin rekisteröitymään, kun näin hyvän asian tiimoilta täällä keskustellaan! =) Tähän joukkoon kuulumme, halusimme tai emme...

Minulla oli edellisessä raskaudessa ruokavaliohoitoinen rd. Arvot pysyivät hyvin sallituissa rajoissa, vauva painoi reilut 4 kg syntyessään. Nyt jouduin rasitukseen jo alkuraskaudessa ja narahdin paastoarvosta: paasto 5.5, 1h 4.9, 2h 5.6. Pärjäsin ihan hyvin melkein puoliväliin, kunnes paasto alkoi olla aina yli sallitun. Sain sitten iltainsuliinin ja sitä olen nyt pistellyt 10 viikkoa. Kerran on nostettu, vain 4ky menee nyt.

Minulla nimenomaan ongelmana tuo paasto. En ole vielä milllään ruoalla saanut nostettua sokeria yli 7, riisipuuro nosti 6.3:een. Paastoarvoon hankalampi vaikuttaa, mutta illan syömiset tietysti näkyy. Syön terveellisesti, mutta välillä olen syönyt esim. pullan tai vähän karkkia - kuinkahan paha se sitten on, kun ei sokereissa näy kuitenkaan.

Äitipolilla olen seurannassa, rutiininomaisesti tarkkailevat ja en koe saavani sieltä myöskään erityistä tukea. Liikakiloja on, joten varmasti tämä on oma vika. Paino ei ole nyt raskauden aikana noussut paria kiloa enempää, vaikka elämässä on ollut monenlaista murhetta ja stressiä. Vauva on kasvanut aika sopuisasti :heart: , viimeksi oli vähän käyrien yläpuolella.

Sympatiapisteitä teille, jotka taistelette koko ajan ruokavalionne kanssa! :hug: Voin uskoa, että stressaa ja ahdistaa, kun mitään ei oikein pysty syömään ilman verensokerin nousua. Se kyllä ihmetyttää, miten erilaiset käytännöt rd:n hoidossa voi olla, kun minulle aloitettiin heti sitten insuliini, kun aamuarvo ei pysynyt kurissa. Ja jos illlasta rupeaa nyt paastot nousemaan, pitkävaikutteinen insuliini sitten myös aamuksi.

Kiva kuulla teistä kaikista! Pärjäillään!

Kuura_Pihlaja + Pikkis 29+4
 
Täällä myös rasituksessa kärähtänyt. Paastoarvo oli 5,5 kaikki muut arvot oli normaalit. Suvussa on paljon 2. tyypin diabetesta. Oma BMI ennen raskautta oli normaali ja mielestäni olen syönyt kohtuullisen terveellisesti koko raskausajan.

Melkoista kituuttamista tää kyllä on. Välillä arvot on ihan hyviä (varsinkin kun ei syö paljon mitään), mut sit ihan ns. terveellisestä ruoasta saattaa kohota liikaa. Tällä hetkellä mulla on onneksi vaan yksi paastoarvon ylitys ja yksi ruokailun jälkeinen. Eniten ehkä stressaa se, että tuntuu asenteen olevan sellainen, että tilanne on itseaiheutettu. Nyt onkin paino laskussa ja pinna kireelllä.

Hanne_ ja Hippu 29+3
 
Vaalea pasta kohotti tänään lukemat 8.6:een ja toinen ylitys on tullut taco-aterian jälkeen (taco-mausteessa näytti olevan sokeria..) Herkuista olen pysytellyt erossa, koska satunnaisia ylityksiä on tullut jo ihan ei-herkuillakin, kuten just pastan tai hedelmän takia. Toinen rasituskoe on parin viikon päästä.

Onko kenelläkään tietoa, miten suuria noiden tavoiterarvojen ylitysten pitää olla ja kuinka usein niitä pitää tapahtua, että menee "vaaralliseksi"? Että jos tahattomasti olen pari kertaa viikossa saanut 1h aterian jälkeen esim. 8.6 lukeman, niin onko se jo kamalan pahasta? Jos muuten arvot, paasto-arvot mukaan lukien ovat olleet olleet hyviä. Täytyy nyt pudottaa vielä toi vaalea pastakin ruokavaliosta näemmä kokonaan pois, vaikka aiemmin se ei noin paljon arvoja heilauttanutkaan.

