"Nyt on laiskiaissunnuntai!"

Nii että ne ittensä yläpuolella olevat mullat ei painakaan satoja kiloja vaan muutaman gramman vähemmän. Lohdullista. o_O

(Ajattelen nyt niin vaikeasti että alkaa päätä kiristää)
No eipä kuule aatella nyt yhtään tommosia, me simpsakat ja elämänenergiset loistodaamit:love: :)! Löysää nyt sitä leivontamyssykkääs ja keskity siihen mahtavaan nenämusiikkiin mitä oot loihtimassa pullataikinas kanssa(y)..

Laitatko taikinaan muuten kardemummaa:)? Mä laitan, se kun vaan kuuluu siihen (y)...*uhmakkaana seison enkä väistele lentäviä kaulimia, kun kyse on m u n pullataikinasta..:D*
 
vierailija
Paaston aikana on kai saanut kalaa syödä - pilkkiminen ei voi olla muuta perua ja ottikalenterit on olleet käytössä kauan sitten jo - muuallakin kuin virkamieskalentereissa:whistle:
http://yle.fi/uutiset/3-9396106

Verkkojen teko on jäänyt opettelematta, kun on kivempi laittaa ruokaa valmiista fileistä, mitä l'hikaupasta saa suht halvalla - mun mielestä. Paistankin tänään alaskanseitiä päivälliseksi, saksalaisessa luomuvoissa:)(y)
 
No eipä kuule aatella nyt yhtään tommosia, me simpsakat ja elämänenergiset loistodaamit:love: :)! Löysää nyt sitä leivontamyssykkääs ja keskity siihen mahtavaan nenämusiikkiin mitä oot loihtimassa pullataikinas kanssa(y)..

Laitatko taikinaan muuten kardemummaa:)? Mä laitan, se kun vaan kuuluu siihen (y)...*uhmakkaana seison enkä väistele lentäviä kaulimia, kun kyse on m u n pullataikinasta..:D*
Mä en edes tunnusta muuta pullaa kuin kardemummapullan. Kardemumma antaa sen ihanan tuoksun keittiöön...:)
 
vierailija
Kanalinnut ovat saaneet keväällä siemeniä puista, kun ne kävyt ovat auenneet. Metsäthän ovat olleet ihan toisenlaisia... läpipääsemättömiä ryteikköjä ja k'ävyt pudottavat kypsät siemenet itsestään..:
 
Totta, sen tuoksu on aivan mahtava ja kuuluu pullapäivään ehdottomasti :)

..tiiätkö, mä kyllä nuuhkin sitä kardemummapurkkia välillä ihan ohimennenkin ja samalla hiukan vaniljasokeriakin pitää nuuhkaista:D..ne molemmat tuoksuvat hyviltä :)...
Ja kaneli! :love:
Korvapuusteissa yhdistyy kaikki hyvä.
Sanoi ravitsemusterapeutit mitä tahansa.
 
  • Tykkää
Reactions: FreezeCat
vierailija
Paaston aikana on kai saanut kalaa syödä - pilkkiminen ei voi olla muuta perua ja ottikalenterit on olleet käytössä kauan sitten jo - muuallakin kuin virkamieskalentereissa:whistle:
http://yle.fi/uutiset/3-9396106
"Luonto antaa antimensa, myös sienet ja marjat. Sirkka voi jopa ylpeillä saalillaan.
– Kerrankin noukin viidessä tunnissa 22 sankollista puolukoita. Mutta kyllä sitä tavaraakin oli. Tykkään kerätä myös karpaloita. Viime vuonna niitä aika vähän, mutta sain sentään kuusi sankollistako. Edellisvuonna keräsin yli sata litraa.":geek::eek:
 
vierailija
Totta, sen tuoksu on aivan mahtava ja kuuluu pullapäivään ehdottomasti :)

..tiiätkö, mä kyllä nuuhkin sitä kardemummapurkkia välillä ihan ohimennenkin ja samalla hiukan vaniljasokeriakin pitää nuuhkaista:D..ne molemmat tuoksuvat hyviltä :)...
Olen kuullut, että jotku asuntoesittelijät/kauppiaat laittavat uunipellille hyppysellisen kardemummaa ja käyttävät uunia päällä, tulee se tuoksu huusholliin :whistle:
 
vierailija
Kylvömullan täytyy olla "laihaa", siis kevyttä, eikä siinä saa olla ravinteita. Siksi kaupoissakin on erikseen myytävänä KYLVÖmultaa. Eikä niitä hentoja taimia saa lannoittaa ennen kuin ovat tarpeeksi vahvoja - ja silloinhan ne koulitaan isompaan ruukkuun ja taimimultaan.
http://kirlah-kielet.blogspot.fi/2008/03/psiinen.html

Tosiaan, hän on äidinkielen opettaja, kannattaa tutustua, on elämä kepeämpää:ROFLMAO:(y):rolleyes:
Nosto
 
vierailija
Pellavansiemenet tosiaan täytyy kylvää heti kun mahdollista et ehtivät tehdä kortti ja siemeniä. Varmaan ne siemenet kin ovat olleet arvokkaita?
On muuten meidän perinteissä se pellavankasvatus, kun ei villavaatteita ole ympäri vuoden pidetty - kuten ei nytkään! Aivinpellavainen pyyheliina on ihana ja siitä on kai tehty lakanatkin ennenmuinoin, nehän ovat ihanan VIILEÄT KESÄHELTEELLÄ!

Valon vuoksi on täytynyt säästää jotku asiat tiettyyn aikaan - kutoahan osaa jokainen vaikka pimeässäkin, mutta loimilankojen laittaminen vääviin on varmasti vaatinut valoa:rolleyes:

No, lapset on tietysti päästetty pihalle häiritsemästä sitä puuhaa ja laskiaisena on saattanut olla tarpeeksi lämmintäkin, kun aurinko tosiaan lämmittää.

Ainahan perinteitä on yritetty soveltaa arkeen - jos ei, niin mitä järkeä niissä olisikaan?
Vai pitäiskö sanoa toisinpäin: soveltaa arkea perinteisiin, mahdollisuuksien mukaan?
 
vierailija
Tuo "pitkiä pellavia" -toivotus on outo, kukahan 1800-lukulainen, yli-innokas kansankynttilä sen on keksinyt.

Nykyään yhtä outo on "kepeitä multia" vainajalle toivotettuna.
Pellavista on haluttu tehdä kangasta eikä puristaa öljyä. Täytyy tietää tarkkaan mihin aikaan ne kylvää ja siksi täytyy lasketella/luritella päiviä/viikkoja ettei osu väärään aikaan.
 

Yhteistyössä