Raskaus on kaikkien elämänmuutosten äiti

  • Viestiketjun aloittaja Viehinen
  • Ensimmäinen viesti
Pumpula
Myös minä haluaisin ehdottomasti synnyttää ilman epiduraalia. Ajatus neulasta selkärangassa on jotain käsittämättömän kamalaa. En kuitenkaan voi sanoa synnyttäväni ilman epiduraalia, koska olen ensisynnyttäjä ja minulla ei ole minkäänlasta käsitystä siitä, millaista kipua joudun kestämään.
 
Hilpeällä tuulella
Mietin vielä tässä, että minkälainenhan vaavi sieltä on Emilylle putkahtamassa kun suonissa virtaa hapannaamaverta ja stressiravintoa? :D Taitaa vauva tulla ulos rytinällä ja kiukulla, Emilyn huutaa epiduraalia ja vauva muuttaa koliikillaan kaiken ja Emilyn-parka ei pääse puntille korjailemaan revenneitä vatsalihaksiaan puoleen vuoteen koska tiskit on tiskaamatta ja huusholli täyttynyt eläinten jätöksillä. B)

Ei muuta kuin onnea ja menestystä vaan, kyllä se sinun ikäsi katsotaan lieventäväksi tekijäksi. :p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 14:38 Pumpula kirjoitti:
Myös minä haluaisin ehdottomasti synnyttää ilman epiduraalia. Ajatus neulasta selkärangassa on jotain käsittämättömän kamalaa. En kuitenkaan voi sanoa synnyttäväni ilman epiduraalia, koska olen ensisynnyttäjä ja minulla ei ole minkäänlasta käsitystä siitä, millaista kipua joudun kestämään.
Minäpä voin ihan hemmetin hyvin sanoa synnyttäväni ilman epiduraalia, koska ennemmin kärsin sitten ne #&%?$!* synnytyskivut kuin otan jotain saakelin piikkiä selkääni!

Jos itse olet niin tuollainen "minulla ei ole mitään käsitystä eikä mielipiteitä enkä yhtään tiedä mitä tulen tekemään" niin ehkä kaikki eivät kuitenkaan ole. Luulisi kolmen vuoden psykologian opinnoilla jotain oppivan ihmisten erilaisuudesta ja yksilöllisyydestä!

Ei ihme etteivät äipät ehdi kotitöitäkään tekemään, kun istuvat vaan koneen ääressä!!! Ja samaan aikaan lässytetään siitä, miten aikaa vievää se äitiys on.
 
Pumpula
Ihmiset ovat nyt hermostuneet siitä, että SINÄ esiinnyt näköjään useammallakin sivustolla kaikkitietävänä. Ja se kaikista pahin aukoja on koko tämän satojen viestin ketjussa ollut SINÄ. 95 % viesteistä on yittänyt saada sinut ymmärtämään, että et voi tietää kaikkea etukäteen ja kertonut omia kokemuksia jne, mutta olet tiukasti pysynyt haistattelevalla kannalla.

Lue oikeasti nuo aikaisemmat viestisi ja mieti asioita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 14:41 Hilpeällä tuulella kirjoitti:
Mietin vielä tässä, että minkälainenhan vaavi sieltä on Emilylle putkahtamassa kun suonissa virtaa hapannaamaverta ja stressiravintoa? :D Taitaa vauva tulla ulos rytinällä ja kiukulla, Emilyn huutaa epiduraalia ja vauva muuttaa koliikillaan kaiken ja Emilyn-parka ei pääse puntille korjailemaan revenneitä vatsalihaksiaan puoleen vuoteen koska tiskit on tiskaamatta ja huusholli täyttynyt eläinten jätöksillä. B)

Ei muuta kuin onnea ja menestystä vaan, kyllä se sinun ikäsi katsotaan lieventäväksi tekijäksi. :p
Siis ei #&%?$!* miten hulluja täällä kirjoittelee.. "huusholli täyttyy eläinten jätöksillä" voi herranjumala.. hankkikaa apua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 14:42 Pumpula kirjoitti:
Ihmiset ovat nyt hermostuneet siitä, että SINÄ esiinnyt näköjään useammallakin sivustolla kaikkitietävänä. Ja se kaikista pahin aukoja on koko tämän satojen viestin ketjussa ollut SINÄ. 95 % viesteistä on yittänyt saada sinut ymmärtämään, että et voi tietää kaikkea etukäteen ja kertonut omia kokemuksia jne, mutta olet tiukasti pysynyt haistattelevalla kannalla.

