Raskausaikana tupakoivat väittävät, et "neuvolastakin sanottiin olevan pienempi paha, ku lopettaminen"

  • Viestiketjun aloittaja "kukkis"
  • Ensimmäinen viesti
"kukkis"
Ja perusteluna siis, että lopettamisesta aiheutuva stressi olisi haitallisempaa vauvalle, kuin "muutama tupakka". Itse lopetin ku eka kerran tulin raskaaksi, joten en tiedä, onko tämä urbaanilegendaa vai totta.

Sanooko neuvolantädit OIKEASTI, että on parempi polttaa muutama, kuin aiheuttaa stressiä lopettamalla? Oon kuullut tän perustelun niin monta kertaa jo, ja suunnilleen samoin sanoin, eri ihmisiltä. Jotka ei siis tunne keskenään.

Ja kuinka hömelö on, jos vielä uskoo tommosta?
 
"Anne"
Mä lopetin kun tulin raskaaksi mutta käytin laastareita hetken. Neuvola ei ottanut kantaa mutta eräs lääkeri sanoi että heidän virallinen kantansa kys-tuotteisiin on ei koska ei saa suositella. Neuvolassa eivät suunilleen suostuneet edes puhumaan korvaushoidoista.
 
"vieras"
Rehellisesti. Luulenpa, etta pitavat tupakoitsijoita keskimaaraista typerampina ja alttiimpina muille paihteille ja myos lasten kaltoinkohtelulle. Sitten ajattelevat, etta ei tehda tasta numeroa, jotta valit neuvolaan sailyvat lampimina ja ehka voidaan tarttua isompiin ongelmiin. Taytta idiotismia tuo lause ja varmaan tupakoitsija tarttuu tuohon mielelln. Vaikea sanoa, sanovatko neuvolassa oikeasto noin, koska en tunne yhtaan niin typeraa, joka olisi tupakoinut raskausaikana. En kylla muutenkaan tunne kuin ihan muutaman tupakoijan ja pari kannipolttajaa.
 
"Sennu"
Ehkä siksi sanovat noin kun olen ymmärtänyt (en nyt muista mistä olen lukenut/kuullut ja onko jo vanhaa tietoa) että nikotiinipurkka yms. Vieroitustuotteet olisivat haitallisimpia kuin tupakka ja ajattelevst, että jos kieltävät tupakoinnin kokonaan paljon tupakoivat käyttävät sitten niitä.
 
-
Minulle on neuvolassa juurikin noin sanottu. Että se stressi lopettamisesta voi olla pahempi, kuin muutama tupakka. Oon kyllä onnistunut lopettamaan, mutta henkilö joka ei pysty, niin ehkä sitten parempi polttaa se muutama hyvällä omalla tunnolla, kuin polttaa kuitenkin ja samalla stressata hulluna, kun olis pakko lopettaa.. En tiiä..
 
Röökitön!
Se on vaan röökaavien äitien tapa saada huono-omatunto pois. Itsekkäitä paskiaisia, kun ei ajattele lastaan yhtään!! Joka kerta kun polttaa tupakan, se on sama, kun joku puristais napanuoraa 30minuuttia, ennen kun päästäis sen taas vapaaks. Se hidastaa lapsen verenkiertoo ja heikentää hapensaantia. Sitten kun lapsi syntyy ja kaikki on toistaiseksi hyvin, niin sanotaan vaan, että "mun lapsesta tuli ihan normaali". Niin... Ainoo, ettet tiedä mitä se rööki tekee lapselle isompana! Esim. aiheittaa ADHD:tä, lapsettomuutta (haluaisitko itse tuomita oman lapses lapsettomaks???) ja ties mitä, jota ei edes tiedetä.
Mutta yksinkertasesti: Tupakoivat äidit on itsekeskeisiä paskiaisia!!!
 
"vieras"
Minä en usko että kukaan ammattinsa osaava terveydenhuoltoalan ammattilainen suosittelee KENELLEKÄÄN tupakoinnin jatkamista, poislukien terminaalivaiheen syöpäpotilaat, kun asialla ei ole mitään merkitystä.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Tupakoimaton
No, puolet tupakoivista äideistä lopettaa raskauden myötä. Onnistumisprosentti on siis järkyttävän suuri verrattuna muihin tupakoiviin eli motivaatio lienee kohdillaan. Aina mukaan mahtuu myös muutama itsekäs valopää, mutta en yleistäisi heidän toimintaansa muihin äiteihin.
 
hyi!
Stressi aiheuttaa skitsofreniaa ja tupakka "vain" pienipainoisuutta, lapsettomuutta ja astmaa.

Jos on meina tehdä muksuja, ni se tupakka tumpataan, ennen ehkäisyn lopettamista-->ei lopettamisstressiä.
Mikäli lapsi on ns vahinko, iloinen tai surullinen, aiheuttaa se stressiä ihan varmasti jokatapauksessa--> paremoi stumpata, ettei tuloksena ole henkeään haukkova skitsofreenikko.

