Raskaus-monivitamiinit

Hei raskaana olijat /olleet /vauvahaaveiset tai muuten asiaan perehtyneet! Onko teille miten suositeltu raskausajan ravinto- /vitamiinilisiä ammattilaisten toimesta, tai miten olette muuten toimineet näiden kanssa?

Tiedän foolihapposuosituksesta vähintään ekalle kolmannekselle (ja että sen nauttiminen tulisi mieluiten aloittaa jo ennen mahdollista raskautta) ja D-vitamiinin tarpeesta. Hämmennystä kohdallani aiheuttaa nämä "raskaana oleville tarkoitetut" monivitamiinilisät, joissa toki edellä mainitut myös mukana. Ensimmäisen kerran neuvola-aikaa varatessani puhelimessa ollut hoitaja suositteli minulle nimittäin tällaisen monivitamiinin syömisen aloittamista (foolihapon tarpeellisuudesta mainitsi myös erikseen). Kuuliaisesti olen näitä syönyt, myös toisella kolmanneksella. Ihan asialliselta vaikuttavasta nettiartikkelista (sivua en muista, mutta ei mikään hömppäjuttu) luin kuitenkin, ettei monivitamiinilisille oisi yleensä tarvetta, paitsi ruokavalion muuten ollessa todella yksipuolinen.

Mulla todettiin kohonneet maksa-arvot (alat ja asat) ilman selitystä (oon normaalipainoinen, en juopottele ja liian varhaista ollakseen raskaushepatoosiakaan), mistä johtuen kyseltiin sitten, käytänkö jotakin luontaistuotteita, niistä kun voi aiheutua maksan kuormittumista. Luulin, että tämä tarkoittaisi jotain merileväkapseleita tms., mutta lääkärin kommenteista ja merkinnöistä oon ymmärtänyt, että tähän kategoriaan laskettaisiin siis myös ihan nää "perus"-vitamiini- ja hivenainelisät myös. En siis tiedä, onko asioilla oikeasti mitään yhteyttä, mutta lopetettuani sittemmin monivitamiinin syömisen (siirryin pelkkään D:hen ja rautalisään) on nuo maksa-arvot laskeneet. Kovin hälyttävän korkeat ne ei missään vaiheessa siis ole olleet, mutta yli viitearvojen, minkä takia pitänyt seurata niitä useilla verikokeilla ja pähkäillä, mistäköhän johtuu.

HUOM. ei ole tarkoitus väittää, enkä usko, että monivitamiinien syöminen voi kovin vaarallista olla. Tuntuu vaan ristiriitaiselta, että toinen ammattilainen neuvoo niitä syömään, toisaalla mainitaan yleensä tarpeettomiksi ja lääkärin kommenteista tuli itselle vielä jotenkin sellainen olo, että oisin suorastaan toiminut väärin kun oon niitä nappaillut. Tämä hieman omaa tulkintaakin kyllä.

Onko täällä ketään, jolla vitamiinien syöminen olisi ollut maksa-arvojen nousemisen syynä?
 

Yhteistyössä