Lue oikeasti nuo aikaisemmat viestisi ja mieti asioita.

Ei - ihmiset eivät tässä vaan kerro omia kokemuksiaan, vaan TUPUTTAVAT niitä minulle, että näin sinullakin tulee menemään..! Se on ihan hemmetin eri asia, kuin kertoa omista kokemuksistaan!

Ihan yhtä lailla jos luomusynnyttäjät tulisivat teille puhumaan, että ei se synnytys satu paljoa ollenkaan, ihan turhaan niitä kivunlievityksiä on edes tarjolla. Minkähänlainen älähdys siitä nousisikaan!
 
Pumpula
Tämä alkaa mennä oikeasti aika hulvattomaksi. B)

Se, että en edes voi kuvitella millaisia synnytyskivut ovat on aivan eri asia mielipiteideni kanssa. Tiedän synnytyskivuista vain sen, mitä ystäväni ovat kertoneet. Se, että niiden kuvaillaan olevan kamalimpia kipuja, joita on koskaan joutunut kokemaan, ei kovin hyvin minulle avaa niiden todellista kamaluutta. Voi hyvinkin olla mahdollista (ainakin toivon niin) että selviän ilman epiduraalia, mutta en vain voi sanoa miten toimin tuollaisissa ääriolosuhteissa. Eikä voi kukaan muukaan...

Psykologia opettaa sen, että ihminen ei aina tiedä miten käyttäytyy tilanteissa, joissa ei ole ennen ollut. Esimerkiksi kunkakohan moni nainen on sanonut, että jos mies kohtelee häntä kerrankin väkivaltaisesti, hän jättää miehen välittömästi? Ja sitten suhde kuitenkin vain jatkuu.
 
löpölöpö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 14:43 Emilyn kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 14:41 Hilpeällä tuulella kirjoitti:
Mietin vielä tässä, että minkälainenhan vaavi sieltä on Emilylle putkahtamassa kun suonissa virtaa hapannaamaverta ja stressiravintoa? :D Taitaa vauva tulla ulos rytinällä ja kiukulla, Emilyn huutaa epiduraalia ja vauva muuttaa koliikillaan kaiken ja Emilyn-parka ei pääse puntille korjailemaan revenneitä vatsalihaksiaan puoleen vuoteen koska tiskit on tiskaamatta ja huusholli täyttynyt eläinten jätöksillä. B)

Ei muuta kuin onnea ja menestystä vaan, kyllä se sinun ikäsi katsotaan lieventäväksi tekijäksi. :p
Siis ei #&%?$!* miten hulluja täällä kirjoittelee.. "huusholli täyttyy eläinten jätöksillä" voi herranjumala.. hankkikaa apua.


HEHEE, tää on ihan paras...Voi Emilyn. Olet korkeassa kurssissa. Eikä huumorintajusikaan paras mahdollinen... :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 14:50 Pumpula kirjoitti:
Tämä alkaa mennä oikeasti aika hulvattomaksi. B)

Se, että en edes voi kuvitella millaisia synnytyskivut ovat on aivan eri asia mielipiteideni kanssa. Tiedän synnytyskivuista vain sen, mitä ystäväni ovat kertoneet. Se, että niiden kuvaillaan olevan kamalimpia kipuja, joita on koskaan joutunut kokemaan, ei kovin hyvin minulle avaa niiden todellista kamaluutta. Voi hyvinkin olla mahdollista (ainakin toivon niin) että selviän ilman epiduraalia, mutta en vain voi sanoa miten toimin tuollaisissa ääriolosuhteissa. Eikä voi kukaan muukaan...

Psykologia opettaa sen, että ihminen ei aina tiedä miten käyttäytyy tilanteissa, joissa ei ole ennen ollut. Esimerkiksi kunkakohan moni nainen on sanonut, että jos mies kohtelee häntä kerrankin väkivaltaisesti, hän jättää miehen välittömästi? Ja sitten suhde kuitenkin vain jatkuu.

Ja kuinkakohan moni nainen jättää sen miehen sen yhdenkin väkivaltaisuuden takia. Ihmiset ovat erilaisia. Ja ilman epiduraalia synnyttämisessä ei ole mitään tekemistä sen kivun kanssa, vaan pointtina on se, että synnyttää ilman sitä epiduraalia. Tuskin ymmärtäisitte, vaikka lukisittekin sen hyväksi todetun kirjan Luonnonmukainen synnytys. Synnytys - ääriolosuhde? :LOL:
 
Pumpula
Mielenkiintoista. Onko synnytys sinulle jotain joka päiväistä? Tapahtuu sinulle kovin useinkin? Kuuluuko tavanomaiseen elämääsi mahdollisesti kymmenien tuntien tuskainen synnytys, jonka seurauksena saatat ulos ehkäpä jopa nelikiloisen vauvan, joka tullessaan repii sinut rikki? Jos tämä ei ole sinusta ääriolosuhde niin mikä?

