Raskaus ja imetys, mahdotonta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mahdoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mahdoton"

Vieras
Onko muilla ollut vastaavaa?

Esikoisen jälkeen tuli pitkä tauko ennen tämän toisen hankkimista, joten siitä en vertailukohtana tiedä, mutta olemme kakkosen jälkeen yrittäneet saada pienemmällä välillä viimeisen kolmannen lapsemme, siinä kuitenkaan onnistumatta. Kuukautiseni alkoivat kun täysimetys loppui hieman vajaa puolvuotisena ja parissa kuukaudessa olivat säännölliset neljän viikon välillä. Imetän kuitenkin edelleen, joten mietin voiko se olla syynä siihen etten raskaudu? Tämä toinen lapsi on täyttänyt muutama kuukausi sitten kaksi vuotta, joten aktiivista yritystäkään alkaa olla kohta kaksi vuotta takana.
Mitäköhän lapsettomuushoidoista imetyksestä sanottaisiin...

Imetys voi olla syynä, etenkin jos imetät vielä paljon tai öisin. Mutta sitähän kukaan ei voi sanoa varmaksi. Ovat lisäksi hyvin yksilöllisiä juttuja, joku toinen tulee raskaaksi 1 kk:n kuluttua synnytyksestä, jollain toisella tosiaan menkat alkaa vasta puolen vuoden päästä synnytyksestä ja jollain esim. raskaus on onnistunut vasta kun yöimetys jäi pois kuvioista.

Ehkä olisi aika lopettaa, kuitenkin raskaana olo + imetys siihen ohelle on sekin oma juttunsa. Puhumattakaan sitten kahden imetyksestä samaan aikaan, eli tod.näk. joutuisit vieroittamaan hyvissä ajoin ennen vauvansyntymää ellet aatellut tandemimetystä.

Joo, yksilöllistä on. Ei missään tapauksessa mahdoton yhdistelmä, monet tulee imetysaikana raskaaksi, jotkut jopa täysimetysaikana. Mutta kyllä se saattaa vaikuttaa ja varmasti lapsettomuushoitoihin hakeutuessanne ensimmäiseksi ohjestettaisiin imetys lopettamaan.

Vaikka olen imetysmyönteinen ja itsekin imetin yli kaksi vuotta, ehkä olisi aika alkaa imetystä lopettelemaan jos toive uudesta raskaudesta on vahva. Jos sittenkään ei muutamaan kuukauteen tärppää, voisi hakeutua lapsettomuustutkimuksiin /-hoitoihin.

Näinpä itsekin luulen.
Mietin tuota imettämistä raskausaikana ja kunhan on ruokavalio eli vitamiinit yms kunnossa niin pitäisi olla ihan ok. En kuitenkaan haluaisi tältä kakkoselta jättää imettämistä pois pelkästään sen takia että itse haluaisin sen viimeisen.
Ehkä kaipasin vain jotain kommentoimaan että yöimetyksen kun jättää niin se riittäisi. Kerran yöllä kun poika vielä tissiä pyytää.

Joillakin riittää yöimetysten jättäminen, jotkut joutuvat lopettamaan imetyksen kokonaan ja joillain taas homma toimii vaikka imettäisi yötä päivää :) Eli hyvin yksilöllistä. Mun menkat alkoi kun esikoinen oli 11kk, yöimetys loppui 1v6kk, ehkäisystä luovuttiin 1v9kk ja heti ekasta mahdollisesta kierrosta tulin raskaaksi, imetys päättyi itsekseen sitten 2v.

Lapsettomuushoitojen edellytys on käsittääkseni imetyksen lopettaminen. Tai yksityisellä kai saa mitä tilaa ja mistä on valmis maksamaan, mutta julkisella.

Tein plussatestin pari viikkoo ennen 1vee synttäreitä ja imetin monta kertaa päivässä ja pari kertaa yöllä. Maito alkoi itekseen vähentyä plussan jälkeen ja loppui kokonaan noin toisella kuukaudella ollessani.

Itsellä menkat alkoi n. 5kk synnytyksen jälkeen, kahdet menkat tuli ja nyt olen uudelleen raskaana rv 9. Esikoinen 8kk ja imetän aika paljon soseiden ohessa. Nämä on niin yksilöllisiä juttuja, menkatkin voi olla ilman ovulaatiota eli raskauden mahdollisuutta ei kuitenkaan ole.

Tulin raskaaksi kun vauva oli n. 8kk. Jatkoin imetystä raskauden puoliväliin saakka. Sitten oli pakko vieroittaa kun alkoi tulla supistuksia. Mutta siis on se mahdollista.

Minkäköhänlaista hoitoa tuohon olisi mahdollista saada? Ja voikohan siitä olla haittaa imevälle lapselle. Itse olen ajatellut että sillon pitäisi aloittaa jonkinlainen lääkekuuri. Olettaen ettei ole niin väliä vaikka yksityiselle menis.
Ovulaatio kyllä tapahtuu joka kuukausi. Tämä on hyvin selvitetty näiden parin vuoden aikana.
Jotenkin itse ajattelin myös että onhan se mahdollista, mutta omalla kohdalla alkaa usko jo hieman mennä. Joka kuukausi on ollut seksiä ns oikeaan aikaan. Varmuuden vuoksi pidempi aika ja päivän kahden välillä. Ensimmäinen vuosi meni vielä että joka kerrasta vain noin 20 prosentin mahdollisuus raskautua.

Kiva kuulla että muilla on onnistunut, vielä vain kun omalle kohdalle osuis. Ajattelin joskus myös tandem-imetystä, mutta yli kolme vuotiasta tai hieman alle neljä vuotiasta en enään välttämättä haluaisi imettää.

Taitaa olla aika vähentämään yöimetystä. Eilen tutkin asiaa ja sen aloitan viikonloppuna.
Huomasin kun asiasta luin että monessa oli mainintavuoden ikärajasta, muttei missään kahden. Taidan olla poikkeus joka näin kauan on yöimettänyt.