raskaus ja tupakka

  • Viestiketjun aloittaja hempukka
  • Ensimmäinen viesti
hempukka
=)

hei kaikki! on pakko laittaa ajatuksia ja kysymyksiä myös tänne koska asiani koskee raskaana ja tupakoi aihetta. Itse poltan tupakkaa jonkin verran n. 7kpl päivässä sinistä lm:ää.. ja raskausviikoilla olen jouluaaton tienoilla rkv 13..on kauheen huono omatunto kun poltan, vaikka vois olla ilmankin mutta kun ei osaa..hirveet syyllisyyden tunteet!!

onko polttajia myös joulossa?vastailkaa..tiedän ettei tupakointi ole terveellistä muutenkaan, saati silloin kun on raskaana, ja tiedän myös senkin että ei se nyt maailman loppukaan ole.
 
mammammaa
Nyt ei tarkoitus saarnata, mutta mua motivoi lopettamaan tupakoinnin, kun ajattelin, että mulla ei ole oikeutta antaa lapselle "synttärilahjaksi" kauheita nikkiksiä.
 
Heips! Mulla 3 tyttöä. Kun aloin odottaan esikoista niin sain lopetettua joskus 3-4 raskaus kuukauden paikkeilla. Kun pystyin olemaan päivän ja taas toisen polttamatta niin siitä se lähti. Kun tyttö oli n. puolivuotias aloin taas polttaan yhen viikosa, kaks viikosa jne. Kohta poltin jo usiamman päivässä. Toista tytärtäni oottaessa poltin melkein koko raskausajan "vähän", eli yksi-viisi päivässä, joskus oli päiviä etten polttanut ollenkaan. Kun tyttö sitten syntyi, reilu kuukauden päästä aloin taas maistelemaan tupakkaa. Ja tytöstä tuli tosi itkunen... Ensimmäinen oli todella kiltti vauva. Ja kolmatta oottaessa tuli myös poltettua jokseenkin säännöllisesti ainakin yksi päivässä, mutta tytön synnyttyä ei ollenkaan. Viimesen taisin vetää edellisenä päivänä ennen synnytystä. Sairaala on hyvä paikka lopettaa!!! :) Tää kolmas tyttö on kanssa ollut ihan älyttömän tyytyväinen ja helppo lapsi!! Nyt on tullut joskus mieheltä pummattua tupakan, ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa, mutta tarkotus ois ettei enää sen enempää!!! =) Mua kanssa vaivasi todella paljon kun raskaana ollessa poltti, mutta se on TOD vaikea lopettaa!!! Tsemppiä sulle, tietysti kannattaisi lopettaa jos vaan pystyy! :hug: Vauvat on muuten ollut ihan hyvän kokoisia syntyessään ja terveitä!!
 
my selene harmaana
Olen lopettanu joka kerta kun testi on näyttäny plussaa mut ymmärrän ettei se oo kaikille yhtä helppoa. oisko sulle helpompi jos et lopettaisit vaan pitäisit taukoa. sen jälkeen kuin lapsi on maailmassa ja mahdollinen imetys loppu niin ala uudestaan jos siltä tuntuu.

Anna kuitenkin nyt lapsellesi mahollisuus päättää ite haluaako myrkkyä ja tervaa vai ei!

tsemppiä!

my selene ja Remppa rv 17+

ps. tää ei ollu saarnaa vaan tsemppiä! :)
 
joo ei oo helppoo ei...ite polttanu vähän(~5 röökii/pv) mutta kuitenkin, raskauden alussa tosin olin 2kk polttamatta, sit ratkesin..ja nyt oon ollu 2 viikkoa polttamatta ja aion nyt olla loppuun asti polttamatta. (toivottavasti ei tartte aloittaa uudestaan sit kun tytsi on syntyny) mutta voin sanoa et asiaa helpotti mulla itellä ainakin mynthonit :xmas: jajaj purkka :whistle: ja sitten se kun ei ollu polttavien kavereiden kans tekemisissä pariin viikkoon...heh :LOL: kuulostaa aika tyhmältä mut mulla toimii tuo et jos pariin viikkoon pääsee polttamatta niin ei tee edes mieli...ratkesin sen 2 kk jälkeen sillon sen takia ku join yhen siiderin niin oli pakko sit polttaa se yks tupakka...ja sit toinen...ja kolmas. argh. ei siis kannata juuakkaan yhtän tippaa ;)
 
bona
Ensimmäisen raskauden ajan poltin päivittäin. Poika syntyi terveenä eikä ollut itkuinen yms.
Nyt tämän raskauden ajan olen yrittänyt olla polttamatta, koska eihän se hyväksi lapselle ole. On vaan niin vaikeaa lopettaa... Mieheni aikana en polta lainkaan koska hän on todella ehdoton tämän asian suhteen. En pidä sitä pahana koska vauvan parasta hän vain ajattelee. Tosin olisi varmaan helpompi lopettaa kokonaan kun saisi vähän kannustusta eikä pelkkää motkottamista...
:/
 