Ei voi muuta sanoa, että olet kyllä 22 vuotiaaksikin hyvin lapsellinen...
 
Kardemumma
Lainaus Emilynin vauva sivujen kommentista:

Tässä välillä kun tuntuu "menkkamaisia" kipuja, vihlontoja vatsassa ja selässä, niin niihinkin on auttanut se, kun sulkee silmänsä ja hengittää muutaman kerran syvään. Eli asenne, tahdonvoima ja rentoutuminen yhtäaikaa helpottaa paljon, vaikka sitten joutuisikin johonkin kivunlievitykseen turvautumaan. Mutta on minulla toisaalta myös, ehkä jonkun mielestä hullu halu kokea se, miltä synnytys tuntuu omillaan.

Oletteko te muut kokeilleet supistuksiin muutamaa syvää hengitystä ja todenneet, että kylläpä auttoi :)

No joo, ilkeä en halua olla. Mä halusin epiduraalin, koska inhoan kovaa kipua. Mutta ekassa synnytyksessä sain kyllä eräänkin tunnin hikoilla ihan vaan hengityksen varassa. rehellisesti sanottuna se ei ihan niin kamalaa ollut kuin mitä olin kuvitellut, mutta jos olisin sitä yli 12 tuntia kokenut niin olis kyllä voimat loppuneet ihan varmaan. Mulla on pari ystävää halunneet olla ilman puudutuksia piikkipelon takia, mutta lopulta voimien loppumisen takia heidät on suostuteltu epiduraalin ottamiseen. Ja nyt ottaisivat sen vaikka autiolle saarelle mukaan :)

Tavallaan kyllä ihailen ihmisiä, jotka haluavat olla ilman kivunlievitystä ja kokea kaiken mahdollisen tuskan (mitä kyllä puudutuksellakin saa kokea) synnytyksessä, mutta tavallaan taas en itse ymmärrä miksi joku haluaa kokea hullua kipua. Mutta saahan sitä toki ilman olla, tietty.

Mutta en kyllä migreeniäkään edes yritä lievittää muulla kuin särkylääkkeillä :)

Mutta onnea synnytykseen. nauti siitä, koska kyllä se ihanaa on! Ja jos sitten sorrutkin puudutukseen, niin älä mollaa itseäsi. Oikea synnytys se silti on! Ei se tee sinusta huonoa!

Jk. Olen lukenut kiehtovia mielipiteitäsi ja jonkun verran kai ymmärränkin mitä ajat takaa. Olet ehkä hiukan siskoni kaltainen, joka ei ole mikään naisellinen hössöttäjä vaan ns. miesmäinen. Eli ei mitään tunnehömppää viljele eikä hössää mistään. Hänellä on yksi lapsi jota palvoo, mutta josta ei liikoja höpise, eli välillä vaikuttaa kylmältä. ja neuvoja hän ei kestä miltään taholta. Ei siskolta, äidiltä, neuvolasta. Hän itse tietää parhaiten. Niinhän me kaikki :). Mutta itse kyllä kuuntelen mielelläni muidenkin mielipiteitä ja joskus jopa otan niistä opikseni. Saatan siis muuttaa jopa mieltäni jostain :) . Sen tässä elämässä olen oppinut että nainen saa muuttaa mieltään :)

Ja joo, olen myös huomannut että vauva-aika on elämän helppoa aikaa. Uhmaiät ajaa minua enemmän hulluksi ;) Ja vauva kulkee helpommin omassa elämässä mukana. Taapero ei niin hyvin enää.... Mutta tämä siis vain oman elämän hlökohtainen kokemus.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 15:30 Pumpula kirjoitti:
Mielenkiintoista. Onko synnytys sinulle jotain joka päiväistä? Tapahtuu sinulle kovin useinkin? Kuuluuko tavanomaiseen elämääsi mahdollisesti kymmenien tuntien tuskainen synnytys, jonka seurauksena saatat ulos ehkäpä jopa nelikiloisen vauvan, joka tullessaan repii sinut rikki? Jos tämä ei ole sinusta ääriolosuhde niin mikä?

Ei voi muuta sanoa, että olet kyllä 22 vuotiaaksikin hyvin lapsellinen...