Joudun myös tässä muutaman viikon sisällä osallistumaan juhliin, joissa tiedän, että kakusta kieltäytyminen voi aiheuttaa kaameaa vouhotusta :D Eli mieluiten en aiheuttaisi mokomaa huomiota. Toki sukulaiset ovat rakkaita, mutta joskus vaan melkoisen rasittavia, etenkin vanhempi sukupolvi. Jos salavihkaa onnistun makeita välttelemään, niin se teen, mutta jos joudun ohuen ohuen kakkupalan ottamaan, niin stressihän siitä pukkaa heti itselle.

Olen nyt alkanut panikoida jo sitäkin, että lapsi joutuu tehohoitoon sokeriensa takia synnytyksen jälkeen, vaikka se kai on aika harvinaista, jos äidin arvot ovat pysyneet edes lähes kunnossa raskauden ajan? Mutta millaisilla arvoilla tällaista sitten tapahtuu? Mulla ruokavalion kanssa on vielä vähän haeskelua, kun kotiseurannan alussa jotkut jutut antoi parempia arvoja kuin myöhemmin. "Ennätys" on siis tuo 9.2 yhden aamupalan jälkeen, ja se ei ole toistunut, kun tiesin heti mikä sen aiheutti.

Arizona 24+0
 
Hanne_ Onhan sulle kerrottu neuvolassa tai db-hoitajalla aamunkoittoilmiöstä?

Noi sun paastoarvot voisi parantua näillä ohjeilla. Eikä tämä ole tosiaan itseaiheutettua, jotkut eivät voi vaikuttaa lainkaan, syövät sitten mitä vaan. Ja mäkin olen laihtunut vaan koko raskauden aikana.

Kirjoitan tähän sen mitä itse tiedän ja olen ymmärtänyt mutta kannattaa esim. kysyä lisää neuvolasta tai googlettaa.

Aamunkoittoilmiötä esiintyy myös terveillä ihmisillä. Maksa alkaa ilmeisesti sisäisen kellon vaikutuksesta pumppaamaan glukoosia vereen aamuyön tunteina. Terveellä ihmisellä verensokeri ei juuri muutu, koska haima lisää samalla insuliinia. Kakkostyypin diabeetikolla taikka raskausdiabeetikolla ei haima yleensä toimi kunnolla tai insuliiniresistenssin takia insuliini ei vaikuta kunnolla. Tästä syystä verensokeri alkaa nousta ja nousu voi jatkua pitkin aamupäivääkin siihen asti, kunnes syö jotakin. Tällöin ulkopuolelta tuleva glukoosi nostaa insuliinitasoa, jolloin maksa tokenee syöttämästä glukoosia verenkiertoon ja verensokeri asettuu ja parhaassa tapauksessa laskeekin.

Usein on sanottu että keinona on sopiva iltapalan syöminen, vielä suht myöhäänkin. Itse syön viimeisen iltapalan n. klo 22. Iltapala sisältää sopivan määrän rasvaa, protetiinia ja hiilihydraatteja. Joka tapauksessa olisi tärkeää, että glukoosin imeytyminen olisi hidasta. Usein iltapala ei vaikuta aamuun asti. Jos heräämisen ja aamupalan välillä on väliä vaikka pari tuntia tai enemmän, voi heti herättyä nautittu pienikin syöminen tainnuttaa aamunkoittoilmiön aamupalaan asti.