Stressiä on hankala säädellä ja oikeastaan jopa mitata, mutta olen melkoisen varma, että niin kovaa stressiä ei tupakoinnin lopettaminen aiheuta, että sillä olisi valtavaa merkitystä.

Mielestäni on yhtä oksettavaa välinpitämättömyyttä ja itsekkyyttä polttaa raskaana, polttaa vaunuja työnnellessä kuin polttaa ja pitää lasta kädestä. Autossa lapset takapenkillä polttavat voisi viedä vaikka pakkotöihin kaivokseen.

Älkää. Myrkyttäkö. Niitä. Lapsianne.
 
En tiedä tuosta mitä neuvolassa sanotaan kun ei ole vielä lapsia mutta vaikea uskoa. Mulle ainakin tulis aivan karmean syyllinen olo jos polttaisin savukettakaan raskausaikana. Sitä en tajua miten joku voi itselleen perustella että savustaa samalla pientä syntymätöntä lastaan? Tunnen monia jotka on polttaneet raskausaikana ja pidän heitä suorastaan vähä-älyisinä.. Lopettaisin heti jos tulisin raskaaksi ja se on varma. Mulle merkkais enemmän se kasvava vauva masussa kuin oma mielihyvä syöpäkääryleestä..Vaikka neuvolassa sanottaisiin että polta vaan niin en tod. polttaisi. Hyvähän tuolla verukkeella on itselleen perustella polttamisensa..
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"Vieras"
Stressi raskausaikana voi aiheuttaa mm.skitsofreniaa, kunhan sille altistunut lapsi kasvaa. Jos tupakka aiheuttaa vain astmaa ja pienipainoisuutta, kai se pienempi paha tms. Paha kumminkin.
Sä et kyllä taida olla penaalin terävin kynä..

Tutkimus on EHKÄ -tutkimus ja tehty ihmisille, joilta on kuollut läheinen (eli siis pahin mahdollinen stressi, ei mikään "lopeta tupakointi" -stressi), sen lisäksi tuo liittyy paljolti siihen että tällaiset lapset syntyvät muita useammin keskosina.

"Suurella stressillä tarkoitetaan lähiomaisen kuolemaa, sen sijaan lähiomaisen sairastuminen syöpään, aivohalvaukseen tai sydänkohtaukseen ei nostanut skitsofreniariskiä, kuten ei myöskään stressi ennen raskautta tai raskauden myöhemmässä vaiheessa."

"äidin lievä stressi voi olla lapsille jopa suotuisaa, sillä lapset oppivat säätelemään omaa stressiään äidin stressihormonien kautta. Skitsofrenialle altistava stressi taas on äärimmäistä, jollaista ihmiset kokevat esimerkiksi sodassa, luonnonkatastrofeissa tai lähimmäisten menetyksen jälkeen."

Ja tupakointiko mielestäsi aiheuttaa vain astmaa ja pienipainoisuutta?
Mihin unohdit sikiön jatkuvan myrkytystilan, ennenaikaisen synnytyksen riskin, riskit keskenmenoon, istukan vajaatoimintaan, kätkytkuolemaan, oppimis- ja kehityshäiriöt lapsella myöhemmin jne.?

Hohhoi.. Faktat faktoina, ei lähdetä niitä itse kehittelemään/muuntelemaan.
 
ihmettelenpä vain
Menee vähän OT mutta oon aina miettiny sitä että jos äiti on tupakoinut raskausaikana niin ihan kaikki lapsen vaivat johtuu siitä tupakoinnista. Kun näitä samoja vaivoja esiintyy lapsilla, joiden äidit eivät ole tupakoineet raskausaikana niin vaivoille ei ole mitään syytä..
Mites esim. pakokaasut, joita äidit ja lapset ja kaikki hengittävät jatkuvasti etenkin kaupungin keskustoissa?
Kumpi on oikeasti haitallisempaa asua saasteisessa paikassa tupakoimatta vai asua puhtaassa (siis niin puhtaassa kuin mahdollista nykypäivänä) ja polttaa 1-5päivässä?
Onko tätä kukaan koskaan tutkinut?

Niin ja siis minäkin olen ex-savuttaja..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelenpä vain;29083989:
Menee vähän OT mutta oon aina miettiny sitä että jos äiti on tupakoinut raskausaikana niin ihan kaikki lapsen vaivat johtuu siitä tupakoinnista. Kun näitä samoja vaivoja esiintyy lapsilla, joiden äidit eivät ole tupakoineet raskausaikana niin vaivoille ei ole mitään syytä..
Mites esim. pakokaasut, joita äidit ja lapset ja kaikki hengittävät jatkuvasti etenkin kaupungin keskustoissa?
Kumpi on oikeasti haitallisempaa asua saasteisessa paikassa tupakoimatta vai asua puhtaassa (siis niin puhtaassa kuin mahdollista nykypäivänä) ja polttaa 1-5päivässä?
Onko tätä kukaan koskaan tutkinut?