Kaikenhan te haluatte vääntää ja kääntää mitä minä sanon. Minä en HENKKOHT koe synnytystä ääriolosuhteena, koska ihmiset ja muutkin elävät olennot ovat kautta aikojen lisääntyneet. Olkoot sitten miten kivuliasta tai tuskaista tahansa. Eikä nelikiloiset vauvat automaattisesti ketään rikki revi. Suurin osa synnytyksistä kuitenkin sujuu ongelmitta, niin en ymmärrä, miksi pitäisi olla kauhusta kankeana lähdössä synnyttämään.

Olen siis tosi, tosi lapsellinen, kun pidän synnytystä luonnollisena asiana. Voi minua!
 
Haloo
Siis sä et voi ihan oikeasti olla tollanen URPO!!! Mä pyydän nyt kauniisti,että istu rauhassa alas ja lue AJATUKSELLA mitä sinä olet tänne kirjoittanut ja mitä muut ovat sinulle kirjoittanut!! Lakkaa oikeasti syyttelemästä ja haukkumasta ja katso...IHAN OIKEASTI SYVENNY siihen mitä näissä teksteissä lukee!! Sä et tee mitään muuta kuin mussutat koko ajan millon mistäkin etkä reppana edes tajua mistä tässä on kyse!! Mä en ystäväiseni sano,että sä olet jotenkin viallinen mutta ASENNEVIKA sulla tosiaan kyllä on!! Äläkä nyt ala naputtaa mitään haistatteluja vaan ISTU NYT ALAS JA LUE NÄMÄ VIESTIT...ja mieti sen jälkeen,että missä ja kenessä täällä se vika on kun ei sanoma mene perille!!! SINUSSA JA SINUN ASENTEESSASI!!! ISTU,LUE ja YMMÄRRÄ (jos osaat) ja mussuta sitten vasta!!
 
Kardemumma

En muista tarkalleen tuota epiduraali-ketjua vauvapalstalla, siis sitä mistä kaikesta siinä puhuttiin, mutta muistelisin että siinäkin olisi käsitelty tätä että MIKSI joku haluaa synnyttää ilman epiduraalia. Sinäkin puhut vaan siitä, miten se lievittää kipuja - unholaan jää ne kokemukset, joissa epiduraalista on tullut haittavaikutuksia jne. En minä halua kokea mitään suurta tuskaa, haluan vain synnyttää luomuna. Jostain syystä ne, jotka eivät sitä ymmärrä, alkavat aina vertailla hyvä/huono synnyttäjä juttuja vaikkei siinä ole kyse mistään sellaisesta. Ei se synnytys mikään kilpailu ole! Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että jotkut ihmiset ovat luomuhenkisiä ja haluavat niin pitkälle kuin mahdollista, elää ilman lääkkeitä tai muita juttuja, mitkä mahdollisesti sotkevat oman kropan toimintaa. Päänsärkyyn (en vertaa migreeniin, koska en sitä ole kokenut, mutta kuten totesitkin, sanot ettet hoida sitä muulla kuin särkylääkkeillä, mutta jotkut varmasti hoitavat sitäkin erilaisin luomukeinoin eli vaihtoehtoja myös on) ja flunssaankaan en heti ensimmäisenä mene ottamaan särkylääkkeitä. Onko tämä hyvinvointiyhteiskunta sellainen, etteivät ihmiset osaa enää muuta ajatella kuin lääkkeitä, lääkkeitä ja lääkkeitä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 15:38 Haloo kirjoitti:
Siis sä et voi ihan oikeasti olla tollanen URPO!!! Mä pyydän nyt kauniisti,että istu rauhassa alas ja lue AJATUKSELLA mitä sinä olet tänne kirjoittanut ja mitä muut ovat sinulle kirjoittanut!! Lakkaa oikeasti syyttelemästä ja haukkumasta ja katso...IHAN OIKEASTI SYVENNY siihen mitä näissä teksteissä lukee!! Sä et tee mitään muuta kuin mussutat koko ajan millon mistäkin etkä reppana edes tajua mistä tässä on kyse!! Mä en ystäväiseni sano,että sä olet jotenkin viallinen mutta ASENNEVIKA sulla tosiaan kyllä on!! Äläkä nyt ala naputtaa mitään haistatteluja vaan ISTU NYT ALAS JA LUE NÄMÄ VIESTIT...ja mieti sen jälkeen,että missä ja kenessä täällä se vika on kun ei sanoma mene perille!!! SINUSSA JA SINUN ASENTEESSASI!!! ISTU,LUE ja YMMÄRRÄ (jos osaat) ja mussuta sitten vasta!!

