Heippa!
Meillä ei raskaus ollut mitenkään pidempiaikainen suunniteltu projekti, vaan nappas heti ekasta kierrosta pillereiden jätön jälkeen... Mutta siis neurologinhan kanssa olis aina hyvä käydä läpi suunnitelma ja toteutus!
Eli kun tulin raskaaksi, soitin heti lääkäriin... josta vaan käskettiin soittaa neuvolaan, että siellä osaavat kyllä toimia. Väärin -
olis pitäny suoraan vaan tajuta soittaa neurologille heti ekana! Se on meinaan tärkeää, että saa lääkkeet tasapainoon ym!! Mulla vaan ei ollut edes tietoa missä mun epilepsiaa kontrolloidaan, kun uus kaupunki jne.
Neuvola mulla oli kun oli rv8 - sitä ennen ei ollut mitään eikä kukaan antanut neuvoja. Netistä etsin tietoa
foolihaposta, ja sitä pitäisi siis n 1mg syödä päivässä jos on sellaiset lääkkeet jotka sitoo sitä elimistöstä!! Ja tämä on ehdottoman tärkeetä ENNEN 12 viikkoa... eli ihan siinä alussa! Apteekista saa ilmankin reseptiä, mutta neurologilta saa kyllä kunnon ohjeistuksen asiaan.
Neuvolasta laitettiin lähete neuropolille, ja äitiyspolille... jossa siis kontrolleja koko raskausajan, riippuu vähän epilepsiasta.
Mulla tällä hetkellä sen verran hyvä tilanne, että kohtauksia ei ole tullut muutamaan vuoteen... Ja syön Lamictalia lääkkeenä, joka on suht hyvä juttu sikiön kannalta. Saan jopa imettää kun aika koittaa. Vähäisen on kohonneet riskit epämuodostumille, mutta np--ultra ja rakenneultra takana, ja poika vaikuttaa kaikin puolin terveeltä!!!
:heart:
Lääkeannosta nostettiin jonkin verran, mutta siinä kaikki. Seuraava neurokäynti vasta kk ennen laskettua aikaa, jos kaikki menee nyt niinkuin pitääkin. Äitiyspoli parin viikon päästä, ylimääräinen ultra.
Synnytys pelottaa, vaikka ei olekaan ollut kohtauksia.
Mutta siis lyhyesti ja ytimekkäästi: jos olet raskaana, ota samantien yhteys neurolle! Ja jos suunnittelet raskautta, siitäkin kannattaa olla yhteydessä neurolle! Neuvolassa ei oikein osata noista foolihapoista ym huolehtia, ainakaan täällä Tampereella, tarpeeksi ajoissa! Ja muutenkin, raskaus muuttaa sun lääkeainepitoisuuksia veressä, joten sitäkin pitää seurata jos tuut/oot raskaana
Toivottavasti auttoi, ja laita ihmeessä yv jos haluat puhua lisää
Epileptikko, RV 25+2 ja kaikki hyvin