raskaus ja työhaastattelu=työsuhde ?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön lähihoitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön lähihoitaja

Vieras
Moikka!

Olen tässä ollut 7 kk työttömänä ja nyt olisin melko varmasti( 99,9% varmuudella) saamassa duunipaikan.

Olen lähihoitaja ja lähihoitajan duunista olisi kyse. Mulla on raskausviikkoja 7+6 nyt kasassa. Tää vauva oli totaallinen yllätysvauva, mutta silti meille rakas ja tervetullut.

Kuinka nyt sitten toimin haastattelussa? Mulla on siellä hakemassani työpaikassa entinen duunikaveri hommissa ja se sano, että paikka on laakista minun.

Mutta tää raskaus... Miksi mun nyt pitää tätä edes murehtia. Ja ei kai ne nyt niin kamalia olis et irtisanoisivat mut koeajalla johonkin syyhyn vedoten, koska saisivat tietää raskaudestani.

En kai mä nyt himassakaan voi laskettuun aikaan asti istua. Ja mistä sen tietää mitä tässä raskaudessa vielä käy.

Onko kellään kokemuksia?

Kun sain nelisen vuotta sitten vuorotteluvapaan sijaisuuden, en sopimusta kirjoittaessa tiennyt olevani raskaana. Koeajan jälkeen sitten kerroin jääväni äippälomalle. Hyvin suhtautuivat asiaan. Ainoa miinus, että henkilö, jonka sijaisuutta tein, ei palannutkaan enää takaisin ja mua tuurannut heppu sai itelleen siitä vakipaikan. Hieman sapettaa, mutta en kyl vaihtais päivääkään pois esikoisen kanssa vietetystä ajasta.

Mä menisin haastatteluun ja elleivät nyt suoraan satu kysymään oletko raskaana, niin en kertoisi asiasta. Valehtelemaan en kyllä ryhtyisi, se takuulla kostautuisi myöhemmin.

Mutta kuten sanoit... raskaus on kovin alussa vielä, ihan perustellusti voit myöhemmin sanoa että et uskaltanut luottaa raskauteen ennen ekaa ultraa. Ehdit kuitenkin näyttää kykysi, voihan olla että pitävät sut sitten töissä. Ja jos eivät pidä, niin ehdit silti saada työkokemusta.

Menisin haastatteluun enkä kertoisi jos ei suoraan kysytä. Ymmärtääkseni se menee niin etteivät saa kysyä. Jos olet noin alussa niin ehdithän sä tehdä vielä pitkään töitä ennen äitiysloman alkua joten mikä ongema tuossa on?

oot niin aikaisilla viikoilla vielä ettei kannata kertoa, jos saat paikan niin sitten sen niskapoimu ultran jälkeen kertoisin työnantajalle, silloin on LA:kin varmistunut ja todettu että kaikki hyvin jne

Työhaastattwlussa sitä ei saa kysyä, eikä sun kannata kertoa. Jos joku kysee myöhemmin niin Voit aivan hyvin sanoa ettet tajunut olevasi rakaana kun kuukautiset heittelee tms.

töitä saa hakea raskaudesta huolimatta aina. Mun raskaus näkyy jo ja voin siitä avoimesti haastattelussakin puhua, eikä se siltikään saa vaikuttaa siihen valitaanko minua työhön vai ei.

kylläpäs tuo nyt ihmetyttää väkeä, tuo 7 kk työttömyys. Ilmeisesti on niin, ettei lähihoitajalle saa sattua yksityiselämässään mitään mikä estäisi työnteon .Kuten vaikka se, että juuri valmistumisen jälkeen hautaa pikkusiskonsa joka sattumoisin kuolee lääkärin tekemään hoitovirheeseen. Eikä kyseinen kuolemantapaus ole ainut vastoin käyminen, joka tässä on sattunut.

Viisas on mielestäni se ihminen, joka tajuaa oman jaksamisensa rajat ja ottaa aikalisän silloin kun sitä tarvitsee.

Itselläni on kuitenkin pitkä kokemus alasta ja haluaisin uskoa, että palkkaavat ennemmin puoleksi vuodeksi tyypin joka todella tietää mitä tekee , kuin tyypin joka tulee vuosiksi tekemään sutta ja sekundaa. Ja minähän olisin poissa duunista jonkun vuoden tai kaksi.

Mut palkattiin vakinaiseen sh-virkaan vaikka ehdin olla töissä vain 2kk ennen äitiyslomaa. Mut parempi olla noin alkuvaiheessa ihan hissukseen, mulla ei sitä palloa enää haastattelussa piiloon saanu :)

Lähihoitaja 7 kk:tta työttömänä?!

Ihan mahdollista... ;) Itsekin olin aika monta kuukautta, mutta terveydellisistä syistä. Osastotyötä olis ollut kyllä pilvin pimein - ihan niin paljon, kun olis vaan kerenny tekemään, mutta kun kerran sanoi selkä "poks", niin enpä ole sen jälkeen tarvinnut edes katsoa osastolle päin... Joten, kun joutuu "valikoimaan", mitä voi tehdä, voi sitä joutua olemaan työttömänä pitkäänkin. Olen nyt onneksi kuntoutunut sen verran, että olen taas työelämässä, mutta huomattavasti kevyemmässä hoitotyössä, mitä se osastorumba on.

Mutta muutenkin tuo on mahdollista. Jos on esim. tosi pieni paikkakunta, kaikki vakanssit täynnä ja sijaisia tarpeeksi, eikä hoitajalla valmiutta lähteä pidemmälle esim. perhesyistä tai hoitaja ei vaikka omista ajokorttia, niin eipä tuo mikään ennennäkemätön tilanne olisi.

Yhteistyössä