Arizona Saathan sinä pitää ns. vapaa päiviä mittailuista? Voit syödä ihan hyvällä omalla tunnolla pienen palan kakkua, ei siihen maailma kaadu.
Minulle sanottu että jos kolme peräkkäistä arvoa on yli niin yhteys neuvolaan.
Mutta mitään vaarallisia arvoja jne. ei ole kerrottu ja tuskin missään kerrotaankaan, aiheuttaa liikaa stressiä. Lapsi harvemmin joutuu tehohoitoon muutakuin silloin kun äiti on ollut raskauden ajan lääkityksellä. Meillä jotka saamme ruokavaliolla arvot kuriin, otetaan lapselta vain jalan pohjasta sokeriarvot muistaakseni vuorokauden ajan. Älä stressaa etukäteen tuollaisia asioita :)


Epa ja Bingo 16+0
 
Tulinpa tännekin kertomaan nyt muistaessani, että pieni prinsessamme syntyi sektiolla viikko sitten 7.2 klo 15.20 mitoin 3055g/48cm, pipo 35cm rv39+0. :) sektio oli suunniteltu perätilan vuoksi.

Rdb diagnoosin vuoksi neidin sokereita seurattiin sairaalassa tarkkaan ja olihan se eka sokeriarvo 1,2. Siitä onneksi nousi hyvin ja yleensä sokerit nouseekin kolmen päivän sisällä normaaleiksi ja niin meilläkin. Lääkärintarkastuksen jälkeen kaikki arvot yli 3,0 ja viimeinen mittaus pidemmällä ruokavälillä 4,1. :) sunnuntaista asti oltu jo kotosalla ja kyllä on ihanata. :)

Tsempit teille diagnoosin saaneille ja toivottavasti saatte arvot kuriin! :)
 
Luulin jo vastanneeni tähän ketjuun mutta taisi olla joku toinen samasta aiheesta.
Narahdin siis rv 15+5 tunnin arvon kanssa sokerirasituksessa, se oli 10,3.
Kotimittailuissa olen kerran aamupalan jälkeen tunti arvo oli 8,2. Muuten on pysyneet vielä rajoissa ja ohje on, että kerran viikossa pitäisi mittailla paasto + kolme aterianjälkeistä arvoa. Minulla on 4. raskaus enkä ennemmin ole joutunut rd:n kanssa tekemisiin vaikka rasituksissa olen käynyt. Kaksi viimeistä vauvaa on ollut syntyessään yli nelikiloisia, menneet toki 2vk yli ajan.
Täytyy myöntää, että viime aikoina on tullut herkuteltuakin, liki joka päivä :ashamed: mutta vähäsen kerrallaan... Minulla ruokavaliossa pysyttelemiseen vaikuttaa tosi paljon väsymys joka on ollut lisääntymään päin.
Rv:t nyt 24+5
 
Täällä tuore raskausdiabeetikko huutelee.. Narahdin paastoarvosta (5.4) raskausviikolla 13+4 ja nyt oon mittaillu viikon verran kotosalla. Yksi ainoo ylitys ja se oli taas tuo aamuarvo. Vetäsin iltapalaksi kymmenen paikkeilla aivan himomakeen Lidlin myslipatukan valkosuklaisen sellaisen ja niinhän ne arvot pompsahti yli rajojen. Noh, terveellisesti kun olen syönyt niin ei oo ollu minkäänlaista ongelmaa. Ylipainoa on reilusti bmi noin 40. Toki raskauden aikana lähtenyt nyt 7 kiloa jo pois. Ja jos se minusta on kiinni, niin laskusuhdanne jatkuu. Kaikki herkut on jäänyt pois, eikä onneksi tee edes mieli. Paljon rehuloita, kevyttä lihaa ja kalaa, opettelin myös syömään inhoamaani maitorahkaa sokerittomalla mehukeitolla höystettynä. Hyvin menee kun on tahdonvoimaa, Voin sanoo, että kyllä tähän melkein kolmeenkymmeneen vuoteen on herkkuja mahtunu. Omaa ahteria kun kattoo, niin ei jää mikään epäselväks. Kaikkeni annan tämän pienen ihmeen vuoksi <3

Hanskibanski ja rakkain 15+0
 
Kiitokset tsemppauksista ja neuvoista :) Sain 2.rasituskokeen tulokset, ja niissä oli nyt 1 h arvo koholla (10.6) kun ekassa rasituksessa vain se 2 h arvo oli koholla (8.7). Paasto-arvoissa ei ole koskaan ollut mitään, joten nyt viikon ajan mittaan joka päivä yhden aterian jälkeisen arvon ja jatkan näitä terveellisiä elämäntapoja :) Ens viikolla on sitten neuvola+lääkäri ja jutellaan lisää.