Voisit lukea ton kirjoittamasi itse.
 
Haloo
...siis et TÄSSÄKÄÄN asiassa voi tehdä näemmä muuta kuin uhota ja melskata...mutta toisaalta...liikaahan se olisikin ollut pyydetty,että olisit KERRANKIN suhtautunut johonkin KYPSÄSTI...
 
Kardemumma
Joo en tee luomusynntyksestä hyvä/huono vertailua. Varmuuden vuoksi sanoin vain niin, ettet sinä itse ajattelisi niin itsestäsi JOS vaikka siihen lääkkeeseen sorrutkin. Vaikutat jonkun verran ehdottomalta ihmiseltä, joka saattais syytellä itseään jos ei asiat mene niinkuin ajattelee ennakkoon. Kyllä minäkin sitä teen :)

Musta on oikeasti hienoa, et joku haluaa tehdä asiat luomusti. Itse olen vaan niin lääketieteen lellimä ja kipukammoinen, että jos vaan lääkitystä saa, niin kyllä sitä otan. kaikkien ei vaan tervitse. Musta on vaan ihanaa et lääketiede kehittyy ja apua saa :)

Eli joo, kiva jos haluat olla luomusynnyttäjä. Mutta moni on myös halunnut samaa, mutta halunneetkin puudutuksen. Vaikka et itse halua, niin ole avara ja ajattele, että niinkin voi käydä. Mutta HIENOA jos et tartte!!!!! :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 15:50 Kardemumma kirjoitti:
Joo en tee luomusynntyksestä hyvä/huono vertailua. Varmuuden vuoksi sanoin vain niin, ettet sinä itse ajattelisi niin itsestäsi JOS vaikka siihen lääkkeeseen sorrutkin. Vaikutat jonkun verran ehdottomalta ihmiseltä, joka saattais syytellä itseään jos ei asiat mene niinkuin ajattelee ennakkoon. Kyllä minäkin sitä teen :)

Musta on oikeasti hienoa, et joku haluaa tehdä asiat luomusti. Itse olen vaan niin lääketieteen lellimä ja kipukammoinen, että jos vaan lääkitystä saa, niin kyllä sitä otan. kaikkien ei vaan tervitse. Musta on vaan ihanaa et lääketiede kehittyy ja apua saa :)

Eli joo, kiva jos haluat olla luomusynnyttäjä. Mutta moni on myös halunnut samaa, mutta halunneetkin puudutuksen. Vaikka et itse halua, niin ole avara ja ajattele, että niinkin voi käydä. Mutta HIENOA jos et tartte!!!!! :)
Niin EI voi käydä, että ottaisin epiduraalin. Kyllä, olen ehdoton joissain asioissa mutten ymmärrä miksi se muita ärsyttää, kysehän on MINUN elämästäni. Ja en ole mikään hössöttäjänainen, ihmettelen sitä että kaikesta pitäisi aina jauhaa niin älyttömästi.

Minua ei häiritse se, mitä kivunlievityksiä muut haluavat käyttää. Suurin osahan ottaa sen epiduraalin ja sanovat etukäteenkin haluavansa kaikki mahdolliset kivunlievitykset. Ei heitä silti aleta sen takia solvata. Sen sijaan luomuajattelevia aletaan lähes poikkeuksetta. En ymmärrä mikä siinä sitten muita niin suututtaa. En henkkoht luota lääkeaineisiin, koska monet aineet eivät todetusti sovi minulle. Kaikki eivät edes voi ottaa niitä särkylääkkeitäkään huoletta. Ne, jotka eivät ole ikinä kärsineet mistään haittavaikutuksista, eivät tunne senkään takia ymmärtävän, että jotkut eivät halua ottaa mitään kroppaansa, koska ovat aiemminkin joutuneet haittavaikutuksista kärsimään. Jos tietäisin 100% varmaksi, että epiduraalista huolimatta voisin synnyttää yhtä mukavasti kuin ilmankin, niin voisin ottaa sen. Mutta riskejä on - kipu voi pahentua kun oman elimistön kivunsäätelyjärjestelmä häiriintyy, jalat voi mennä alta yms.

Minulla on myös tapana ottaa asioista selvää, ennen kuin teen ratkaisuja, kuin toimin tai en toimi. Muitten kokemuksia olen kuullut ja vertaillut niitä kaikkia keskenään, en yksittäisen ihmisen, etenkin jos ihminen on sellainen, että väittää, että kun hänellä meni juttu näin, niin sitten menee toisellakin.

