Raskaus ja valittaminen tms

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja salla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

salla

Vieras
Kertokaapas minkä takia isolla osalla tuolla odotuspuolella on kaikki mahdolliset oireet ja sairaudet jotka voi vaan tulla just raskausaikana.
Ja sitten valitetaan jo rv 25 tienoilla kuinka tää vauva on jo tulossa ulos ennen aikojaan, mutta lekurin perskele määräs lepoa...mutta en aio levätä jne.
Ja sitten haaveillaan siitä kuinka ois hyvä jos vauva syntyis jo rv32 tienoilla. Mitä hyvää on siinä että vauva syntyy ennen aikaisesti ...jos nuo vauvat ois valmiita syntymään jo useita viikkoja aikaisemmin niin minkä takia meillä ois käytössä koko keskos-termi tms. Eikä kenenkään tarvitsis jännittää selviääkö vauva ja onko keuhkot kuin kehittyneet jne.

Noita odotus-pinoja kun lukee niin tulee välillä tunne, että siellä on aika monta odottajaa ketkä nauttivat siitä, että saavat muilta sääliä kun heidän odotusaikansa on niiiiin rankkaa. Ja sitten kun käy lukemassa ko nikin tekstejä niin sieltä sitten selviää kuinka kuitenkin voidaan tehdä vaikka mitä ja sitten ihmetellään että miksi supistelee jne.

No mulla meni ensimmäinen odotus tosi hienosti, ei minkäänlaista pahoinvointia, väsymystä, kipuilua, mielialanvaihteluita yms ja olin niin onnellinen koko odotusajan kuin olla ja voi. Toisen kanssa kävikin sitten eri tavalla. Koin kaiken pahimman kautta ja olin tosiaankin huonossa kunnossa. En ole tätä missään valitellut, mitä nyt jos ystävät/tutut kyselee kuulumisia niin ihan reilusti kerron että surkeesti oon voinut.
Ja ikinä en ole toivonut muuta kun että ei menisi hirveästi yli lasketun ajan. Vauvahan on täysiaikainen vaikka syntyisi kun viikkoja 37 täynnä, eli mieluusti jättäisin kyllä ne pari-kolme viikkoa siitä odotuksesta pois, alkaahan se olo olla sen mukainen, että kukapa sitä synnytystä ei toivoisi? Mut vaikea ajatella että joku oikeasti toivoisi lapsensa syntyvän rv 32? Eräs perhetuttu, vanhempi nainen jo, sai oman lapsensa sillä viikolla ja poika on kehitysvammainen, juuri sen takia koska oli liian aikaisin syntynyt. Eiköhän jokainen kumminkin loppujen lopuksi haluaisi että omalla pienellä lapsosellaan olisi kaikki hyvin ja olisi terve? Ainakin minä. Mutta moni kun sanoo että raskaus ei ole sairaus, niin joissakin tapauksissa (en tiedä kuinka paljon näitä on) se rajoitaa aika kovasti ja vie voimat todella, että siinä vaiheessa voisi sanoa että on raskauden takia sairas..

Käyppä ihan huviksesi lukemassa vaikka huhtikuisten odottajien pinoa...tai touko tai kesäkuisten. Ihan kuin ei ihmiset tajuaisi että tuolle ns täydelle odotusajalle on ihan hyvät puolensa pelkästään lapsen kehityksen kannalta. Siellä näytetään unohtavan se seikka, että lapsen tulisi saada kehittyä valmiiksi ennen kuin syntyy...eikä syntyä vaan nyt koska odottavan aika on pitkä.

mutta salla, on mullakin tullut vastaan tuommoisia, ilmeisesti et nyt kumminkaan munlaisiani tarkoittanut, vai? Itse ymmärsin että semmonen turhanpäivänen valittelu ja vielä kun siihen saa apua/neuvoa niin juuri sitä vastaan tehdään kaikki.. itse ku pyysin apua niin mulle ei sitä annettu. kärsi työ ja koko muukin elämä, kun kunto meni niin huonoksi. En sano etteikö oisi hyviä ja ihania hetkiä ollut, niitähän olikin, mutta hetken verran vain kunnes alkoi taas joku uusi vaiva, mutta niistä osasi nauttia, kun ei ollut koko odotus sitä samaa (:

Alkuperäinen kirjoittaja MARIEL:
mutta salla, on mullakin tullut vastaan tuommoisia, ilmeisesti et nyt kumminkaan munlaisiani tarkoittanut, vai? Itse ymmärsin että semmonen turhanpäivänen valittelu ja vielä kun siihen saa apua/neuvoa niin juuri sitä vastaan tehdään kaikki.. itse ku pyysin apua niin mulle ei sitä annettu. kärsi työ ja koko muukin elämä, kun kunto meni niin huonoksi. En sano etteikö oisi hyviä ja ihania hetkiä ollut, niitähän olikin, mutta hetken verran vain kunnes alkoi taas joku uusi vaiva, mutta niistä osasi nauttia, kun ei ollut koko odotus sitä samaa (:

En mä sua tarkoittanut, vaan niitä sellaisia tapavalittajia...siis tulee tunne että suurin piirtein luetaan netistä kaikki mahdolliset vaivat joita voi raskausaikana olla ja sitten listataan ne kaikki pikkuhiljaa.
Nytkin siellä eräs odottaja selitti kuinka on viikkoja kasassa alta kolmekymmentä ja on saanut kieltoja tehdä melkein mitään...niin ei voi olla vaan levossa kun on nyt tärkeämpiä asioita mm lapsen synttärit.

No vauvahan olisi melkein ns "valmis" mutta tietääkseni keuhkot vaativat loppuun asti aikaa kehittyä, samoin aivothan kehittyvät eniten ja nopeiten juuri viimeisellä kolmanneksella siellä masussa ja ensimmäisen elinvuoden aikana, kun mietitään koko elämän aikana tapahtuvaa kehitystä.. JA tämä ainakin minun mielipide, että vauva on masussa niin kauan kun sen on siellä hyvä olla, ja kauan nyt tarvitseekaan kehittyäkseen, esim. tiedän perheen jonka kaikki lapset tulleet maailmaan rv35-36 ja terveitä hyvinvoivia lapsosia kaikki.. tosin on sitten niitäkin vaavoja, jotka syystä tai toisesta valitettavasti putkahtaa ihan ennen aikojaan maailmaan ja eivät selviydykkään nin hyvin. mutta en ymmärrä kuinka joku ennemmin sitten synnyttäisi lapsen vaikkei lapsi olisi valmis, vain koska itse ei malttaisi.. sehän nyt on jokaisella naisella melkein joka asiassa.. :D ettei siis malta odottaa.

no tuommosessakin tapauksessa jos oikeasti olo on se ja vaatii lepoa, niin voisi pyytää apua ihan vaikka mummolta, mieheltä, ystävältä.. ja löytyyhän niitä, että auttaisitko mua hei vähän, ja aatella sitä lapsensa parasta, jos tilanne esimerkiksi se että vaara tulla liian aikasin.. ja tosiaan sehän on liian aikasin jos viikkoja alle 30!!

Alkuperäinen kirjoittaja MARIEL:
no tuommosessakin tapauksessa jos oikeasti olo on se ja vaatii lepoa, niin voisi pyytää apua ihan vaikka mummolta, mieheltä, ystävältä.. ja löytyyhän niitä, että auttaisitko mua hei vähän, ja aatella sitä lapsensa parasta, jos tilanne esimerkiksi se että vaara tulla liian aikasin.. ja tosiaan sehän on liian aikasin jos viikkoja alle 30!!

Niinpä !
Mutta tässä näkyy vaan se, että mikä on se asioiden tärkeysjärjestys ja sitten tulee se fiilis että onko ne asiat oikeasti niin huonosti kuin annetaan ymmärtää vai haetaanko vaan sääliä...kun en jotenkin jaksa uskoa et ihmiset voi olla noin tyhmiä.

Itse tiedän näitä odottajia, jotka ovat kuin invaliideja, heti kun plussa tulee testiin. Yksi kaverini esim. ei enää plussan jälkeen voinut käydä kävellen missään saatikka, että olisi voinut vaikkapa imuroida. Hän oli käytännössä vuodepotilas koko raskauden ajan, kun ei voi liikkua tai tehdä mitään kun tulee pian keskenmeno. Ja hänellä siis ihan normaali raskaus, ei mikään riskiraskaus tai suurentunut keskenmenon riski.

mullakin on nyt pari kaveria raskaana ja toinen on ollut synnytysvalmiudessa rv20 lähtien ilman mitään todellista syytä ja toinen hokee joka väliin että hän ei voi tehdä tota kun on raskaana...eli kyseessä on ihan normi kotityöt ei mitään ojankaivuuta.

hah, itse odotan kolmosta ja 2ssa raskaudessa oksentanut 9kk, raskaus siis ottanut aika lujille, valitan aj.jostain as. mutta pystynyt kyllä tekemään työni, opisk. jne ja eilen pesin jopa ikkunat ja rvk 36.
lapsi on ns. "valmis" syntymään 35 vkolta eteenpäin..