Pientä lipsumista on ollut ruokavaliossa, mutta kumma kyllä ei edes 2 riviä suklaalevystä jälkiruokana nostanut arvoja yli sallitun. Vehnämössö tuntuu olevan pahin, ja varsinkin aamulla hiilarien määrän kanssa tarkkana. Aamupala kahdessa osassa tuntuu toimivan, eli kotona pari leipäviipaletta leikkeleineen ja töissä parin tunnin päästä toiset. Olen nyt pikkuisen relannut, enkä aio asiaa enää liikaa murehtia. Toki noudatan ruokavaliota, mutta kohtuudella joskus jotain hyvääkin saan. Täytyy tosin todeta, että mun kohdalla totaalikieltäytyminen on helpompaa kuin kohtuudessa pysyminen. Monen viikon tauon jälkeen toi suklaa maistui niiiiin hyvälle, että kyllähän sitä piti lisää saada...

Kiva kuulla myös RaDi-vauvojen kuulumisia, hyvä että kaikki meni MrsR:llä hyvin :)
 
Hei!

Tulin tuomaan hyviä uutisia kaikille RaDi:n kanssa painiville! Nimittäin, meille syntyi rv 37 pieni poika 4045 g ja 51,5 cm. Poika oli viikkoihin nähden liian suurena syntynyt. Miulla oli metformin ja ateria -ja paastoinskat käytössä. Ilouutisia siis silti, sillä meidän poika radista huolimatta pääsi täysin normaalisti rinnalle ja vierihoitoon. sokereita seurattiin kaks päivää ja ne oli yhtä kertaa lukuunottamatta tosi hyviä. Lääkärin mukaan miun hyvä insiluunihoito sai tän aikaan! Teidän työllä on väliä, vaatikaa hoitoa! se on teidän parhaaksi ja vauvan! ihanaa odotusta kaikille!

imetyksen lomassa nippa ja poika 1 vko
 
Onnea nippatäti ja MrsR :)

Omia kuulumisia:

Db-hoitajan käynti TYKS:ssa:
Rv 18+2
RR 120/69 ? 88
HbA1C (pitkäaikais-sokeri) 4,9% eli tosi hyvä.
Jatkot, mittailen kotona noin kolmena päivä viikossa/Paasto ja ruokailujen jälkeiset.
Ei jatkokäyntejä hoitajalle. Otan yhteyttä jos mittauksissa häikkää.
Synnytystapa-arvioon pääsen ä-polille joskus rv.36-37.

Tsemppiä muillekin! Itse aion tästä lähtien kuunnella omaa tuntoa ja herkutella myös silloin tällöin. :)

Epa ja Bingo
 
Hei, nostelen tätä... Itselläni ruokavaliohoitoinen RD, ja hommat aika toisintoa esikoisen odotuksesta. Eli paastoarvot hyvät, mutta rasitusarvojen kanssa saa olla tarkkana.

Olisiko hyviä vinkkejä aamiaiseksi? Hiilarit nostaa helposti arvoja, maitotuotteet on ihan mahdottomia. Ihan muna-pekoni-linjalle en haluais lähteä... Tsemppiä muille samassa jamassa oleville, ja onnea te joilla odotus jo onnellisesti ohi! :)
 
Olisiko hyviä vinkkejä aamiaiseksi? Hiilarit nostaa helposti arvoja, maitotuotteet on ihan mahdottomia. Ihan muna-pekoni-linjalle en haluais lähteä... Tsemppiä muille samassa jamassa oleville, ja onnea te joilla odotus jo onnellisesti ohi! :)
Nostellaanpa taas. Mulla oli jo sellainen "hyvä" vaihe tämän RD:n kanssa menossa, eli olin oppinut syömään sillä tavalla, että arvot pysyi kurissa. Mittailutkin sai jättää neuvolan ohjeen mukaan muutamaan aterian jälkeisen arvoon viikossa. Sitten rv 31+1 alkoi arvot nousta, vaikkei ruokavaliossa muuttunut mikään. Neuvolasta tehtiin lähete äippäpolille, joten odottelen nyt kutsua sieltä. En yhtään tiedä millaisesta käynnistä on kyse, laittavatko sairaalaan vuorokausikäyrälle vai menenkö ensin vain jutustelmaan jonkun kanssa?