Mun mielestä siinä ei ole mitään hienoa tai ihailtavaa että synnyttää luomuna, koska synnytys on tosiaan minun mielestä luonnollinen tapahtuma ja jos mitään ongelmia ei tule, luomusynnytys on ihan tavallinen juttu. Eikä mulla ole muutenkaan mitään itsetunto ongelmia, jotta tarttis syytellä itseään mistään. Vaikka joutuisin hätäsektioon, niin en minä siitä itseäni syyttäisi. <br><br>
 
Ihmettelet,että miksi kaikesta pitää jauhaa... NO MIKSI SÄ SITTEN JAUHAT? Mene hyvä ihminen sitten pois täältä jauhamasta! Äläkä väitä,että muut ihmiset sitä tekee etkä missään nimessä sinä... :kieh:
 
Kardemumma
Musta se on ihailtavaa, että joku haluaa olla luomu vaikka luonnollisesta asiasta onkin kyse, koska kuten sinäkin sanoit niin onhan nykyajan ihmiset aika lääkkeillä lellittyjä. Tai jotain...

Mäkin olen muuten tulehduskipulääkkeille, mutta en onneksi epiduraalille :)

Joo, mutta se miksi vastaan taas on se, et mä yritän ymmärtää sua ja olen sulle kiltti enkä hyökkäävä enkä edes tuputa omia tapojani sulle, mutta silti hyökkäät äkäisenä mun kimppuun. outoa!
Sä et tolla tyylillä taida montaa mammakaveria hankkia, jollet nenätysten ole vähemmän kärkäs. Mutta ehkä sulle riittää se ihanainen mies seuraksi :)

Nyt loppuun kauhutarina, joka ei ole sinulle vaan kaikille. Tunnen aika hurjan monta ihmistä joiden miehet ovat sanoneet, että ilman muuta hoidan lasta 50/50. Kaikkea teen ja voin tehdä. Paitsi imettää. Ja kas. Todellisuus ei ollutkaan niin auvoisaa vaan aika yksin äidit lapsiaan hoitaa...
Olemmekin usein todenneet, että etukäteen ei voi tietää millainen isä mies on, jos ei tiedä varmuudella itsestäkään millainen äiti tulee.

Minä olen itseni yllättänyt monessa asiassa ainakin. Emilyn toki et varmaan yllätä itseäsi missään :)
Ja oma mies onneksi on tosi hyvä isä. Hoitanut lapsia siinä missä minäkin, mutta toki paljon töissä.... Ja minä siivoan kun ehdin :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 16:25 Kardemumma kirjoitti:
Musta se on ihailtavaa, että joku haluaa olla luomu vaikka luonnollisesta asiasta onkin kyse, koska kuten sinäkin sanoit niin onhan nykyajan ihmiset aika lääkkeillä lellittyjä. Tai jotain...

Mäkin olen muuten tulehduskipulääkkeille, mutta en onneksi epiduraalille :)

Joo, mutta se miksi vastaan taas on se, et mä yritän ymmärtää sua ja olen sulle kiltti enkä hyökkäävä enkä edes tuputa omia tapojani sulle, mutta silti hyökkäät äkäisenä mun kimppuun. outoa!
Sä et tolla tyylillä taida montaa mammakaveria hankkia, jollet nenätysten ole vähemmän kärkäs. Mutta ehkä sulle riittää se ihanainen mies seuraksi :)

Nyt loppuun kauhutarina, joka ei ole sinulle vaan kaikille. Tunnen aika hurjan monta ihmistä joiden miehet ovat sanoneet, että ilman muuta hoidan lasta 50/50. Kaikkea teen ja voin tehdä. Paitsi imettää. Ja kas. Todellisuus ei ollutkaan niin auvoisaa vaan aika yksin äidit lapsiaan hoitaa...
Olemmekin usein todenneet, että etukäteen ei voi tietää millainen isä mies on, jos ei tiedä varmuudella itsestäkään millainen äiti tulee.

