raskaus ja epilepsia

Moi.
Minkätyyppinen epilepsia? Onko kuinka balanssissa?

Mulla paikallisalkuinen, johon deprakine lääkkeenä. Kaksi raskautta takana. Molemmissa olen ollut erityissyynissä niin, että ylimääräisiä ultria on otettu joitakin ja erikoislääkärin vastaanotoilla käynyt kontrollissa. Neurologilla kävin ihan oma-aloitteisesti (pyysin tk:sta lähetteen). Kohtaukset ovat pysyneet kauan poissa, niin ei ole "omaa" neurologia ollut aikoihin.
Eriyissyyni lähinnä jotui siitä, että lääkitys on mikä on; ei siis periaatteessa saisi raskausaikana käyttää.
Kaikki meni hyvin. Kaksi tervettä lasta on ja synnytykset menivät mallikkaasti. Hieman jännitti, jos saisin kohtauksen siinä synnyttäessä, kun on sellainen koetos kropalle. Kuulemma ääriharvinaista.
 
Heippa!
Meillä ei raskaus ollut mitenkään pidempiaikainen suunniteltu projekti, vaan nappas heti ekasta kierrosta pillereiden jätön jälkeen... Mutta siis neurologinhan kanssa olis aina hyvä käydä läpi suunnitelma ja toteutus!

Eli kun tulin raskaaksi, soitin heti lääkäriin... josta vaan käskettiin soittaa neuvolaan, että siellä osaavat kyllä toimia. Väärin - olis pitäny suoraan vaan tajuta soittaa neurologille heti ekana! Se on meinaan tärkeää, että saa lääkkeet tasapainoon ym!! Mulla vaan ei ollut edes tietoa missä mun epilepsiaa kontrolloidaan, kun uus kaupunki jne.

Neuvola mulla oli kun oli rv8 - sitä ennen ei ollut mitään eikä kukaan antanut neuvoja. Netistä etsin tietoa foolihaposta, ja sitä pitäisi siis n 1mg syödä päivässä jos on sellaiset lääkkeet jotka sitoo sitä elimistöstä!! Ja tämä on ehdottoman tärkeetä ENNEN 12 viikkoa... eli ihan siinä alussa! Apteekista saa ilmankin reseptiä, mutta neurologilta saa kyllä kunnon ohjeistuksen asiaan.

Neuvolasta laitettiin lähete neuropolille, ja äitiyspolille... jossa siis kontrolleja koko raskausajan, riippuu vähän epilepsiasta.

Mulla tällä hetkellä sen verran hyvä tilanne, että kohtauksia ei ole tullut muutamaan vuoteen... Ja syön Lamictalia lääkkeenä, joka on suht hyvä juttu sikiön kannalta. Saan jopa imettää kun aika koittaa. Vähäisen on kohonneet riskit epämuodostumille, mutta np--ultra ja rakenneultra takana, ja poika vaikuttaa kaikin puolin terveeltä!!! :) :heart:

Lääkeannosta nostettiin jonkin verran, mutta siinä kaikki. Seuraava neurokäynti vasta kk ennen laskettua aikaa, jos kaikki menee nyt niinkuin pitääkin. Äitiyspoli parin viikon päästä, ylimääräinen ultra.

Synnytys pelottaa, vaikka ei olekaan ollut kohtauksia.

Mutta siis lyhyesti ja ytimekkäästi: jos olet raskaana, ota samantien yhteys neurolle! Ja jos suunnittelet raskautta, siitäkin kannattaa olla yhteydessä neurolle! Neuvolassa ei oikein osata noista foolihapoista ym huolehtia, ainakaan täällä Tampereella, tarpeeksi ajoissa! Ja muutenkin, raskaus muuttaa sun lääkeainepitoisuuksia veressä, joten sitäkin pitää seurata jos tuut/oot raskaana :)

Toivottavasti auttoi, ja laita ihmeessä yv jos haluat puhua lisää :)

Epileptikko, RV 25+2 ja kaikki hyvin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Tessubook ja jendaa
No kylläpä nämä unohtuvat...

Tuosta Roonan kirjoituksesta tuli mieleeni, että foolihappoa kyllä kehotettiin syömään jo ennen raskautumista, mutta viimeistään sitten heti alkuraskaudesta. Lisäksi lääkistystä nostettiin loppuraskaudesta hieman, kun lääkeainepitoisuudet olisvat alhaiset. Synnytyksen jälkeen sitten palautettiin määrät ennalleen.
 