Esimerkkinä uusista huonoista arvoistani pahin on aina aamiaisen jälkeinen arvo. Sama tuttu hyväksi todettu aamiaiseni, eli täysjyväkauraleipäviipale x2, kinkkuleike x2 ja Ingmariini 40% levite +makeuttamaton tee tuotti arvot 8.8 ja seuraavana aamuna 7.5. Muutin sitten toisen leivän hapankorpuksi ja arvoksi tuli 7.0. Tänään kokeilin aamiaisella paria viipaletta ruisleipää (siis kokonaan ruisjauhoon leivottua, ei mitään Ruispalaa!) ja tutut levitteet ja kinkut päälle -> arvo 8.7! Kahden tunnin päästä on laskenut jo 5.7 :ään, mikä onkin hyvä, koska maha kurisee jo kovasti nälkäänsä. Tietäs vaan mitä tässä enää voi syödä?! Hyvät neuvot on kalliit... Ennen tosiaan tuolla tutulla aamupalakombollani sain arvot ovat aina olleet alle seiskan ja olenkin syönyt ns. kakkosaamiaisen töissä parisen tuntia tuon ekan jälkeen. Herään nääs sen verran ajoissa, että lounaaseen asti ei pärjää kahdella leipäpalalla ja kinkulla :)

Ilmeisesti siis RD:ni pahenee mitä kauemmin raskaus kestää, näin neuvolassakin meinattiin. Että kuulemma vkolta 30 alkaen voi glukoosin sieto entisestään huonontua. Mutta mitäs kummaa tässä nyt noiden aamupalahommien kanssa tekee? Yksi leipäpala on kamalan vähän ja mitään maitotuotteita en voi aamulla syödä, sen olen jo aiemmin huomannut. Pelkkää lihaa ja kasvista? Olen jo asennoitunut siihen, että saatan saada aamuksi insuliinit, mutta sitä odotellessa lukisin mieluusti muiden aamupalavinkkejä ja kokemuksia myös siitä, että onko ruokavaliohoidon kanssa tullut ongelmia loppuraskaudesta?

Arizona rv 31+4
 
Heips

Tämä on mun neljäs raskaus.

Kolme edellistä olleet 4400g-5300g - syntyneet 40+4, 40+2 ja 41. raskausviikoilla.

Mulla ed.raskaudessa oli ruokavaliohoitoinen rd ja nyt on insuliinit otettu käyttöön. Kotimittauksissa järjestään kaikki arvot oli yli sallittujen, vaikka söin todella terveellisesti.
Kaikki ruoat tuntuivat nostavan arvoja ihan hirmuisesti. Esimerkiksi kaksi palaa reissumiestä ja sokerit melkein 10 :( Paastoarvot järjestään yli 6.

Mun alkuperäinen suunnitelma oli synnyttää Jorvissa, mutta insuliinin takia minut siirretäään NKL´lle. Onko muilla sama juttu?

Pelkään ihan kamalasti synnytystä. Lapsi oli jo pari viikkoa sitten n.2kg (tänään tasan 29 viikkoa täynnä). SF-mitta on 32cm ja menee ihan omilla käyrillään.
Jorvissa edellistä raskautta yritettiin käynnistää 6h oksitoonitipalla, ja koska ei lähtenyt käyntiin, lähettettiin kotiin. :/

Keskimmäisen kohdalla menetin 4 litraa verta ja meinasin kuolla. Poika syntyi ekasta supistuksesta kolmessa tunnissa ja oli 56cm, 5285g ja pipo 38cm. Tästä on kaavailtu jopa isompaa. Kokoarviot on menneet aina ihan metsiin.