Minä olen itseni yllättänyt monessa asiassa ainakin. Emilyn toki et varmaan yllätä itseäsi missään :)
Ja oma mies onneksi on tosi hyvä isä. Hoitanut lapsia siinä missä minäkin, mutta toki paljon töissä.... Ja minä siivoan kun ehdin :)
Heps, sori jos kuulosti äkäiseltä, ei ollut tarkoitus kuulostaa tylyltä mutta ehkä se sit kuulosti siltä kun tuossa joutui toisille vähän ärähtämään. Pidin sun kommentteja ihan asiallisena ja siksi niihin vastasinkin tarkemmin enkä tarkoituksella äkäiseen sävyyn :)

Toki mulle mammakaveritkin kelpaa ja jopa sellaisia onkin, sattuvat olemaan siltä osin samanhenkisiä etteivät ole minulle olleet mitään tuputtamassa ;)

Tuo minun mies on jo valmiiksi kotitöitä tekevä ja hehkuu vauvaintoa jo nyt, niin uskon kyllä että hän tulee olemaan käytännössäkin vauvan hoidossa mukana. Ja kuten on huomattu, osaan pitää puoleni enkä katselis sellaista miestä, joka ei lastansa hoitaisi, sitten voisin yhtä hyvin ryhtyä yh:ksi.. kun aika monet näillä palstoilla puhuu parisuhdeongelmistaan että mies ei tee sitä ja tätä ja on koko ajan omissa menoissaan, niin mulla on omalla kohdallani sellaisiin asioihinkin aika suoraviivaiset ratkaisut :p

Enkä mä missään vaiheessa ole väittänyt etteikö jotain yllätyksiä joltain osin voisi tulla - olenhan sanonut, että mulla on realistiset odotukset, eli käytännössä mulla ei ole mitään tarkkoja odotuksia, koska olen varautunut siihen että hommat voi mennä niin tai näin. Mun mielestä se on aika pikku juttu, että ajattelen elämän jatkuvan monilta osin samanlaisena - koska se ei tosiaan minun mielestä sulje pois sitä, etteikö elämään mahtuisi paljon uusia asioita ja tunteita, vaikka entiset säilyisivätkin. Mutta kun jotkut ovat sanoneet, että pitäisi olla jo nyt jotenkin eri ihminen tämän raskauden myötä. Kyllä minä sama tyyppi olen nytkin, enkä usko että mitenkään totaalisesti erilainen parin kuukauden päästäkään. Ainoana erona se, että sitten olen ihan käytännössäkin äiti.

Olipas rentouttavaa leipoa pari tuntia, purkaa taikinaan ärsymys ahdasmielisiä ihmisiä kohtaan :saint:
 
Kardemumma
No hyvä et se ärähdys olikin vaan netin luomaa harhaa :). Kirjoittaessa kun ei kuule äänensävyjä, tulee helposti väärinymmärretyksi.

Mutta kuten aiemmin sanoin, tuot mieleen oman pikkusiskoni, joka on minua 10 v nuorenpi. Hän ei tosiaan kaipaa vinkkejä eikä tiettykään neuvoja (kuka haluis suoria neuvoja) keltään koska uskoo aina itse tietävänsä parhaiten. Toki niinkin on, mutta monesti vinkit saattaa jopa auttaa. Minä olen mm. uniongelmiin kokeillut kaikkien antamia neuvoja ja lopulta todennut et ei auta, mun vauva vaan on uniongelmainen :)
Mun sisko ei halunnut yhtäkään mammakaveria, koska äidit sen mielestä tylsiä. Itse pidin sitä aika lyhytnäköisenä, koska ollaanhan me kaikki ihmisiä ja naisia ennen äitiyttä :). alkuun toki enemmän lapsista puhuu kun vasta tutustuu, mutta yleensä puheet äkkiä menee muihin juttuihin. Seksi yksi suosikki aihe :)
Mun tuttavapiirissä on paljonkin erilaisia äitejä, mutta kaikki me ollaan aika hienotunteisia eikä kukaan onneksi teilata muiden tapoja. Mielipiteitä vaihdetaan, mutta ei kukaan mun mielestä tyrkytä omia tapojaan ainoina oikeina.
Mutta totta on. Ihan kuin naiset naisille, niin myös äidit äideille on usein susia :(. Äitiys on niin arka paikka itsetunnolla (sanoinkohan tämän oikein) että helposti ottaa nokkiinsa muiden sanomisista. Äidit hyvin helposti ajattelevat/pelkäävät tekevänsä jotain väärin. Et ehkä sinä :) eikä ainakaan se mun rakas pikkusisko. Nuorilla kai parempi itsetunto kuin meillä kolmekymppisillä :)