Hei! Tiedät että tupakointi ei ole terveellistä, mutta tiesitkö että tupakapoltto lisää lapsen riskiä sairastua muihin sairauksiin? Vasta luin Tiede lehdestä kuinka poika sikiöiden hedelmällisyys kärsii äidin raskauden aikaisesta tupakoinnita. Esim. nykyään tutkitaan paljon miksi on niin paljon nuoria miehiä jotka kärsivät hedelmättömyydestä ja yllätys yllätys yksi syy on äidin raskaudenaikainen tupakointi!!

Lisäksi tupakointi lisää lapsen astma riskiä, pienikokoisuuutta, rakennepoikkeavuuksia (sydänviat!) allergia riskiä.. EIKÖ olisi aika vähän vaadittu että lopettaisit ensi tilassa tupakoinnin, koska lapsen terveys kyseessä?

Kerro ihmeessä neuvolassa että poltat, ehkä he osaavat kannustaa sinua lopettaamaan! Voimia!
 
Itse lopetin tupakoinnin kun testi näytti plussaa. pari kuukautta olin polttamatta, mutta sitten sorruin. Mä tosin poltin ainoastaan seurassa, jossa muutkin poltti, eli sosiaalista riippuvuuttahan mun sauhuttelu oli. Mun vauvamaha oli todella pitkään piilossa, ja pompahti esiin vasta kun oltiin pästy raskauden puolivälistä jo hyvän matkaa eteenmpäin. Sen jälkeen en yksinkertasesti KEHDANNUT :ashamed: seisoo julkisilla paikoilla nortti huulessa ja piilopaikan etsiminen tuntui turhauttavalta :headwall: luovuin tavasta ja nyt kun tytsy on 8kk en enää polta lainkaan (no okei, joskus kun oon viihteellä saatan muutama polttaa). Mun mies tosin vetelee vajaa askin päivässä (on polttanut jo yli 10 vuotta vaikka vasta 24v) mutta muistaa käydä pesemässä kädet ja syödä purkkaa kun tulee savuilta, sillä mua ällöttää. Nyt vasta ymmärrän miltä olen itse haissut :x ei kyllä tee mieli pussailla. Ole vaikka viikko polttamatta ja sitten haistelet sellaisen ihmisen henkee ja vaatteita joka polttaa, niin tajuat, miksi lapsenkaan ei pitäisi joutua haistelemaan sitä. Tsemppiä kaikille jotka yrittää vähentää/lopettaa sauhuttelun! :heart:
 
ite lopetin kun aloin odottaan. ja hyvin kestin vaikka kauan olin sitä' norttia vedellytkin. se ei ollut kyllä mitään helppoa, söin sitten karkkia, mynthoneita ym. ja kiloja niistä karkeista sitten tulikin. (karkit pysyny paheena) vaikeeta oli esim. töissä kun muut kahvitunnilla meni tupakalle. myös mies polttaa ja aina käytiin yhdessä sauhuilla. tuttujen tv- ohjelmien tauoilla oli vaikeeta kun oli tottunut käymään tupakalla siinä välissä. nyt tyttö 1,5 vuotias ja en ole polttanut muuten kuin joskus viihteellä. olen onnellinen että en polttanut. jos jotain olisi tai sattuisi ei ainakaan siitä voi syyttää itseään, enkä kanna siitä sitten huonoa omaatuntoa. tiedän mitä se on ja se ei ole helppoa :) tsemppiä
 
Minä lopetin tupakoinnin heti kun raskaustesti näytti plussaa, raskausviikkoja oli silloin 5 eli ihan hyvissä ajoin lopetin. En missään nimessä olisi voinut polttaa koska tiedän haitat ym kun kyseessä on vielä pieni ihmisenalku. Olin tupakoinut jo noin kymmenen vuotta ennen ekaa raskautta ja sitte kun lopetin niin sen jälkeen olen polttanut vain pari tupakkaa viime kesänä pienessä sievässä. Tytär syntyi elokuussa -04. Tajusin kesällä että hyi helvetti miten pahaa tää rööki on ja en sen jälkeen ole polttanut. Mulla oli todella hyvä syy lopettaa ku tiesin olevani raskaana ja oli se sen arvoista!!
 