Kuinka muilla käynnistyksen suhteen -- onko kokemuksia? Mulla vielä sekin, että tämä tulokas viihtynyt koko ajan poikittain taikka perätilassa.

Herkuista olen pysynyt poissa, ei ole tehnyt edes vaikeata. Silti kauhistuttaa tämä tilanne. :(

Sen verran vielä, että itse olen 170cm ja painoin ennen raskautta 55-60kg -- nyt painan 90kg, painoa vaan tulee lisää, vaikka ateriat olisi pieniä ja liikkuisin kuinka. Oma haima kai ihan toimintakyvytön?

MiiJane ja Iso-Iita 29+0
 
Viimeksi muokattu:
Koska mulla arvot heittelee, niin mulla aloitetaan Metut-- metfromiini. On kuulemma helpompaa ja tuloksia saadaan nopeammin.

8.5 on synnytystapa-arvio ja kätilö sanoi, että käynnistys mahdollinen jo toukokuussa. :)
 
Do diin, nyt on otettu muutama tunti sitten ensimmäinen Diformin Retard tabletti ruoan yhteydessä. En ole nuukahtanut, enkä huonovointinen. En edes muista, milloin olisin näin hyvinvoiva. :) 10 päivää menee, ennen kuin olen toivotulla hoitotasolla, eli voinen yhden tabletin perusteella jo toivoa huomattavaa muutosta olooni. :) On ihanaa olla hereillä ja tuntea voimia. :)
 
Hienoa MiiJane76, että lääkityksestä on tullut parempi olo! :)

Mä sain tänään kutsun äippäpolille, sitä ennen kotimittausta: 4 pvän paastoarvot ja 5. päivänä kaikki arvot ennen ja jälkeen joka aterian. Sitten ihmetellään tuloksia asiantuntijoiden kera. Samalla pohditaan myös synnytystapaa, vaikka keskikäyrällä kasvun suhteen on tähän asti menty. Kapea lantio saattaa tuoda omat haasteensa, ja mieluummin menisinkin suunniteltuun sektioon, kuin yrittäisin väkisin synnyttää alateitse ja päätyä hätäsektioon, kun ei onnistukaan. Ei toki mennä asioiden edelle. Ja siis ensimmäistäni odottelen.

Aamupala-ongelma näyttäisi ainakin toistaiseksi ratkenneen sillä, että yön paasto ei ole liian pitkä (kello soimaan siis vapaapäivänäkin :)) ja tosiaan vain sen yhden leivän verran hiilareita ekassa erässä aamupalaa. Iltapalan olen myös alkanut syödä joka ilta ja sekin varmasti auttaa tuon aamun kanssa. Jospa sitä sitten kuitenkin välttyisi lääkitykseltä...
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Heippa! Täällä 42v neljättä odottava, viikkoja 32+6. Kaikissa raskauksissa tehty rasitus alkuraskaudessa, ei häikkää. Laqpset ovat kuitenkin olleet suht isoja 3800 - 4300g, vaikka ovat syntyneet pari viikkoa ennen la.ta. Nyt rasitus uusittiin rv 30 ja vain paasto oli alle rajan, muut arvot n 10. Kotiseurantaa kolmisen viikkoa (8xpv), jonka aikana 3 ylitystä.Aika tiukalla rd-dietillä tuo aika.
Tänään oli käynti Taysissa ultrassa ja diabeteshoitajalla. Kolmen viikon sokerimittailujen jälkeen sain vapautuksen jatkuvasta mittailusta. Satunnaiset mittaukset muutaman kerran viikossa riittää. Eikä tarvi pitää tiukkaa diettiä.Yes!!!
Vauvalla kaikki ok, painoarvio (32+6) 2200g
 
Hieno juttu AnnaPauliina! Itsellä huomenna vuorossa lääkkeen tuplaus ja ultra. Meidän vauveli on jo reilu 2-kiloinen ja kauhulla odotan huomista.