Vaikka olet kovia nuoruudessasi kokenut ja ilmeisesti sen vuoksi nyt todella varma itsestäsi, mutta usko, kyllä iän myötä ihminen väkisin hiukan muuttuu...ja äitiyden. Ja se muutos on siis hyvä asia!!! Kuka haluaa olla vaikka 15 for ever?? :)
Muutokset saattaa olla aika pieniäkin toki. Eikä tarkoita myöskään sitä että jämähtää kotiin eikä minnekään pääse :). Ei välttämättä vaan enää kaipaa usein minnekään.
Minulla vaihteli tuo ja vaihtelee edelleen. Esikko oli niin helppo vauva, että hyvin jaksoin aloittaa urheilun kun vauva 5 vkoa, kun toka tuli ja valvotti aina, en jaksanut mitään vaikka tilaisuuksia oli, sitten myöhemmin taas kävin mm.salilla siksi että saan hetken olla ilman lapsia :)

Eli päivä kerrallaan, ilman sen kummempia pakko suunnitelmia ja päätöksiä. Se on OMASSA ELÄMÄSSÄ suurin oppi viidessä vuodessa.

Päivät ovat erilaisia ja vaihtelevuutta löytyy. Ja se on ah niin ihanaa!!! :) Siksi kai se kolmaskin päätettiin hankkia. :)





 
Kardemumma

Kuten tuossa aiemminkin totesin, niin on kiva kuulla muitten kokemuksia. Eihän sitä itse aina kaikkea tiedä, enkä minäkään raskauden alussa tiennyt kivunlievityksistä kaikkia niitä asioita, mitä nyt, kun olen selvitellyt. Ja siihen selvittelyyn on liittynyt myös muilta kyseleminen. Eli vastaanotan mielellään muitten kokemuksia ja vinkkejä, mutta sellaisissa kokemusten kertomisessa on tosi negatiivinen ja tuputtava sävy, kuten vaikka tämän epiduraalin suhteen kun jotkut sanovat että "mene avoimin mielin ja varaudu siihen, että joudutkin ottamaan sen.." - tuossa kommentissahan teilataan täysin ne syyt, joitten vuoksi en sitä halua ottaa, ja tuputetaan kun olen nimenomaan todennut kysyessäni luomusynnytysvinkkejä, niin sitten aletaan tyrkyttää sitä epiduraalia :/ (vauva-keskustelu) Ja sellanen kyllä ärsyttää.

Näistä neuvoista tulee mieleen klassiset anoppitarinat, kun monet sanovat, että anoppi on tuputtamassa neuvoja. Mulla on siltä osin kiva anoppi, että hän ei tuputa mitään ja jos joskus jotain sanoo, niin muistaa aina mainita että hän ei tarkoita mitenkään tuppautua jne., vaikkei hän ole ikinä edes tuntunut tuppautuvan, niin on hauskaa että hän kuitenkin huomioi senkin puolen =) Ja olen aina hänelle sanonutkin, että kyllä saa kertoa omia kokemuksiaan ja vinkkejä. Asioissa on kuitenkin monta eri tapaa tehdä, eikä kukaan voi kaikista asiosta tietää kaikkea. Mutta silti voi olla monia asioita, joista tietää ja sitten se tuputtaminen ei tunnu mukavalta, sillä silloin siinä teilataan se oma valinta vääräksi, kun ihan suoraan sanotaan, että hah hah, et sinä noin voi tehdä, näin se menee. Vaikka lähes kaikissa asioissa on monta erilaista tapaa toimia.

Ja jotkut (en tarkoita sua) tuntuvat pitävän itseään kovin paljon viisaampana ja tietävämpänä sen takia, että ovat sitten vaikka kolmekymppisiä. Mun miehen veli ja hänen vaimonsakin on kolmekymppinen, eikä tämä vaimo ole kertaakaan mulle tuputtanut mitään, vaan ollaan ihan järkevästi voitu keskustella näistä synnytysasioistakin.

Niin joo ja tiedän olevani aika suorapuheinen ja suorasukainen, joten varmasti netissä saattaa teksti kuulostaakin välillä vaikka miltä, just sen takia kun ei kuule äänensävyjä. Sen takia itse en kehittelekään äänensävy mielikuvia muitten teksteistä, vaan keskityn niitten kirjaimien tulkitsemiseen :)<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 20:34 Mietintämyssy kirjoitti:
Mitäs Emilyn sitten, jos synnytyksesi päätyy kiireelliseen sektioon? Luomuna vatsanahka auki? Käyttävät nimittäin siinäkin usein epiduraalia/spinaalia...
Kaikella kunnioituksella, mutta tässä on ollut kyse synnytyksestä joka sujuu ongelmitta, kuten tossa äsken mainitsinkin ;) Sektio ei ole mikään luonnollinen tapahtuma vaan vaatii jo sitä lääketiedettäkin.
 

Yhteistyössä