minä poltin raskauden aikana ja poika syntyi ihan terveenä! lopetin kylläkin samana päivänä, kun poika syntyi! =)

Nyt välillä tekee oikein hurjasti mieli aloittaa uudestaan, mutta yritänpä ainakin olla ilman, kun olen siihen pystynyt jo melkein 4kk...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.12.2005 klo 20:13 krahu kirjoitti:
En halua saarnata, mutten ikinä koskaan itse voisi tehdä tuommosta.
Hyvähän sun on siinä sanoa, mutta se ei todellakaan ole kaikille niin yksinkertaista!!! Mut mä ainakin voin sanoa että en ole maistanut pisaraakaan alkoholia raskauksien aikana tai sen jälkeenkään!! :saint: Sellainen joka on ite polttanut tietää sen lopettamisen vaikeuden, tosin sekin vaihtelee eri ihmisillä. Eräs tuttavani on ollut jo 10 v. polttamatta savuakaan, ja vieläkin kuulemma tekee välillä tosi paljon mieli! Eli siitä tosiaankin jää riippuvaiseksi.
 
Olen todella pahasti nikotiiniriippuvainen :ashamed: Aloitin jo 13v. ja siitä lähtien olen polttanut säännöllisesti. Raskausajat oli ainoat jaksot, jolloin olin hetkittäin polttamatta. Esim. 1-2viikkoo polttamatta, sitten ratkesin ja ostin askin ja poltin sen pikkuhiljaa. Taas sitten uus yritys... Kyllä oli vaikeaa. Tupakka on huume. Itse voisin luopua loppuiäkseni esim. kahvista tai suklaasta jos pitäisi, mutta tupakasta onkin vaikeampaa erota. En tiedä pystynkö siihen koskaan, vaikka haluaisin. :/
Lapset on olleet terveitä ja syntyessään isokokoisia (nuorempi oli 52cm/3800gr). Olen todella onnellinen heistä ja tyytyväinen, kun kasvavat ja kehittyvät hyvin. :)
Tsemppiä kaikille samojen asioiden parissa tuskaileville! :hug:
 
Mä en voi mitenkään ymmärtää äitejä, jotka polttaa raskauden aikana. Se on mun mielestä sama, kun tietentahtoen aiheuttais omalle lapselle sairauksia tms. Meidän naapuris asuu nainen, joka on raskaana ja polttaa tupakkaa. Mulla tekee tosi huonoo kattella sellasta. Oon ittekin aikoinani polttanu n.10 vuotta, mut lopetin ihan oman hyvinvointini takia, en ollu silloin raskaana. Onko tosiaankin niin vaikee olla 9kk polttamatta?? Mä ainakin tekisin mitä vain oman lapseni puolesta, vaikka kuolisin! Joten on kyllä aika vähäpätöinen vaatimus luopua jostain omasta , monesti "tapa-riippuvuudesta", lapsensa terveen tulevaisuuden vuoksi!
Tuttavaperheessä myöskin äiti poltti raskausaikana ja vauva joutuikin sitten olemaan sairaalassa kaks ensimmäistä elinkuukauttaan, kun keuhkot ei ollu kehittyny kunnolla. Missäköhän vika?? Ja just uusia tutkimuksia taas tullu, että raskauden aikaisen tupakoinnin haitat lapsessa näkyy monesti vasta, kun lapsi alottaa koulun. Oppimisvaikeuksia ym. Aivot ei oo kehittyny raskauden aikana kunnolla. En sano että haittavaikutuksia kaikilla lapsilla/vauvoilla näkyis, mut minkä takia ottaa riskiä?
En yleensä oo missään asioissa mikään moralisti, mut tää aihe on kyllä semmonen että en ymmärrä...
 