Edelleen olen tyytyväinen lääkkeisiin, mutta on mulla ongelma -- vatsa ei toimi. Ripulia luvattiin sivuoireisiin, mutta ainakaan mulla ei ole. Kohta tulee viikko kun olen vessassa käynnyt isolla hädällä.. :/
 
Arizona, mulla on toiminut aamupalalla nuo vähähiilihydraattiset leivät: Karppinen, Minihiilari yms. Pitäis löytyä ihan perus ruokakaupoista. Vähän epäleipäähän se on, mutta ihan ok paahdettuna. Bonuksena runsaskuituisuus, pitää nälkää poissa.

Parina aamuna oon myös tosiaan syöny munakasta ja illalliselta jäänyttä salaattia, seuraavaksi sitten varmaan kolesteroli alkaa kohota... :)

Arvojen nousut raskauden edetessä, on ihan "normaalia" ja tälle ongelmalle tyypillistä. Koko juttuhan on raskauden hormonimuutoksiin liittyvä, ja mitä pidemmälle raskaus etenee, sen isommat määrät hormoneja on kyseessä. Tai näin ainakin olen antanut itseni ymmärtää.

Itsellä on tässä ja edellisessä raskaudessa käynyt juuri näin. Ekassa kävin sokerirasituksessa vasta n rv24, jolloin molemmat rasitusarvot yli. Tässä toisessa kävin rasituksessa rv12 (?), jolloin arvot normaalit, ja uudestaan olikohan rv24 taas, jolloin eka rasitusarvo yli. Ja nyt kotimittauksissa on taas huomannu, että samat asiat nostaa enemmän mitä pidemmällä ollaan.

Eulalie ja Vauva 33+1
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kanssa toi aamu se ongelma.. siis se ihan eka arvo. Nousee herkästi, jos illalla on vetäny paljon hiilareita. Oikeestaan vois sanoo että mitä pidemmälle päivä etenee, sitä paremmin mä kestän hiilareita. Aamusin on vaan vaikee miettiä, että mitä söis. Kananmunaa, lihaa, kasviksia? Mikään noista ei vaan oikeen uppoo aamusin. Hankalaa on, onneksi kuitenkin arvot ollu kohillaan. Pelkään vaan, että raskauden edetessä arvot alkaa kohoomaan. Hope not!
Järkevä syöminen on ehkä muuttunu tässä viime viikkoina vähemmän järkeväks ja pitäs päästä takas ruotuun..

Tsemppiä kaikille koitoksiin!

Hanskibanski ja RaKKaiN 22+2
 
Heippa, ketjun vakioasiakas täällä taas :D

Jospa vaikka näistä kokemuksistani on jollekin joskus jotain hyötyä, niin kirjoittelenpa niitä jälleen. Elikkäs joo, äippäpolilla todettiin, että insuliineja ei tarvita vielä. Seurataan edelleen tarkasti arvoja kotimittauksilla ja poikkeamista ilmoitus. Vauva kasvaa keskikäyrällä ultran perusteella, eli mittasivat pään ja reisiluun ja sen keskikropan koon. Vauvan painoarvio vkolla 33+2 oli 2100 g. Tuon perusteella näyttäisi siltä, että sokeriylityksiä ei ole ollut liikaa. Uusi aika varattiin 3 viikon päähän, eli siihen on nyt kaksi viikkoa.

Aamupalojen kanssa säätäminen on nyt helpompaa, kun äippäloma alkoi juuri! Jee! Kätilö ehdotti mun aamupalanro 1:een pientä lisäystä, kun kerroin, että nälkä tuosta kyllä jää. Syön siis sen täysjyväkauraviipaleen, kahden kinkkusiivun ja levitteen lisäksi 1 dl maustamatonta viiliä. Jugurttikin kävisi, mutta mä olen enempi viili-ihmisiä. Tuo toimii, arvot ei nouse liikaa, ja nälkä ei ainakaan ihan niin nopeasti ala vaivata. Mutta parin tunnin päästä on kyllä tuollakin mallilla PAKKO saada lisää syötävää ja useimmiten mittarikin antaa siihen luvan :) Ihan kiva, ettei enää tarvii töissä aamupäivisin tuon kanssa kärvistellä. Kiva oli perehdyttää sijaista ja karata välillä syömään ja sokereita mittaamaan.