Niin ja siis minäkin olen ex-savuttaja..
Mun lapsella hengitystieongelmia oli jossain vaiheessa, toisella koliikki ja korvatulehdukierre. JOS olisin savutellut raskaana ollessa, olisin varmaan ampunut itseni itsesyytösten kourissa lasten sairastellessa. Nyt ainakin olen hyvällä omatunnolla etten ole polttanut.
 
"Vieras"
Stressi raskausaikana voi aiheuttaa mm.skitsofreniaa, kunhan sille altistunut lapsi kasvaa. Jos tupakka aiheuttaa vain astmaa ja pienipainoisuutta, kai se pienempi paha tms. Paha kumminkin.
Pienempi paha vai, että lapsella osa verenkierron hapesta on koko ajan korvautuneena häkällä? Sikiöllä on silloin hapenpuutetta. Meinaatteko ettei hapenpuute stressaa sikiötä vai ollenkaan?
 
"Mio"
Uskomatonta, että ihmiset vieläkin puolustelevat tupakointia raksuasaikana. Miksi se on niin vaikea myöntää olevansa väärässä, ja toimivansa erittäin itsekkäästi? Kyllähän jokainen tajuaa, ettei se nyt millään tasolla ole hyvä asia polttaa, ei mitenkään. Ihme itsepetosta ja asioiden kaunistelua. Joku tuossa ylempänä totesikin jo, että tupakoivat taskaana olevat ovat itsekkäitä paskiaisia, allekirjoitan sen täysin. En ymmärrä miten nämä tyypit voivat elää itsensä kanssa.
 
Eräs neuvola-th
kanta kaikkiin päihteisiin (alko, tupakka, huumeet) on nollalinja. Mitään määriä ei "suositella". Jos äiti ajattelee raskausaikana enemmän omaa "stressiään" tupakoinnin lopettamisesta kuin lapsen tarpeita (lapsi yleensä tarvitsee hoitoa ja huolenpitoa n. seuraavat 20 vuotta) niin kyllä meillä th:lla herää ihan aito huoli äitiyteen sopeutumisesta. Omat tarpeet kun nyt vain on pakko oppia laittamaan taka-alalle vauvan tarpeiden ollessa ne ensisijaiset.
Mitään asiaa neuvolassa ei kehoteta välttämään huvikseen tai kiusaamismielessä, ohjeet perustuvat tutkittuun tietoon. Jos joku tästä syyllistyy, niin voi voi. Siksi kannattaisi ensin kasvaa aikuiseksi ennen kuin alkaa lisääntyä.
 
dddd
[QUOTE="Mio";29084082]Uskomatonta, että ihmiset vieläkin puolustelevat tupakointia raksuasaikana. Miksi se on niin vaikea myöntää olevansa väärässä, ja toimivansa erittäin itsekkäästi? Kyllähän jokainen tajuaa, ettei se nyt millään tasolla ole hyvä asia polttaa, ei mitenkään. Ihme itsepetosta ja asioiden kaunistelua. Joku tuossa ylempänä totesikin jo, että tupakoivat taskaana olevat ovat itsekkäitä paskiaisia, allekirjoitan sen täysin. En ymmärrä miten nämä tyypit voivat elää itsensä kanssa.[/QUOTE]

No se on sitä asioiden kaunistelua juuri siksi, ettei tarvitse tuntea itseään niin paskaksi ja itsekkääksi. Sitten on helppoa elää itsensä kanssa...
 
ex röökaaja
[QUOTE="kukkis";29083769]

Ja kuinka hömelö on, jos vielä uskoo tommosta?[/QUOTE]

Mä en itse usko, että kukaan tuohon sinisilmäisenä uskoisi. Se ehkä on sen maha pystyssä tupakoivan helpompi sanoa muille ja uskotella itselleen. Että omatunnon tuskat pienenisi?

Minun ystäväni poltti koko raskauden ajan, melkeen topan päivässä. Hänkin tuota jaksoi muistuttaa, että parempi jatkaa entiseen malliin kuin stressata. Itselläni ei ollut lapsia vielä, enkä halunnut arvostella ystävääni mitenkään mutta sanoin että minä ainakin häntä tuen ja rohkaisin että jospa kokeilisi olla ilman. Ei hän kuulemma vain halunnut lopettaa ja ei siihen sitten pystynyt. Tehköön jokainen miltä tuntuu, enitin minua vaan ärsyttää sellainen että julistetaan kaikille että "kyllä mäkin koko raskauden poltin ja ihan terve tuo lapsi on että ei siinä mitään".

Itse kun tulin raskaaksi taisin tupakoida rv 8 asti kun en vaan voinut käsittää että olisin raskaana ja en tuntenut sidettä lapseen. Sitten kun kuulin ensimmäiset sydänäänet homma oli sillä selvä. Iski niin kamala omatunto ja suru lapsen puolesta että oli helppo lopettaa seinään koko touhu.

Ja nyt kenenkään tupakoivan ei tarvitse ottaa tästä nokkiinsa. Oma on asianne ja tehkää niinkuin parhaaksi näette, mutta kokeiltaa silti lopettaa! Se voi ollakkin yllätävän helppoa. :)
 

Yhteistyössä