Mä ajattelin sen niin, että se on sama, kun laittais vastasyntyneelle palamaan sätkän huuleen! Ajatuksenakin jo niin vastenmielinen, että mulla loppui röökaaminen seinään, kun plussasin.
Kyllä aikuisella ihmisellä luulis sen verran selkärankaa olevan, että omaa lastaan suojelisi.... ethän sä anna sen polttaa sit, kun se on tullut tähän maailmaan asti niin miksi sitten annat "polttaa" siellä masussa?
 
bona
Poltin koko ensimmäisen raskauden ajan ja poika syntyi terveenä. Nyt täyttää 10 eikä vielä ole mitään erikoista havaittavissa. Normaali, reipas pikkumies se on.
Toinen asia mikä kauhistuttaa on päihdeäidit. Itse en ole pisaraakaan alkoholia laittanut suustani alas raskauden aikana. Työssäni olen kyllä nähnyt kuinka surutta maha pytyssä otetaan baarissa viinaa. Olen myös nähnyt mitä alkoholi lapselle tekee eli siis FAS-lapsia. On se surullista kun viina vie...
Räikein tapaus on ollut kun äiti ja tytär ovat olleet yhdessä ja äidin suusta tullut kommentti oli että: " Kyllä mun täytyy ostaa tytölle paukku, kun se on raskaana." Siis baariin lähdetään juhlimaan raskautta. :(
Valtaosassa kuppiloista ei toivottavasti tarjoilla raskaana oleville. Tosin aina löytyy paikka jossa anniskellaan tai kotona tulee juotua.
On ehkä vähän tekopyhää moralisoida muita kun itse painii tän tupakkaongelman kanssa, mutta en silti missään tilanteessa vetäisi känniä päälle raskauden aikana!!!! Tai edes yhtä annosta alkoholia!
 
pirpiksenäiti
En halua saarnata, jokainen päättää itse tupakoiko vai ei, mutta itselläni se oli itsestäänselvyys että sauhuttelu loppuu kun raskaaksi tulen. Ja niinhän siinä kävi, poltin n.10 tupakkaa/pvä ja jo monta vuotta ja kun elokuussa -04 raskaustesti näytti plussaa tupakointi loppui siihen paikkaan. Mieti kuitenkin vielä ennenkuin seuraavan tupakan poltat pystyisitkö lpoettamaan....lapsesi takia.
 
Ei kans mahdu mun järkeen tupakointi raskauden aikana!Itelläni on nyt vuoden ikänen poika ja kolme kaverii oli samaan aikaan raskaana ja kauhusta kankeena kattelin niiten touhuja ja sit tupakka menee viel imetyksen edelle!Siin heräsin todellisuuteen ku olin aina pienessä päässäni kuvitellu et kukaan nainen ei voi tehdä niin lapselleen-mut kyl sit vaan voi.Surullisen huvittavaa oli se et mun kaverit kaikki synnytti reippaasti yli kolme kiloset muksut ja meni yliaikaseks ja itellä 9 pvää etuajassa ja alle kolme kilonen.Siin meni kaikki tilastot kerta heitolla uusiks!Niin se vaan menee et joka henkosella lapsi saa hapen tilalla jotain aivan muuta...ehkä se vois laittaa miettimään...Mut niinhän se on et jokanen vastaa omasta elämästään ja lapsistaan,oli vaan kommentoitava!Ja toivotan tsemppiä lopettamisen suhteen!
 
pinon aloittaja haki varmasti tukea lopettamiseen, eikä mitään joukko kivitystä!
minä olen polttanut n. 10 vuotta ja tupakkaa kului 10-20 per. päivä, sain tietää olevani raskaana tammikuussa 05 ja lopetuspäätös oli 100% varma, vaikeaa se todellakin oli, mutta minua kannusti se että mieheni teki lakon myös ja olemme siinä molemmat pysyneet ja tulemme pysymään.
Kokeileppa AP ja muut tupakkalakko vai ei ongelman kanssa painivat ainakin vähentää. Minä aloitin lakon niin, että heti seuraavana päivänä päätin polttaa vain yhden, sitä jatkoin noin viikon, sitten vain puolikkaan ja sitten vain muutaman henkosen, hetken päästä tupakka maistui jo niin pahalta että sitä ei tehnyt mieli edes maistaa. Toinen konsti on hakea nikotiini tuotteita apteekista, tiedän että nikotiini on myös pahasta, mutta ei todellakaan niin pahasta kuin tupakka. Valitkaa siis pienempi paha.

