Raskaus ja kielletyt ruuat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja memmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

memmu

Vieras
Ihan vaan tuli tässä mieleen... Että jos täällä joku äiti kauhistelee kun tuli syötyä sitä ja tätä, että onkos siitä nyt sitten kuinka kovasti haittaa vauvalle. Ja muut sitten kovasti koittavat lohduttaa, että ei se haittaa jos ihan vähän söit , ota rennosti.

Mutta sitten taas kun on näitä keskusteluja missä osa puolustaa henkeen ja vereen niitä kiellettyjen listoja, missä samat henkilöt ovat sitä mieltä, että jo ihan pienestäkin määrästä voi tulla vaikka ja mitä. Että ehdottomasti pitää olla syömättä niitä "kiellettyjä".

Niin, eikös tämä nyt sitten ole sitä kaksinaamaisuutta parhaimmillaan?

saksassa ei puhuta mitään listerista, venäjällä suositellaan ettei raskaana olevat käyttäisi kännykkää (siis puhumiseen), Wienin lääkärilitto (+ monien muiden maiden asiantuntijat) suosittavat etteivät lapset käyttäisi kännykkää (puhumiseen, tuskin ruokanakaan)

Mä ihmettelen ihmisten ruokavaliota, kun kiellettyjen aineitten lista ei käytännössä vaikuta omiin syömisiini mitenkään ja meillä syödään ihan tavallista kotiruokaa. Noudatan suosituksia, mutta käytännössä ainoa mikä tulee mieleen mikä johonkin vaikuttaa, on etten pistä aurajuustoa kylmänä leivän päälle.

Ja vastaus tuohon kysymykseen, jos joskus vahingossa syö jotain niin todennäköisesti ei ole niin huono tuuri että sen listerian siitä olisi juuri sillä kertaa saanut. Eri juttu jos koko ajan ja jatkuvasti syö kiellettyjä juttuja, niin todennäköisyys siihen olisi paljon isompi.

Mä en oo ainakaan hysteerinen asian suhteen, vaikkakin tietoisesti raskausaikana kartankin herkkujani, eli homejuustoa ja graavilohta. Mutta sen verran tiedän, et jos niitä syö ja niistä listerian on saadakseen, niin on ihan sama paljoko sitä syö. Riittää nuppineulan kokonen pala, jossa se pöpö elää, eli ei tartte koko homejuustoo syödä. Eli mitään turvallista rajaa sen suhteen ei ole, että vähän voisi syödä, kuhan ei paljoo syö...

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Mutta sitten taas kun on näitä keskusteluja missä osa puolustaa henkeen ja vereen niitä kiellettyjen listoja, missä samat henkilöt ovat sitä mieltä, että jo ihan pienestäkin määrästä voi tulla vaikka ja mitä. Että ehdottomasti pitää olla syömättä niitä "kiellettyjä".

Niin, eikös tämä nyt sitten ole sitä kaksinaamaisuutta parhaimmillaan?

ei välttämättä. Eri ruuissa on eri syistä ne kiellot

aura juustoa syön kuumennettuna joko pitsan tai lämpösten leipien kera..muuten olen noudattanut suosituksia (neuvolassa sanottiin että kuumennettua auraa saa syödä)

niin, kukin tyylillään.... mä odotan kolmatta rv 35 ja yhdenkään raskauden aikana en ole noita "kiellettyjen listoja" kytännyt... olen siis syönyt hyvällä omallatunnolla niin graavit kuin maksamakkarat ja homejuustotkin.... se listeriakin (mistä niin kovin jauhetaan..) tarttuu kuitenkin monesta muustakin asiasta kuin esim. graavikalasta.... (jonka senkin siis saa itse valmistettua...)

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Hyviä kommentteja kummallakin, mutta kun se ei vastannut kysymykseen? Miksi ensin taputellaan selkään ja sitten ärähdetään että "ÄLÄ SYÖ" :)

no jos olet jo syönyt ni eihän sitä syömättömäksi saa, mutta jatkoa ajatellen sanotaan että älä syö.

Yhteistyössä