Moikka,

Täällä yksi epileptikko :wave: Hyvin pysyy tauti hallinnassa, vaikka jo vuosi sitten raskautumisen toivossa jätin Keppran pois käytöstä kokonaan. Nyt pärjään Neurotol Slow 200mg:llä 2+2 päivässä.

Meillä on yksi lapsonen, parin viikon päästä viisivuotias poika :) Kävin odotusaikana muistaakseni kaksi tai kolme kertaa ylimääräisessä ultrassa keskussairaalassa. Muutoin ei mitään erityistä tarkkailua epin takia. Raskausaikana sain yhden kohtauksen.

Foolihappoa aloin syödä vasta kun olin jo raskaana, syystä ettei raskaus ollut suunniteltu. Tervepä pojasta tuli siitäkin huolimatta ettei häntä oltu tekemällä tehty eikä tuloon oltu foolihapolla valmistauduttu=) Aloin syödä foolihappoa kuitenkin heti kun raskaudesta sain tietää, toisella kuulla.

Nyt meillä on suunnitelmissa kasvattaa katrasta, ja kuten sanoin, vuosi sitten jätin Keppran pois. Siitä lähtien ollaan kuitenkin jouduttu mun työtilanteiden takia siirtämään raskautumistoiveita, mutta noin kuukausi sitten tehtiin päätösä, että NYT! On siis meneillään toinen yrityskierros ja toivotaan, että tälläkin kertaa tulisi vauva yhtä helposti kuin viimeksi... :)

Olen sopinut neuron kanssa, että olen heti yhteydessä häneen/sairaalaan jos teen pos. raskaustestin. Foolihappoa, neuron kirjottamaa 1mg vahvuista, olen syönyt tämän kuun alusta alkaen.

Että sellaista:)
 
Hehei! Kivaa: Täällähän on monta muutakin, tuntui olevan hiljaista silloin kun itse joulu-tammikuussa kaipailin neuvoja.. Voisin itekin vielä heittää kysymyksen Tandemille: vaikuttiko kohtaus mitenkä? Ja oliko ihan tajuttomuuskohtaus?

Ja oliko teillä synnytyksen kanssa mitään "synnytyssuunnitelmaa" tms. Kun kuulemma pitäs olla, mutta meilläpä ei ole enää edes synnytysvalmennusta, TAYS lopettanut kuulemma kokonaan sellaiset. Aika orpo olo, kun ensimmäinen raskaus, ja vielä epilepsia ja paljon pelkoja.. Mutta täytyy äitiyspolilla tosiaan mainita asiasta, eiköhän he siellä ota paremmin kuin neuvolassa...

Muoks. Ja tsemppiä yritykseen Tandem! Meillä tosiaan tupsahti melko nopeesti ja vailla valmistautumista tämä tulokki, mutta on se niin ihanaa :heart:
 
Roona82, mun kohtaukset on kahta viimeistä (kevät '06 ja syksy '07) lukuunottamatta olleet aina "sätkykohtauksia" unessa. Kaksi viimeistä tapahtuivat valveilla, mutta olivat siis kouristuskohtauksia. Menen tajuttomaksi ja vasen puoleni alkaa nykiä. Jälkikäteen itselläni ei tuon taivaallisen tietoa koko kohtauksesta.

Kun sain ekaa kertaa valveilla ollessa kohtauksen, tunsin hetkeä ennen jotenkin epämääräisesti jotain...ennakoivaa...minulla oli 2-vuotiaani sylissä ja ehdin laittaa hänet syöttötuoliin ja istahtaa itsekin alas ennen kuin se oli menoa!

Mitään synnytyssuunnitelmaa minulla ei ollut. Sairaalassa tiedettiin epilepsiani toki, mutta eipä muuta. Synnytys menee niin omalla painollaan, ettei sitä voi suunnitella. Minun tapauksessani siihen ei varmaan ollut tarvettakaan erityisemmin kun sairauteni on kaiketi aika lievä.

Kuten Roona sanoit, kannattaa näissä raskaudensuunnitteluasioissa olla suoraan neuroon yhteydessä. Lääkkeet katsotaan kohdalleen jne. Munkin piti lopettaa Keppra monta kuukautta ennen kuin sain näennäisesti aloittaa yrityksen. Lääkkeen poisjättökin oli hidasta puuhaa, portaittain kahden kuukauden ajan jätin aina puoli tabua kerrassaan pois.

