Raskaus ja laihdutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piitu

Vieras
Kysyisin apuja laihdutukseen raskauden aikana. Olen parissa kuukaudessa pudottanut painoa n. 12 kg ja lisää tippuu hyvällä vauhdilla. Nyt kuitenkin haaveilen pienokaisesta ja tahtoisin myös jatkaa hyvin alkanutta laihista :)

Onko mahdoton yhtälö? Jos kuitenkin syö aamulla puuron (niin kuin olen neljä kuukautta jo tehnyt ja niin kauan kuin pystyn :)) kaksi lämmintä ateriaa ja välipaloja, mutta kaikki kuitenkin terveellisesti ja paljon kasviksia. Jauheliha yms. ovat kevyttuotteita ja mehut/limut lightversioita. Eli lähes suoraan painonvartioiden ohjeiden mukaan. Nyt vielä syön vain yhden lämpimän aterian päivässä ja päivällä vain hedelmiä ja salaattia ja ehkä jotain leipää/näkkäriä.

Painoni on pudonnut vain ainoastaan herkkujen poisjätöllä ja kasvisten lisäyksellä ruokavalioon, ehkä myös annoskoot ovat pienentyneet. Eli siis ei mitään syömättömyysdiettin..

Tulisiko ottaa yhteyttä neuvolaan jo nyt ennen tärppiä ja keskustella asiasta vai mennä omin päin? Syön Matrifolineja jo nyt neuvolan suosituksesta (suvussa selkäydinkohjua), eli vitamiinitkin tulee takuulla sieltä.

Onko lightjuomista haittaa sikiölle? Onko jokin makeutusaine vaarallista?

Nyt kaikki neuvot ja vinkit kehiin, kaikki tieto otetaan vastaan iloisilla mielin!!

Mä en ihan periaatteestakaan juo mitään missä on aspartaamia (useissa light juomissa). Hedelmäsokerilla makeutettuja kyllä ja sitten on jotain uuttakin makeutusainetta ollut jo juomissa.

Jos vaikka luopuisit mehuista ja sen sijaan käyttäisit vain täysmehuja tai vaikka makuistettuja kivennäisvesiä. Ruokavaliosi kuulostaa varsin terveelliseltä ja sellaiselta, mitä voisi noudattaa raskaudenkin aikana.

Sitä minäkin olen kuullut, että lightjuomat voisi jättää pois. Kyllä minulle tuo maustettu kivennäisvesikin maistuu ja sitä juonkin myös aika usein, ehkä vaihdankin lightmehut noihin. Mutta PepsiMaxista ei voi luopua :) En kyllä juo paljoa sitä mutta pieni nautinto on aina nautinto :)

Ruokavalioni olen parantanut kertarysäyksellä ja olen ylpeä siitä. Entinen mässyttäjä paransi tapansa, ja se jos mikä on ihme. En toki ole kaikesta luopunu, meillä on herkkupäivä, silloin saa mättää niin paljon kuin jaksaa (ei sitä paljoa pystykkään). Ei elämän pidä olla liian tylsää!

Mutta nyt lisään tuon toisen aterian päivälle ja lisään välipaloja, ihan kokemuksesta voin sanoa että varmasti syön välipaloja enemmän koska viime raskauden aikana oli niin paha olo jos oli kaksi tuntia syömättä mitään ;) Siis alussa...

Mutta muidenkin kokemuksia otetaan avosylin vastaan! Kiitos hamada vinkeistä!

Hyvältä kuulostaa tuo ruokavaliosi ja sitä kannattaa raskauden aikanakin jatkaa.
Noista mehuista vielä ,että tosiaan suosi tuoremehuja ,missä ei ole mitään lisättyä kuten säilöntäaineita jne.
Kivennäisvesiä voi juoda kohtuuden rajoissa ,mutta suositeltavia ne eivät ole suolojen vuoksi. Etenkään jos on taipuvaisuutta verenpaineen nousuun tai turvotukseen.
Toisaalta esim. jos oikein helteinen odotuskesä eikä ruoka ym. maistu tuo kivennäinsvesi silloin ainakin pitää huolen siitä ,että suoloja saa riittävästi ,samoin nestettä ,että vähän on kaksipiippuinen juttu:)

Tottakai raskauden aikana saa syödä terveellisesti! Ei se kasvava vauva herkkuja tarvitse.

Mutta siitä Pepsistä, että jos vaan siedät tavallista Pepsiä, niin juo sitä mielummin Maxin sijaan. Sokeri on vanha ja luonnollinen makeutusaine, aspartaami eikä mikään muukaan kemiallisesti valmistettu ole. Eli jos juot sitä vain harvoin, niin voit hyvillä mielin nauttia sen sokeriversiona.

mulle ainaki sairaalassa sanottiin että aspartaamia SAA nauttia raskauden aikana.. olin sokerien takia käymässä siellä.. eli esim.fun lightia saa juoda niin paljon kun jaksaa..

mm. eilen oli uutisissa lhavista synnyttäjistä ja raskausajandiebeteksestä. Tähän yks tapa selviytyä on vähentää hiilihydraatteja, eli valkoinen leipä, peruna pasta ja riisi sekä sokeri pois ja tilalle kasviksia ja proteiineja ja hyviä rasvoja niin riittää rakennusaineita sille beibille ja ittellekkin, mutta ei turhaa energiaa. katso mm. www.karppaus.info ja sieltä keskustelut ja vauvapuoli. Raskaus ei sinällään oo laihdutusaikaa, mutta järkevästi ja terveellisesti saa syödä., ei tarvi syödä kahden edestä.

Karipiksi en aio ruveta. Olen muuttanut kaikki leivät rukiiksi ja meille ostetaan vain täysjyväpastaa jne.. Eli uskon että nuo on yhtä päteviä vaihtoehtoja minulle kuin karppaus jollekkin toiselle.

Hitsi kun ei muista että joinko esikoista odottaessa PepsiMaxia, join varmaan... Tavan Pepsi ei maistu valitettavasti yhtä hyvälle, joten pysyn tuossa Maxissa ne kerrat kuin juon limpparia.

Tuo pitää selvittää lightmehujen käyttö. Tuoremehuissa on enemmän energiaa, mutta tiedän että ovat luonnollinen vaihtoehto. Kaksipiippuinen juttu..

Yhteistyössä