Raskaus + laihdutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mina"

Vieras
Eli kun aina sanotaan, ettei raskaana ollessa saa laihduttaa, niin miksi ei?

Ei tietysti mitään nälkäkuuria, mutta onko siitä oikeesti jotain haittaa, jos päivän enegiavaje jää johonkin 200-500 kcal?

Ja siis lähtötilanne on se, että ennen raskautta olin normaalipainon yläreunassa, nyt raskauden aikana kiloja on tullut n. 3 yli suositusten ja olen vasta puolessa välissä menossa...

Uhkana on ainakin pienipainoisuus vauvalla. Mulla paino tippui heti alusta n. 6 kg, olin kuitenkin 10-15 kg ylipainoinen. Painoa ei tullut uudelleen takaisin, päin vastoin puolivälissä tipahti pari kiloa vielä, jotka onneksi tuli takaisin.
Vauva kun synty reilu viikko sitten oli 2450 g, syntyi sektiolla koska ei olisi todennäköisesti kestänyt synnytystä alateitse. Sitä testattiin tipalla, ja sydänäänet laskivat aina supparissa.
En tosiaankaan suosittelisi laihduttamista tarkoituksella, ennemminkin tarkkaa seurantaa ettei paino nyt kovasti nouse jos sen ei halua nousevan. Ja´edelleen, mäkin olin ja olen ylipainoinen, että ei se vauva silti kaikkea äidiltä saa jos vajausta ravinnosta on kovin.

laihdutti raskausaikana. Painoa tuli 6kg ja vauva synty yliaikasena reilu 2kg:sena... Pieni reppana joutu kärsimään äitinsä itsekkyydestä...

Raskausaikana ei saa laihduttaa koska helposti lapsi voi joutua kärsimään puuttellisesta ruokavaliosta...

Raskaana ollessahan kuitenkaan ei tarttis oikeesti syyä paljoa enemmän ku normaalisti oliko se lasi maitoa, omena ja ruisleipä niin se riittäs... Jotkut mättää ja lihoo raskauden varjolla...

Painoni ei noussut yhtään raskauden ensimmäisellä puoliskolla. Olin lähtökohtaisesti n.7kg ylipainoinen. Ei se mitään vippaskonsteja vaadi. Syöt terveellisesti ja monipuolisesti, unohdat ylimääräiset herkut ym. Muista että sinun läskisi eivät ole raskaana ollessa prioriteetti. Tärkeintä on taata sikiölle turvallinen, tasainen kasvu. Se miten elät ei ole enää yksityisasiasi.

Kiitos tästä tiedosta. Eli enemmin kannattaa seurata, että ne saadut kalorit pysyy suht koht samassa menneiden kanssa, mutta katsoa samalla, ettei vajeita jää...
Meillä kyllä oli pienipainoinen lapsi esikoinenkin, vaikken laihduttanut, joten ehkä ei kannata ottaa sitä riskiä, että laihdutus pienentäisi lasta entisestään.
Tosin mulla on myös diabetes, joka vastaavasti kasvattaa lasta :D

Mulla on joku kriisi tosta painosta, koska mein neuvola täti on sellanen, että kyttää sitä tosi tarkkaan ja jos yhtään on tullut ylimäärästä, alkaa valitus :(

Mutta nää tiedot oli tosiaan kultaakin arvokkaampia, ja voin sitten sanoa neuvolatätille, että koita kestää, ei sen niitä tarvi kantaa :D

Raskausaikana ei saa laihduttaa. On oikeasti syötävä kahden edestä. Sopiva ja suositeltava painonnousu on noin 10-15kg. Mikäli laihdutat asetat vauvan hengenvaaraan.

Alkuperäinen kirjoittaja tohtoritäti;:
Raskausaikana ei saa laihduttaa. On oikeasti syötävä kahden edestä. Sopiva ja suositeltava painonnousu on noin 10-15kg. Mikäli laihdutat asetat vauvan hengenvaaraan.

Jos mä söisin lahden edestä, ei 15kg riittäis varmaan edes kaksinkertasena :D Lähinnä vaan sitä, ettei toi paino nousis ihan älyttömästi ja pysyis suositusten rajoissa, mielummin vaikka siellä alarajoilla...
Mun on aina ollut tosi hankala laihduttaa, ja jos yhtään repsahtaa, ylim. kiloja tulee kuin vettä vaan :/

Laihduttaa ei saa sen takia, että elimistöstä lähtee kaikkea pskaa liikkeelle, jotka voi imeytyä myös vauvaan. Laihduta sitten synnytyksen jälkeen, jos on tosiaan tarvetta. Mutta toki esim. terveellinen ruokavalio yms. auttaa siinä painonhallinnassa, kun ei tosiaan tarvi kahden edestä syödä. Mulla nyt rv 23+2 ja raskausdiabetesdiagnoosi tehtiin rv 16, joten ruokavalio oli pakko muuttaa, ja liikuntaa lisätä, eikä paino ole noussut vielä kiloakaan, eikä kyllä laskenutkaan. 30kg ylipainoa ja sukurasitteet diabeteksesta päälle, joten neuvolassa sanoivat jo aiemmin että painoa ei sais päästää nousemaan kauhean korkealle, eli kun suositus on 7-14 kg, niin minun pittäis alittaa tuoki. Päätin tosin jo ennen tuota diagnoosia, että 5kg maksimissaan painoa lissää, ettei ole kolminumeroinen luku. Vatta kyllä kasvaa, mutta takapuoli kapenee, kun ei enää mätä herkkuja ja roskaruokaa vaan enemmän vihreää ja kotiruokaa ja harrastaa liikuntaa muuallaki kuin sohvan ja jääkaapin välillä :D

Riippuu lähtöpainosta. Minulla sanottiin ettei saa tulla montaa kiloa lisää ja ei ole tullutkaan. Saatan synnytyksen jälkeen painaa vähemmän kuin ennen. Painoindeksi ennen raskautta siellä sairaalloisen ylipainonpuolella ja raskauden jälkeen saattaa mennä alle tuon.

Yhteistyössä