Nyt toivon, että tärppäis, jotta pääsisin soittelemaan neurolle ilouutisia =)
 
Ei täällä Helsingissä ainakaan mitään synnytyssuunnitelmaa erikseen tehty. Sen verran lupasivat, kun puhuin hieman kohtauspelosta synnytyksen yhteydessä, että jos vallan pitkittyisi, niin hieman herkemmin olisi sektioon päädytty, tai sitten käynnistelty...

Mutta yksi neurologi totesi joskus, että siinä synnytyksen yhteydessä olisi jopa epätodennäköisempää saada kohtausta kuin muuten. En muista enää mihin tämä perustui.

Onnea koetokseen sitten kun aika on! :)
 
Juu, no mistä lie tuollaista kuulin... Eihän siihen synnytykseen toki pysty niin valmistautumaan, kun ei ikinä voi tietää tasan tarkkaan miten homma edistyy. :) Olisi vaan tosiaan kiva jutella edes jonkun kanssa synnytyksestä etukäteen! Ja näistä kohtauspeloista ym. Vaikka kuinka sanotaan, että erittäin harvinaista saada kohtaus synnytyksessä... Varsinkin kun kohtaustilanne on ollut jo monta vuotta nolla!

Mullakin oli aiemmin Deprakine tuon Lamictalin ohella, mutta se purettiin kokeiluna pois kevään 2008 aikana... Ja hyvinhän tuo kokeilu on sujunut pelkän Lamin kanssa kun mitään ei ole tullut! Onneksi niin tehtiin, kun tämä poitsu sai sitten alkunsa joulukuussa... heh, vähän yllättäen, mutta erittäin tervetulleena tietenkin!

Kyllä se raskaus alkuunsa kokoajan pelotti, että miten kohtaustasapaino pysyy. Kun neurolla sanottiin, että voi alkaa tulla kohtauksia kun elimistö menee niin sekaisin hormonien takia raskauden aikana. Mutta yli puolenvälin ollaan, ja mitään, edes kohtauksia ennakoivia auroja tms ei ole tullut, joten luottavaisin mielin! Pelottaa vaan jatkossakin, että mitä jos saa kohtauksen kun on se lapsi! jne. Mutta noista peloista tuskin ikinä pääsee kokonaan eroon, vaikka onkin jo sinut sairauden kanssa! Aikanaan, kun sairastuin 19-vuotiaana, se (sairaus) oli niin paha, että olin poissa työelämästä ja kerran viikossa psykiatrilla masennuksen takia... mutta vaikeuksien kautta voittoon! Elämä hymyilee, ja tässä nyt syyskuun seitsemättä odotellaan! :)

Kiitos teille kun jaksoitte mullekin vastailla! :flower:
 
Kiitokset kaikille vastailijoille, kivaa kuulla kokemuksia ja ajatuksia useammalta taholta. Niin siis mulla on lääkityksenä lamictal ollut jo vuosia ja kohtaustilanne on tosi hyvä. Olen alottanut foolihapon syömisen marraskuussa eli siitä lähtien kun lopetin pilleritkin. Sain tiedon ja reseptin neuron polilta. Kuitenkin vaan aina arveluttaa, että miten kaikki menee. Olen tällä hetkellä ehkä viikolla 4-5 ja olo on aika kauhea! Neuvolaan yrittelin tuossa jo soitella, että mikäs nyt olis homman nimi, mut olivat tietysti kaikki koulutuksessa...
 
Täällä yksi äitee jolla epilepsia ollut jo pikku tytöstä,pojat vm 99 ja vm 03,söin folvite 1mg foolihappoa ennen raskautta ja raskauksien aikana,epilepsia lääkitys on ,ja tarkkaa seurantaan olen ollut äippäpolilla ja verikokeissa lääkepitoisuuksien takia,raskaudet ja synntys on menneet hyvin =)
nyt oodotan vaavia n 9rv,,eka neuvola ensi viikolla..
jaksuja muillekin epilepsia äiteille !

mamma ja piiperö,pojat vm99 ja vm03
 
Mä olen 32. raskausviikolla ja syön myöskin epilepsialääkkeitä. Mulla ei ole ollut kun keeran elämässäni epilepsiakohtaus v. 2006, mutta oli sen verran raju, että lääkitystä ei voida lopettaa vielä muutamaan vuoteen.
Lääkkeenä mulla on Trileptal 300mg x 2 /pvä. Lääkemäärää ei ole muutettu raskauden aikana.
Kun tulin raskaaksi, olin yhteydessä neurologiini joka määräsi myöskin tuota foolihappoa (folvite). Sitä söin raskausviikoilta 8 alkaen sen 100tablettia.

