Raskaus ja laihdutus!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Miksi raskaana ollessa ei saisi laihduttaa?
Onko siitä haittaa, jos paino tippuu? Mulla on jo lähdössä ylipainoa melkein 20 kiloa ja haluaisin, että muutamia kiloja lähtisi.
Neuvolaan menen vasta tämän kuun lopussa, joten siksi kysyn täältä. =)

Sikiö ei saa tarvittavia saataviaan jos et syö. Eihän se niin natsaa että se alkaa ravintonsa muka imemään sun rasvavarastoista. Mutta toki terveelliseseti saa syödä. Niin olen itsekin pysynyt muuten hoikkana vaikka lapsen kasvu on ihan normaalia.

Raskausajasta en tiedä, olen kyllä kuullut saman että ei saisi silloin laihduttaa. Mutta imetysaikanahan laihdutusta ei suositella sen vuoksi, että kaiken maailman ympäristömyrkyt mitä ihminen itseensä väkisinkin saa esim. ilmansaasteista, varastoituu juuri rasvasoluihin. Ja sitten kun laihduttaa ja rasvaa alkaa hävitä, ne myrkyt vapautuvat elimistöön ja poistuvat vähitellen (tärkeää muistaa juoda paljon, niin poistuvat virtsan mukana). Mutta jos imettää, niin niitä myrkkyjä poistuu myös äidinmaidon kautta. En tiedä olisiko sama juttu raskausaikana, että ne ympäristömyrkyt läpäisisivät istukan?

Mutta jos syöt vähärasvaisia ruokia ja paljon hedelmiä ja vihanneksia varsinaisesti laihduttamatta, niin en käsitä että siitä voisi haittaakaan olla... kunhan syöt usein ja aina kun on nälkä etkä ala paastota. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 13:08 LeeLoo kirjoitti:
Sikiö ei saa tarvittavia saataviaan jos et syö.

Mä en kyllä usko tuohon. Oksensin viime raskaudessa 3kk:n ajan 24/7 ja ainakin silloin mulle painotettiin, että kyllä vauva ottaa / saa mitä tarvitsee. Valehdeltiinko mulle? :/

Siis LAIHDUTTAA ei saa mutta PAINONTARKKAILU on suotavaa meille ylipainoisille. Näin siis sanoi ravintoterapeuttini mulle. Ruokaa saa mättää kunhan on oikean tyyppistä. Napostelu karkit ja sipsit vaihtuu kasviksiin ja lautasmallia syömiseen mukaan. Sellasta " en syö mitään ja huomenna ahmin" tyyppistä laihdutusta ei saa tehä. Jostakin on jääny mieleen että jos kovasti laihduttamalla laihduttaa niin sun ruumis alkaa päästämään ketoaineita (ns. myrkkyjä) jotka on sitten vauvalle huonoksi....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 13:12 Vieras kirjoitti:
\

Mä en kyllä usko tuohon. Oksensin viime raskaudessa 3kk:n ajan 24/7 ja ainakin silloin mulle painotettiin, että kyllä vauva ottaa / saa mitä tarvitsee. Valehdeltiinko mulle? :/

Juu niin minäkin oksensin, kyllä vauva ottaa sen mitä tarvitsee, eli ensisijaisesti syömättömyys vaikuttaa äidin vointiin mutta jos laihduttaa niin mistä vauva saa tarvittavat ravintoaineet???Pidemmällä tähtäimellä. jokapaikassahan sitä painotetaan ettei raskausaikana saa laihduttaa

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 13:12 Vieras kirjoitti:
\

Minä myös oksensin 24/7 ja koko yhdeksän kuukauden ajan. Mulle kans lääkäri sanoi, että vauva ottaa kyllä minkä tarvitsee.. =) Ja hyvän kokoinen poika syntyi eli oli kyllä saanut ravintoa :D

Yhteistyössä