Raskausaikana tupakoivat väittävät, et "neuvolastakin sanottiin olevan pienempi paha, ku lopettaminen"

  • Viestiketjun aloittaja "kukkis"
  • Ensimmäinen viesti
qwerty00
[QUOTE="Vieras";29083963]
...
Tutkimus on EHKÄ -tutkimus ja tehty ihmisille, joilta on kuollut läheinen (eli siis pahin mahdollinen stressi, ei mikään "lopeta tupakointi" -stressi), sen lisäksi tuo liittyy paljolti siihen että tällaiset lapset syntyvät muita useammin keskosina.

"Suurella stressillä tarkoitetaan lähiomaisen kuolemaa, sen sijaan lähiomaisen sairastuminen syöpään, aivohalvaukseen tai sydänkohtaukseen ei nostanut skitsofreniariskiä, kuten ei myöskään stressi ennen raskautta tai raskauden myöhemmässä vaiheessa."

"äidin lievä stressi voi olla lapsille jopa suotuisaa, sillä lapset oppivat säätelemään omaa stressiään äidin stressihormonien kautta. Skitsofrenialle altistava stressi taas on äärimmäistä, jollaista ihmiset kokevat esimerkiksi sodassa, luonnonkatastrofeissa tai lähimmäisten menetyksen jälkeen."
[/QUOTE]

Kiitos tästä! t. yksi, joka oli etenkin alkuraskaudesta pahasti stressaantunut suunnittelemattomasta raskaudestaan. Eipähän tarvitse stressata vielä sitäkin, että aiheuttaa stressillään lapselle skitsofrenian. Onneksi ei sentään ole läheisiä kuollut.

Mitä tupakkaan tulee, niin itse en lähtisi tuomitsemaan. Savuton raskaus on varmaan lapselle parempi, mutta kuulemma lopettaminen on useimmille äärimmäisen vaikeaa, ja tuskin kukaan tahallaan vahingoittaa lastaan.
 
dddd
Mitä tupakkaan tulee, niin itse en lähtisi tuomitsemaan. Savuton raskaus on varmaan lapselle parempi, mutta kuulemma lopettaminen on useimmille äärimmäisen vaikeaa, ja tuskin kukaan tahallaan vahingoittaa lastaan.
Vapaaehtoinen tupakointi on liki aina täysin tietoista ja tahallista itsen ja mahdollisesti muiden vahingoittamista. Ei siitä mihinkään pääse, eikä pidäkään päästä.
Tupakoinnin voi lopettaa päättämällä, että nyt minä lopetan, koska on _pakko_, sainpa vieroitusoireita tai en. Jos ei ole raskaana, ei ole pakkoa, mutta raskaana ollessaan, on minun mielestäni _pakko lopettaa_.

Tupakoin itse, joten tiedän kyllä miten vaikeaa tupakointia on lopettaa.
Silti, raskaana on pakko lopettaa, ei ole vaihtoehtoja. Kyseessä on pieni ihmisen alku <3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Röökitön!;29083901:
Niin... Ainoo, ettet tiedä mitä se rööki tekee lapselle isompana! Esim. aiheittaa ADHD:tä, lapsettomuutta (haluaisitko itse tuomita oman lapses lapsettomaks???)
Tästä siis voin päätellä, että suurin osa suomalaisista äideistä on polttanut tupakkaa raskauden aikana. Näitä palstoja lukeneena kun tuntuu siltä, että jokaisella on ainakin yksi aspeger- tai ADHD-lapsi. (Meilläpäin kun "oikeat" ADHD:t ovat harvinaisempia.)

Ja ei, en ole tupakoinnin puolustaja raskausaikana. En myöskään hyväksy edes sitä yhtä olutta tai lasillista viiniä plussaamisen jälkeen, vaikka kuinka olisi tutkimuksia, että se ei EHKÄ vahingoita kehittyvää lasta. Ja vaikka kuinka Keski-Euroopassa juotaisiinkin viiniä ruokajuomana vauvasta vaariin, raskaana olevat mukaan lukien.
 
Kaverille sanottiin ihan oikeasti niin viime vuonna koska samalla oli rankka ero menossa lapsen isästä sun muuta..
Niin tai sitten kyseinen odottaja on itse selittänyt tämän legendan neuvolatädille stressin vaikutuksesta ja täti on siinä tilanteessa katsonut parhaaksi myönnellä eli nyt asia on kääntynyt niin että täti on ollut sitä mieltä/sanonut niin.
 
"luluti"
justjust
Luulenpa, että tuon sanominen on tapa saada tämä tupakoitsija tuntemaan vähemmän syyllisyyttä. Vaikka eiköhän stressi ole kuitenkin pienempi paha kuin se, että raskausajan tupakointi vaikuttaa vielä aikuisiälläkin
 
Kiitos tästä! t. yksi, joka oli etenkin alkuraskaudesta pahasti stressaantunut suunnittelemattomasta raskaudestaan. Eipähän tarvitse stressata vielä sitäkin, että aiheuttaa stressillään lapselle skitsofrenian. Onneksi ei sentään ole läheisiä kuollut.

Mitä tupakkaan tulee, niin itse en lähtisi tuomitsemaan. Savuton raskaus on varmaan lapselle parempi, mutta kuulemma lopettaminen on useimmille äärimmäisen vaikeaa, ja tuskin kukaan tahallaan vahingoittaa lastaan.
Vaikea nähdä tupakointia raskauden aikana minään muuna kuin lapsensa tahallisena vahingoittamisena.
 
hyi ihmiset
"Tehkööt ihmiset, miten parhaaksi näkee".

Vanhemmat saa tahallisella välinpitämättömyydellään vahingoittaa tai vähintäänkin riskeerata lapsensa terveyden, koska "tehkööt niinkuin haluaa". Silloin kun on raskaana, ei ole enää kyse itsestä, vaan toisesta ihmisestä! Lapsia, myös syntymättömiä, kuuluu suojella kaikin mahdollisin toimin ja etenkin laittamalla lapsen oman etunsa edelle. Eläköön lapset! Jotka ei raukat voi vanhempiaan valita.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe

Yhteistyössä