Olen käynyt nyt tähän mennessä 2 ns. ylimääräistä kertaa äitiyspolilla epilepsian takia
( "normaaliin" odottajaan verrattuna) ja yksi käynti on vielä jäljellä. Ei siis mitenkään kauhean usein.
 
Ensi viikolla minäkin ekaa kertaa menen neuvolaan ja sieltä ne sit ohjailee eteenpäin, mitä nyt puhelimessa sen neuvolan tätin kans puhuin. Jännäähän tämä vähän on kaikin puolin kun ensimmäistä odottaa ja ei ole oikein käsitystä asioista, mutta jospa tämä tästä =)
 
Voitteko auttaa?

Tänä aamuna on väsyttänyt ihan kauheasti, nukuin työmatkasta varmaan puolet (suuntaansa tunnin) ja jo aamulla sängystä noustessa olin vähän kankee. Mies puhelimessa kertoi, että olin illlalla nukahdettuani maiskutellut ja voivotellut tyyliin "voi voi, voi voi". Tällaista on kuulemma silloin tällöin, maiskuttelua ja voivottelua. Ja hänen mielestään selkeästi näillä on yhteys psyykkiseen fiilikseen. Olen ollut ihan rikki töiden takia, viimeksi eilen...

Voisiko tällä tämän aamun väsymyksellä, eilisillan maiskuttelu-voivottelulla ja vitutuksella olla yhteys? Olisiko kyseessä poissaolokohtauksen tyylinen juttu, vai ihan normi unissaanpuhuminen?

Ajattelin olla yhteydessä neuroon, pyytää pääsyä nukahtamisvaiheen EEG:hen (olen kerran ollut, eikä vikaa löytynyt).

Mieheni mukaan näitä maiskutusjutut ovat lisääntyneet sen jälkeen kun vuosi sitten jätin Keppran pois.

:headwall:
 
Tandem: Varmaan ihan hyvä juttu tuo uni-EEG tossa tilanteessa.
Itse olisin hieman huolissani. Mutta voihan tuo olla ihan unissapuhumistakin varmaan. Toivottavasti selviää parhain päin!
Ja toivottavasti työtilannekin helpottaa.
 
Hei kaikille! Mulla on vuoden verran ollut hormonikierukka ja nyt olisin poistattamassa sitä jotta perhe kasvaisi yhdellä tai useammalla. Mutta neuvolassa käydessäni, he eivät voineet ottaa sitä pois ennen ku keskustelen asiasta neurologin kanssa ja jutellaan. Olen vähä ns. orpo asian kanssa ja pihalla kaikesta. Pelkään todella paljon. Lääkkeenä käytän Trileptal 300mg x 2/pvä. Mitä noista epilepsialiiton sivuilta ja lehdistä olen lukenut niin ei olisi mitään haittaa mut silti asia tuntuu todella todella vaikealta käsittää. Eli pelkäänkö turhaan?
 
"Bella"
Moikka, onko täällä ketään jolla olis kolme lääkkettä menossa samaan aikaan kun suunnittelee tai on jo raskaana?? Itelllä Triletal, kepra ja frisium. Jos on niin mielelläni kuulisin kokemuksia! :) Meillä vasta harkinnassa mut itteä pelottaa eniten noiden lääkkeiden määrät ja mahdolliset seuraamukset.
 
"Bella" : Täällä on kaima ainakin noiden lääkkeiden puolesta ja olen raskaana :) Toki vasta rv 6 joten kokemusta ei vielä oo enempää kuin soitto neurolle ihan ekaks ja sieltä tulee lähi viikkoina lisä infoa. Ekaan ultraan varasin ajan joka on jo parin viikon päästä (haluun takuu varman tiedon että oikeesti oon vielä sillonkin raskaana). Huomenna soitan neuvolaan ne kun täällä vastaa vaan klo 8-9 aikaan. Hiukan itseänikin mietityttää toi lääke kombo ja sen määrä mut minkään lopettaminenkaan ei ole mahdollista. Foolihappoa oon syönyt jo vuosia kun ainakin mua toi Trileptal väsytti. Parin viikon päästä oon jo paljon viisaampi, ainakin toivon niin :)
 
vierailija
Moikka, onko täällä ketään jolla olis kolme lääkkettä menossa samaan aikaan kun suunnittelee tai on jo raskaana?? Itelllä Triletal, kepra ja frisium. Jos on niin mielelläni kuulisin kokemuksia! :) Meillä vasta harkinnassa mut itteä pelottaa eniten noiden lääkkeiden määrät ja mahdolliset seuraamukset.
 

Yhteistyössä