Voimia tupakkalakkolaisille sitä te kaikki tarvitsette :hug:
 
pippe83
mun o pakko sanoa, et jos ite olet ollu pieni kokone syntyes(mä olin vaix äiti ei oo koskaa polttanu) ni ei kantsi!mun likka täys aikane ja 46cm(mä 48)ja 2640g (mä 3350) en tiä varmax mut musta tuntuu et se o tehostanu sitä...joka tapauxes tietty huonox mut mul ainaki oli tosi vaikea raskaus aika pahoinvointia koko 40vkoa ja ku ees koitin lopettaa ni oli kamalampi olo....mun tyttö kyl aina ollu ihan terve,pien nuha oli mut ei muuta ja sairaalastaki heti päästii sinä päivän ku aikasintaa päästetää.se on sun asia mut älä sil liikaa stressaa itteäs tai vauva kärsii enempi.neuvolas ne mul sano et koita vähentää älä välttämät lopeta ettei stressi käy vauvalle jos polttanu mota vuotta.relax!
 
sarina84 harmailee
Mä aloin vähentämään heti kun arvelin olevani raskaana. Plussattuani jatkoin sitä alle 5 tupakan linjaa. oisko ollut jollain 18vkolla, kun lopetin sitten tupakoinnin. Apuna käytin nicoretten niitä kielen alle laitettavia tabuja.. Niitä käytin 1,5vko ja huomasin, että ne alkaa jo olemaan ihan turhia.

Mulle neuvolassa sanottiin, että vähennä alkuun, älä heti lopeta kuin seinään, ellei tunnu siltä että siihen ilman suurempia ongelmia pystyt. Stressi saattaa olla elimistölle sen verran kova, ettei hyvää tee sikiöllekkään. Tästä syystä siis poltin alkuraskauden, pieniä määriä, mutta poltin..

Imetin 11kk ja koko sen ajan olin polttamatta, mutta kuinkas sitten kävikään.. :/ Elokuun alusta olen polttanut taas :ashamed: Olen kuitenkin ylpeä jo siitä että pystyin ne tärkeimmät hetket olla polttamatta! Ja häpeän että aloin uudestaan..

Itse olen "tupakkalapsi" kuten myös sisko ja veli, ja meillä on kaikki kunnossa. Mutta riskit on silti todelliset, ja ne kannattaa minimoida..

VOIMIA LOPETUKSEEN tai edes siihen reiluun vähentämiseen, eli jos pystyy pitämään sen että muutaman polttaa päivässä, niin siinähän riski jo pienenee.. :flower:
 
hei, minä lopetin kun sain tietää olevani raskaana ja lopetin siis kokonaan, jee!! :heart:
kantsee yrittää se on helpompaa nyt, ainakin mulla oli. mut tsemppiä.
kyllä mä sitä silloin rukoilin hartaasti että pääsisin eroon siitä syöpäkääryleestä!
onnea yritykselle! :flower:
 
tiki78 harmaana
En tahdo minäkään moralisoida, enkä voikaan, koska poltin esikoisen raskausaikana melko pitkälle, onneksi sitten lopetin kokonaan loppuraskaudeksi ja imetysajaksi. Terve poika syntyi minullekkin. Nyt 9v ja sairastaa astmaa, on allergioita ja tutkitaan mahdollista keskittymis/ylivilkkaushäiriötä. :( Perintötekijöillä on toki oma vaikutuksensa asioihin, mutta epäilempä itse olleeni osa-aiheuttaja lapseni terveyden ongelmiin tuolla polttamisella.. Seuraavat (2) raskaudet ja imetykset olen ollut nollalinjalla, plussan jälkeen lopetus niin pian kuin pystyin. Ajatelkaa tosiaankin näkyä, missä se pieni ihmisenalku köllii siellä vatsassa sätkä suussa!! :$ Sillä lapsella ei ole mahdollisuutta valita, mutta teillä on!! Tsemppiä!! :hug:
 
jekku
Moi!
Tiedän miten vaikeeta on olla polttamatta. Olen monesti ennenkin yrittänyt lopettaa, mutta kun jätin pillerit pois jätin myös tupakan. Eli kaksi vuotta sitten. Voi olla, että olisin sortunut taas polttamaan, jos en olisi heti tullut raskaaksi. Pitkä imetysaika myös on pidentänyt lakkoani. Toivon, että voisin olla lopun elämäni ilman tupakkaa, mutta kerran sauhuttelija, aina sauhuttelija...
Jos siis ei itsensä takia voi olla polttamatta, kannattaa ajatella lasta. :hug: Toivotan onnea lopetukselle ja PAAALLJOON voimia, koska ei se ole helppoa. Aina tekee mieli, vaikkakin aika helpottaa...
 

Yhteistyössä