Tänään tein kyllä yhden aivan turhan ateriamokan. Söin lounaaksi/välipalaksi kaurapuuroa ja omenaa, sokerit tunnin päästä 8.6 ja nälkä olis taas. Kaurapuurohan on pelkkää hiilaria ja omena siihen päälle nopeaa hedelmäsokeria, hyvä minä!! En tajua missä mun mieleni taas oli, kun tuonkin aterian keksin. Noh, puolustuksena todettakoon, että mies kävi viikonlopuksi kaupassa ja unohti, että sunnuntainakin pitäs olla nykyisin joku ihan kunnon lounas. Päivällisen lihat tulee uunissa, mutta lounaaksi eivät ehtineet. Pah, kiukuttaa tommonen turha ylitys, kun olin sen tulevalle viikolle vapuksi paremminkin suunnitellut. Eli älkää tehkö kuten minä, ajatus mukana aina! :D Tuskinpa tuota ylitystä tarvii edes äippäpolille raportoida, koska se on niin selvästi oma moka.

Muita ylityksiä äippäpolin käynnin jälkeen on ollut yksi aamun paasto-arvo 5.6., ei muita.
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Mä syön metuja 3+3, mutta huomenna joudun Jorviin keskustelemaan jatkosta, koska arvot ei pysy millään kuosissa -- järjestään kaikki arvot yli rajojen söin mitä tahansa. Toisaalta olo on loistava.

Vauva on masussa jo n.kolme kiloinen, eli isoa lasta kasvatan. 8.5 sovitaan käynnistysaika, jos tyttö on oikein päin. :)

Huomenna enemmän.

MJ ja Iso-Iita 32+4
 
Viimeksi muokattu:
Täällä aloitetaan metujen ohelle insuliinipistokset. Raskausviikolla 37 tehdään lapsivesipunktio, jossa varmistetaan vauvan keuhkojen kypsyys. Jos ovat kypsyneet tarpeeksi, käynnistyspäivä lienee melko lähellä sitten.
 
Heippa!
Täälläkin rd-diagnoosin saanut äiti. Kärähdin eilen 2h arvosta ja nyt ollaan taas virallisesti raskausdiabeetikkoja. Tämä on minun kolmas raskaus ja ensimmäisessä raskaudessa todettiin myös rd. Toinen raskaus meni ilman käryä, mutta vauva olikin sitten 4,7kg syntyessään, eli ehkä se sokeriseuranta olisi ollut tarpeellinen.

Eilisessä rasituskokeessa arvot olivat 4.6, 9.1ja 9.1. Aiemmin mulla on tuo paastoarvo ollut rajoilla tai käry on käynyt, mutta nyt yllättikin tuo 2h arvo. Sain tänään mittarin kotiin ja nyt alkaisi sitten mittailu. Aiemmin on riittänyt pelkkä ruokavaliohoito ja toivon, että niin olisi myös nyt. Ruokavalio meni nyt uusiksi, mukaan paljon protskua ja vähemmän hiilaria.

Oletteko te muut huomanneet, että runsas vedenjuonti vaikuttaisi arvoihin? En tosin puhu mistään 4-5l, vaan ihan perus 2-3l päiväkulutuksesta.

Heti kun selviän flunssasta, lupasin itselleni, että lenkkitossut on vedettävä jalkaan joka päivä vähintään tunniksi. Miten teillä muilla, vaikuttaako liikunta miten arvoihin? Ensimmisessä raskaudessa tein fyysistä työtä ja uskon, että se vaikutti siihen, että vauva ei silloin kasvanut kuin 3,8kg. Toisessa raskaudessa tein yötöitä ja liikkuminen supisteli, niin tuli sitten herkuteltua ja todella vähän liikuttua ja tulos oli huono.

Tsemppiä kaikille rd-diagnoosin saaneille ja ketjusta onkin tullut jo luettua iloisia uutisia ja toivotaan niitä myös meille muille!
 

Yhteistyössä